Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Tonykart/Vortex -03 | 4611 besök totalt |
Tjenare!
Tänkte bara berätta lite om min bil. Chassi: Tonykart Motor: Vortex, 100cc 2-takt 41hk @ 20000rpm Vikt inkl förare: 150kg Tjaa det är svårt att säga mer. Vill man veta mer får man nästan se det i verkligeheten _________________ Jonatan Hertzberg |
läckra färger på karten!
vi är ju ett gäng med karts här nu!, trevligt. Får man fråga vad du eller om du använder ngn telemetri? typ alfano pro, mychron 3 ? och vad har du för hjälm?.. edit: Btw.. 41hk från 0.1liter = 410hk / Liter!!.. hur långt går den mellan motor-renoveringar?.. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
jag avnänder alfano pro. jag tycker inte det är nödvändigt att kunna läsa av så mycket som man kan med mychron. jag har en arai gp5 (bilden är inte jag, min teamkompis). det är motorerna renoveras efter varje race. ny kolv, ny vevstake, vevlager, packboxar tjaa jag vet inte så noga inte jag som har hand om det, men det är i princip allt som byts ut efter ett race!
*edit* jag glömde säga att jag även kör en del växlad kart också. 125cc, 6-vxl, 0-100: knappt 3 sekunder *edit* _________________ Jonatan Hertzberg |
byter ni vevstake efter varje race?? får man fråga varför?
räcker det inte med att byta kolv när motorn har nypt? Det låter som det blir onödigt dyrt i alla fall. Fast det beror ju i och för sig på vilken nivå man tävlar. Numera kanske det är nödvändigt att totalrenovera motorerna emellan tävlingarna? _________________ Helena Lindin |
Iförsig så kanske kolvarna behövs bytas om de gått några timmar under en tävling, med träningsdagar, kval, heat o final. men jag förstår fortfarande inte varför vevstaken behövs bytas ut för den ska ju hålla längre än så, kanske för att vara på den säkra sidan eller?
Det är ju inte alla banor man kommer upp i 20000 varv heller..även om det är mycket höga varv man kommer upp i. _________________ Helena Lindin |
nej man kan byta bara kolv om man vill det. men allt byts eftersom spelet blir större och det ska vara så tajt som möjligt. vevstaken behövs inte bytas om man nu inte tycker det men dom gör det bara
_________________ Jonatan Hertzberg |
Det hände mig en gång faktiskt. I slutet på rakan så sa det bara poff så blev det tyst. Tur nog gick kedjan av samtidigt annars hade det blivit en mixer som fräst sönder allt inne i motorn :/ nu bytte dom bara kolv vevstake och lager sen var det bara att köra
_________________ Jonatan Hertzberg |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Tonykart/Vortex -03 | 4611 besök totalt |