Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 125 1968
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (33802 totalt)
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Kraniel skrev:
krister Andersson skrev:
Hobbe skrev:
En vaz Fiat


Nop , Vaz är byggt på 124 karossen


och vad skilde den från 125 förutom motorn?


Nästan Hela bilen , motor och låda är samma.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Vi köpte en 125 Special, jag tror den var av -70 års modell, i slutet av 70-talet. Den var flyttgods från Belgien har jag för mig. "Övningskörde" en del med den i mina tidiga tonår, men det är väl preskriberat nu.

Vad jag minns vara att man tyckte att 100 hk var en j...a massa effekt. Fem växlar en j...a massa växlar och DOHC en j...a massa kamaxlar!

Kul motorer iaf, så länge jag hängde med lite bland Fiat-modellerna så fanns den upp till 1.8 l och 118 hk i 124 SC, en bilmodell jag f.ö. var väldigt inspirerad att skaffa mig. Var nära att bli ägare till en -69 en gång, menmen.......

En annan grej jag minns från bilen var den rudimentära "farthållaren" i form av handgas. Det satt en typ "ckoke-spak" som man kunde dra ut under instrumentbrädan.

Vår bil slutade iaf på skroten en halvmeter kortare, faktiskt med lite hatchback-stuk. Tyvärr blir inte plåtslageriet så snyggt gjort av fronten på en Chevy Nova....

Argentaperra: Intressanta detaljer om modellhistoria! thumbs up Finns det ngn site där det finns mer lättillgängliga fakta? Är intresserad i allmänhet, men en konkret grej jag funderar över efter din genomgång är om 131 var en 124 med ny kaross?

"Lampredimotor" är en term jag aldrig hört förr, var kommer den ifrån?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2166



Finns en grym faktaspäckad site på www.carsfromitaly.com thumbs up

Lampredimotorn brukar det kallas (numera) i Fiat-kretsar, när man ska urskilja motorfamiljer. Alltså menas Aurelio Lampredi, Ferrarisnubben som gjorde DOHC-motorn (och även SOHC-versionen i 127,128,Uno,Ritmo osv.) som Fiat tillverkade i ca 30år. (124 - 1966 till Coupe16VT - 1996).
Han gjorde även V6:an till 130. (men inte till Dino!)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
tilltänkt kulör på bilen finns på länken
giallo primula- primrose yellow
http://autocolorlibrary.com/cgi-bin/search/searchpic.pl?1968-fiat-pg13 . . . .
Citera
Sviluppo
Göteborg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 61



Grattis till en vacker bil! Raka linjer ÄR sportigt.

Lampredimotorn lär du inte ha några större problem med att få fart på. Jag kan rekommendera Guy Crofts "How to modify and tune Fiat and Lancia twin cam engines" - lite dyr och svår att få tag på men klart matnyttig vad gäller "interchangeability", tex 16v toppen från Tipo GT osv + vad man kan förvänta i effekt och hållbarhet med olika delar, även växellådor har jag för mig. På hans hemsida www.guy-croft.com finns en hel del läsvärt.

_________________
Björn Hellström/
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2327



första gången jag också har hört att motorn kallats "Lampredimotor" vanligaste fall brukar den väll kallas för Twincam-motorn.

Lite scanade instruktions boks sidor till fiat 124a
http://eastlake.mine.nu/robert/instruktions%20bok.rar



Lägger med några andra bra länkar.
http://www.abarth.20m.com/english.htm (rally 131a)
www.turbo124.com (turbo trimmade fiat/lancia motorer)
http://www.autocustom.se (firma här i luleå som trimmar blandanat fiat motrer)
www.beardmorebros.co.uk (Morrisar med Fiat motorer)

Tänkte lägga ut en lista med motornummer osv men den var borta så jag lägger in listan här

Red color / Punainen väri - Late model / Uusi malli (86->)
Blue color / Sininen väri - 16v model / 16v malli


Engine ID................Swept volume (cc).BHP (DIN).....- Notes

Fiat 124 (Special T, Special TC, Sport Coupe, Spider)
124AC3000, 124AC.040........1438 (80 x 71.5)....90
124AC.000...................1438 (80 x 71.5)....90..............- AS Spider/Coupe
124B2.040...................1438................90
132A.040.4, 132AC.000.......1592 (80 x 79.2)....95
................................................104 4-spd
................................................108 5-spd.......- acc. to year
................................................78..............- California-model
132A9.000...................1592................98..............- Special T
132AC.040.3.................1592................87..............- California-model
125BC000, 125BC040..........1608 (80 x 80)......110.............- Coupe/Spider, replcd by 1592cc
132AC1.000..................1756 (84 x 79.2)....114 (4-spd), 118 (5-spd)
132A1.031.5,132A1.040.4,-5..1756................83, 86, 86......- California-model
131A1.040...................1756................87..............- California-model
132AC4.000..................1756................128.............- Spider Abarth
132C2.040...................1995 (84 x 90)......83..............- 2000, California-model
132C3.031...................1995................102 / 105.......- F.I.
132V3.031...................1995................135.............- Volumex

Fiat 125
125A.000, 125B.000..........1608................90, 100

Fiat 131
131B.000....................1297 (76 x 71.5)....77
131B7.000...................1301 (76.1 x 71.5)..77
131C1.000...................1367 (78 x 71.5)....77
131B1.000...................1585 (84 x 71.5)....95 / 98.........- Supermirafiori 1600 ('78...82)
131C3.000...................1585................97..............- Super 1600 ('82...84)
132A1.040...................1756................87..............- California-model
132C2.031...................1995................80..............- California-model
132C2.040...................1995................86..............- California-model
132C3.031...................1995................102.............- F.I., California-model
132C3.040...................1995................80 / 105........- F.I., California-model
131B2.000, 131C4.000........1995................115.............- Super 2000 ('78...84)
132DB.000...................1995................187.............- Volumetrico (supercharged)
131AR.000...................1995................140 / 215.......- Abarth

Fiat 132/Argenta (The 1592cc model described earlier was also used)
132A.000, 132B.000..........1592................98
132C.600....................1585................90..............- 1600 ('75...82)
132C.000....................1585................98
132A1.000...................1756................105
132B1.000...................1756................107 / 111.......- 1800 ('75...78)
132C2.000...................1995................112.............- 2000 ('77...82)
132D.000....................1585................98..............- Argenta 1600 ('82->)
132D1.000...................1995................113.............- Argenta ('82->)
132D4.000, 132C3.000........1995................122.............- Argenta 120 ie (132 2000ie)
132D7.000, 132E.000.........1995................135.............- Argenta VX supercharged

Lancia Beta, Zagato, Montecarlo/Scorpion
828B3.000...................1297................82..............- Beta (Italian market only)
828C3.000...................1301................84..............- Beta (Italian market only)
828D3.000...................1367................83..............- Beta (Italian market only)
828A2.000...................1438................90..............- Berlina
828A.000....................1592................100.............- Berlina/HPE
828AC.000...................1592................108.............- Spider/Coupe 1600
828B.000....................1585................100 (->82)......- Berlina/Coupe/HPE/Spider
................................................108 (82->)......- 1600
828A1.000...................1756................110.............- Berlina/HPE
828A1.0405..................1756................86..............- California-model
828AC1.000..................1756................120.............- Spider/Coupe 1800
134AS.600, 134AS.0316.......1756................82..............- Beta Scorpion California-m.
828B1.000...................1995................115 (->78)......- 2000/Trevi/Coupe 2000
................................................119 (79->)
828B1.0405..................1995................87..............- California-model
134AS.000...................1995................120.............- Montecarlo
828B4.000...................1995................122.............- F.I. (fuel injection)
828B4.0405..................1995................108 / 106.......- F.I, California-model
828B7.000...................1995................135.............- Supergharged, valves 43.5/36
Note: These engines usually are 20deg forward tilt.

Fiat Ritmo (Strada), Regata and Lancia Delta 1600GT and Prisma 1.6 ie
138AR.000, 149A2.000........1585................105.............- 105TC/100S, 43.5/36mm valves, ->86
149A4.000, 149A4.048........1585................101.............- Regata 100S 86->
149C2.000...................1585................90..............- Regata 90S ie kat. (SOHC also!!)
149C3.000...................1585................101.............- Regata 100S ie
138AR1.000..................1995................125.............- 43,5/36mm, Ritmo Abarth 125TC
138AR2.000..................1995................130.............- 43,5/36mm, Ritmo Abarth 130TC

Fiat Tipo, Tempra
149C2.046...................1585................90..............- 1600 ie kat.
159A4.000, 195A4.046........1756................110.............- 1.8 ie (no kat.)
160A5.000...................1756................138.............- ie 16v
835C2.000...................1756................105.............- 1.8 ie kat.
159A5.046...................1995................109.............- 2.0 ie kat.
159A6.046...................1995................115.............- 2.0 ie kat.
836A3.000...................1995................142.............- 2.0 ie 16v kat.
160A8.046, 154E1.000........1995................145.............- 2.0 ie 16v kat.
(2l models have balance shafts)

Fiat Croma
154A.000....................1585................83..............- CHT
154A1.000...................1995................90..............- CHT
154C2.000 154C5.000.........1995................98..............- CHT
834B000, 834B.046...........1995................120 (kat. 113)..- 2.0 ie (= Thema)
834B.134....................1995................115.............- 2.0 ie kat.
834B.146....................1981 (84 x 89.4)....???.............- 2.0 ie Croma (Germany)
154C.000....................1995................117.............- 2.0 ie
154A2.000...................1995................155.............- Turbo ie (m kat.)
834C.146....................1995................150.............- Turbo ie kat.
834B.146....................1995................117.............- 2.0 ie kat.
153E1.000...................1995................140.............- 2.0ie 16v
154C4.046...................1995................153.............- 2.0ie turbo kat.
(2l 16v models have balance shafts)

Fiat Coupe
836A3.000...................1995................139.............- 16v
175A1.000, 175A4.000........1995................190/193.........- 16v turbo
(The engines have balance shafts)

Lancia Delta, Prisma
831A4.000...................1585................105.............- Delta 1600GT
831A7.000...................1585................130.............- HF Turbo (carb)
831B6.000...................1585................96..............- Delta/Prisma 1600
831B7.000...................1585................108.............- Delta GT, Prisma 1600 ie
831B7.046...................1585................132.............- Delta HF Rally ie
831B3.000...................1585................140.............- HF Turbo ie
831B4.000...................1995................115.............- ie
831B5.000...................1995................165.............- Turbo 4WD
831C5.000...................1995................185.............- Delta Integrale 8v
831D5.000...................1995................200.............- Delta Integrale 16v
831E5.000...................1995................205.............- Delta Integrale 16v
831E5.046...................1995................211.............- Delta Integrale 16v
831.000.....................1995................210 / 215.......- Delta Integrale 16v
835C2000....................1756................105.............- 1.8 ie
836A3000....................1995................139.............- 2.0 ie 16v
836A2000....................1995................186.............- HF turbo
(2l models have balance shafts)

Lancia Prisma 4x4
831B4.000...................1995................115
(No balance shafts)

Lancia Dedra
835A2.000...................1756................101 / 110.......- ie
835.000.....................1995................139.............- ie
835A5.000...................1995................120.............- 2000 ie
835A5.045...................1995................113 / 115........- 2000 ie kat.
835A7.000...................1995................180.............- Integrale
835A8.000, 835A8.046........1995................165 / 162.......- 2000 turbo
835A7.046...................1995................169.............- Integrale
836A3000....................1995................139.............- 2.0ie 16v 4x4 kat.
(The engines have balance shafts)

Lancia Thema (for the 16v turbo, see also 'Delta')
834B000.....................1995................120.............- 2.0 ie (= Croma)
831B1.146...................1995................115.............- 2.0 ie
834C000, 828C000............1995................166.............- 2.0 ie turbo
834B2.000...................1995................150.............- 2.0 ie 16v
834C1.000...................1995................185.............- 2.0 ie turbo 16v
834F1.000...................1995................155.............- 2.0 ie 16v kat.
834F2.000...................1995................205.............- 2.0 ie turbo 16v kat
834B.146....................1995................115.............- 2000 ie
834C.146....................1995................150.............- ie turbo kat.
834B1.000...................1995................119.............- 2000 ie
834C1.000, 834C1.046........1995................180.............- 2000ie turbo 16v kat
834B.16.....................1995................117.............- ie cat
834.000.....................1995................155 (turbo:205).- > 92
(The engines have balance shafts)

Lancia Kappa
836A4000, 838A4000..........1995................205.............- 2.0 16v turbo ('94->)
(The engines have balance shafts)

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2166



Lägg till Morgan Plus 4 som hade hela drivlinan från Argenta 120ie under 1985-86.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2158



Jag tror att argentaperra tänkte på http://www.carsfromitaly.com

Tuff bil f.ö. thumbs up

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Har tillbringat morgonen med att ställa in tändningen, gjort rent munstycken i förgasaren, fixat ett avgasläkage... ikväll är det tänkt att köras på bana.
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
olje byte och lite annat fix är gjort för kvällen...
Viktiga saker som dekal på bakrutan


Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Mattias_H skrev:
Viktiga saker som dekal på bakrutan


Tänk vad fräckt det vore om du gjorde dekalen i tidstypisk design!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2166



Lustigt att min farsa hade en likadan -68 i exakt samma färg, o samma röda galonklädsel.. Ljuva barndom..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Rash skrev:
Grym bil!! och rolig tanke!! En banträffbil av en gammelbil!

Själv åkte jag VAZ-modellen, eller Lada , under mina första år, det var tio års väntetid i Bulgarien så jag antar att de var eftertraktade


Haha, inte direkt eftertraktade men det var klart att man hellre hade en VAZ än en Zaporozecz eller en Dacia eller en Wartburg.
För övrigt har det ju körts ganska mycket rally med VAZ/Lada och Skoda. (inte med de andra, tror jag..)

// Andreas (med barndomen i Ungern, vars första bil för övrigt var en Trabant 601s!)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2166



För att inte tala om den Polska varianten av Fiat 125, PolskiFiat 125P... I slutet av dess rallykarriär (sent 70-tal) fick den 16V-Abarth-motorn från 131 Abarth...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Så har fiaten och jag fått möta och nöta bana.
En helkul kväll med trevlig och bra instruktör och trevliga människor.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Lite väl branta backar på Midlanda för den där kanske

(jag får vara lite elak eftersom min egen Fiat är betydligt ännu mer långsam )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lite väl branta backar på Midlanda för den där kanske

(jag får vara lite elak eftersom min egen Fiat är betydligt ännu mer långsam )

Tyckte faktiskt den orkade med backarna bättre än väntat
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Mattias_H skrev:
Viktiga saker som dekal på bakrutan


Tänk vad fräckt det vore om du gjorde dekalen i tidstypisk design!

Ge mig ett förslag på typsnitt etc
fixade den dekalen innan jag hade bilen
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778


Trådstartare
Var och fyndade delar hos en trevlig man idag... kom hem med kylare, eldelar, rattar, inredning, skärmar, lister avgasystem mm
Kommer göra fler besök där då det fanns mycket jag vill ha
Citera
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 84



Mattias_H skrev:
Nisse Classon skrev:
Mattias_H skrev:
Viktiga saker som dekal på bakrutan


Tänk vad fräckt det vore om du gjorde dekalen i tidstypisk design!

Ge mig ett förslag på typsnitt etc
fixade den dekalen innan jag hade bilen


okej, jag kan vara färgad...menehh. Här finns ett typsnitt som heter Primavera för både Mac
och det där andra vad det nu heter : http://www.vespaclubroma.it/downloads.htm

/joakim

_________________
- Joakim Lundberg -
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Mattias_H skrev:
Ge mig ett förslag på typsnitt etc
fixade den dekalen innan jag hade bilen


Nu är jag inte så bra på design, men jag vet vad jag tycker är snyggt och passande när jag väl ser det...


om du hittar någon snygg typisk italiensk reklam från 60-talet så kan du ju planka design/typsnitt rakt av. VespaPrimavera var ju annars ingen dum idé. Den på någon bakgrund så...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 125 1968
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (33802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande