Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 109, 110, 111 >> 119 besök idag (1409494 totalt) |
RECEPKT som Ali G hade sagt. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||||
Ajden, Jag hoppas att du inte såg mitt motorinlägg som kritik. Det var iaf inte min mening. Av erfarenhet från många projekt, egna och andras, så har man ju lärt sig att det som initialt ser ut som en billig lösning inte alltid är det på lite sikt. Att i efterhand höja effekten är ofta bra mycket dyrare än att satsa på rätt från början. Därav mitt tips. Åter till ämnet _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
ditt såg jag inte som nå kritik utan det var bara tipps på en motor som jag int skulle ha haft råd med, även om det nu skulle varit bra att köpt en redan bra motor från grunden.
Utan det jag mest lessnade på var allt tjat om att jag verkat skaffat en skitmotor som inte går att renovera trotts att det går det och att ingen riktigt verkar fatta varför jag valt den som om jag skulle ha fått för mig att typ slängt i en sterlingmotor eller något annat dummt. Sen var det det där hätsandet angående mitt val av växelåda där jag hade den näst bästa redan, bara att det var ett kraftutag på den. Men pga allt tjatande om den lådan resulterade i att jag kände mig tvungen att handla en bättre låda vilket blev att jag brände 4500 på en låda som sen visade sig bara var skit. nu lägger vi ned det här tjatandet om drivlinan. |
||||||
Klart det är extra plus på en replica om man kan välja så lika motor som möjligt.
Kännslan blir ju mer rätt då. Kör hårt! |
||||||
Klart du ska köra på det du bestämt! Dessutom är det ju kul att göra något som inte alla andra gjort tidigare. Bara för att det är ovanligt behöver det ju inte betyda att det är ett dåligt alternativ. Skulle det visa sig helfel efter en säsong så är det förmodligen inte omöjligt att byta.
Keep up, osv. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Precis, att köra audi v8 är väl givet när bentleyn har det från fabrik |
||||||
Jag ber om ursäkt ifall du tog min fråga som negativ kritik, var obsalut inte meningen. En V8 är alltid en V8, och i det här fallet kommer det ju från rätt tillverkare samt är modern (inga stötstänger ) Det jag menade var att om du tänkt turboladda motorn hade det kanske varit smidigare/billigare att gå direkt på en V6 biturbo direkt. Men eftersom det är en replika så besvarade du min fråga med svar #3. Originalet har en Audi V8, så då är det klart att din ska ha det också. Tokälskar detta bygget, önskar att jag hade en promille av dina skills. Folk som tänker utanfär lådan och omsätter det i handling är mina idoler. *sjunger på Kung Louies låt* _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||
Hej har inte skrivit det än men jag är klart impad av det här bygget
Det där med motor val får jag hör hela tiden senast i kväll när vi var ute och prov körde ultiman,så kom det fram en raggare och tyckte att jag hade en löjlig motor ford 390 bb skulle man tydligen ha _________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||||||
Då var lådan ihop plockad och ett lock är dit svetsat. Och det sticker inte ut specielt långt häller.
|
||||||
I dag var det verkligen bara terapi jobb som jag gjort, provade hur bottenplattan skulle se ut med några wellpappskivor. Hade suttit hela dan och hållt på att skrivit på raporten och pluggat matte så jag behövde verkligen komma bort från datorn ett tag.
Vad tror ni om den här utformingen av undersidan? Den plana biten i mitten är på ca 5 m2 och vid centrum på bakhjulen går den upp med 7 grader och längden är ca 1 meter. Defusorn i fram plan först 0,5 meter och sen går den uppåt med ca 6 grader tills den slår i chassit. Defusorn i bak, höjdmässigt verkar den stämma ganska bra med orginalbilen. |
||||||
Strunta i skitsnacket om val av låda och motor... klart du ska kora med AudiV8 nær originalet anvænder det. Och nær det gæller att trimma så ær væl inte det de hogst prioriterade eftersom jag nog tror att pollarna ska ræcka långt med det lætta chassiet.
Imponerande bygge iallafall. Mad skillz.. VAd blir det for material i "bottenplattan" Glasfiber? _________________ Magnus Andersson |
||||||
Blir marin-plywood, ganska slitåligt och det mest hållbara per krona och ganska halt så kanske det går att glida över vägbulorna.
|
||||||
|
||||||
Vet du om det finns några bra diffar att ha fram i den växellådan.Eller hur har du tänkt att göra med det.Snyggt jobbat som vanligt. _________________ F.d. ROC-Audiägare http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E Såld Audi A6 3.0 TDI Quattro -06 Audi A4 1.8 TQ-97 Audi A4-95 Johan Nilsson |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Har inte kollat så mycket på det än, först ska jag kolla om det går att operera in mittdiffen i fram, men det kan nog bli lite knöligt. Annars får det problemet vänta tills sisst.
Är bättre att glida över vägbulan än att hoppa över den som dom provar här med ex en lamborgini. http://www.youtube.com/watch?v=Vg79_ |
||||||
Hej
Gällande aerodynamiken av prototypbilar. Trenden verkar vara att tillverkarna försöker få så mycket fram downforce som möjligt, och balanserar sedan det med att justera bakändan. Framändan har mer kompromisser gällande utrymme, så det är svårare att få vettig downforce. En idé skulle vara att höja framdiffusern över nedre fjädringsbenen, så att dom nedre fjädringsbenen ligger i luftströmmen. Som T.ex. Audi R10: http://www.mulsannescorner.com/audir Balansen måste sedan testas, och lättast är att justera bakdiffusern för att den har så stor area. Bakdiffusern har mer flexibilitet än fram. Bakändan har stor area och man kan höja bakdiffusern otroligt högt ifall den skulle börja framför bakhjulen. Som T.ex. Toyota Eagle prototypen: http://www.mulsannescorner.com/toymk Regeln är väl att 7 graders vinkel fungerar bra, men jag har sett högre. Det gäller väl att bara testa sig fram. Aerodynamikens känsligheten på framändans markfrigång var ett stort problem på just dessa bilar, så detta kommer att vara värt att se upp för. För lågt fram så flöder inte luft, men desto närmare marken så desto bättre fungerar framdiffusern. Jag vet att du har troligtvis gjort massor med bakgrundsundersökning av bilen, och Bentley Speed 8 var otroligt mycket före sin tid aerodynamikvis och den byggdes helt på limiten av regelverket... Fastän jag inte vet desto mer gällande aerodynamik så hoppas jag att jag sade nåt nytt gällande ämnet. Hälsningar -Henrik |
||||||
När det gäller underbody på LMP så är ser det i stort sett bara ut som det gör p.g.a. att regelvergket förbjuder det att se bättre ut. Det går att göra det mycket bättre än originalbilen, men då kan man ju lika gärna göra en annan kaross också, eller hur. Är det en replika så är det och då (tycker i alla fall jag) att man kan (och bör) göra undersidan likadan som originalbilen.
Ajden, du är på rätt väg. I Princip kanman säga att ligger man på runt 6 grader i diffusorn så blir det nog inte så fel. Övergången mellan bottenplatta och diffusor ska vara mjukt avrundad med stor radie (asviktigt), dvs inte en "knyck". LMP reglerna sade att ingen del av diffusorn fick sticka fram framför bakaxeln. Fram gäller i princip reglen att splitterns förlägning in under bilen skall ha mindre markfrigång än själva bottenplattan. Även här är en mjuk övregång kritisk. LMP reglerna definierade att bottenplattan mellan hjulaxlarna måste vara plan, så även detta satte begränsningarna. Go Hard Ajden. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger Titan avgas | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 109, 110, 111 >> 119 besök idag (1409494 totalt) |