Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor | << 1, 2 20821 besök totalt |
Efter lång frånvaro i det här forumet tänkte jag uppdatera med vad som hänt.
Motorramen (subframen) som tillhör Passat 1,8t är på plats där bak i bilen, men Mcphearson-benen från framvagnen fick inte plats där bak. Därför fick jag hämta en bakvagn från 4hjulsdriven Passat på skroten. Dyrt och krångligt, men drivknutarna passar direkt i naven. Dessutom dubbla a-armar, vilket känns bra. Oerhört mycket arbete är lagt på att få infästningar att sitta på rätt position. . Som ni kanske märker använder jag inte fyrkantsrör, utan har någon romantisk vision av 60-talsutformning på saker och ting . Framvagnen original är inte mycket att bygga på, så jag började från scratch. Jag tror att den här simuleringen i Casim innehåller rätt värden. Det har blivit några simuleringar Ramben bortkapade och ersatta av stående plåtar att fästa en ny framvagn i. Jasg använder Wilwood droppade spindlar, eftersom jag bedömer att de stämmer bra med en geometri som jag försöker kopiera, nämligen Ferrari 308 ? _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
Först skaffade jag Chrysler-spindelleder, mest för att jag såg det på något bygge med Wilwoodspindlar.
Fördelen är att de gängas direkt i länkarmen, men så hög ofjädrad vikt kan inte bli bra, så jag övergav Chrysler för Locost-favoriterna: och Så nu har jag gjort en mockup-coilover med rätt mått, för att kunna göra länkarmar. Jag kommer också köpa eller låta tillverka nya hjulnav, så en fråga är vilken scrubradie jag bör sikta på ? Observera att jag i första hand vill kunna köra bilen på allmän väg utan Karlalfred-armar. Min nästa fundering är lämplig Castervinkel i utgångsläget. justeringsmånen är ganska stor och jag har monterat en elservo från Opel Corsa. Jag har också förstått att bumpsteer inte är bra, men när jag nu ska testa, bör jag ha någon tolerans eller nolltolerans? Vad är normalt så att säga? Som ni märker är det en sak att läsa om saker och ting men det kan aldrig helt uppväga praktisk erfarenhet. Därför BEHÖVER JAG ERA SYNPUNKTER. Tack på förhand. _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
En tankevurpa ledde till att jag fick börja om arbetet med att räkna på hjulgeometrin. Många timmar med Casim, alla relevanta trådar på rejsa, Göran Malmborgs hemsida...ja ni förstår .
Jag väljer att redovisa alla värden som jag kompromissat fram den långa vägen. Jag hoppas att få lite synpunkter på värdena. Alla små ändringar jag gör från den uppsättningen, ger större rollcenterförflyttning, jacking force eller spårviddsförändring. Så med andra ord är jag vid vägs ände om jag måste klara mig själv . Alla värden i mm: Spårvidd 1430 hjuldiameter 610 hjulbredd 220 Hjuloffset inkl bromsskiva 49 camber vid körläge 1,0 grad Caster 7,0 grader Spindeltappslutning vid 0-camber 11,0 grader Scrubradie 13,36 Center of gravity height 450 (uppskattad) undre länkarmsinfästning x-position 260 undre länkarmsinfästning y-position 188 övre länkarmsinfästning x-position 358 övre länkarmsinfästning y-position 409 Rideheight 190 Roll center höjd 47 Rollcenter förflyttning vid simulering 0.25 Spårviddsförändring vid simulering -2,6 Högsta positva camber på ytterhjul 0,23 grader Jacking force med 75% resolution line 3,31 % [/img] Tack på förhand _________________ Mattias Jonsson Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor | << 1, 2 20821 besök totalt |