Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra bil för bankörning men också att ha som gatbil, 2-300kkr
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2864 totalt)
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Hej,

Jag skulle vilja höra lite förslag om bra bilar att köra på bana med men även som gatbilar, dvs som kan ta mig till jobbet med hygglig komfort i pris ca 200 - 300 tusen.

Tacksam för tips

Mvh
Henrik

_________________
Henrik Troeng
Citera
wolv

Här sen Feb 2004
Inlägg: 9



Av dina krav att döma så låter det som att en BMW Z3 M Coupé skulle vara rätt? outstanding på bana och trevlig på gatan. Relativt billig att äga dessutom!
Annars en Porsche 993?

_________________
_________________
/Andreas ohlén
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
hej, tack för ditt svar.

993 vore grymmt, men får man verkligen en sådan för dom pengarna?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5111



Bmw M5 e39 thumbs up

det hela beror väl lite på hur mycket bruksvärde du behöver i form av antal platser, bagageutrymme och så vidare?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
wolv

Här sen Feb 2004
Inlägg: 9



RS:
Det är nog ett gränsfall...men efter lite prut så kan du nog hitta en rätt fin för 300k
Sedan är det ju som fyhr säger, att mycket är upp till vilka brukskrav du har. Om det räcker med två sittplatser så tycker jag du ska kolla närmare på M Coupé.

_________________
_________________
/Andreas ohlén
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
hmm mitt bruksvärde...

Här är drömmen: En bil med navigator och sköna recarostolar i tex skinn/mocca som audi s-bilar har. Klimatanläggning, grym väghållning och bra prestanda. Hellst turbo men inget krav.
Bra komfort om man åker ner till nurburgring och kör några varv.


bilar som jag suktar på är audi rs4, audi tt med clubsport chassi och trim, honda s2000

som ni ser - vitt skilda bilar, måste säga att jag tycker konceptet snabb kombi på bana är coolt... Jag vill dock ha en nyare bil än den jag har idag som är en -96 rs2 audi.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Man kan ju köpa en navi idag för <10k så inrikta dig på bilen i första hand

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Erik B skrev:
Man kan ju köpa en navi idag för <10k så inrikta dig på bilen i första hand


så sant

_________________
Henrik Troeng
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10240



Det är inga problem att köpa en 993 under 300kkr.. Och den är svårslagen i den prisklassen.

Sedan kan man ju även köpa en 968CS eller 951 och få lika mycket eller mer bil för pengarna med samma kompetens på bana och bättre bruksighet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4006



RS skrev:
honda s2000


Då tycker jag du ska satsa på en Saab 99, den har fler dörrar....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



E46 M3 kommer upp som ett bra val, Johann har en och den går ju riktigt bra och tål en hel del.
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



evo6 SS tiderna på den talar väl för sig själv (1.25 helt original )

_________________
Johan Vikström
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
griml0ck skrev:
evo6 SS tiderna på den talar väl för sig själv (1.25 helt original )


Detta har jag inga belägg för, men vad jag nyss hörde så är Evo 6 och Imprezor inte bra banbilar ? Nu pratar jag om ganska orginalbilar!

_________________
Henrik Troeng
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

RS skrev:
hmm mitt bruksvärde...

Här är drömmen: En bil med navigator och sköna recarostolar i tex skinn/mocca som audi s-bilar har. Klimatanläggning, grym väghållning och bra prestanda. Hellst turbo men inget krav.
Bra komfort om man åker ner till nurburgring och kör några varv.


bilar som jag suktar på är audi rs4, audi tt med clubsport chassi och trim, honda s2000

som ni ser - vitt skilda bilar, måste säga att jag tycker konceptet snabb kombi på bana är coolt... Jag vill dock ha en nyare bil än den jag har idag som är en -96 rs2 audi.


Har du en -96 rs2 o vill ha en nyare....med komfort
Hyfsat bekvämt --> S2000 faller bort
rs4 o M3 o 993.... är väl mest lik man får för 300? men 350 köper en bra bil! =spara ett tag till??

Du verkar ju vara nöjd med din rs2 (snabb kombi)- så spara till en rs4 avant!
EVo (plast/skak/buller) är nog svårt efter ett pansarkryssare som rs2

btw, Audi TT är supertrist - ingen sportbil

_________________
Jan Å
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Sportbilsentusiasten skrev:
RS skrev:
hmm mitt bruksvärde...

Här är drömmen: En bil med navigator och sköna recarostolar i tex skinn/mocca som audi s-bilar har. Klimatanläggning, grym väghållning och bra prestanda. Hellst turbo men inget krav.
Bra komfort om man åker ner till nurburgring och kör några varv.


bilar som jag suktar på är audi rs4, audi tt med clubsport chassi och trim, honda s2000

som ni ser - vitt skilda bilar, måste säga att jag tycker konceptet snabb kombi på bana är coolt... Jag vill dock ha en nyare bil än den jag har idag som är en -96 rs2 audi.


Har du en -96 rs2 o vill ha en nyare....med komfort
Hyfsat bekvämt --> S2000 faller bort
rs4 o M3 o 993.... är väl mest lik man får för 300? men 350 köper en bra bil! =spara ett tag till??

Du verkar ju vara nöjd med din rs2 (snabb kombi)- så spara till en rs4 avant!
EVo (plast/skak/buller) är nog svårt efter ett pansarkryssare som rs2

btw, Audi TT är supertrist - ingen sportbil


det känns som om 993, rsr4 och m3 e46 är hetaste alternativen, vi får se vad plånkan säger

jag åkte igår en ace competition-trimmad tt med andra kränghämmare (tror jag), omprogrammerad haldex, steg 1 (eller 2?) med avgas och chip från stockholm till borås, måste säga att jag tyckte den var underhållande, grym väghållning (jag trodde det var mkt chassie-moddar, men det visade sig vara haldex-tunad). Mkt trevlig bil, dessutom snygg med läcker styling.

_________________
Henrik Troeng
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

RS skrev:
det känns som om 993, rsr4 och m3 e46 är hetaste alternativen, vi får se vad plånkan säger

jag åkte igår en ace competition-trimmad tt med andra kränghämmare (tror jag), omprogrammerad haldex, steg 1 (eller 2?) med avgas och chip från stockholm till borås, måste säga att jag tyckte den var underhållande, grym väghållning (jag trodde det var mkt chassie-moddar, men det visade sig vara haldex-tunad). Mkt trevlig bil, dessutom snygg med läcker styling.


Märkligt, jag tycker styrning/chassi i TT är som en trimmad Golf (vilket det är...) =grumlig känsla
M3 E46 däremot är en riktig bil. Porsche är dessutom i en annan liga
prova, prova, prova

_________________
Jan Å
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
Sportbilsentusiasten skrev:
RS skrev:
det känns som om 993, rsr4 och m3 e46 är hetaste alternativen, vi får se vad plånkan säger

jag åkte igår en ace competition-trimmad tt med andra kränghämmare (tror jag), omprogrammerad haldex, steg 1 (eller 2?) med avgas och chip från stockholm till borås, måste säga att jag tyckte den var underhållande, grym väghållning (jag trodde det var mkt chassie-moddar, men det visade sig vara haldex-tunad). Mkt trevlig bil, dessutom snygg med läcker styling.


Märkligt, jag tycker styrning/chassi i TT är som en trimmad Golf (vilket det är...) =grumlig känsla
M3 E46 däremot är en riktig bil. Porsche är dessutom i en annan liga
prova, prova, prova


observera att jag sa att haldexen var omprogrammerad till 50-50 drivning istället för som det är idag 95-5 eller vad det nu är... Dessutom konstant drivning till skillnad från idag då den är framhjulsdriven tills framhjulen spinner

Enligt ägaren själv så var det "en helt annan bil" när han prog om haldexen

_________________
Henrik Troeng
Citera
kraft
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 103



RS skrev:
griml0ck skrev:
evo6 SS tiderna på den talar väl för sig själv (1.25 helt original )


Detta har jag inga belägg för, men vad jag nyss hörde så är Evo 6 och Imprezor inte bra banbilar ? Nu pratar jag om ganska orginalbilar!


Ta en titt på BMI innan du tar dom orden i din mun
Vad jag har sett av Evosar på banan så är dom riktigt riktigt bra , helt orginal.
om inte annat borde ju superstage tiderna säga en del....

En NSX är ju en bra kompromiss om man klarar sig med 2 stolar

_________________
John Kraft
Glidare: Honda NSX
Banbil: Honda S2000 kompressor.
Tidigare: EVO IX
Tidigare: S2000 turbo
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466


Trådstartare
kraft skrev:
RS skrev:
griml0ck skrev:
evo6 SS tiderna på den talar väl för sig själv (1.25 helt original )


Detta har jag inga belägg för, men vad jag nyss hörde så är Evo 6 och Imprezor inte bra banbilar ? Nu pratar jag om ganska orginalbilar!


Ta en titt på BMI innan du tar dom orden i din mun
Vad jag har sett av Evosar på banan så är dom riktigt riktigt bra , helt orginal.
om inte annat borde ju superstage tiderna säga en del....

En NSX är ju en bra kompromiss om man klarar sig med 2 stolar


ok jag får forska lite

jag sa ju att jag inte har belägg för det

_________________
Henrik Troeng
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1485



För 300 000 kanske man kan få en lätt begagnad 350Z GT, fast man kanske måste gå via Tyskland då.
Inte lika fint detaljarbete inuti som i Audin eller BMW:n antar jag men den är däremot lättare. Fast dock bara två sittplatser och det kanske är tråkigt att gå ner i antal hästkrafter jämfört med RS2:an.
Vill man ha 4 sittplatser finns ju också RX-8. Som dessutom är lättare än en 350.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Tror att du får stora problem att hitta en 993 för 300' med tanke på att du ville ha en nyare bil än din nuvarande 96:a. -97 är sista året för 993:an har jag för mig.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Allmänt banåkaforum
Bra bil för bankörning men också att ha som gatbil, 2-300kkr
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande