Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat 125 1968 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (33802 totalt) |
Nästan Hela bilen , motor och låda är samma. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Vi köpte en 125 Special, jag tror den var av -70 års modell, i slutet av 70-talet. Den var flyttgods från Belgien har jag för mig. "Övningskörde" en del med den i mina tidiga tonår, men det är väl preskriberat nu.
Vad jag minns vara att man tyckte att 100 hk var en j...a massa effekt. Fem växlar en j...a massa växlar och DOHC en j...a massa kamaxlar! Kul motorer iaf, så länge jag hängde med lite bland Fiat-modellerna så fanns den upp till 1.8 l och 118 hk i 124 SC, en bilmodell jag f.ö. var väldigt inspirerad att skaffa mig. Var nära att bli ägare till en -69 en gång, menmen....... En annan grej jag minns från bilen var den rudimentära "farthållaren" i form av handgas. Det satt en typ "ckoke-spak" som man kunde dra ut under instrumentbrädan. Vår bil slutade iaf på skroten en halvmeter kortare, faktiskt med lite hatchback-stuk. Tyvärr blir inte plåtslageriet så snyggt gjort av fronten på en Chevy Nova.... Argentaperra: Intressanta detaljer om modellhistoria! Finns det ngn site där det finns mer lättillgängliga fakta? Är intresserad i allmänhet, men en konkret grej jag funderar över efter din genomgång är om 131 var en 124 med ny kaross? "Lampredimotor" är en term jag aldrig hört förr, var kommer den ifrån? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Finns en grym faktaspäckad site på www.carsfromitaly.com
Lampredimotorn brukar det kallas (numera) i Fiat-kretsar, när man ska urskilja motorfamiljer. Alltså menas Aurelio Lampredi, Ferrarisnubben som gjorde DOHC-motorn (och även SOHC-versionen i 127,128,Uno,Ritmo osv.) som Fiat tillverkade i ca 30år. (124 - 1966 till Coupe16VT - 1996). Han gjorde även V6:an till 130. (men inte till Dino!) |
||||||
tilltänkt kulör på bilen finns på länken
giallo primula- primrose yellow http://autocolorlibrary.com/cgi-bin/ |
||||||
Grattis till en vacker bil! Raka linjer ÄR sportigt.
Lampredimotorn lär du inte ha några större problem med att få fart på. Jag kan rekommendera Guy Crofts "How to modify and tune Fiat and Lancia twin cam engines" - lite dyr och svår att få tag på men klart matnyttig vad gäller "interchangeability", tex 16v toppen från Tipo GT osv + vad man kan förvänta i effekt och hållbarhet med olika delar, även växellådor har jag för mig. På hans hemsida www.guy-croft.com finns en hel del läsvärt. _________________ Björn Hellström/ |
||||||
första gången jag också har hört att motorn kallats "Lampredimotor" vanligaste fall brukar den väll kallas för Twincam-motorn.
Lite scanade instruktions boks sidor till fiat 124a http://eastlake.mine.nu/robert/instr Lägger med några andra bra länkar. http://www.abarth.20m.com/english.ht www.turbo124.com (turbo trimmade fiat/lancia motorer) http://www.autocustom.se (firma här i luleå som trimmar blandanat fiat motrer) www.beardmorebros.co.uk (Morrisar med Fiat motorer) Tänkte lägga ut en lista med motornummer osv men den var borta så jag lägger in listan här Red color / Punainen väri - Late model / Uusi malli (86->) Blue color / Sininen väri - 16v model / 16v malli Engine ID................Swept volume (cc).BHP (DIN).....- Notes Fiat 124 (Special T, Special TC, Sport Coupe, Spider) 124AC3000, 124AC.040........1438 (80 x 71.5)....90 124AC.000...................1438 (80 x 71.5)....90..............- AS Spider/Coupe 124B2.040...................1438................90 132A.040.4, 132AC.000.......1592 (80 x 79.2)....95 ................................................104 4-spd ................................................108 5-spd.......- acc. to year ................................................78..............- California-model 132A9.000...................1592................98..............- Special T 132AC.040.3.................1592................87..............- California-model 125BC000, 125BC040..........1608 (80 x 80)......110.............- Coupe/Spider, replcd by 1592cc 132AC1.000..................1756 (84 x 79.2)....114 (4-spd), 118 (5-spd) 132A1.031.5,132A1.040.4,-5..1756................83, 86, 86......- California-model 131A1.040...................1756................87..............- California-model 132AC4.000..................1756................128.............- Spider Abarth 132C2.040...................1995 (84 x 90)......83..............- 2000, California-model 132C3.031...................1995................102 / 105.......- F.I. 132V3.031...................1995................135.............- Volumex Fiat 125 125A.000, 125B.000..........1608................90, 100 Fiat 131 131B.000....................1297 (76 x 71.5)....77 131B7.000...................1301 (76.1 x 71.5)..77 131C1.000...................1367 (78 x 71.5)....77 131B1.000...................1585 (84 x 71.5)....95 / 98.........- Supermirafiori 1600 ('78...82) 131C3.000...................1585................97..............- Super 1600 ('82...84) 132A1.040...................1756................87..............- California-model 132C2.031...................1995................80..............- California-model 132C2.040...................1995................86..............- California-model 132C3.031...................1995................102.............- F.I., California-model 132C3.040...................1995................80 / 105........- F.I., California-model 131B2.000, 131C4.000........1995................115.............- Super 2000 ('78...84) 132DB.000...................1995................187.............- Volumetrico (supercharged) 131AR.000...................1995................140 / 215.......- Abarth Fiat 132/Argenta (The 1592cc model described earlier was also used) 132A.000, 132B.000..........1592................98 132C.600....................1585................90..............- 1600 ('75...82) 132C.000....................1585................98 132A1.000...................1756................105 132B1.000...................1756................107 / 111.......- 1800 ('75...78) 132C2.000...................1995................112.............- 2000 ('77...82) 132D.000....................1585................98..............- Argenta 1600 ('82->) 132D1.000...................1995................113.............- Argenta ('82->) 132D4.000, 132C3.000........1995................122.............- Argenta 120 ie (132 2000ie) 132D7.000, 132E.000.........1995................135.............- Argenta VX supercharged Lancia Beta, Zagato, Montecarlo/Scorpion 828B3.000...................1297................82..............- Beta (Italian market only) 828C3.000...................1301................84..............- Beta (Italian market only) 828D3.000...................1367................83..............- Beta (Italian market only) 828A2.000...................1438................90..............- Berlina 828A.000....................1592................100.............- Berlina/HPE 828AC.000...................1592................108.............- Spider/Coupe 1600 828B.000....................1585................100 (->82)......- Berlina/Coupe/HPE/Spider ................................................108 (82->)......- 1600 828A1.000...................1756................110.............- Berlina/HPE 828A1.0405..................1756................86..............- California-model 828AC1.000..................1756................120.............- Spider/Coupe 1800 134AS.600, 134AS.0316.......1756................82..............- Beta Scorpion California-m. 828B1.000...................1995................115 (->78)......- 2000/Trevi/Coupe 2000 ................................................119 (79->) 828B1.0405..................1995................87..............- California-model 134AS.000...................1995................120.............- Montecarlo 828B4.000...................1995................122.............- F.I. (fuel injection) 828B4.0405..................1995................108 / 106.......- F.I, California-model 828B7.000...................1995................135.............- Supergharged, valves 43.5/36 Note: These engines usually are 20deg forward tilt. Fiat Ritmo (Strada), Regata and Lancia Delta 1600GT and Prisma 1.6 ie 138AR.000, 149A2.000........1585................105.............- 105TC/100S, 43.5/36mm valves, ->86 149A4.000, 149A4.048........1585................101.............- Regata 100S 86-> 149C2.000...................1585................90..............- Regata 90S ie kat. (SOHC also!!) 149C3.000...................1585................101.............- Regata 100S ie 138AR1.000..................1995................125.............- 43,5/36mm, Ritmo Abarth 125TC 138AR2.000..................1995................130.............- 43,5/36mm, Ritmo Abarth 130TC Fiat Tipo, Tempra 149C2.046...................1585................90..............- 1600 ie kat. 159A4.000, 195A4.046........1756................110.............- 1.8 ie (no kat.) 160A5.000...................1756................138.............- ie 16v 835C2.000...................1756................105.............- 1.8 ie kat. 159A5.046...................1995................109.............- 2.0 ie kat. 159A6.046...................1995................115.............- 2.0 ie kat. 836A3.000...................1995................142.............- 2.0 ie 16v kat. 160A8.046, 154E1.000........1995................145.............- 2.0 ie 16v kat. (2l models have balance shafts) Fiat Croma 154A.000....................1585................83..............- CHT 154A1.000...................1995................90..............- CHT 154C2.000 154C5.000.........1995................98..............- CHT 834B000, 834B.046...........1995................120 (kat. 113)..- 2.0 ie (= Thema) 834B.134....................1995................115.............- 2.0 ie kat. 834B.146....................1981 (84 x 89.4)....???.............- 2.0 ie Croma (Germany) 154C.000....................1995................117.............- 2.0 ie 154A2.000...................1995................155.............- Turbo ie (m kat.) 834C.146....................1995................150.............- Turbo ie kat. 834B.146....................1995................117.............- 2.0 ie kat. 153E1.000...................1995................140.............- 2.0ie 16v 154C4.046...................1995................153.............- 2.0ie turbo kat. (2l 16v models have balance shafts) Fiat Coupe 836A3.000...................1995................139.............- 16v 175A1.000, 175A4.000........1995................190/193.........- 16v turbo (The engines have balance shafts) Lancia Delta, Prisma 831A4.000...................1585................105.............- Delta 1600GT 831A7.000...................1585................130.............- HF Turbo (carb) 831B6.000...................1585................96..............- Delta/Prisma 1600 831B7.000...................1585................108.............- Delta GT, Prisma 1600 ie 831B7.046...................1585................132.............- Delta HF Rally ie 831B3.000...................1585................140.............- HF Turbo ie 831B4.000...................1995................115.............- ie 831B5.000...................1995................165.............- Turbo 4WD 831C5.000...................1995................185.............- Delta Integrale 8v 831D5.000...................1995................200.............- Delta Integrale 16v 831E5.000...................1995................205.............- Delta Integrale 16v 831E5.046...................1995................211.............- Delta Integrale 16v 831.000.....................1995................210 / 215.......- Delta Integrale 16v 835C2000....................1756................105.............- 1.8 ie 836A3000....................1995................139.............- 2.0 ie 16v 836A2000....................1995................186.............- HF turbo (2l models have balance shafts) Lancia Prisma 4x4 831B4.000...................1995................115 (No balance shafts) Lancia Dedra 835A2.000...................1756................101 / 110.......- ie 835.000.....................1995................139.............- ie 835A5.000...................1995................120.............- 2000 ie 835A5.045...................1995................113 / 115........- 2000 ie kat. 835A7.000...................1995................180.............- Integrale 835A8.000, 835A8.046........1995................165 / 162.......- 2000 turbo 835A7.046...................1995................169.............- Integrale 836A3000....................1995................139.............- 2.0ie 16v 4x4 kat. (The engines have balance shafts) Lancia Thema (for the 16v turbo, see also 'Delta') 834B000.....................1995................120.............- 2.0 ie (= Croma) 831B1.146...................1995................115.............- 2.0 ie 834C000, 828C000............1995................166.............- 2.0 ie turbo 834B2.000...................1995................150.............- 2.0 ie 16v 834C1.000...................1995................185.............- 2.0 ie turbo 16v 834F1.000...................1995................155.............- 2.0 ie 16v kat. 834F2.000...................1995................205.............- 2.0 ie turbo 16v kat 834B.146....................1995................115.............- 2000 ie 834C.146....................1995................150.............- ie turbo kat. 834B1.000...................1995................119.............- 2000 ie 834C1.000, 834C1.046........1995................180.............- 2000ie turbo 16v kat 834B.16.....................1995................117.............- ie cat 834.000.....................1995................155 (turbo:205).- > 92 (The engines have balance shafts) Lancia Kappa 836A4000, 838A4000..........1995................205.............- 2.0 16v turbo ('94->) (The engines have balance shafts) |
||||||
|
||||||
_________________ Rikard Lundberg |
||||||
Har tillbringat morgonen med att ställa in tändningen, gjort rent munstycken i förgasaren, fixat ett avgasläkage... ikväll är det tänkt att köras på bana.
|
||||||
olje byte och lite annat fix är gjort för kvällen...
Viktiga saker som dekal på bakrutan |
||||||
Lustigt att min farsa hade en likadan -68 i exakt samma färg, o samma röda galonklädsel.. Ljuva barndom..
|
||||||
Haha, inte direkt eftertraktade men det var klart att man hellre hade en VAZ än en Zaporozecz eller en Dacia eller en Wartburg. För övrigt har det ju körts ganska mycket rally med VAZ/Lada och Skoda. (inte med de andra, tror jag..) // Andreas (med barndomen i Ungern, vars första bil för övrigt var en Trabant 601s!) _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
För att inte tala om den Polska varianten av Fiat 125, PolskiFiat 125P... I slutet av dess rallykarriär (sent 70-tal) fick den 16V-Abarth-motorn från 131 Abarth...
|
||||||
Så har fiaten och jag fått möta och nöta bana.
En helkul kväll med trevlig och bra instruktör och trevliga människor. |
||||||
Tyckte faktiskt den orkade med backarna bättre än väntat |
||||||
Ge mig ett förslag på typsnitt etc fixade den dekalen innan jag hade bilen |
||||||
Var och fyndade delar hos en trevlig man idag... kom hem med kylare, eldelar, rattar, inredning, skärmar, lister avgasystem mm
Kommer göra fler besök där då det fanns mycket jag vill ha |
||||||
okej, jag kan vara färgad...menehh. Här finns ett typsnitt som heter Primavera för både Mac och det där andra vad det nu heter : http://www.vespaclubroma.it/download /joakim _________________ - Joakim Lundberg - |
||||||
Nu är jag inte så bra på design, men jag vet vad jag tycker är snyggt och passande när jag väl ser det... om du hittar någon snygg typisk italiensk reklam från 60-talet så kan du ju planka design/typsnitt rakt av. VespaPrimavera var ju annars ingen dum idé. Den på någon bakgrund så... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Fiat 125 1968 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (33802 totalt) |