Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 109, 110, 111   >>
119 besök idag (1409494 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Ajden skrev:
Varför jag valde audi 8an.

När det är någon som åker ifrån mig med en lägre eller lika budget som mig då kommer jag lyssna på vad han har att säga angående mitt motorval.


RECEPKT som Ali G hade sagt.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Jani Hast skrev:
Ajden skrev:
Varför jag valde audi 8an.

1. den var billig
2. den passade på lådan
3. Orginalbilen har en audi v8a

Hedan efter får ni sluta tjata om att jag har fel motor och drivlina för jag kommer inte bry mig i vad ni säger.
När det är någon som åker ifrån mig med en lägre eller lika budget som mig då kommer jag lyssna på vad han har att säga angående mitt motorval.


Som vanligt på rejsa.nu
Gör man som man vill så är det fel och folk är på en med engång.

Jag gillar projektet skarpt. thumbs up


Ajden, Jag hoppas att du inte såg mitt motorinlägg som kritik. Det var iaf inte min mening. Av erfarenhet från många projekt, egna och andras, så har man ju lärt sig att det som initialt ser ut som en billig lösning inte alltid är det på lite sikt. Att i efterhand höja effekten är ofta bra mycket dyrare än att satsa på rätt från början. Därav mitt tips. Åter till ämnet

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2348


Trådstartare
ditt såg jag inte som nå kritik utan det var bara tipps på en motor som jag int skulle ha haft råd med, även om det nu skulle varit bra att köpt en redan bra motor från grunden.

Utan det jag mest lessnade på var allt tjat om att jag verkat skaffat en skitmotor som inte går att renovera trotts att det går det och att ingen riktigt verkar fatta varför jag valt den som om jag skulle ha fått för mig att typ slängt i en sterlingmotor eller något annat dummt.
Sen var det det där hätsandet angående mitt val av växelåda där jag hade den näst bästa redan, bara att det var ett kraftutag på den. Men pga allt tjatande om den lådan resulterade i att jag kände mig tvungen att handla en bättre låda vilket blev att jag brände 4500 på en låda som sen visade sig bara var skit.

nu lägger vi ned det här tjatandet om drivlinan.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Klart det är extra plus på en replica om man kan välja så lika motor som möjligt. thumbs up
Kännslan blir ju mer rätt då.

Kör hårt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Klart du ska köra på det du bestämt! Dessutom är det ju kul att göra något som inte alla andra gjort tidigare. Bara för att det är ovanligt behöver det ju inte betyda att det är ett dåligt alternativ. Skulle det visa sig helfel efter en säsong så är det förmodligen inte omöjligt att byta.

Keep up, osv. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Andreas Lidström skrev:
Klart det är extra plus på en replica om man kan välja så lika motor som möjligt. thumbs up
Kännslan blir ju mer rätt då.

Kör hårt!


Precis, att köra audi v8 är väl givet när bentleyn har det från fabrik thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Ajden skrev:
Varför jag valde audi 8an.

1. den var billig
2. den passade på lådan
3. Orginalbilen har en audi v8a

Hedan efter får ni sluta tjata om att jag har fel motor och drivlina för jag kommer inte bry mig i vad ni säger.
När det är någon som åker ifrån mig med en lägre eller lika budget som mig då kommer jag lyssna på vad han har att säga angående mitt motorval.



Jag ber om ursäkt ifall du tog min fråga som negativ kritik, var obsalut inte meningen. En V8 är alltid en V8, och i det här fallet kommer det ju från rätt tillverkare samt är modern (inga stötstänger )
Det jag menade var att om du tänkt turboladda motorn hade det kanske varit smidigare/billigare att gå direkt på en V6 biturbo direkt. Men eftersom det är en replika så besvarade du min fråga med svar #3. Originalet har en Audi V8, så då är det klart att din ska ha det också.
Tokälskar detta bygget, önskar att jag hade en promille av dina skills. Folk som tänker utanfär lådan och omsätter det i handling är mina idoler.
*sjunger på Kung Louies låt*

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej har inte skrivit det än men jag är klart impad av det här bygget thumbs up thumbs up
Det där med motor val får jag hör hela tiden senast i kväll när vi var ute och prov körde ultiman,så kom det fram en raggare och tyckte att jag hade en löjlig motor ford 390 bb skulle man tydligen ha

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2348


Trådstartare
Då var lådan ihop plockad och ett lock är dit svetsat. Och det sticker inte ut specielt långt häller.

Citera
nitrox
Luleå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 32



Man blir ju tårögd:P
Är det du som ska svetsa rosten i min Opel haha

_________________
Jonas Kontio
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Fränt! Lådan blev ju kalas!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2348


Trådstartare
I dag var det verkligen bara terapi jobb som jag gjort, provade hur bottenplattan skulle se ut med några wellpappskivor. Hade suttit hela dan och hållt på att skrivit på raporten och pluggat matte så jag behövde verkligen komma bort från datorn ett tag.

Vad tror ni om den här utformingen av undersidan?

Den plana biten i mitten är på ca 5 m2 och vid centrum på bakhjulen går den upp med 7 grader och längden är ca 1 meter.


Defusorn i fram plan först 0,5 meter och sen går den uppåt med ca 6 grader tills den slår i chassit.


Defusorn i bak, höjdmässigt verkar den stämma ganska bra med orginalbilen.
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Jeg kan ingenting om aerodynamikk, men ville bare si at jeg er ekstremt imponert thumbs up

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
jarven
Arvika
Här sen Aug 2007
Inlägg: 73



Strunta i skitsnacket om val av låda och motor... klart du ska kora med AudiV8 nær originalet anvænder det. Och nær det gæller att trimma så ær væl inte det de hogst prioriterade eftersom jag nog tror att pollarna ska ræcka långt med det lætta chassiet.
Imponerande bygge iallafall. Mad skillz..
VAd blir det for material i "bottenplattan" Glasfiber?

_________________
Magnus Andersson
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2348


Trådstartare
Blir marin-plywood, ganska slitåligt och det mest hållbara per krona och ganska halt så kanske det går att glida över vägbulorna.
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521



Ajden skrev:
...glida över vägbulorna.


ska bli skoj att se

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006
Inlägg: 126



Ajden skrev:
Då var lådan ihop plockad och ett lock är dit svetsat. Och det sticker inte ut specielt långt häller.


Vet du om det finns några bra diffar att ha fram i den växellådan.Eller hur har du tänkt att göra med det.Snyggt jobbat som vanligt. thumbs up

_________________
F.d. ROC-Audiägare
http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E
Såld
Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4774



Tokigt bygge... Keep it up! thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2348


Trådstartare
Johan.N skrev:

Vet du om det finns några bra diffar att ha fram i den växellådan.Eller hur har du tänkt att göra med det.Snyggt jobbat som vanligt. thumbs up


Har inte kollat så mycket på det än, först ska jag kolla om det går att operera in mittdiffen i fram, men det kan nog bli lite knöligt. Annars får det problemet vänta tills sisst.



thoern skrev:
Ajden skrev:
...glida över vägbulorna.


ska bli skoj att se


Är bättre att glida över vägbulan än att hoppa över den som dom provar här med ex en lamborgini.

http://www.youtube.com/watch?v=Vg79_mM2CNY
Citera
hege
Helsingfors, Finland
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9



Hej

Gällande aerodynamiken av prototypbilar. Trenden verkar vara att tillverkarna försöker få så mycket fram downforce som möjligt, och balanserar sedan det med att justera bakändan. Framändan har mer kompromisser gällande utrymme, så det är svårare att få vettig downforce.

En idé skulle vara att höja framdiffusern över nedre fjädringsbenen, så att dom nedre fjädringsbenen ligger i luftströmmen. Som T.ex. Audi R10: http://www.mulsannescorner.com/audir8-01-3.html

Balansen måste sedan testas, och lättast är att justera bakdiffusern för att den har så stor area. Bakdiffusern har mer flexibilitet än fram. Bakändan har stor area och man kan höja bakdiffusern otroligt högt ifall den skulle börja framför bakhjulen. Som T.ex. Toyota Eagle prototypen: http://www.mulsannescorner.com/toymkiii-1.html

Regeln är väl att 7 graders vinkel fungerar bra, men jag har sett högre. Det gäller väl att bara testa sig fram. Aerodynamikens känsligheten på framändans markfrigång var ett stort problem på just dessa bilar, så detta kommer att vara värt att se upp för. För lågt fram så flöder inte luft, men desto närmare marken så desto bättre fungerar framdiffusern.

Jag vet att du har troligtvis gjort massor med bakgrundsundersökning av bilen, och Bentley Speed 8 var otroligt mycket före sin tid aerodynamikvis och den byggdes helt på limiten av regelverket... Fastän jag inte vet desto mer gällande aerodynamik så hoppas jag att jag sade nåt nytt gällande ämnet.

Hälsningar
-Henrik

_________________
Henrik Tallbacka
www.ratataksi.com
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



När det gäller underbody på LMP så är ser det i stort sett bara ut som det gör p.g.a. att regelvergket förbjuder det att se bättre ut. Det går att göra det mycket bättre än originalbilen, men då kan man ju lika gärna göra en annan kaross också, eller hur. Är det en replika så är det och då (tycker i alla fall jag) att man kan (och bör) göra undersidan likadan som originalbilen.

Ajden, du är på rätt väg. I Princip kanman säga att ligger man på runt 6 grader i diffusorn så blir det nog inte så fel. Övergången mellan bottenplatta och diffusor ska vara mjukt avrundad med stor radie (asviktigt), dvs inte en "knyck". LMP reglerna sade att ingen del av diffusorn fick sticka fram framför bakaxeln.

Fram gäller i princip reglen att splitterns förlägning in under bilen skall ha mindre markfrigång än själva bottenplattan. Även här är en mjuk övregång kritisk.

LMP reglerna definierade att bottenplattan mellan hjulaxlarna måste vara plan, så även detta satte begränsningarna.

Go Hard Ajden.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 109, 110, 111   >>
119 besök idag (1409494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande