Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
41 besök senaste veckan (152665 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Newberg skrev:
Bild

Uppladdad med Rejsas Android-app.


...går det inge bra...


Nepp :/ Ny telefon men här verkar inte appen vilja ladda upp bilderna av nån anledning

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Testigen

Request Timeout
Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Testar igen. En mod kan få ta bort alla posts som inte gått så bra
Request Timeout
Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Newberg skrev:
Nämen titta vad som gömde sig under färgen. Nån här på rejsa som är skyldig till detta mästerverk?



La upp bilden via Imageshack sålänge ^^ Fint målad takluckeersättare va?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Newberg skrev:
Newberg skrev:
Nämen titta vad som gömde sig under färgen. Nån här på rejsa som är skyldig till detta mästerverk?



La upp bilden via Imageshack sålänge ^^ Fint målad takluckeersättare va?



Snyggt med svenska flaggan..... ska du ha den kvar?


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
E21 Racing skrev:


Snyggt med svenska flaggan..... ska du ha den kvar?



Njäe, den vart till slut svart efter mycket slipande å lackande Nu är den äntligen på plats, bara bild inifrån bilen:




Lådor under konstruktion:


Svetsad mot A-stolpar:

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Buren får nu anses vara klar, för den här gången Nu ska allt in igen å bilen göras klar för Mantorp den 24e!


_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
När buren va fixad så stod nytt avgassystem på önskelistan, ett som inte skrapar i backen varje varv vore ju skönt att ha... Så 3" rostfritt varv valet, å vill man inte bli ruinerad är de bara att bygga själv.

Först kapar vi bort dom där j*vla flänsarna från S50 grenröret som jag aldrig vart kompis med, dom drar i backen, är sjukt bökiga att dra bultarna, och BMW vill ha en halv förmögenhet för dom små packningarna...


Istället svetsade jag på korta muffar med en smidig klamma:


Sen fanns de ju såklart inte byxrör från 2x2" till 3", så då får man bygga:


Sen vill man ju gärna ha så få böjar som möjligt:



Och väl på plats så satt de riktigt bra:


Om än lite tight att få plats med Simons största 3" ljuddämpare där bak...

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ny fin alu-kylare i fullbredd (M3 modell) hittade dit också.

Vart trångt med de separata expansionskärlet vid insuget, men lite kapande i hjulhuset så fick allt plats. Detta borde förhoppningsvis lösa de värmeproblem jag tidigare haft på långsamma banor. Olje-kylare är nog egentligen de enda rätta men de får inte plats i budgeten just nu.





PS. Ett tipps: När man byter från dom smala BMW kylarna till en fullbredd M3 modell så blir den övre kylarslangen för kort, har man då en extra undre kylarslang så passar den som handen i handsken! Så slipper man skarva slangen eller köpa en ny slang av M3 modell.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41719

Forumägare
Forumägare

Shysst avgassystembygge. På min M3 E36 var det alltid de där skarvflänsarna som tog i backen först. Efter många år så var de nedslipade en bra bit av alla olika saker de gått emot.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Shysst avgassystembygge. På min M3 E36 var det alltid de där skarvflänsarna som tog i backen först. Efter många år så var de nedslipade en bra bit av alla olika saker de gått emot.


Mjo, å de gjorde inte saken bättre att nån tidigare hade vart på grenröret å satt ena fästet snett, så de hängde ner nån cm extra (syns på översta bilden). Förhoppningsvis ska de inte ta i backen nu, de försvårar ju dessutom när man ska lasta på släp, då de gärna vill haka i, så även de borde bli bättre nu. I annat fall får man väl bygga om nedre biten av grenrören igen så dom hamnat ännu längre upp mot golvet

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Dags för lite lättning också!

Takluckan åkte ju ur när buren ändå skulle byggas om, grymt tung sak och blev hela 15kg lättare med glasfiberersättaren på plats


Och när jag ändå skulle ur med instrupentbrädan så åkte en massa annat med av bara farten, 7kg av bara div boxar (airbak, ABS osv), kontaktstycken, kablar, isolering/ljuddämpning bakom värmepaketet och div annat totalt onödigt


Har man en lätt å fin glasfibefront så är de ju jävligt dumt att väga ner den med onödig vikt, så krockdämparna åkte på bantningskurs


Resultat vart en hög av skit som inte behövdes som vägde över 2kg


Fästet till AC-kondensor och fläkt fick inte vara kvar, väger 1.5kg


Och för att bli av med ännu mer vikt där fram så vart de kina-oneblock lysen, sparar 2kg


Tyckte även stolarna kändes sjukt tunga, så kastade bort dom ombyggda originalunderredena och satt dit alu-skenor som jag köpt av en rejsian för flera år sen, dessa vägde hela 7kg (!!!) mindre per sida!


Får se om de hinner bli nån mer lättning innan Mantorp, biljäveln måste ju hinna bli körbar också

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Hej!
Du är inte rädd att systemet kommer låta för mycket, med bara 1 ljuddämpare o 3" ??

Ser ju bra ut i övrigt thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Hej!
Du är inte rädd att systemet kommer låta för mycket, med bara 1 ljuddämpare o 3" ??

Ser ju bra ut i övrigt thumbs up


Jo, några 95db klarar de då inte... Men ska jag köra nånstans som har ljudkrav så får jag sätta dit en lång rund dämpare i kardantunneln också Men de undviker jag gärna, för den låter förbannat fint just nu!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Newberg skrev:
E21 Racing skrev:
Hej!
Du är inte rädd att systemet kommer låta för mycket, med bara 1 ljuddämpare o 3" ??

Ser ju bra ut i övrigt thumbs up


Jo, några 95db klarar de då inte... Men ska jag köra nånstans som har ljudkrav så får jag sätta dit en lång rund dämpare i kardantunneln också Men de undviker jag gärna, för den låter förbannat fint just nu!


Antar att du redan är medveten om att det är 95db som gäller 24/5 på Mantorp?

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Newberg skrev:
E21 Racing skrev:
Hej!
Du är inte rädd att systemet kommer låta för mycket, med bara 1 ljuddämpare o 3" ??

Ser ju bra ut i övrigt thumbs up


Jo, några 95db klarar de då inte... Men ska jag köra nånstans som har ljudkrav så får jag sätta dit en lång rund dämpare i kardantunneln också Men de undviker jag gärna, för den låter förbannat fint just nu!


Antar att du redan är medveten om att det är 95db som gäller 24/5 på Mantorp?


Nix, de står de ju inget om? Om så är fallet, så vet jag fler som kommer ha stora problem!


Lite gjort i garaget idag också, börjar närma sig.






Edit: Här är infon från sida där man anmäler sig:

Citat:
INFO BANKÖRNING
* Max 150 bilar (först till kvarn gäller)
* 25-30 bilar på banan samtidigt.
* Körtid, ca. 15 minuter per set.
* Här i anmälan bockar du i om du vill anmäla dig till vanlig körning eller drifting. För vanlig körning bockar du även i om du är nybörjare eller erfaren. Körpassen sätts utefter antal anmälda till respektive gren.
* För att köra måste du ha en SBF-licens ([endast denna licens gäller). Bocka i för endagslicens här i anmälan om du inte har licens. Har du licens, ta med bevis för detta.
* Friskrivningsklausul måste fyllas i på plats.
* Besiktning öppnar kl. 07:00. Var på plats senast 07:30.
* BMW Sport Club och MK Scandia sköter licens/bankörning.
* Ambulans med personal finns på plats.
* Hjälm, handskar/vantar och heltäckande klädsel är ett krav.
* Du kan frånsäga dig din plats och få tillbaka halva anmälningsavgiften fram till 15 dagar innan eventet. Avanmälan närmre än 15 dagar = ingen återbetalning.
* Anmälan och betalning sker här på sidan. Du får ett bekräftelsemail att du är anmäld, när du betalt.
* Bankörning gäller endast bilar av märket BMW.


Står inget om nå 95db, så de lär inte gälla, vilket även är enormt orealistiskt med tanke på vilka bilar som ska köra där

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 154



Hallå
Vart fick du tag i avgasklämmorna?
Är själv trött på flänsarna vid varje besiktning när originalsystemet ska dit
/Martin

_________________
Martin Viberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Vibbe skrev:
Hallå
Vart fick du tag i avgasklämmorna?
Är själv trött på flänsarna vid varje besiktning när originalsystemet ska dit
/Martin


Finns i Simons utbud: http://www.simons.se/Katalog/Universal508.htm (näst längst ner på sidan). Lär finnas att köpa på närmaste Mekonomen butik om man inte vill beställa på nätet

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Newberg skrev:
Står inget om nå 95db, så de lär inte gälla, vilket även är enormt orealistiskt med tanke på vilka bilar som ska köra där


Står heller inget om att man måste ha bälte på sig...

Skämt å sido, det körs under SBF=95db.

Saxat från ett mail:

"Under Track Monday gäller 105 dB och du kan anmäla dig på plats, men det blir lite dyrare. http://www.mantorppark.com/track-monday/

Under Bimmers Of Sweden gäller 95dB.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar!
Max Lundgren
Projektledare"


Så på med extra ljuddämpare!

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Newberg skrev:
Står inget om nå 95db, så de lär inte gälla, vilket även är enormt orealistiskt med tanke på vilka bilar som ska köra där


Står heller inget om att man måste ha bälte på sig...

Skämt å sido, det körs under SBF=95db.

Saxat från ett mail:

"Under Track Monday gäller 105 dB och du kan anmäla dig på plats, men det blir lite dyrare. http://www.mantorppark.com/track-monday/

Under Bimmers Of Sweden gäller 95dB.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar!
Max Lundgren
Projektledare"


Så på med extra ljuddämpare!


Men de står inget där (i länken) om att de är 95db som gäller på BoS? Om så är fallet, så är de ju extremt sent att meddela om de nu! Hur många av dom ca 100 som anmält sig tror du vet om de? Förra året va de fritt, och detta event har ju marknadsförts lite som "same as last year" med några mindre ändringar, där har ju inte detta nämnts.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Newberg skrev:
Men de står inget där (i länken) om att de är 95db som gäller på BoS? Om så är fallet, så är de ju extremt sent att meddela om de nu! Hur många av dom ca 100 som anmält sig tror du vet om de? Förra året va de fritt, och detta event har ju marknadsförts lite som "same as last year" med några mindre ändringar, där har ju inte detta nämnts.


Dom har väl fortfarande inte informerat om det? Jag maila och frågade för 2½ månad sen eftersom jag antog att det var 95db eftersom det gick under SBF, och så var fallet....

Fattas väl ganska mycket info? Står ju ingenting om vad som krävs utav bilen förutom att det ska vara en BMW...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
41 besök senaste veckan (152665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande