Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -73.... Nya tag 2013/2014 ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 32 besök senaste veckan (101081 totalt) |
Nu får du nog förklara lite tydligare för en dumbom..... Ska jag justera spelet med motorn igång och vad menar du med "sen får man såklart vänta tills lyftarna krupit ihop" ? Som jag skrev några inlägg upp så såg jag fram emot en ny drivlina till den gula Mantan, nu har den landat i garaget och jag passar också på att starta en ny tråd om den. Kanske det kan bli lite fart på det projektet https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Ett par bilder bara därför att dom finns !
Hoppas nu för f*n att jag får citonen färdig innan frestelsen av den nya F20c spisen blir för stor /s _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Hydrauliska ventillyftare kan man justera med motorn igång, tillverka ett stänkskydd som du sätter över kamdrevet och kanske nånting runt kanten på topplocket så det inte dräller olja ner på grenrör och sånt.
Motorn ska vara varm, och man justerar genom att släppa sakta på justermuttern tills det börjar ticka i den. Sen skruvar man åt sakta till den blir tyst och efter det drar man ytterligare ett varv. Låt motorn gå några sekunder efter varje justering. För tight ventilspel är inte bra, då kan lyftaren bottna och kammen kan slitas ner. Mekaniska lyftare är enklast att justera med motorn avstängd, då drar man runt motorn för hand och justerar varje ventilpar vid TDC för den cylindern. Enklast att börja på 1, sen 3, 4, 2. Spelet ska vara 0,30 mm vid varm motor. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tack Anders !
Hade glömt hur man ställer hydrualiska... det var några år sen sist. Har för mig att jag ställde utan motor igång sist men man börjarju bli lite kalkig. Jag kapar av en bit av en gammal plåtkåpa som stänkskydd, funkar det tror du ?? _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Är det nå'n som tittar in som har en bild på Asconans C-stolpe avklädd ?
Jag hade så jäkla bråttom att sätta dit innertaket att jag glömde bort hålen för bältena och låsen till bakrutorna _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
En liten uppdatering, det har väl inte hänt såå mycket sen sist. Mycket småpill med
prylar som gick skitfort & lätt att plocka bort, men nu ett antal månader senare... vad är det här..och vart satt den ? Hursomhelst, om allt går som det ska blir det shake down i morgon. Ska bli kul med en första provkörning. Sen parkeras Citronen utanför och mer spännade skruvning tar vid ! Dags för en första provtur, bara gasvajern kvar. Hänger förhoppningsvis på garagedörren i morgon ! Har fått dit en av Recaro stolarna, shysst retro.stuk Den här bilden är till dig Henrik ! Tack för det snygga huvlåset Såja, nog för idag..... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
En bekant ska lägga ner sin verkstad pga pension. Han har bland annat lite Opel verkstadshandböcker som riskerar att hamna i soporna. Om det är något som känns intressant att rädda skicka mig ett PM:
|
||
Fortsätter med att få citronen besikntningsmässig.
Har fått dit en stol till, nu känns det riktigt ombonat.....mysbil Dom här Weber DFO-gasarna är inget att leka med, nästan ingen info. att hitta. Har försökt få till tomgång/lambda för att klara besiktningen. Plockade bredbandslambdan från den röda Mantan och petade in i ändt....avgasröret. Funkade fint att få till ett lätt fladdrande lambda 1. Nu får Oplelnördarna hålla för ögonen Jag blev tvungen att kapa bort en bit av förgasarhalsarna, det går inte att få igen huven med ITG filtret. Det funkade på Mantan, skumt ?? Måste visa garagegrannens lilla leksak Hoppas jag kan få sitta där bak med en pilsner nån gång i sommar Edit: Jag har en lien önskelista under KÖPES. Såhär..... Ascona A: - Grill i plåt - Koni el. Bilstein fram - Ljusinsatser/reflektorer - Bromsservo - Diffbroms - Slutväxel, nerväxlad CIH: - Dome/plana smidda kolvar till CIH 2,4 - Dubbla ventilfjädrar 2,0 och 2,4 - Kam R13, H12 eller motsvarande - Luftfilter Pipercross, ITG för dubbla DCOE _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Idag har jag tagit den första riktiga provturen med Citronen.
Det blev ett par mil på sjukt dåliga vägar. Bilen satt iaf. ihop när jag kom hem men lite skrammel, för mjuka framfjädrar och dämpare, och lite annat småfix som måste ordnas så blir det är en kul bil ! Lite bling ska det va...kromade luftfilter Är riktigt nöjd med inredningen, känns banne mig mer ombonat än i 330:in Citronen har fått smaka på vårluften i Hälsingland....... Ska jag ha en svart rand ....eller _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Det går inte så fort.....men det går långsamt
Gulingen är besiktad och körbar ! Kul att besikta på en lördag med bara 30+bilar= inga problem ! Hade en del strul med att få ner Co, lånade en 4-gasmätare och skruvade en bra stund innan jag var nöjd med tomgången. Inser att DFO-gasarna har sina begränsningar, söker därför ett par DCOE 45:or till vettigt pris. Har oxå fått tag på en lamelldiff med 4:22 slutväxel, ska bli mumma att få dit. Vill helst få tag på en bakaxel och stoppa den i, och bara kunna skifta sen. Har fått fint besök i garaget, ett par kompisars Rally Kadett ska få en friskare motor Spisen som satt i harde sett bättre dagar, men nu ska vi råda bot på det _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Lördagskväll....kollar på Le Mans och läser på Rejsa samtidigt
Händer inte så mycket, skruvar på med div. grejor. Har skaffat en gammal traktor så nog är det variation på skruvandet..... Har fått tag på kolvar och insug till 2,4:an... Midsommar & semestern närmar sig, och till helgen tar jag med mig stug/grusbilen upp till stugan där det finns mycket grus att sprätta Har fått hjälp att sätta på lite fartränder, blev ju fint _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Snyggt, som vanligt!
Själv har jag tillfälligt skjutit ihjäl motorn på familjebilen så min ascona med c20xe i rullar som ersättningsbil. Lite trångt med två bakåtvända bilbarnstolar, men funkar fint. Lycka till med grusåkat, o trevlig midsommar! _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Jösses !
Ett halvår har gått sen sist, har ett nytt litet ordspråk...... Det går inte fort.....men det går långsamt Det är så mycket annat som tar tid, ja ni vet, men helt overksam har jag ändå inte varit. Vid midsommar tog jag upp Asconan till stugan som planerat, jag kan lova att det är en kul bil på små skogsvägar. Men det är alldeles för hög utväxling och hoppet mellan 2:an och 3;an är nästan farligt stor. Jag har en slutväxel 4:22 med diffbroms liggande i garaget som jag hoppas få dit till sommaren Sen hade jag ju lovat kompisrna att fixa till RallyKadetten, bara sätta dit en ny topp.... Tjena ! Den motorn som satt i var sop-slut, så jag fick bygga en helt ny. Det blev en 2,4:a med div. godis från Enem. Går numera som ett troll Men nu då, lite tid för mina Mantor....nä, då blev man med en gammal traktor. Tyckte jag behövde nåt att flytta snö med i stugan, men skulle BARA fixa till lite ! Visst, fick ut Bustern ur garaget först i slutet av nov. Äntligen lite plats i garaget och nu efter helgerna har jag börjat skruvat lite på både en röda som kommer att få en helt nybyggd 2,4:a med en del nytt godis i Sen har jag börjat om med den gula, ett nytt jättehål i torpeden för att kunna ta emot den goa Honda-spisen som samlat damm i ett hörn. Så vinter är räddad, borde ju egentligen inte ha tid att skriva här engång.... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Det är lungt, har ju hela vintern på mig.........
Men jäklar, vintern är ju snart över och jag har ju inte gjort ett skvatt...nästan. Har samlat grejor till en ny motor till den röda, och som den "Cheap Charlie" jag är, är det Ebay/annonser som gäller. Men skam den som ger sig, nu har jag fått ihop prylarna jag behöver för att förhoppningsvis få till en gjutjärnsspis med lite tjong i ! - Cheva SB ventiler från Manley - Ventilfjädrar från Crane - Titan retainers från Herbert Racing - Kolvar från Venolia - Toppackning MLS från Wiseco - Tändning från MSD - Kamaxel från Proffessorn - mm. mm. Den här gången blir det en 2.4+ med 2.2L topp och riktiga domekolvar.... recyclear megaskvätt och Jenvey spjällhus...... vilket jäkla hopkok ! Bilder....... Lite bus hann jag med i februari, fick en dag på isen med Asconan...Jäklar vad kul det var ! Synd bara att jag inte har några isdäck, så är det nån som har några 13"are liggande så... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Jaja, det är bara att acceptera att det inte alltid går som man tänkt
Den nya motorn till Mantan blev klar i höstas. Fick hjälp med att mappa på landsväg och resultatet var över förväntan. Riktigt rapp och drar fint genom hela registret. Hann dessutom att återigen besikta bastarden som en original 1,6l, nä, hade inte kortkort eller en långsjal i handskfacket ! Har fått klart för mig att mitt gamla grenrör var en riktig flaskhals för att få riktig snurr på den gamla gjutjärnsklumpen. Har fått tips av Erland Cox hur jag kunde förbättra mitt gamla rör (snål). Ska bli spännande att få köra den på rullar och mappa ordentligt till våren ! Hela röret fram till bakaxeln. Gamla (bortre) vs nya röret Med lite bandage på.... Har också fixat till en "hembrännare" i skuffen. Har haft problem med soppabrist i högersvängar. Det får räcka för idag, hoppas kunna uppdatera lite oftare i fortsättningen Har också fått tag på isdäck till stugbilen ! Den var alldeles för låg för 15" isdäck så det blev att bända dit några feta rallyfjädrar....och nog blev den hög så det räckte Hade helt glömt hur Jäkla kul det här är.... /Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -73.... Nya tag 2013/2014 ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 32 besök senaste veckan (101081 totalt) |