Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 2 besök senaste veckan (30664 totalt) |
Låter väll egentligen inte så märkligt då R-däck är mjuka för bra grepp och på grund av det slits fortare.. Men det kanske framförallt gäller på våra Audi "rally" bilar som går på tvären en hel del för o gå fort.. Men sen beror det ju även på vilka gat däck man kör på, köpte helt nya Toyo Proxes T1-R och dom blev inte fina efter en bara dag på gotland.. Medans mina Ventus K104 så syns det inte att man kört bana trots att man driftat osv. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Vilka gat däck tycker ni funkat bäst? har ni prövat många olika? hur står sig S02:or mot andra? Peter med S1:an körde Sviestad nyligen på 1.06.5 med Dunlop gatdäck men med sladd i varje kurva pga det var kallt o halt ute. Min bil gick bara 1.09.5 men mina ventus däck var mycke halare också.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Min uppfattning är att R-däcken håller bättre än gatdäcken när man kör bankörning. Möjligen korvas de sönder när man kör brett, men då är det ju mer asfaltsrally än bana så man inte använder däcken på rätt sätt. Allt går ju att förstöra med misshandel.
De Audi jag sett på bana har antingen plogat eller körts "runt" understyrningen med våld. Än har jag inte sett att de har racinglinje runt kurvorna (om man bortser från gamla Supertouringbilar förstås). _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Konstigt att man kan uppleva det så olika, jag har kört 3 träffar + all gatkörning på mina R888 i år och det finns nog mönster till en banträff till och som jämnförelse har jag sett hur en RX-8a körd av Matz med gatdäck och gatbelägg bolmade rök ur hjulhusen när den kom in i depå. Däcken som satt på var helt sprillans nya gatdäck som förvandlats till geggamoja på några varv
Men jag kan faktiskt tänka mig att om man kör en AWD bil på AWD attack + understyrning så kan hårda gatdäck kanske klara sig bättre än R däck, när R däcken väl har passerat sitt bästa temp och överhettas så går det fort utför med dem. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Det är väl en kompromiss som alltid. Köper man mjuka däck får man lite bättre fäste (under förutsättning dom inte överhettar) men dom håller sämre. Kör man med bakelitpuckar håller dom länge men man har dåligt fäste.
I en typisk 5-cylindrig Quattro-audi sitter motorn så långt fram att bilen plogar i stort sett alltid pga. viktfördelningen. Dessutom är hjulvinklar komfortinriktade original. Personligen anser jag att en sådan Audi bör: 1. Ha så breda R-däck som möjligt så länge man kan få upp däcken i rätt temperatur 2. Ha spärrad mittdiff annars beter sig bilen inkonsekvent 3. Ha mycket camber/caster fram. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Hej allihopa!
Grattis örby !!! (vi åker ercup och vet hur hårt ni jobbat för detta)jag har själv tävlat på gat däck (pirelli/yokohama/kamasa - cup) ...regler är ju regler.. jag förstår att ni har hållt på ett tag och sorterat ut bilen efter att åka gat däck... 1.33 är ju riktigt jäkla bra på gat däck.. Vad jag försöker förklara är att man på "ej" racer bil kan med relatit små förändringar få en trackday bil som både funkar på gata och bana, givetvis en kompromiss... (inte örby set-up ) alltså en bil som kan köras på båda typerna av tassar. 1.29.5 på r däck utan att ändra ett smack. (vill gärna se ett foto på er framvagn, gissar att ni åker 4-länk & watt länk bak) rwd är ju snällt på tassarna,, \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
medhåll.. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
det är ju bara frågan om hur fort det går.. (med gat däck får man ett snabbt varv..på 3dje eller 4de beroende på hur man "mjukar upp".. sen är det bara halt.. \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||
Min är framtung och plogar, det är det jag vill bygga bort nu.
Bild på V70A R-däcken som funkade bra första varven vid varje pass sedan blev dom överhettade o hala och såg ut så här sedan efter sommaren o 3träffar: Prövade gat däck Toyo T1-R som skulle vara bra, men dom har för mycke mönster o för lite gummi så dom blev inte fina efter en dag på Gotland: Men mina Gatdäck Ventus K104 som körts mycke på gatan prövade jag bana med, halvdag förra året på Gotland, heldag i maj på gotland o nu senast på Sviestad, dock på Sviedstad var det bara några plusgrader o dom blev stenhårda o väldigt hala då, men på gotland har dom funkat bra. Dom ser nu ut så här, helt okej tycker jag. Men vet en viss blå Clio V6 som körde en dag på Gotland med helt nya R888 och efter den dagen var framdäcken jävligt dåliga, dom längst ner på bilden, (obs dom ser mycke bättre ut på bilden än i verkligheten..) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
sen angående dessa "bakelitpuckar" Ventus K104 som håller jävligt bra, när jag var o körde med dessa på gotland i maj så prövade jag riktiga slicks på slutet av dagen och det kändes grymt bra men jag lyckades bara pressa tiden med 2sek, alltså från bakelitpuckar till mjuka slicks..
Körde på dessa dunlop slicks: Men det kanske krävs rejäl ombyggnad med caster/camber för att det ska löna sig med R-däck? och att det är då som R-däck även håller bättre än gatdäck? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
om det är Medium (K60) så finns det ju Hard (K90) också. Men du kör ju nästan nere på fälgen (halva sidan är ju sliten) och om bilen väger en hel del, varför köra med däck med lastindex 83 vilket är riktigt lågt. Jag hoppas att du inte betalat nån för rådet att testa dem. Får du inte plats med mer än 60cm diameter? Bredare däck fram är ett sätt att komma runt understyrning, speciellt om den beror på viktfördelningen (fjädrar och krängare ska naturligtvis fixas de med). |
||||||
Jag körde på Hard för att dom skulle hålla bäst.. Körde på ca 2.3bar första träffen men tyckte dom funkade dåligt så efter en massa råd här på rejsa så prövade jag med lägre tryck för o få bättre grepp men då slet dom ner på sidan.. så gick upp sen igen på tryck kommer dock ej ihåg exakt vad det blev. Fanns inge 40profils R-däck och 225/45 hade blivit för stort så fick bli 205:or, gat däcken jag kör på är 215/40 och med 3-4bars däcktryck på banan. Tyvärr är det riktigt små hjulhus på en audi 90 från 85. Jo blev rekomenderad dessa till min bil av wheelbase, 4 st Kumho Ecsta V70A 205/45R16 K90 (hard). Med mig i så väger den strax över 1400kg Jag körde totalt 300mil med R-däcken en sommar han bara med Mantorp,Gelleråsen samt Kinnekulle efter det var dom döda. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tja, med de begränsningarna (hög vikt och små hjulhus) så blir det få saker att välja bland. 225/45-15 (om du nu inte har bromsar som tar för stor plats) kanske för att få lite mer däcksbredd, men det hjälper ju först när du kan använda däckytan ordentligt.
Hur skulle det fungera med större hjul (apfult eller kräver det stora ingrepp)? |
||||||
Har för stora bromsar för 15tum.
Kör nu med 215/40-17 på gatdäcken. Slicksen var 205/620-17 och då fick jag valsa skärmkanterna bak för att få in dom. Måste antingen ha coliovers med smala fjädrar o flytta in benen eller byta skärmar för att få vettig bredd på däcken.. Men därför ska jag satsa på o bygga en av mina urquattros för banköra till nästa år där får jag in större hjul. 235/45-17 borde i alla fall gå in på den kanske bredare. Så vi kanske ska återgå till trådens syfte om vad man ska göra för bättre väghållning o inte diskutera mina däck.. Så förutom att fixa mer camber/caster, så tänkte jag på hårdare fjädrar samt hårdare kränghämmare framför allt bak borde väll vara bra för framdäcken? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tre banmöten; 'tycker jag är en acceptabel livslängd. Hur länge vill du att de skall hålla? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
3 träffar???? kompisens S02:or körde han 5träffar plus en masssssa på gatan o dom hade funkat en till träff men han vart sugen på o pröva r-däck. Så om vi tar hans S02:or 1700kr/st*4=6800kr/6träffar =1100kr per träff i bara däck.. (men då har han kört mycke på gatan med) R888:orna 2700kr/st*4=10800kr/3träffar=3600kr i bara däck per träff !! Eller om man är aktiv o kör 6träffar per år i 2år = 10800*4byten=43200kr på 2år mot gatdäckens 13600kr så har man 29600kr över man kan lägga på coilovers, kränghämmare osv.. Tycker det räcker med all bensin som går åt och träff avgift osv.. Nej tack då väljer jag billiga gat däck som håller längre.. Och lägger pengarna på chassi.. Men nu handlar inte tråden om däck utan chassi så vad bör man göra oavsett däck, då jag kommer köra på gatdäck samt slicks.. Fast en undran angående däck, hur mycke mer slits insidan på gatkörning om man har mycke camber? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Allmänt banåkaforum understear, understear...vad göra för att ej fara av banan?? | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11 >> 2 besök senaste veckan (30664 totalt) |