Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gunnarsjögubben slutar
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (13921 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Pratade med Guben på Gunnarsjö igår när jag beställde båge.
Han kommer att sluta den 4 januari. Verksamheten kommer att säljas till yngre förmågor.
Vem detta är vet jag inte. Han sa att han blivit lite gammal och skulle nu bara ägna sig åt att montera i bilar.
(Hur det nu kan vara mer vavslappnande)
Lite trist kan man tycka. Han är ju en helcool kille!
Menmen, de nya grabbarna är säkert bra de med!



Nån som vet mer om detta får gärna fylla på med info.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Konstigt jag pratade med honom för 2 veckor sedan då nämnde han inget om att sluta.
Han kunde ta min bil till våren och sätta in en helbur efter mina egna önskemål.

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
ravagliam3 skrev:
Konstigt jag pratade med honom för 2 veckor sedan då nämnde han inget om att sluta.
Han kunde ta min bil till våren och sätta in en helbur efter mina egna önskemål.


Jo, montera skulle han fortfarande göra.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Vad skulle han sluta med då? Lagerhållningen och rörbockningen?

Hoppas de nya förmågorna är lika trevliga och har lika trevliga priser samt kan minst lika många rövarhistorier.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Vad skulle han sluta med då? Lagerhållningen och rörbockningen?

Hoppas de nya förmågorna är lika trevliga och har lika trevliga priser samt kan minst lika många rövarhistorier.

Jag uppfatta det som att han skulle sluta med försäljningen.
Endast montera i fortsättningen.
Jag fråga inte så mycket mer.
Han sa bara att han var gammal o skulle lämna över till yngre förmågor den 4 januari.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



hmmm. fan.. hoppas han bockat min bur nu. då får jag nog den sista

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hmm, trodde att det var monteringen som var det jobbiga...
GUSS har ju mer eller mindre slutat att montera men säljer fortfarande.

_________________
Jonas Edling
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Han slutar med byggsattser....och gör endast montering där pengarna finns. (kostar ca 20k +moms)
Full rulle till April månad tyckte jag att han nämde.
Skulle precis köpa en bur till 911an...men pga jag knappast har std utforming på buren så måste huvudbågen knäckas efter mina mått. Så vem kan fixa det?
Jag behöver inget fia godkännande så 25k på buren känns fel spec att jag själv håller på med rör...Jag saknar bara materialet

_________________
Pelle Persson
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Pelle Persson skrev:
Han slutar med byggsattser....och gör endast montering där pengarna finns. (kostar ca 20k +moms)
Full rulle till April månad tyckte jag att han nämde.
Skulle precis köpa en bur till 911an...men pga jag knappast har std utforming på buren så måste huvudbågen knäckas efter mina mått. Så vem kan fixa det?
Jag behöver inget fia godkännande så 25k på buren känns fel spec att jag själv håller på med rör...Jag saknar bara materialet

Men köp materialet av honom då thumbs up

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



igmab skrev:
Pelle Persson skrev:
Han slutar med byggsattser....och gör endast montering där pengarna finns. (kostar ca 20k +moms)
Full rulle till April månad tyckte jag att han nämde.
Skulle precis köpa en bur till 911an...men pga jag knappast har std utforming på buren så måste huvudbågen knäckas efter mina mått. Så vem kan fixa det?
Jag behöver inget fia godkännande så 25k på buren känns fel spec att jag själv håller på med rör...Jag saknar bara materialet

Men köp materialet av honom då thumbs up

/Martin

Har ingen bockare som klarar utan att vecka röret, enklare upp till strax över 45* funkar men jag kan inte bocka huvudbågen med dom verktygen vi har utan att få veck på röret

_________________
Pelle Persson
Citera
igmab
Horred
Här sen Dec 2004
Inlägg: 70



Gör en ritning och skicka till honom.
Sätt max yttermått, så du kan vara säker på att den går in i bilen.

/Martin

_________________
Martin Claesson www.igmab.com
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Vad gäller burknäckarresurser på ostkusten också, lär väl inte Guss hålla på för evigt heller.

Har uppfattningen att både Rolfstorp och Guss tar ut stört låg timtaxa, så det lär nog bli en kännbar prisökning när yngre förmågor tar vid.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Guss är ju inte särskillt billig. Men det beror ju på att hans metod för att ta reda på hur han ska bocka är rena stenålders metoden. Har man en riktigt bra rörbockningsmakin och dataprogram så bockar man alla sorters huvudbågar på några minuter om man har måtten. Att mäta in hur rören skall sitta tar dock lång tid om man ska ha det väldigt exakt.
Anledningen till att det kostar så mycket att få insatt en bur i bilen är att de flesta vägrar kapa av taket på bilen. Skulle folk bara vara beredda att kapa takstolparna längs med vindrutans underkan så hade det gått på en dag att sätta in en bur.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



JBT skrev:
Guss är ju inte särskillt billig. Men det beror ju på att hans metod för att ta reda på hur han ska bocka är rena stenålders metoden. Har man en riktigt bra rörbockningsmakin och dataprogram så bockar man alla sorters huvudbågar på några minuter om man har måtten. Att mäta in hur rören skall sitta tar dock lång tid om man ska ha det väldigt exakt.
Anledningen till att det kostar så mycket att få insatt en bur i bilen är att de flesta vägrar kapa av taket på bilen. Skulle folk bara vara beredda att kapa takstolparna längs med vindrutans underkan så hade det gått på en dag att sätta in en bur.



Ingemar på Svets & Smide, kör inte med nån dator - tror nästan inte ens han vet vad en dator är - då han lagt ner sin mail.
Dock är han världens goast "farbror" - Lovade han komma upp o visa min bil okså för han när den är helt klar - det var det visst inte alls många som gjort.



_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Ser ju ut att vara i samma ålder som GUSS (medlem i PRo i ca 10år typ). Om gamgubbarna hade använt dataprogram så hade det gått mycket fortare att bocka eftersom programmet säger var vart man ska bocka för att få önskad form.
Svets&Smide verkar ju i alla fall ha en lite modernare bockmaskin än Guss 60-tals Herber.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



JBT skrev:
Ser ju ut att vara i samma ålder som GUSS (medlem i PRo i ca 10år typ). Om gamgubbarna hade använt dataprogram så hade det gått mycket fortare att bocka eftersom programmet säger var vart man ska bocka för att få önskad form.
Svets&Smide verkar ju i alla fall ha en lite modernare bockmaskin än Guss 60-tals Herber.


Hade de haft alla bilar i cadform och därmed burarna också hade det gått fort med en dator, har du inte det tar det 3ggr så lång tid minst.
Med något års erfarenhet kan de nog se var och hur mycket ett rör ska bockas för att få till det snabbt och direkt.

Men du har en affärside, bara att skaffa dator och rörbock och ta över då 2 stora slutar. Måste innebära att du har jobb i många år framåt.

_________________
Roland Johansson
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Rolle Scirocco skrev:
JBT skrev:
Ser ju ut att vara i samma ålder som GUSS (medlem i PRo i ca 10år typ). Om gamgubbarna hade använt dataprogram så hade det gått mycket fortare att bocka eftersom programmet säger var vart man ska bocka för att få önskad form.
Svets&Smide verkar ju i alla fall ha en lite modernare bockmaskin än Guss 60-tals Herber.


Hade de haft alla bilar i cadform och därmed burarna också hade det gått fort med en dator, har du inte det tar det 3ggr så lång tid minst.
Med något års erfarenhet kan de nog se var och hur mycket ett rör ska bockas för att få till det snabbt och direkt.

Men du har en affärside, bara att skaffa dator och rörbock och ta över då 2 stora slutar. Måste innebära att du har jobb i många år framåt.


Jag har redan program och bockmaskin Dock är bockmaskinen inte tillräckligt snabb.
Att använda Cad är för kompliserat för att göra burar åt folk. Dett finns mycket bättre och enklare program.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JBT skrev:


Jag har redan program och bockmaskin Dock är bockmaskinen inte tillräckligt snabb.
Att använda Cad är för kompliserat för att göra burar åt folk. Dett finns mycket bättre och enklare program.


Vad tar du för att bocka huvudbåge och framåtsträvor då?
Säljer du material eller ska jag ta med eget?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Just nu kan vi bara bocka 48.3mm och 38mm rör eftersom det är det vi har schabloner till. Rör finns det gott om. Jag har även väldigt mycket 45x2.5 rör efter en liten miss i en beställning. Så måste bågen vara i 45 rör så kan du få köpa rör av mig till bra pris.

Eftersom jag håller mest på med offroad grejer så använder vi 48,3x2,9 rör då dom är mycket starka och tål smällar när man rullar eller slår i träd/stenar. Dom är också mycket billigare än 45 rör.

Ska buren vara SBF godkänd för någon viss klass?

Pris beror på hur avancerad man vill ha huvudbågen och framsträvorna. Många bockar i olika plan gör det hela dyrare.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är ju rätt meningslöst att bygga en bur i rör som inte är klassade, så det måste det vara.

45x2,5 alt 50x2 i huvudbåge
38x2,5 alt 40x2 i övriga rör
Minimum 350N/mm i sträckgräns.

Kan du skaffa och vad kostar det per meter?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Alla rören klarar självklart sträckgränsen på 350N/mm. Grejen är den att 48,3 rören är varmvalsade och jag vet inte hur man ska tolka reglerna när det gäller detta. Om det bara är sömlösa rör med sträckgräns 350N/mm som gäller eller om de måste vara kalldragna också.

om du bara vill köpa rör så kostar 45x2.5 150kr/m ink moms och 38x2.5 130kr/m inkl moms, båda är kalldragna sömlösa stålrör.
48,3x2.9 kostar 100kr metern, är då varmvalsade sömlösa konstrukionsrör i st52 stål.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Gunnarsjögubben slutar
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (13921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande