Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Helt overkligt bra rengöring av motordelar!
<<   1, 2, 3, 4   >>
34 besök senaste veckan (52971 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Är det 5 liter koncentrerat man köper eller är den redan utspädd?
Tänkte prova rengöra eld sotiga och brand pulver kladdiga delar efter motor branden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Den är färdigspädd.
Glöm inte att testa det i köket, som att rengöra spisen med thumbs up
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Den är färdigblandad

_________________
Sammy Lundin
Citera
KonradL
Stockholm
Här sen Jan 2014
Inlägg: 10



Kan tipsa om Loctite 7840, fungerar utmärkt också! Brukar göra rent bromsok med det samt fälgar med mycket bromsdamm.
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802628632577
Brukar göra rent garagegolvet med det också, funkar utmärkt även till det!
Men ska ta och prova det där Spam-medlet nån gång så man kan jämföra. Alltid kul att göra rent saker, blir så mycket trevligare att meka med rena prylar!

_________________
Konrad Lindblad
Mitsubishi Evo VII
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Jag har nu testa Spam men är ännu inte övertygad, på kladdiga ytor så var vanlig tjärlösande avfettning bättre..

Så vi får se om jag hittar något bra användnings område för Spam.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Flugorna i fronten!

Och textilfläckar. Jag har barn och tygsoffa. Har räddat mycket.

_________________
Sammy Lundin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Jo men nu köpte jag 10liter thumbs down för jag trodde detta var ett grymt avfettningsmedel för allmän rengöring..

Och ta bort insekter funkar bra även med Biltemas spray för 50kr..

Men får hoppas jag hittar något bra användningsområde för mina 10 liter

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Är ju fenomenalt på koxade motordelar

Alla kolvar och överfall behövde ett bad på några få dl, har fortfarande samma slabb stående trots att det är brunt som oboy efter allt användande. Så 10 liter så har du en livstids förbrukning.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Samma literpris som biltemasprayen.

Jag provade på mina koxade motordelar som stått i dieselbad sedan i vintras någon gång (det släpper inte ett dugg med diesel) och både de delarna som stått i badet och de som stått bredvid blir som nya efter någon minut med penseln. thumbs up
Det var riktigt kul, jag testade bara lite häromdagen och blir riktigt sugen på att ta tag i att göra iordning hela motorn!

Tack för tipset!

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



bullen! skrev:
Flugorna i fronten!

Testade nu i kväll, sprejade lite på backspeglarna och i fronten efter att jag blåst av bilen med högtryck. En del av insekterna rann bort innan jag hann dit med svampen. Har altrig testat nåt så effektivt mot insekter, hoppas lacken sitter kvar imorgon.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Det är oslagbart för flugor, om man bor i staden och bara har tillgång till tvättbås så är en sprayflaska med spam ens bästa vän. Åkte alpinvit 1-serie en vinter när jag bodde i stan och spam va räddningen.

Än en gång. Prova gärna på textiler också. Det är egentligen sånt det är till för.

Har ni solkig inredning i bilen, typ dörrgrepp osv så spraya och torka av. Risken är dock att ni märker vilken färg interiören egentligen är, så ni har en helkväll i garaget för att en dörrsida ser ut som ny och resten ser lökigt ut.

_________________
Sammy Lundin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Måste först klaga..
Doftfri är den definitivt inte...
Har man slabbat med fingrarna i den så stinker det om dom i flera dagar, så använd gummi/latex handskar.


Men jag har nu förstått hur den funkar, det går inte att bara spraya på och tvätta av utan det ska ligga i bad och helst i flera dagar för fastbränd smuts.

Jag låter det ligga 1-2dygn sen tar jag upp det och borstar och sköljer sen om det behövs får man upprepa detta i fler dygn.

Dock bör man se till så att hela föremålet hamnar under ytan för vänder man på det och tar andra delen senare som jag gjorde på mina bilder så blev det sedan en skarv där man ser vart vatten ytan varit..

Tyvärr går det åt mycke medel då, mina 10 liter räckte inte för att täcka ens min ena ventilkåpa

Dessa nedan har jag tvättat med avfettning och fälgrengöring först men sotet satt stenhårt fast..
Men efter 2 dygn och sedan borsta av med tandborste så såg det kanon ut thumbs up

Bara nederdelen av plåten låg i bad i 2 dygn.



Här låg halva klockan i bad.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Det där med doften förstår jag inte. Den luktar ju inte mer än ett vanligt diskmedel om jag för säga det. Och jag sprayade händerna med det innan bröllopet jag va på 1:a augusti då mekhänder aldrig blir så rena så de matchar en vit shorta annars.

Och att använda 10 liter för en ventilkåpa är ju idioti. 1000kr kostar det inte att lämna alla motordelar på tvätt hos en motorrenoverings firma. Jag använde 3dl till alla kolvar och överfall. Och de 3dl står ännu i en kopp för att användas igen när det behövs. Och 1-2dygn? En kolv med riktigt mycket koks behöver inte ens 30min.

Ska du ha så stora prylar badade så får du lägga grejen i en plastpåse. I med en kopp spam och sen suga ur luften. Som en vakuumpackad lax.

När jag sprayar så tar det inte många sekunder att få en 25 år gammal topp ren: https://youtu.be/LnrmgGJ2Pi4

Men det är inte min produkt och jag säljer ej produkten så mig kvittar det hur populär den blir hos andra. Jag vet iaf att jag ej kommer att leta vidare så längde denna existerar.

_________________
Sammy Lundin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Dom delarna ovan har legat i 2 dygn..
Sen badade jag dom fler dygn för att få dom bra.

Men dessa har ju varit med om en brand så kanske därför det sitter så hårt..

En motor renoverings firma kan inte få saker helt rena utan då måste dom blästra dom också så mitt inlägg var positivt menat att nu kan jag få det helt rent utan blästring.. Dock så blir det ett stort bad.

Visst min balja var lite för bred men det går ju åt mycket för stora delar dock slänger jag ju inte detta utan jag kommer tvätta många delar och sedan spara vätskan..

Här la jag ner min kåpa igår kväll och bilden är tagen efter 30min och redan då har skit börjat lossna men det kommer kräva flera dygn för att få den ren.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Brandskadat har jag själv ingen erfarenhet av. Där kan det kanske krävas någon annan produkt.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 478



Jag handlade också, och kan bara hålla med, tog bort all smuts jag inte lyckats få bort genom skrap och skrubb. Jag glömde dock en kolv i badet ett par dagar, och ytan blev sträv och otäck, dvs en kasserad kolv. Antagligen hade det inte spelat någon roll vad jag glömt den i, men det kan vara värt att tänka på när man tvättar aluminiumdelar.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ja några längre bad har jag själv ingen erfarenhet av. Men som du säger så kan det ju va lönt att inte bada längre än att smutsen släpper. Iaf når det gäller kolv etc. En ventilkåpa osv kan ju kvitta.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Jag måste tyvärr hålla med om lukten.
Varje gång jag har använt det så får jag en jädra huvudvärk, jag tål det tyvärr inte. Och då är jag ändå ganska härdad vad gäller dofter efter att ha lackat bilar i 10år..
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Jag har kanske fått minimjölk i min dunk då

_________________
Sammy Lundin
Citera
krullibull
Eksjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 36



Just lukten verkar vara rätt individuellt. Jag känner bara en ytterst svag doft och märker inga biverkningar. Har lite bilder att bjuda på från det jag har rengjort.






Använde mig av SPAM, nylonborste (typ tandborste) och rinnande vatten för att få detta resultatet. Helt rent hade det nog blivit om man plockat isär allt och låtit delarna ligga en längre stund men det hade jag inte lust med.

_________________
Johan Högström
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2555



vad innehåller medlet ?

för oss som gillar våra motordelar rena så har jag ett byggtips. en vanlig tvättbalja i metall med ett 2kw värmeelement från en vattenkokare. 2st 4liters tvättmedel för högtryckstvättar a70 kr från biltema och resten vatten.

sedan är det bara låta grejorna i någon timme. det blir ca 80 grader, termosten i värmeelementet sköter sig själv.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Skruva banåkabil
Helt overkligt bra rengöring av motordelar!
<<   1, 2, 3, 4   >>
34 besök senaste veckan (52971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande