Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 -2002 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (19973 totalt) |
Hej!
Äntligen har man en bil som med tiden kanske kan platsa på detta forum och på bana Bilen är en 2002a, det första året som den modellen av Elise som kallas S2 byggdes. Utrustningen är därför precis som jag ville ha den - sparsam Ingen AC, ingen ABS, ingen styrservo eller bromsservo, inga elspeglar eller elhissar och bäst av allt - inget centrallås (!) Vikten ligger på 760 kg utan förare/soppa Motorn är en 4a från Rover på våldsamma 87 kw vilket är nånstans kring 120hk Specen på bilen ser ut såhär just nu: * Utvändigt Exige side-scoop i kolfiber Elise 111S diffusor i svart, från EliseParts Frontsplitter i glasfiber Nät i fronten istället för galler, från EliseParts Röd bogseringsögla * Invändigt Borttagen stereo + borttagna högtalare Borttagen mitten-konsol Harness bar + 4p bälte på förarsidan av märke LUKE * Hjulupphängning + Däck Original, vilket innebär Bilstein dämpare och krängare endast fram. Hjulen är 16" fram och 17" bak * Motor Original förutom "Pressure Relief Thermostat" och öppet luftfilter + annan ljuddämpare Några bilder från inköpet: *************************** Planerna är till en början ganska blygsamma, tanken är att skapa en skaplig trackday bil som är driftsäker Saker att göra till vintern 2017/2018 handlar mest om små optimeringar: * Se över växlingarna. Har köpt nya "motorsport-kablar" + nya delar till länkagen. Även försöka få konstruktionen inne i bilen att bli lite mer stum, nu flexar det hej vilt .. Länk: [url] http://www.elise-shop.com/motorsport * Byta länkage till gaspedalen, detta är en känd svag punkt på modellen och detta är också nå fruktansvärt glappt i dagsläget [url] https://www.eliseparts.com/products/ * Motormässigt blir det: Nytt grenrör, kat-ersättningsrör, ny ljuddämpare. Nytt större spjällhus, nytt luftfilter. Luftkyld oljekylare, ny SPAL-fläkt till vattenkylaren MAXXECU styrsystem med Google Nexus platta med hållare inne i bilen. Uppstädning av elhärva och rensning av larm/immobilizer när jag ändå håller på .. Samtliga motorfästen ska bytas, även detta en svag punkt på denna modell. Nytt lättviktsbatteri * Utvändigt blir det som i dagsläget förutom en bakvinge modell stor från EliseParts + kolfiber backspeglar * Bromsmässigt blir det stålomspunna slangar och nya belägg (tips önskas) + motul vätska * R-däck och nya fälgar bör jag väll ha också Tänker mig 15"/16" - tar gärna tips där också på vad som gäller i dimension * Hjulupphängningen - Nya Toe-stag från EliseParts. Nya dämpare vore trevligt också. Gaz eller Nitron tror jag? Öppen för tips där också Uppdaterar mera under resans gång, bilen ställdes av igår så nu är det dags att börja _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Snygg Elise Otto.
Spännande uppdateringar på gång. Jag kommer följa ditt val av stötdämpare, skall själv uppdatera från S2 Bilstein till något mer trackday orienterat inför nästa säsong. Körning på Eskilstuna banan nu på Torsdag? Jag skall dit och köra om det blir bra väder. Öppet 15.00- till det blir mörkt. //Micael _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||
Hej Micael! Tack! Kul med Elise-folk här, gillar S1an också! Hur går dina tankar kring dämpare? Följdfrågan blir väll också vilken prisgrupp du kikar i? Min smärtgräns känns som 15, och då är det nog GAZ eller Nitron som gäller ... Hade varit kul att köra på torsdag men tyvärr har jag gjort "bokslut" för året och ställt av bilen samt börjat riva den lite. Men Eskilstuna blir det definitivt många gånger nästa år, det känns som en bana som borde passa bilen ypperligt! _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Lite detaljbilder på en bil som iallafall jag tycker är ganska cool och "rätt" i uppbyggnaden
Såhär ser den ut om man lyfter bort "Access-panelerna" samt hela "Front-clamen" Jag som är lite petig med detaljer bytte till vita blinkerslampor (blinkar orange) - här ser man skillnaden: Såhär ser bilen ut invändigt utan säten. Ska väll kanske ge mig på att måla plastytorna (svart eller silver?) Bagageutrymmet är stort nog för tennisväskan men inte mycket mer Såhär "rejsig" kommer den ser ut nästa år med surfplattan som visar lite data från motorn _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Konstiga upptäckter har gjorts när jag börjat kika på vad som sitter på bilen i form av eftermarknadsdelar, vad säger ni om detta ?
Luftfilter av modell "napp" med nån slags virvel-teori .... tror det kallas "hurricane" i Elise-världen och är ganska poppis ?! ... och slutröret fortsätter i samma stuk! Detta sitter alltså mellan ljuddämparen och slutpipan Satt en liknande lite mindre virvel i utblåset också, ditpressat .... Lite delar till soptippen alltså ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Hej Jörgen! Kul att du också är nöjd, jag har haft hur roligt som helst med bilen sen jag köpte den. Trots att jag inte varit ute på bana än Kommer under vintern byta till maxxecu styrsystem i bilen, modell "RACE". Har en kompis i garaget som är riktigt vass på systemet och supporten känns också väldigt bra. Helt klart lite overkill till en så klen motor i dagsläget, men jag tänker som så att det är en uppdatering för framtiden som jag lika gärna kan göra nu. Och det finns ju väldigt många bra funktioner i det som kan rädda/larma om motorn inte riktigt orkar (t.e.x går varm nånstans) på banan vilket är trevligt. Och man kan få loggning. Och den kan driva fläkt, soppapump osv. Så jag kommer kunna tjäna en del likt också då den har inbyggd mapsensor + bredbandlambda, så jag kan slänga bort endel skrot och städa upp lite Så enda nackdelen jag ser är att det är en del pengar att investera... Blir en trevlig vy i bilen där man kommer kunna märka om något larmar från Maxxecu Nästa vinter kommer det blir en värre motor i bilen. Antingen om jag bygger på Rover-snurran med överladdning eller om det blir Honda-motor ... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Jag håller på och sonderar marknaden lite. Prismässigt hade jag nog tänkt hamna liknande dig, dvs inte gärna över 15tusen. Nitron, Quantum, GAZ mfl har ju alla road/trackday kitt pengarna räcker till. Även H&R har ett jag kikat på, säljs av bilmodecenter.se Att sedan rangordna dem är ju en annan femma. Vad är bäst, hållbarhet, körbarhet, snabb på bana osv... Ju mer forum man läser, deto mindre vet man Jag hittar folk som är nöjda/missnöjda med samtliga. Jag försöker även hålla ögonen öppna för ett begagnat sett. Det är långt kvar till våren, så vi får se. //Micael _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||
Rörande dämpare så hade jag tidigare en uppsättning GAZ mono 40mm och nu en uppsättning Nitrons 40mm (båda hade track day setup).
Jag var nöjd med Gaz och de fungerade väldigt bra men de var svåra att ställa in med fjäderhöjden eftersom det verktyget man får med inte får plats att justera med dämparen på plats (jag fick ta av dämparen för varje liten inställning). Med Nitrons sätter man bara in justeringsverktyget och skruvar bit för bit. Dessutom saknar Gaz hjälpfjädrar bak (Nitrons kanske inte har det på Rover-modellen dock) och de är mer lämapde för riktigt låg ride height; jag var tvungen att spänna fjädrarna väldigt hårt för att komma över 115 mm bak. Summa summarum skulle jag beställa Nitrons om jag var du. De kostar mer men det är en mer genomtänkt produkt. _________________ Mikael Stråhle Lotus Exige S |
||||
Hej! Tack för jättebra tips! Att behöva plocka av dämparna för justering låter ju otroligt drygt, då skippar jag nog gaz mono isåfall ! Ang Nitron, är det dessa du åker med? https://www.eliseparts.com/products/ _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Om du går på Honda spåret kan det nog vara ide att kolla upp hondata ecu.
Du finner full support hos Malkolm i Västerås. jag tror att det blir en genväg för dig i stället för att försöka få ett annat system att fungera tillsammans med Honda snurran. MVH Tommy, WOT-Racing https://www.facebook.com/wotracingte _________________ Tommy Karlsson |
||||
Hej! Känner till Hondata men det är osäkert om jag kommer gå på Honda-spåret. I dagsläget har vi ingen möjlighet att svetsa i garaget så då blir det så jäkla bökigt med större ingrepp .... så förmodligen går jag vidare med Rover-motorn. Hursom kan maxxecu styra en Honda-motor också så jag "sitter inte i sjön" hur det än blir Cool bil ni har! _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Hehehe... och jag såg Olofs helt plötsligt i vårat garage och tappade totalt hakan, sålde Supran 1 månad senare och köpte en Elise :-)) Ska bli kul när Olofs bil kommer in i garaget igen, du kanske kommer förbi nångång och sparkar däck? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
För s1 finns emerald som är pnp Nja lite mer jobb blir det _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Spontana beslut som styrs av hjärtat blir bäst Det som återstår på Olofs Elise är mappning, den borde snart komma till garaget. Jag fick inspiration, tog en sväng på några kurviga vägar, så skoj. Däckspark är skoj, det måste vi få till. |
||||
Tjena Jacob. Det är sant, jag kanske överdriver oron att behöva kunna konstruera delar kring att gå för Honda-motorn. Man blev ju minst sagt imponerad av prestandan i din bil, så vi får se ..... _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Och nu går den ändå bättre Att satsa pengar på att trimma Roverspisen är bara kasta pengar i sjön i det långa loppet. Liten reklam film för Honda motor. https://www.youtube.com/watch?v=5q1j _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||
Jasså kör du den fortfarande i år? Jag ställde av för jag tyckte det blev så jäkla halt Helvete vad bilen på filmen går, är det en original k20 eller vässad? Bra förare också, bilen måste vara redig lätt för en sån körstil, han bromsar ju knappt känns det som Problemet för mig - med hondabytet - är att jag utgår från en originalbil och göra "allt annat" också i vinter. Så hardtop, dämpare, r-däck, vinge, speglar, ratt osv blir endel pengar .... så då känns 50-80k (??) för honda-bytet rätt jobbigt. Å andra sidan är det ju bara mitten av oktober och jag har redan rivit ner hela bilen och ska typ börja skruva ihop igen ... känns lite fel Lite bilder från ikväll. Det som jag verkligen gillar med Elisen är hur otroligt smidigt det är att plocka isär den. 4st 10mm skruvar och så är huven av: Ett par skruvar till så lyfter man av hela baken och får detta: Rejält grisigt i insuget, får nog plocka av det.. någon som vet om VVC-insuget i alu passar på denna motor? Läst något om att det är större portar i det så det inte passar mot en ej portal topp? _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 K20 -2002 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (19973 totalt) |