Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Tryckluftcylindrar med tre lägen ? | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (18696 totalt) |
Kan detta vara vad du söker...
https://www.festo.com/cat/sv_se/data/doc_engb/PDF/EN/ADNM_EN.PDF Kostar nånstans runt 1300 kr/st för en O25 cylinder med 20mm lägen. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||||
Dessa är för nästa säsong. Men dom måste ju testas i tid. Sedan tar det ju en stund att bygga reläbox mm. Med min budget är priset viktigt också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ser ut som en synklös låda med tanke på hur stora luckor det är mellan tänderna på kopplingsskivan?
Kraften bör dimensioneras lagom, egentligen kanske man vill mäta hur mycket kraft man lägger på spaken och sen räkna om hur mycket det blir på gaffeln. Om du ändå har tryckluftcylindrar varför bygger du inte en liten processor som styr växlarna sen kan du ha paddlar på ratten? Kul projekt! _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Nu har jag tittat lite snabbt på Scanias variant och det är två kolvar på en stång där de kan glida fritt lite. Det är egentligen väldigt likt Oves konstruktion men lite annorlunda upplagt. Ove behöver du ha lufttryck på för att den ska hålla läget? Scania har plunchar och gropar i axeln för att hålla läget efter att man slagit luftcylindern till lämpligt ställe.
Hur högt lufttryck kör du i dina cylindrar Ove, borde få ca 100 N i kraft per bar med de kolvarna eller? Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Utan luft är den lealös, precis som den vanliga spaken när man släpper den. Har man kvar aktuatorkraft efter växeln är ilagd kommer växelförarna lida. Snabb koll på InLine visar att du borde ha koll på sånt. Ditt ögonmått är inget vidare. 94N/bar är det. Din uppskattning var 6% fel!! Jag kör olika lufttryck beroende på om det är "cruisemode" med komfort växling eller trackmode med "hurtigväxling" _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det krånglar med både dator och telefon....så det blev bild från telefonen och text från datorn.. Det kommer fram många bra ideer och input i tråden, som man inte tänkt på. Paddlar har jag planerat, Men då blir det med två extra kolvar på växelspaken. Att bygga processor är inte min starka sida. Ang. tryck eller inte med växel i, var en bra input. Min låda har stadiga kulor för att låsa växel i läge, så antingen får man bara ha tryck vid själva växlingen, eller så får man ha mekaniska stopp på armarna på utsidan. Sedan kan man köra olika tryck på växel i, och växel ur. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Några ideer på vad man ska använda för ventilhus ?
Ska drivas med 12 volt. Det borde väl bli max 9 st driftfall... EDIT: Friläge och back, får jag nog styra via separata, mekaniska ventiler. För att slippa krångla till spakstället för mycket. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag kommer att behöva 17-18 mm slag från friläge åt varje håll. (med originalarmarna) Jag hittade 12 st sånna här cylindrar i en hylla. Men jag kan inte se hur jag ska få ordning på det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Håkan
så här kan du göra för att få 3 positioner med standard prylar. 2 styck kompaktcylindrar dia 20 slaglängd 20 som monteras rygg mot rygg se ritning. sådana cylindrar kostar inte många kr. sedan finns det fina ventilramper som är hopbyggda men du behöver nog någon typ av processor för att fixa logiken Lycka till Mvh Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Tack. Det var något sånt jag försökte räkna ut i går kväll. Men hjärncellerna ville inte samarbeta med varandra... Behöver jag verkligen en processor, när jag har en växelspak som har en elkontakt för varje växelläge ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det där med processor kanske var att skjuta över målet med din växelväljare.
det är två spolar per dubbelcylinder om du väljer bistabila ventiler dvs läge 0 en ventil med spänning och en utan läge 1 två ventiler med spänning läge 2 två ventiler utan spänning mvh Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Jag har lite koll på det men synkprovning är det jag pysslar mest med. Det är bra med med plunch eller liknande som håller växelförare i läge så kan luften vara avslagen. Annars riskerar man som du påtalar att man ligger på med lite kraft hela tiden och det är kasst för växelförare och synkar. Bygger man ett sånt här paket till en manuell låda finns det ju oftast plunchar eller liknande i växellådan från början som håller växlingsaxlarna i rätt position så det enklaste och förmodligen bästa är att använda de och inte ligga med luft på hela tiden. Att köra mindre lufttryck vid svenssonkörning är bra för att spara synkar om man har sådana. Hur mycket tryck kör du med? J. Stigson: Jag ska se om jag kan hitta något officiellt material. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
3-4 bar nånstans är cruiseläget. 8 bar är full fart. Högre tryck ger, enligt loggar, inte snabbare växling men upplevs mer aggresiva i klonket. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det är en H-låda, och växling med sidoförflyttning (2-3, 4-5 tex) går på ca 200mS. Raka växlingar (3-4) är snabbare, minns inte i huvudet.
Vanlig låda med synkningar. Positionsåterkoppling så jag inte slår ny aktuator eller slår på pulvret förrän det är dags. Funkar, men kräver förfining som inte hänt ännu, främst rörande installation, fixa paddelknappar istället för kontrollåda i knät och så vidare. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Rätt raska växlingar speciellt med tanke på att du måste slå sidoslag. Styr du tändning eller liknande så att du inte behöver koppla? Håkan sista bilden förvirrar mig, vrider man på gafflarna för att lägga i växeln? _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Racetech Tryckluftcylindrar med tre lägen ? | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (18696 totalt) |