Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 IM 1989 TURBO - gatbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (13938 totalt)
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



600x300x76 sitter som smäck på e30 juh, varför byta?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har bråkat med bakvagnen mesta delen av dagen, det slutade med att allting var loss förutom hylsan till silentblocken som är av Alu och karossen plåt så lite härlig korrosion håller kvar hylsan, så imorgon ska jag låna en M16-gängtapp och gänga i hylsan sedan skruva upp en m16gängstav och slå innifrån så hylsan trillar ner..

När jag inte kom längre på bakvagnen så fortsatte jag kapa rost, trångt som en tonårs är det, tar evigheters evigheter att fåbort allt skadat, men är på god väg att få bort allt framme vid torpeden/innerskärmarna..










_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Plockade ner och isär bakvagnen ikväll, stort tack till Uleskog för utlåning av gängtapp och muskler 8)

Fixade klart de fina rosthålen fram vid torpeden tidigare idag, saknas bara ett ton kitt så det blir fint också, hoppas på lite hjälp av självaste kitt-kungen Sjögren (moahaha 8) )..







Tomt..


Början till "skottsäker bakvagn" alla prylar ligger på hyllan och väntar..

_________________
Björn, A
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Bara meka på Björn, vill se detta i min backspegel snart...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Bara meka på Björn, vill se detta i min backspegel snart...


Hehe!!

Då var bussningarna borteldade och de nya Powerflexbussningarna monterade. Tack till Uleskog för hjälpen med Acetylenen

Håller på och passar in diffklumpen nu, ska kasta mig ut med vinkelslipen och kapa ur balken..





Ett st diff-fäste tillverkat i 10mm plattjärn.


Ditsvetsat..

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
En stor hög papper och en liter avfettning senare..


Samt en massa pillande senare så hade jag fyra fräscha drivknutar..


Fick för mig att gå ut och tömma den bortplockade 320diffklumpen på olja, det kom väl 5 droppar.. Inte så konstigt det tjöt illa.. Konstigt att den inte skurit, jag har ju tagit i rätt bra innan jag ställde in bilen.. =)

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag gjorde jag något jag aldrig trott jag skulle göra, pressa på en drivknut i pressen det kändes inte helt rätt men vad gör man när det inte hjälper att slå och värma då får man ta till andra utvägar.. Det gick ju vägen, denna gången iaf :lol: Tack som vanligt till Uleskog, vad hade man gjort utan honom? 8)



Ska ut och fortsätta på bakvagnen alldeles strax..



Trillade ner lite godis på Posten idag, "Nukerail" (Limmets), Nira EGT och MAP+MATsensor (de två sista begagnade)..


_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
När jag skulle ha ihop bakvagnen igår så var det ju fel bärarmar jag fått, som tur är så insåg säljaren sitt misstag och byter mot de jag skulle haft.


328 E36 kardan vs 320 E30 kardan..




Mer rost upphittad. Har precis avklarat två av tre hål i förargolvet, var ett vid gaspedalen också. Ska kasta mig ut och fixa det bakom kopplingspedalen..





E36 M3 oljefilterhus (inbyggd oljetermostat in/ut för oljekyl)

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Var och bytte bärarmar med han jag köpte de andra av, så nu har jag rätt armar. Måste tyvärr åka å pressa ut lagerna i dessa armarna också för de sitter som as, försökte värma och pressa i skruvstädet men det vart förgäves.. Har inte navet hemma heller det är på ombyggnadtion så jag kan tyvärr inte passa in dämparen 100% så den inte går emot medbringarna som är mycket större än orginal..

_________________
Björn, A
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Kommer bli riktigt trevligt det här thumbs up

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har inte hänt något direkt i garaget. Sålde sista vitmotorn idag annars har jag varit och kollat på 2 karosser som båda visat sig vara mindre bra, den jag såg igår en M3-breddad var i precis lika kasst skick som min nuvarande och "rostlagningarna" var tyvärr duktigt oseriösa hade inte ens kapat bort den gamla rosten utan bara lappat över.. Tråkigt sånt tur att man vet var man ska kolla nu när man har härjat på sitt egna lik.. Det ser mörkt ut att hitta en fin kaross, det finns en kandidat till i Göteborg som skall synas får sätta hoppet till den just nu..

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Ägaren till denna karossen kommer med bilen till mig imorgon så att jag kan syna/köpa den, trevlig grabb.

om någon har information ang just denna bilen så hör gärna av er! 0703954992.




_________________
Björn, A
Citera
rsrper
gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70



Visste att jag sett den förut !
Här kommer länkar:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=463&highlight=orang% . . . .

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12029&highlight=oran . . . .

Wuffee finns här på forumet också, mycket bra kille.
tror dock inte att det är Wuffee som äger bilen längre.

_________________
Per Törner
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare





11h resa på 65mil i minusgrader med SOMMARdäck, som bambi på hal is.. Jag körde hela vägen själv också för Ken vågar man inte lita på haha.. Gissa vem som är tröttast .nu
Imorgon väntar storslakt på gammelkarossen!

Emo out!

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Att påstå att karossen är i utställningsskick vore pinsamt, ganska så sliten om jag ska vara ärlig.. Den har ju några år på nacken + en brand som den otroligt nog överlevde dock är allt svart av rök ..

Inredningen är totalt förstörd den också så det blir att åka till självplocken och hämta hem en ny inredning (det som inte passar från min 2D).. Ska även försöka flytta över brandväggen då det sitter en skallrande aluplåt där nu..Satt inte ens nycklar i tändningslåset så får byta rattstången också men de känns som en p**s i havet.. Hursomhelst så kan man iallafall förneka bort rostlaningar för det är redan avklarat och den har inte rullat många mil samt stått i garage sen den byggdes om jag förstod det rätt, så det ska inte va några bekymmer.. Tyvärr var den karossen inte mycket bättre än min gamla men skillnaden är att denna redan är lagad och dessutom lackad, det duger helt enkelt att sladda sönder 2009.. Så får man hoppas att man hittar det där guldexemplaret att bygga vidare på sen..








_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Såhär svart var mer eller mindre hela bilen från branden :P


Tog en stund att plocka ut elen även om den inte var så omfattande..


Liten hög blev det allt=)

Börjat rensa på bälten, och el.


Äntligen fått loss panelen helvete va dum..


ormbo, självklart ouppmärkt haha!!


Tomt!




Idag stod städning på schemat.. Ut med det gamla..


Satan va skit de var på golvet..


Mycke blev det att bära ut..


Såja lite bättre..


På plats i snikarbon..



Var nyss och bytte bort min A1000 + 100micron filter plus lite pengar mot denna stolen (splitt ny). Så nu sitter man gött i framtiden!
Mer att läsa om stolen finns här: http://rallyimport.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=413



Fick lite gjort idag i garaget, skickade ett helt kjolpaket till Boden så det tog mesta delen av dagen att styra upp..

Plockade ner bakvagnen på det nya åket och upptäckte att det satt 325grejor där, nya bromsar också som jag givetvis flyttar till mina nya prylar (perfekt slapp man köpa det) även nya handbromswirar satt där och nya bromsrör så det sparade både pengar och tid
"Nya" bakvagnen är f.ö tillsalu.








_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har fixat en passagerarstol, hämtar den nästa helg.


Har inte fått nått gjort i garaget idag har varit iväg hela dagen. Imorgon ska jag förhoppningsvis hjälpa Sjögren med hans bil så det blir nog inte mycket gjort då heller tyvärr. Tur det finns en helg också!

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Spenderade första halvan på dagen med att slakta den gamla, allt taget på den nu så karossen går till skrot nästa vecka.

Sen vart det dags att passa in godiset.. Stolen passa som en smäck, fick borra upp hålen till m10 i skenorna, det var alles. Buren passade också bra men vart ett helsike att få den på plats själv, men det gick!






_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
omgjort nav. Ett jäkla pill för att det ska lira bra. Är förskjutet 7.5mm innåt nu så det går på lite bredare sulor :P




Denna synen har man väntat på ett tag..

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Beställde headers igår, har bestämt mig för att prova på att köra sugmotor till att börja med..


Har också beställt en ny ratt så man har bra grepp.. =)

_________________
Björn, A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 IM 1989 TURBO - gatbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (13938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande