Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
<<   1, 2, 3, ... 79, 80, 81   >>
49 besök senaste veckan (352707 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
patand skrev:
Magnus Karlsson skrev:
Ser dock inte ut som det blir nåt besök på Sviestad (säsongsavslut, sista gatbilskvällen!) på torsdag pga allt strul nu...

Du har ju till 16/10 på dig att få bilen körbar! Då är den riktiga säsongsavslutningen på Sviesta!

http://www.lms.se/banrace/index.htm

Åh 17! Men det verkar lite som jag är bortrest den helgen...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Magnus Karlsson skrev:
Åh 17! Men det verkar lite som jag är bortrest den helgen...

/Mangan


Attans! Du får helt enkelt göra vad du kan för att slippa åka bort... fejka sjukdom, låsa fast dig i bilen, strejka, skrika "NEJ" osv osv.... så kanske du kan smita ner till Sviesta istället...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



Först: Grattis till skoj bil! thumbs up

Växellådan: I och med att den inte gått sedan renovering så är min gissning att gafflarna hamnat fel när man satt ihop den. Lätt hänt (been there, done that...) men det är ganska enkelt fixat om än lite kladdigt. Du lägger växelspaken i neutral, tar ned lådan, tömmer den på olja och delar den framför mittflänsen. Då ser du var växelföraren påverkar gafflarna. Den lilla växelförarpinnen skal då ligga "mitt i" det utrymme som finns mellan gafflarnas tryck-och-drag-stänger, och de senare skall ligga och "vänta" på att bli påverkade. Det är svårt att beskriva, men du ser det enkelt när du fått isär det.

Byt ALLA hardyknutar. Dyrt, jo. Men enkelt om du ändå tar ned lådan. Trist att byta en och sedan få börja om efter en halvsäsong...

Jag har den där Haynesboken så om det är nåt speciellt du behöver kan jag scanna lite och låtsas som om copyright inte gäller för italienska bilar...

...och sen så är det praktiskt att vara med i CAR, förstås... www.alfaromeo.org

En annan praktisk och kul sida är www.alfapower.nu. Välkommen!

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Pellson skrev:
Först: Grattis till skoj bil! thumbs up

...Du lägger växelspaken i neutral, tar ned lådan, tömmer den på olja och delar den framför mittflänsen. Då ser du var växelföraren påverkar gafflarna. Den lilla växelförarpinnen skal då ligga "mitt i" det utrymme som finns mellan gafflarnas tryck-och-drag-stänger, och de senare skall ligga och "vänta" på att bli påverkade. Det är svårt att beskriva, men du ser det enkelt när du fått isär det.


Då tänker jag säga emot dig Pelle. Neutral på lådan, töm ur den på plats, demontera svänghjulet från transaxeln, säkra lådan med domkraft, bulta loss de-dion bryggan , släpp ner domkraften sakta så lådan tiltas neråt i framkant men demonteras inte i bakkant. Skruva av kopplings paketet , demontera växellängaget från lådan, dela lådan på mitten och dra ur paketet och åtgärda problemet. Vänd på proceduren för att montera. På så sätt så slipper man demontera drivknutar, bromsar och bakre växellådsbussningen. Det finns inga packningar på lådan utan packningsklister rekomderas. Dock är passformen så god att om det är rent så brukar det som regel hålla tillräckligt tätt.

Här har du lite bilder som jag tog när jag byggde min nya låda till räcern som kanske underlättar lite:


Främre delen demonterad. Notera den lösa backdrev kransen, lite pillig att sätta tillbaka, 3 händer är inte fel


Lådan med främre delen borta, här ser man drevpaketet


Drevpaketet, på bilden är växelförarna demonterade men man ser "flärpen" på ingående växelföraren

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Många bra tips här! Tackar både Pellson och Kunta för vx-låde-tips!

Får se, jag tycker det verkar som felet ligger utanför lådan eftersom jag kan lägga i alla växlar när väl vx-spaken hålls upp/hålls i rätt läge. Ska spana in länkaget som första åtgärd, sen ger jag mig på lådan! (Men då ligger ju en TS-låda ganska nära tillhands! )

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



Kunta skrev:


Då tänker jag säga emot dig Pelle.


Jo, du har rätt i det du skriver men jag tycker att det är lite småjävligt att böka med lådan när den sitter fast i bilen. Det aset väger ju en del även i bitar. Jag tycker helt enkelt att det är enklare att baxa ihop det på marken. Men det är absolut möjligt att göra som du beskriver det, ingen tvekan. Din messerschmitt..

Apropå TS-låda, det tycker jag beror på hur mycket effekt du skall ha ned i backen. Upp till ca 170 hkr räcker det gott med att sänka rollcentrum genom att flytta ned prOpellern till Watt-länkaget.

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



75 TS lådan har 4.10 slutväxel och ger i mitt fall med varvstoppet på 6350rpm och med 205/50/15 däck en teoretisk toppfart på 211 knutar. Kanske i mesta laget för en orginal nord 4:a. Förgasar verrorna har 4.30 och någon skum 1.6 variant har 4.55 på slutväxeln.

Skillnaden för mig var att med orginallådan så toppade bilen 240 knutar istället. Får trimma lite innan 3.54 växeln får komma tillbaka till bilen

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Slutväxeln och den hejdlöst förbättrade stegningen mellan växlarna är den stora förbättringen med 75 TS lådan, att man dessutom får med en diffbroms är ju inte fel...
Varför "fixa" wattlänken? Bättre då att fixa framvagnen där problemet ligger.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



MaZ skrev:

Varför "fixa" wattlänken? Bättre då att fixa framvagnen där problemet ligger.


Som snikbilsägare menar jag att om man flyttar ned prOpellern/rollcentrum bak så tenderar fästet att finnas kvar tilllräckligt för att man inte skall få något nämnvärt "slip", dvs man behöver inte diffbroms. Då kan man åka vidare med sin definitivt sämre stegade låda som inte kostat nånting. Och flytten av fästet ifråga gör man väl själv tillsammans med sin favvosvets..

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
Slutväxeln och den hejdlöst förbättrade stegningen mellan växlarna är den stora förbättringen med 75 TS lådan, att man dessutom får med en diffbroms är ju inte fel...
Varför "fixa" wattlänken? Bättre då att fixa framvagnen där problemet ligger.


Det är sant att 75:an har en betydligt tajtare drevsats men imho så blir ju bilen i princip 4 växlad på bana plötsligt om du kör en orginal tung bil och orginal motor med TS låda. Men visst skall han bygga banräcer så är det ett bättre alternativ

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Pellson: Jag tror dock att det för dom flesta är ett betydligt större jobb att svetsa om fästet till prOpellern än att köpa och montera en 75 TS låda.

Kunta: Vaddå bli 4-växlad plötsligt, det är ju inte så att man använder färre växlar om man byter till en tätare låda. Eller vad menar du?
Diffbroms är faktiskt viktigt även om man inte har mycket pulver, man kan ju köra utan men man slipper otroligt mycket frustration om man kör diffat.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Det som skiljer drevsatserna är ju endast dom 3 första växlarna så 5:an är samma förutom skillnaden mellan 4.30 resp 4.10 slutväxel. det var så jag menade. Även om den blir tätare så blir den ändå "kanske" för hög för en +1000kg gtv med orginal nord 4:a. Jag argumenterar inte emot dig, ts låda är ändå ett säkert kort

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



MaZ skrev:
Pellson: Jag tror dock att det för dom flesta är ett betydligt större jobb att svetsa om fästet till prOpellern än att köpa och montera en 75 TS låda.

Diffbroms är faktiskt viktigt även om man inte har mycket pulver, man kan ju köra utan men man slipper otroligt mycket frustration om man kör diffat.


Enklare - ja. Absolut. Billigare - nej. Och det var den ekonomiska faktorn jag fokuserade på, rätt eller fel. Det är den som brukar begränsa mig först..

Alltså, JAG blir iallafall inte frustrerad av att jag inte har diffbroms, för jag har inget slip alls utan. Skulle du bli frustrerad i samma läge?

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Kunta skrev:
Det som skiljer drevsatserna är ju endast dom 3 första växlarna så 5:an är samma förutom skillnaden mellan 4.30 resp 4.10 slutväxel. det var så jag menade. Även om den blir tätare så blir den ändå "kanske" för hög för en +1000kg gtv med orginal nord 4:a. Jag argumenterar inte emot dig, ts låda är ändå ett säkert kort


För och nackdelar med allt, diffbromsen uppväger med råge den högre slutväxeln och problemet med alfettalådorna är att de lägre växlarna är hopplöst oanvändbara pga att de är så korta, lite som ettan på en Saab 9000.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1545



Kul att det blev en Alfa och inte nåt obskyrt tyskt märke som du hade som alternativ förut...
Skämt och sido, hoppas du hinner få några ordentliga turer innan vintern nu så du får motivation inför vinterns pyssel.

Ang verkstadshandbok så beställde jag precis en CD-ROM manual från http://highwoodalfa.com/ till min GTV6.
Kan återkomma med rapport när jag fått den.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



ossså in med lite bilder då! Känner på mig att det kommer när som helst nu...

/U

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Ulf Lögdberg skrev:
ossså in med lite bilder då! Känner på mig att det kommer när som helst nu...

Ja... Joo... De är i datorn hemma men jag hann inte ladda upp dom igår innan John Blund slog till... De kommer!

I övrigt har jag lyft bilen och ställt den på pallbockar. Domkraftsfästena verkar klara det jobbet även om jag tycker det känns lite vingligt? Konstaterade också att vx-lådan inte är diffbromsad, men det väntade jag mig inte...

Växelproblemen var lätta att hitta, det var faktiskt växelspakens fäste som lossnat från karossen. Sitter med tre M8-skruv (rätt dimension?) in i kardantunnelns insida och en av tre saknades och de sista två satt löst. Tur att jag fick i nån växel öht! Dock verkar gängorna i karossen lite dåliga, ev är det fel dimension av skruv som satt där innan? Ska det vara M8 eller?

Såg däremot inget av problemen med vibrationerna över 4000 rpm, får spana vidare på det efter att jag fått vx-spaken på plats.

Rostmässigt finns det saker att göra men det verkar inte superakut. Golvplåten framför vänster främre domkraftsfäste ser lite mystisk ut (spackel eller glasfiber tror jag) och båda trösklarna kommer behöva jobb framöver. Och passagerardörren är bortom räddning men den bryr jag mig inte alls om.

Läcker lite olja men det är från oljepluggen i botten så en ny packning kanske kan kurera det.

Som sagt, bilderna finns och kommer ikväll!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



MaZ skrev:
Udda och udda, det beror ju på hur man ser det...

5/98 sitter på Alfas lite större modeller och vissa Citroen som jag förstår det, 4/98 sitter på Alfas mindre (och motorsvagare) modeller och Fiat. Normalt sett är det enklare att hitta bättre race-fälgar i 5/98 än 4/98.



Har en upsättning fina, lätta alufälgar med 5X98 och ET45 över, 390 mm kanske kan vara intressant

Den citroen som har 5X98 är CX, fanns med 14 tum alternativt 390 mm

sen torde det ju gå att använda 4X100 / 5X100 med sånadär specialmuttrar. Har inte egna erfarenheter av det, men kanske någon annan vet om det fungerar eller ej.

skiljer ju bara en mm i radie. (VW kör med 5X100 på vissa modeller)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Mangan: Troligtvis M8, Alfa har en egenhet att använda M7 på vissa ställen (t ex i botten på spaken) men jag tror de har M8 i de fästena. För övrigt ett otroligt skumt problem men enkelt att fixa.

Att bottenpluggen läcker är konstigt, kanske har nån missar kopparbrickan eller återanvänt en gammal stenhård. Om det dräller olja på nersidan motorn är det nästan alltid främre eller bakre packbox på veven, det är tyvärr lite pilligare att byta (bakre iaf) men inte lika jävligt som man kan tro iom att det inte sitter nän växellåda på motorn.

Hur kollade du att du inte hade diffbroms då? Det gamla tricket med att göra en rykande start eller?
Alfa diffarna har ingen förspänning så lägger man inte på nåt moment så bromsar det inte...

Magnus L: Det finns väl fler inom PAG som har 5/98? Jag vet iaf om en Peugeot Partner eller vad dom nu heter (liten skåpbil) som åker runt på ett par feta 17" Alfafälgar...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



MaZ skrev:
Magnus L: Det finns väl fler inom PAG som har 5/98? Jag vet iaf om en Peugeot Partner eller vad dom nu heter (liten skåpbil) som åker runt på ett par feta 17" Alfafälgar...


Det är möjligt att peugot använt 5X98, men den enda citroen som har det är CX som konstruerades innan peugot tog över citroen, sen bytte de till 5X108 på XM, presis som motsvarande peugot. Och 4X108 på BX som likstora peugotar har.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
MaZ skrev:
Mangan: Troligtvis M8, Alfa har en egenhet att använda M7 på vissa ställen (t ex i botten på spaken) men jag tror de har M8 i de fästena. För övrigt ett otroligt skumt problem men enkelt att fixa.

Kan vara så illa att det borde varit M7 i det fästet, en av skruvarna såg orginal ut och ville ha 12mm nyckel... Hur som helst satt det en M8 (13 mm nyckel) i ett hål så min gissning är att Po dragit M8 in i M7-hålen... Får kanske lösa det med en svetsad mutter på kupésidan av kardanplåten, inget stort problem.

MaZ skrev:
Att bottenpluggen läcker är konstigt, kanske har nån missar kopparbrickan eller återanvänt en gammal stenhård. Om det dräller olja på nersidan motorn är det nästan alltid främre eller bakre packbox på veven, det är tyvärr lite pilligare att byta (bakre iaf) men inte lika jävligt som man kan tro iom att det inte sitter nän växellåda på motorn.

Det drällde inte mycket olja, och det var mest runt pluggen som det var blött så jag hoppas på en ny kopparpackning.

MaZ skrev:
Hur kollade du att du inte hade diffbroms då? Det gamla tricket med att göra en rykande start eller?
Alfa diffarna har ingen förspänning så lägger man inte på nåt moment så bromsar det inte...

Båda hjulen lyfta, ettans växel ilagd och jag vred runt ett hjul för hand = det andra snurrade åt motsatt håll. Men jag ska testa att sätta ena hjulet i backen och vrida det fria, funkar det bättre? Rivstart vågade jag bara göra i en grusbacke och då fick jag två upprivda hjulspår i gruset, men det funkar säkert inte heller som test.

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
<<   1, 2, 3, ... 79, 80, 81   >>
49 besök senaste veckan (352707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande