Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor
<<   1, 2
20821 besök totalt
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Efter lång frånvaro i det här forumet tänkte jag uppdatera med vad som hänt.
Motorramen (subframen) som tillhör Passat 1,8t är på plats där bak i bilen, men Mcphearson-benen från framvagnen fick inte plats där bak. Därför fick jag hämta en bakvagn från 4hjulsdriven Passat på skroten. Dyrt och krångligt, men drivknutarna passar direkt i naven. Dessutom dubbla a-armar, vilket känns bra.

Oerhört mycket arbete är lagt på att få infästningar att sitta på rätt position.
.
Som ni kanske märker använder jag inte fyrkantsrör, utan har någon romantisk vision av 60-talsutformning på saker och ting .
Framvagnen original är inte mycket att bygga på, så jag började från scratch.

Jag tror att den här simuleringen i Casim innehåller rätt värden. Det har blivit några simuleringar

Ramben bortkapade och ersatta av stående plåtar att fästa en ny framvagn i.

Jasg använder Wilwood droppade spindlar, eftersom jag bedömer att de stämmer bra med en geometri som jag försöker kopiera, nämligen Ferrari 308 ?

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
Först skaffade jag Chrysler-spindelleder, mest för att jag såg det på något bygge med Wilwoodspindlar.



Fördelen är att de gängas direkt i länkarmen, men så hög ofjädrad vikt kan inte bli bra, så jag övergav Chrysler för Locost-favoriterna:



och



Så nu har jag gjort en mockup-coilover med rätt mått, för att kunna göra länkarmar.



Jag kommer också köpa eller låta tillverka nya hjulnav, så en fråga är vilken scrubradie jag bör sikta på ? Observera att jag i första hand vill kunna köra bilen på allmän väg utan Karlalfred-armar.
Min nästa fundering är lämplig Castervinkel i utgångsläget. justeringsmånen är ganska stor och jag har monterat en elservo från Opel Corsa.



Jag har också förstått att bumpsteer inte är bra, men när jag nu ska testa, bör jag ha någon tolerans eller nolltolerans? Vad är normalt så att säga?
Som ni märker är det en sak att läsa om saker och ting men det kan aldrig helt uppväga praktisk erfarenhet. Därför BEHÖVER JAG ERA SYNPUNKTER.
Tack på förhand.

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Mattias Jonsson
Kisa
Här sen Jan 2010
Inlägg: 29


Trådstartare
En tankevurpa ledde till att jag fick börja om arbetet med att räkna på hjulgeometrin. Många timmar med Casim, alla relevanta trådar på rejsa, Göran Malmborgs hemsida...ja ni förstår .

Jag väljer att redovisa alla värden som jag kompromissat fram den långa vägen. Jag hoppas att få lite synpunkter på värdena. Alla små ändringar jag gör från den uppsättningen, ger större rollcenterförflyttning, jacking force eller spårviddsförändring. Så med andra ord är jag vid vägs ände om jag måste klara mig själv .

Alla värden i mm:
Spårvidd 1430
hjuldiameter 610
hjulbredd 220
Hjuloffset inkl bromsskiva 49
camber vid körläge 1,0 grad
Caster 7,0 grader
Spindeltappslutning vid 0-camber 11,0 grader
Scrubradie 13,36
Center of gravity height 450 (uppskattad)
undre länkarmsinfästning x-position 260
undre länkarmsinfästning y-position 188
övre länkarmsinfästning x-position 358
övre länkarmsinfästning y-position 409
Rideheight 190
Roll center höjd 47
Rollcenter förflyttning vid simulering 0.25
Spårviddsförändring vid simulering -2,6
Högsta positva camber på ytterhjul 0,23 grader
Jacking force med 75% resolution line 3,31 %






[/img]













Tack på förhand

_________________
Mattias Jonsson
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audimotor
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



Händt något nytt?

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor
<<   1, 2
20821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande