Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (53453 totalt)
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
swahngbg skrev:
Woop Woop!

Gillart! thumbs up

Tack! thumbs up
Rotorp skrev:
Ytterligare en sån här energisk tråd som gör att man känner sig hopplöst lat i garaget

Ett otroligt schysst bygge, jäkligt snyggt. thumbs up thumbs up

Man tackar och bockar. thumbs up Bygger har stått still under långa perioder men i nuläget har vi flyt!

I helgen gjorde vi klart växellådstunneln och rattstångsfästet. Börjar likna något!



_________________
Volvo 242
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Snyggt som tusan! I nån framtida version av min bil blir det också rörram.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Ricke W skrev:
Snyggt som tusan! I nån framtida version av min bil blir det också rörram.

Tack! thumbs up

Har legat nere med förkylning men brorsan har jobbat på.

Lite nya rör i framvagnen:



Framsteg på förstärkningsplåtar under framsträvorna:


Och ett nytt kryssstag i bakvagnen.


_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Brorsan passade in ytterligare ett kryss igår.


_________________
Volvo 242
Citera
Daniel_I
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 92



Snyggt och stiligt som vanligt! thumbs up

Vad beräknar ni rörramen väga in på i slutändan?

_________________
Daniel Ireståhl
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Daniel_I skrev:
Snyggt och stiligt som vanligt! thumbs up

Vad beräknar ni rörramen väga in på i slutändan?


Tackar!

CAD:en säger 143kg för hela chassit. Modellen är dock inte helt representativ så den lär nog landa runt 145kg om man räknar med diverse småplock och tillsatsmaterial.

_________________
Alex Buchka
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Har tyvär varit mest jobbet för min del, men brorsan har jobbat flitigt.

Moddade ramen lite så diffen inte ligger så nära.


Byggde ett kryssstag bakom huvudbågen. Ett lutande rör i två plan som ska notchas in i en böj (av annan rördiameter) är inte helt enkelt. Slutgiltiga lösningen blev att göra en mall med spagetti. Funkade sjukt bra!




Brände dit lite förstärkningsplåtar.


Innan motorfästena kunde byggas så fick vi hänga på generator och servopump. Blev lite fräsjobb.






Övre servopumpsfästet.



Fick hjälp av en polare att 3dskriva det undre servopumpsfästet. Skönt att kunna testa innan man lägger en helkväll vid fräsen.


Sen blev det motor och växellådsfästen. Alla fyra punkter ska sitta i gummikuddar. De stumma plåtarna användes bara under byggnationen.






_________________
Volvo 242
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Grymt kul bygge, och förutom att alla frästa bitar och det mesta annat är jättesnyggt, så är ändå spaghettimallen nåt av det bästa på länge

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Älskar också spagettilösningen. Inget mera CAD nu när det finns SAD.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Why "keep it simple" when you can do it like u do........... very impressed, love the spaghetti thumbs up

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Haha döfrän!!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Snitsigt!

Riktigt kul med nya lösningar på gamla bekymmer, spagetti är ju klockrent

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Roligt att ni gillade spaghettilösningen!

Har inte varit så mycket märkvärdigt att notera på sistone. Här kommer några bilder från vad som hänt sedan sist:



Klickade hem en vatten och oljekyl model gigantisk. Kommer från något NASCAR team här i staterna. Det är C&R som tillverkat men PWR i Australien står för själva cellpaketen, alltså riktigt bra grejor. Gavlarna är groteska så det kommer nog bli att såga av och bygga nytt.



Fick också hem en CANbus knappsats som skall styra det mesta i bilen. Tog ett jädra tag att dyka upp men med tanke på pris och prestanda var det lätt värt.




Byggde krysset över motorn. Nu är alla rör i framvagnen klara och behöver bara en sväng med svetsen. Blir rätt trångt mot insuget och är lite bekymrad att spetsen i mitten kommer krocka med huven men det är bara gilla läget. Itererade rätt mycket i FEM:en med dessa rör och alla andra lösningar hade avsevärt lägre styvhet eller vägde alldeles för mycket.




Byggde också klart rören där axelremmarna skall sitta. Inte optimalt med hur de skär så långt ifrån noden på huvudbågen men stolarnas läge ställer läget på axelremmarna och det tummar jag absolut inte på. De två rören har liten inverkan på ramens styvhet oavsett läge så det känns som en ok kompromiss.

_________________
Alex Buchka
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Följer ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Lite tacosallad på de stora noderna i ramen.




Brorsan byggde om stora överfallet till rattstången och flyttade på de andra stagen. Sitter dessutom ett löstagbart stag i underkant nu. Rattstången känns mycket styvare nu. thumbs up






Bestämde oss för att sänka ned karossen på ramen. Var tvungna att notcha ur lite i plåten.


Karossen måste sänkas lite till i framkant innan den ligger helt rätt, men det är ganska nära nu.

_________________
Volvo 242
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Det kommer bli så bra det där thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Citat:
Det kommer bli så bra det där thumbs up


Tackar! Kan bara hoppas att det blir som man tänkt sig.

Blev några timmar nu i garaget över helgen, lyckade få dit alla dörrkryss och toyotastag. Hjälmkrossarstagen är kapade och inpassade också men jag hann inte svetsa dit dem. Efter takkrysset hamnar på plats kommer alla rör på ramen vara klara. Känns riktigt bra att vara på slutspurten med just den delen. Sedan är det bara resten kvar




_________________
Alex Buchka
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Snyggt bygge!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Hvordan (Hur?) skal du få ut motoren

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 895



Sonus skrev:
Hvordan (Hur?) skal du få ut motoren


Detaljer, detaljer.....

....Eller, tänkte inte på det...

(Skämt åsido, gissar att den plockas rakt nedåt)

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (53453 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande