Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (30664 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



Fastlane skrev:
RallyQuattro skrev:
Snowdragon skrev:

gatdäcken går ytvarma och blir "fördärvade" vid bankörning. de klarar inte upprepning av de sidkrafter
som man utsätter dem för vid bankörning.


Jo men nu kör inte vi långlopp utan banpassen brukar ligga på ca 15min...

Jag har prövat Kumho V70A o dom körde jag kårdsläpp på efter typ 2-3träffar dom blev överhettade väldigt snabbt... Gat däcken som jag haft innan hade suttitt där i flera år med många banträffar både av mig o tidigare ägaren som e en kompis utan problem.

En annan kompis kör brutalt hårt med en vit spq och har kört på vanliga S02:or i typ 2år med mycke gata samt bana när dom var slut köpte han R888:or som t.o.m var lite bredare, efter en dag på gotland var halva mönstret borta? (dom var jämt o fint slitna..)

så han e rejält missnöjd, visst dom tog bättre när man bromsade osv men att behöva köpa nya däck hela tiden har man inte råd med..

Sen kör vi till o från alla träffar o drar inte på släp.. men kommer kanske ändå pröva R888:or nästa år kanske...


Låter väldigt märkligt ditt resonemang. Flera år på samma gatdäck på bana men endast några träffar med R däck? jag kanske skulle lägga om strategi för nästa år


Låter väll egentligen inte så märkligt då R-däck är mjuka för bra grepp och på grund av det slits fortare..
Men det kanske framförallt gäller på våra Audi "rally" bilar som går på tvären en hel del för o gå fort..

Men sen beror det ju även på vilka gat däck man kör på, köpte helt nya Toyo Proxes T1-R och dom blev inte fina efter en bara dag på gotland.. Medans mina Ventus K104 så syns det inte att man kört bana trots att man driftat osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



Roxnäs skrev:

Matz, jag måste fråga dig om detta.....vad menar du med att det inte går att köra med gatdäck på bana?
Anledningen till frågan är; Vi i Örby gummi racing kör långlopp i MSLS med våran Volvo 240.
Som du kanske känner till är dessa 8-timmarslopp.
Bilen ifråga väger runt 1100kg och motorn ger ca 250hk och är klassad för klass 5 dvs framföras på bana med gatdäck.
Utan problem genomför vi tävlingarna på gatdäck i 8-timmar.
Vi kör 1.33 på Mantorp och 1.06 på Sviestad, på gatdäck!


Vilka gat däck tycker ni funkat bäst? har ni prövat många olika? hur står sig S02:or mot andra?

Peter med S1:an körde Sviestad nyligen på 1.06.5 med Dunlop gatdäck men med sladd i varje kurva pga det var kallt o halt ute.
Min bil gick bara 1.09.5 men mina ventus däck var mycke halare också..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Min uppfattning är att R-däcken håller bättre än gatdäcken när man kör bankörning. Möjligen korvas de sönder när man kör brett, men då är det ju mer asfaltsrally än bana så man inte använder däcken på rätt sätt. Allt går ju att förstöra med misshandel.
De Audi jag sett på bana har antingen plogat eller körts "runt" understyrningen med våld. Än har jag inte sett att de har racinglinje runt kurvorna (om man bortser från gamla Supertouringbilar förstås).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Konstigt att man kan uppleva det så olika, jag har kört 3 träffar + all gatkörning på mina R888 i år och det finns nog mönster till en banträff till och som jämnförelse har jag sett hur en RX-8a körd av Matz med gatdäck och gatbelägg bolmade rök ur hjulhusen när den kom in i depå. Däcken som satt på var helt sprillans nya gatdäck som förvandlats till geggamoja på några varv

Men jag kan faktiskt tänka mig att om man kör en AWD bil på AWD attack + understyrning så kan hårda gatdäck kanske klara sig bättre än R däck, när R däcken väl har passerat sitt bästa temp och överhettas så går det fort utför med dem.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det är väl en kompromiss som alltid. Köper man mjuka däck får man lite bättre fäste (under förutsättning dom inte överhettar) men dom håller sämre. Kör man med bakelitpuckar håller dom länge men man har dåligt fäste.

I en typisk 5-cylindrig Quattro-audi sitter motorn så långt fram att bilen plogar i stort sett alltid pga. viktfördelningen. Dessutom är hjulvinklar komfortinriktade original.

Personligen anser jag att en sådan Audi bör:

1. Ha så breda R-däck som möjligt så länge man kan få upp däcken i rätt temperatur
2. Ha spärrad mittdiff annars beter sig bilen inkonsekvent
3. Ha mycket camber/caster fram.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Hej allihopa!

Grattis örby !!! (vi åker ercup och vet hur hårt ni jobbat för detta)jag har själv tävlat på gat däck (pirelli/yokohama/kamasa - cup) ...regler är ju regler.. jag förstår att ni har hållt på ett tag och sorterat ut bilen efter att åka gat däck... 1.33 är ju riktigt jäkla bra på gat däck.. thumbs up

Vad jag försöker förklara är att man på "ej" racer bil kan med relatit små förändringar få en trackday bil som både funkar på gata och bana, givetvis en kompromiss... (inte örby set-up )

alltså en bil som kan köras på båda typerna av tassar.

1.29.5 på r däck utan att ändra ett smack. (vill gärna se ett foto på er framvagn, gissar att ni åker 4-länk & watt länk bak)

rwd är ju snällt på tassarna,,


\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



beepbeep skrev:
Det är väl en kompromiss som alltid. Köper man mjuka däck får man lite bättre fäste (under förutsättning dom inte överhettar) men dom håller sämre. Kör man med bakelitpuckar håller dom länge men man har dåligt fäste.

I en typisk 5-cylindrig Quattro-audi sitter motorn så långt fram att bilen plogar i stort sett alltid pga. viktfördelningen. Dessutom är hjulvinklar komfortinriktade original.

Personligen anser jag att en sådan Audi bör:

1. Ha så breda R-däck som möjligt så länge man kan få upp däcken i rätt temperatur
2. Ha spärrad mittdiff annars beter sig bilen inkonsekvent
3. Ha mycket camber/caster fram.


medhåll..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Fastlane skrev:
Konstigt att man kan uppleva det så olika, jag har kört 3 träffar + all gatkörning på mina R888 i år och det finns nog mönster till en banträff till och som jämnförelse har jag sett hur en RX-8a körd av Matz med gatdäck och gatbelägg bolmade rök ur hjulhusen när den kom in i depå. Däcken som satt på var helt sprillans nya gatdäck som förvandlats till geggamoja på några varv

Men jag kan faktiskt tänka mig att om man kör en AWD bil på AWD attack + understyrning så kan hårda gatdäck kanske klara sig bättre än R däck, när R däcken väl har passerat sitt bästa temp och överhettas så går det fort utför med dem.


det är ju bara frågan om hur fort det går..
(med gat däck får man ett snabbt varv..på 3dje eller 4de beroende på hur man "mjukar upp".. sen är det bara halt..

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



för protokollet:

De bästa gatdäcken...är ju nästan rdäck..khumo mx mfl...

åter igen kompromiss

\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Nu glider jag väl iväg från ämnet lite men vad gör ett r däck ett r däck egentligen? lågt treadwear och hårda stommar? lr är det nått mer?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



Min är framtung och plogar, det är det jag vill bygga bort nu.

Bild på V70A R-däcken som funkade bra första varven vid varje pass sedan blev dom överhettade o hala och såg ut så här sedan efter sommaren o 3träffar:


Prövade gat däck Toyo T1-R som skulle vara bra, men dom har för mycke mönster o för lite gummi så dom blev inte fina efter en dag på Gotland:


Men mina Gatdäck Ventus K104 som körts mycke på gatan prövade jag bana med, halvdag förra året på Gotland, heldag i maj på gotland o nu senast på Sviestad, dock på Sviedstad var det bara några plusgrader o dom blev stenhårda o väldigt hala då, men på gotland har dom funkat bra.
Dom ser nu ut så här, helt okej tycker jag.



Men vet en viss blå Clio V6 som körde en dag på Gotland med helt nya R888 och efter den dagen var framdäcken jävligt dåliga, dom längst ner på bilden, (obs dom ser mycke bättre ut på bilden än i verkligheten..)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



sen angående dessa "bakelitpuckar" Ventus K104 som håller jävligt bra, när jag var o körde med dessa på gotland i maj så prövade jag riktiga slicks på slutet av dagen och det kändes grymt bra men jag lyckades bara pressa tiden med 2sek, alltså från bakelitpuckar till mjuka slicks..

Körde på dessa dunlop slicks:



Men det kanske krävs rejäl ombyggnad med caster/camber för att det ska löna sig med R-däck?
och att det är då som R-däck även håller bättre än gatdäck?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19556



RallyQuattro skrev:
Min är framtung och plogar, det är det jag vill bygga bort nu.

Bild på V70A R-däcken som funkade bra första varven vid varje pass sedan blev dom överhettade o hala och såg ut så här sedan efter sommaren o 3träffar:

om det är Medium (K60) så finns det ju Hard (K90) också.
Men du kör ju nästan nere på fälgen (halva sidan är ju sliten) och om bilen väger en hel del, varför köra med däck med lastindex 83 vilket är riktigt lågt.
Jag hoppas att du inte betalat nån för rådet att testa dem.

Får du inte plats med mer än 60cm diameter?
Bredare däck fram är ett sätt att komma runt understyrning, speciellt om den beror på viktfördelningen (fjädrar och krängare ska naturligtvis fixas de med).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



RallyQuattro: Du måste börja med att få hela slitbanebredden att arbeta, innan dess är det meningslöst att jämföra olika däck.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



Niklas Falk skrev:

om det är Medium (K60) så finns det ju Hard (K90) också.
Men du kör ju nästan nere på fälgen (halva sidan är ju sliten) och om bilen väger en hel del, varför köra med däck med lastindex 83 vilket är riktigt lågt.
Jag hoppas att du inte betalat nån för rådet att testa dem.

Får du inte plats med mer än 60cm diameter?
Bredare däck fram är ett sätt att komma runt understyrning, speciellt om den beror på viktfördelningen (fjädrar och krängare ska naturligtvis fixas de med).


Jag körde på Hard för att dom skulle hålla bäst.. Körde på ca 2.3bar första träffen men tyckte dom funkade dåligt så efter en massa råd här på rejsa så prövade jag med lägre tryck för o få bättre grepp men då slet dom ner på sidan.. så gick upp sen igen på tryck kommer dock ej ihåg exakt vad det blev.

Fanns inge 40profils R-däck och 225/45 hade blivit för stort så fick bli 205:or, gat däcken jag kör på är 215/40 och med 3-4bars däcktryck på banan.
Tyvärr är det riktigt små hjulhus på en audi 90 från 85.
Jo blev rekomenderad dessa till min bil av wheelbase, 4 st Kumho Ecsta V70A 205/45R16 K90 (hard).
Med mig i så väger den strax över 1400kg

Jag körde totalt 300mil med R-däcken en sommar han bara med Mantorp,Gelleråsen samt Kinnekulle efter det var dom döda.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19556



Tja, med de begränsningarna (hög vikt och små hjulhus) så blir det få saker att välja bland. 225/45-15 (om du nu inte har bromsar som tar för stor plats) kanske för att få lite mer däcksbredd, men det hjälper ju först när du kan använda däckytan ordentligt.

Hur skulle det fungera med större hjul (apfult eller kräver det stora ingrepp)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



Har för stora bromsar för 15tum.
Kör nu med 215/40-17 på gatdäcken.
Slicksen var 205/620-17 och då fick jag valsa skärmkanterna bak för att få in dom.

Måste antingen ha coliovers med smala fjädrar o flytta in benen eller byta skärmar för att få vettig bredd på däcken..



Men därför ska jag satsa på o bygga en av mina urquattros för banköra till nästa år där får jag in större hjul. 235/45-17 borde i alla fall gå in på den kanske bredare.

Så vi kanske ska återgå till trådens syfte om vad man ska göra för bättre väghållning o inte diskutera mina däck..

Så förutom att fixa mer camber/caster, så tänkte jag på hårdare fjädrar samt hårdare kränghämmare framför allt bak borde väll vara bra för framdäcken?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



RallyQuattro skrev:
...han bara med Mantorp,Gelleråsen samt Kinnekulle efter det var dom döda...


Tre banmöten; 'tycker jag är en acceptabel livslängd. Hur länge vill du att de skall hålla?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



ice skrev:
RallyQuattro: Du måste börja med att få hela slitbanebredden att arbeta, innan dess är det meningslöst att jämföra olika däck.


Tack.tack.tack.tack..

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41657

Forumägare
Forumägare

Flyttade tråden från nybörjarforumet till allmänt-forumet eftersom det var mycket intressant att läsa som är väldigt långt från nybörjarfrågor IMHo:

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9006



ice skrev:
RallyQuattro skrev:
han bara med Mantorp,Gelleråsen samt Kinnekulle efter det var dom döda...


Tre banmöten; 'tycker jag är en acceptabel livslängd. Hur länge vill du att de skall hålla?


3 träffar????

kompisens S02:or körde han 5träffar plus en masssssa på gatan o dom hade funkat en till träff men han vart sugen på o pröva r-däck.

Så om vi tar hans S02:or 1700kr/st*4=6800kr/6träffar =1100kr per träff i bara däck.. (men då har han kört mycke på gatan med)
R888:orna 2700kr/st*4=10800kr/3träffar=3600kr i bara däck per träff !!
Eller om man är aktiv o kör 6träffar per år i 2år = 10800*4byten=43200kr på 2år
mot gatdäckens 13600kr så har man 29600kr över man kan lägga på coilovers, kränghämmare osv..

Tycker det räcker med all bensin som går åt och träff avgift osv..

Nej tack då väljer jag billiga gat däck som håller längre.. Och lägger pengarna på chassi..

Men nu handlar inte tråden om däck utan chassi så vad bör man göra oavsett däck, då jag kommer köra på gatdäck samt slicks..

Fast en undran angående däck, hur mycke mer slits insidan på gatkörning om man har mycke camber?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Allmänt banåkaforum
understear, understear...vad göra för att ej fara av banan??
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
2 besök senaste veckan (30664 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande