Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - Ajden, inredning på g
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (170169 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Intressant projekt. Snyggt jobbat!
Vad är det för uprights/hubbar?


De kommer från en MG 1300, de kommer att modifieras en del. Bland annat så kommer jag att bygga om det övre fästet för att ha möjlighet att justera cambern.

//Per
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
En liten uppdatering av kvällens jobb.


Modell av de övre fästerna till hubbarna.


Kvällens jobb, har tillverkat nedre delen av fästena. Blev tvungen att skära gängerna i svarven pga att det var en lite lustig dimention på gängorna i hubbarna; 1 1/8 x20. Inte riktigt en sån gängtapp man vill köpa...
Citera
JonteN
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det där ser ju precis ut som M-verkstans svetsbord....
Verkar bli ett riktigt coolt bygge, får det att klia lite i byggarfingrarna här nere...

/ Jhonatan

per_cooper skrev:
Tänkte jag skulle ta och slänga upp en tråd om projektet som jag börjat med.
Tanken med projektet är en hundkoja med bakhjulsdrift, rörram och Yamaha R1 motor, sen så är det tänkt att det ska vara en glasfiberkaross.



Börjat bygga mittklump till bakvagnen.


Bussningar i acetalplast till länkarmarna.


Mittklump till bakvagnen med fästöron och delar till länkarmarna.


_________________
Jhonatan Napadow
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
JonteN skrev:
Det där ser ju precis ut som M-verkstans svetsbord....
Verkar bli ett riktigt coolt bygge, får det att klia lite i byggarfingrarna här nere...

/ Jhonatan


Jo precis men det har faktiskt blivit renoverat sen du såg det sist.



Dagens arbete:

Byggt klart de övre fästerna till hubbarna.
Nu ska jag bygga nya toe-fästen till bakre hubbarna.


Sen så har jag svarvat 16 hylsor som sitter inne i plastbussningarna, tog en liten stund...
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Dagens jobb:

Jigg för punktning av a-armarna.



Samtliga a-armar färdiga.


Förstärkningsplatta samt ställe att sätta fästerna för pushrodsen.


Fäste för toe-stagen.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Vackert!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
PeddaIndian
Skeppshult
Här sen Dec 2008
Inlägg: 7



detta bygge kommer följas riktigt kul projekt

_________________
Peter Andersson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare

Lite ändringar i CAD-modellen


Chassiet börjar växa fram, rören är bara utlagda och alltså inte svetsade än.

Citera
Johnson
Götene
Här sen Jun 2005
Inlägg: 94



ojojo detta har ja missat!
verkligen vackert!!

_________________
Peter Johnson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Man blir bra sugen på att bygga en ram själv

Tycker att det ser väldigt bra ut thumbs up

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1704



Trevligt projekt .

Är det tänkt att det ska vara en fullbur tillsammans med det chassit? Som det är nu ser det lite "folieform" ut. Om man tänker sig att man håller ner "trösklarna" mot golvet och sen lyfter tex rören som bärarmarna sitter i så ser det inte ut som det är något som tar emot och för ut den brytande kraften mot trösklarna.

Antar att du redan tänkt på det, men det är ett intressant ämne så det kan vara kul att diskutera hur du tänkt. Jag hade nog försökt få till en "kardantunnel" mellan det bärarmarna sitter i fram och bak. Kan vara bra att ha någonstans att göra av kylvatterrör och sånt också .

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Qaz skrev:
Trevligt projekt .

Är det tänkt att det ska vara en fullbur tillsammans med det chassit? Som det är nu ser det lite "folieform" ut. Om man tänker sig att man håller ner "trösklarna" mot golvet och sen lyfter tex rören som bärarmarna sitter i så ser det inte ut som det är något som tar emot och för ut den brytande kraften mot trösklarna.

Antar att du redan tänkt på det, men det är ett intressant ämne så det kan vara kul att diskutera hur du tänkt. Jag hade nog försökt få till en "kardantunnel" mellan det bärarmarna sitter i fram och bak. Kan vara bra att ha någonstans att göra av kylvatterrör och sånt också .


Tanken är som jag tror jag skrev i något av de första inläggen att bygga ungefär så långt som Cad-modellen visar sen passa in karossen och bygga en fullbur inne i den. Buren tänkte jag köpa färdigbockad, för att det ska vara lite smidigt med inpassningen.
"Kardantunnel" kommer jag att ha, vet dock inte riktigt hur mycket plats motorn kommer ta i verkligheten så det får bli ett senare problem.

//Per
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1704



per_cooper skrev:
Qaz skrev:
Trevligt projekt .

Är det tänkt att det ska vara en fullbur tillsammans med det chassit? Som det är nu ser det lite "folieform" ut. Om man tänker sig att man håller ner "trösklarna" mot golvet och sen lyfter tex rören som bärarmarna sitter i så ser det inte ut som det är något som tar emot och för ut den brytande kraften mot trösklarna.

Antar att du redan tänkt på det, men det är ett intressant ämne så det kan vara kul att diskutera hur du tänkt. Jag hade nog försökt få till en "kardantunnel" mellan det bärarmarna sitter i fram och bak. Kan vara bra att ha någonstans att göra av kylvatterrör och sånt också .


Tanken är som jag tror jag skrev i något av de första inläggen att bygga ungefär så långt som Cad-modellen visar sen passa in karossen och bygga en fullbur inne i den. Buren tänkte jag köpa färdigbockad, för att det ska vara lite smidigt med inpassningen.
"Kardantunnel" kommer jag att ha, vet dock inte riktigt hur mycket plats motorn kommer ta i verkligheten så det får bli ett senare problem.

//Per


Låter som en vettig ansats .

_________________
Markus Ålind
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare

Mittendelen av chassiet, nu ska jag skaffa en bur att svetsa in.


Cad-modellen med bur, det ska dit lite fler rör så den blir bättre triangulerad.
Den är inte så hög som den verkar, faktiskt bara 1100mm från marken.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare


Fäste för toestaget i bakvagnen, det ska dit ytterligare en plåt ner till öglan som skmtar på vänster sida.
På baksidan av av dessa fästen kommer sedan coiloverserna att fästas.
Citera
Zwofurti
Gällivare
Här sen Jun 2005
Inlägg: 67



grymt, det ligger i familjen =)

_________________
Emil Rapp
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare


Diffklump till ford sierra med nybyggd kåpa över, diffbroms saknas än så länge men jag kommer att byta ut diffen i framtiden. Nu ska ett drevämne inhandlas och svarvas til, drevet blir av storlek 530 och 40 kugg.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5598



Hur smörjer du diffen? Petar i fett och tätar av kåpan med nån o-ring?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2327



2fast4u skrev:
Hur smörjer du diffen? Petar i fett och tätar av kåpan med nån o-ring?


Svarar åt brossan, det är en o-ring mellan kåpan och diffen och sen blir det packningar nere vid drevet.
om man kollar någa så sitter det en fett nippel på vänster sida.
Är lika gjort på Mride bilen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5605



per_cooper skrev:
Diffklump till ford sierra med nybyggd kåpa över, diffbroms saknas än så länge men jag kommer att byta ut diffen i framtiden.

Vilken storlek är det på diffklumpen, 7 eller 7-1/2 tum?

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
super7 skrev:
per_cooper skrev:
Diffklump till ford sierra med nybyggd kåpa över, diffbroms saknas än så länge men jag kommer att byta ut diffen i framtiden.

Vilken storlek är det på diffklumpen, 7 eller 7-1/2 tum?

//Nisse


7 1/2 tum var det.

//Per
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - Ajden, inredning på g
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (170169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande