Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (53453 totalt) |
Tack!
Man tackar och bockar. Bygger har stått still under långa perioder men i nuläget har vi flyt! I helgen gjorde vi klart växellådstunneln och rattstångsfästet. Börjar likna något! _________________ Volvo 242 |
||||
Tack! Har legat nere med förkylning men brorsan har jobbat på. Lite nya rör i framvagnen: Framsteg på förstärkningsplåtar under framsträvorna: Och ett nytt kryssstag i bakvagnen. _________________ Volvo 242 |
||||
Tackar! CAD:en säger 143kg för hela chassit. Modellen är dock inte helt representativ så den lär nog landa runt 145kg om man räknar med diverse småplock och tillsatsmaterial. _________________ Alex Buchka |
||||
Har tyvär varit mest jobbet för min del, men brorsan har jobbat flitigt.
Moddade ramen lite så diffen inte ligger så nära. Byggde ett kryssstag bakom huvudbågen. Ett lutande rör i två plan som ska notchas in i en böj (av annan rördiameter) är inte helt enkelt. Slutgiltiga lösningen blev att göra en mall med spagetti. Funkade sjukt bra! Brände dit lite förstärkningsplåtar. Innan motorfästena kunde byggas så fick vi hänga på generator och servopump. Blev lite fräsjobb. Övre servopumpsfästet. Fick hjälp av en polare att 3dskriva det undre servopumpsfästet. Skönt att kunna testa innan man lägger en helkväll vid fräsen. Sen blev det motor och växellådsfästen. Alla fyra punkter ska sitta i gummikuddar. De stumma plåtarna användes bara under byggnationen. _________________ Volvo 242 |
||||
Why "keep it simple" when you can do it like u do........... very impressed, love the spaghetti
_________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Golf 2 GTI 200SX - S13 Skyline R33 |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Snitsigt!
Riktigt kul med nya lösningar på gamla bekymmer, spagetti är ju klockrent |
||||
Roligt att ni gillade spaghettilösningen!
Har inte varit så mycket märkvärdigt att notera på sistone. Här kommer några bilder från vad som hänt sedan sist: Klickade hem en vatten och oljekyl model gigantisk. Kommer från något NASCAR team här i staterna. Det är C&R som tillverkat men PWR i Australien står för själva cellpaketen, alltså riktigt bra grejor. Gavlarna är groteska så det kommer nog bli att såga av och bygga nytt. Fick också hem en CANbus knappsats som skall styra det mesta i bilen. Tog ett jädra tag att dyka upp men med tanke på pris och prestanda var det lätt värt. Byggde krysset över motorn. Nu är alla rör i framvagnen klara och behöver bara en sväng med svetsen. Blir rätt trångt mot insuget och är lite bekymrad att spetsen i mitten kommer krocka med huven men det är bara gilla läget. Itererade rätt mycket i FEM:en med dessa rör och alla andra lösningar hade avsevärt lägre styvhet eller vägde alldeles för mycket. Byggde också klart rören där axelremmarna skall sitta. Inte optimalt med hur de skär så långt ifrån noden på huvudbågen men stolarnas läge ställer läget på axelremmarna och det tummar jag absolut inte på. De två rören har liten inverkan på ramens styvhet oavsett läge så det känns som en ok kompromiss. _________________ Alex Buchka |
||||
Lite tacosallad på de stora noderna i ramen.
Brorsan byggde om stora överfallet till rattstången och flyttade på de andra stagen. Sitter dessutom ett löstagbart stag i underkant nu. Rattstången känns mycket styvare nu. Bestämde oss för att sänka ned karossen på ramen. Var tvungna att notcha ur lite i plåten. Karossen måste sänkas lite till i framkant innan den ligger helt rätt, men det är ganska nära nu. _________________ Volvo 242 |
||||
Tackar! Kan bara hoppas att det blir som man tänkt sig. Blev några timmar nu i garaget över helgen, lyckade få dit alla dörrkryss och toyotastag. Hjälmkrossarstagen är kapade och inpassade också men jag hann inte svetsa dit dem. Efter takkrysset hamnar på plats kommer alla rör på ramen vara klara. Känns riktigt bra att vara på slutspurten med just den delen. Sedan är det bara resten kvar _________________ Alex Buchka |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (53453 totalt) |