Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
10 besök senaste veckan (81511 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Inga felkoder.

- vacuumslang från fuelrail till tryckgivare vid bränslefilter?
- vevaxelgivare?
- kamaxelgivare?
- knacksensorer?

Topplockspackningen har varit på tal flertal ggr. Borde synas men kanske inte 100 när vi filmade i loppen. Borde gå dåligt på andra varvtal med?

Tre experter ska slå sina kloka huvuden ihop för nya teorier...suck säger jag 😢
Ingen bil med till Tyskland denna gången heller 😢😢😳

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 878



Ett långskott, men kan det vara så att dubbelmassesvänghjulet är dåligt? så att du på ett speciellt rpm område får obalans/eller att givaren hamnar utanför "läsområdet"?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Ett långskott, men kan det vara så att dubbelmassesvänghjulet är dåligt? så att du på ett speciellt rpm område får obalans/eller att givaren hamnar utanför "läsområdet"?

//Lasse


Sitter ett lättat svänghjul från DLI på bilen. Men har hört att de kanske inte lirar så bra ihop med SMG lådor? Inget jag märkt iaf...
Alla långskott är välkomna🙏🏻

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18713



qvisfr skrev:
Provstarten visar att hon går jättefint på alla varv utan belastning. Dvs stillastående utan växel. Men med växel i och fullgas så bluddrar den genom 3-4500 rpm nästan exakt!?! Efter det går den hur rent o fint på höga varv???

Tomgången är också helt perfekt o jämn o fin.

Vi har provat med en annan ECU, bränslepump, spridare, tändstift, kammar inställda, Vanos renoverad,
Osäker på om vi provat med annan spjällägesgivare...😢😳


Låter nästan som om nåt resonansproblem, har du ändrat på nåt t ex remskivan på veven?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1413



qvisfr skrev:
Provstarten visar att hon går jättefint på alla varv utan belastning. Dvs stillastående utan växel. Men med växel i och fullgas så bluddrar den genom 3-4500 rpm nästan exakt!?! Efter det går den hur rent o fint på höga varv???

Tomgången är också helt perfekt o jämn o fin.

Vi har provat med en annan ECU, bränslepump, spridare, tändstift, kammar inställda, Vanos renoverad,
Osäker på om vi provat med annan spjällägesgivare...😢😳


Tändspolar?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
JesperPM
Staffanstorp
Här sen Okt 2015
Inlägg: 12



Ni har inte möjlighet att ha bilen uppkopplad mot en dator samtidigt som ni kör tester.
Vissa OBD har en flight-recorder. Då kan man gå in i loggarna och kolla i efterhand vad det är som lägger sig galet.

Ni har kollat så att det inte är skit i bensinen? Om den blivit gammal eller liknande.

Jag personligen hade kollat med en dator och loggat allt som bilen gör vid belastning. Dock så känns det som att den inte har tillräckligt med bränsle för att klara av lasterna. Kanske ett bränslefilter som inte vill vara med och leka längre?

/Jesper

_________________
Jesper Persson Malmborg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1966



qvisfr skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Ett långskott, men kan det vara så att dubbelmassesvänghjulet är dåligt? så att du på ett speciellt rpm område får obalans/eller att givaren hamnar utanför "läsområdet"?

//Lasse


Sitter ett lättat svänghjul från DLI på bilen. Men har hört att de kanske inte lirar så bra ihop med SMG lådor? Inget jag märkt iaf...
Alla långskott är välkomna🙏🏻


Jag har så på min bil men då är det mest att den inte gillar dragläge, krypkörning osv. När den väl greppat är det inga problem.

Jag tror fortfarande att toppackningen gått. Har ni mätt avgaser eller tryck i kylarvattnet?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Tändspolar , stift, bränslefilter är bytt

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 312



Jag tror fortfarande på någon av de två TPS eller aktuatorn i sig självt.
Om du bestämmer dig för att testa:
1. Köp 1st sensor och byt den som sitter i framkant på motorn.
2. Om ingen skillnad byt tillbaka och montera den nya sensorn på aktuatorn.
3. Om ingen skillnad renovera/byt aktuator och låt den nya TPS sitta kvar på aktuatorn.

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Kanske idé och köra bilen i bänk/rulle när felet uppstår för att lättare kunna se i datorn vad som händer.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Peo.K skrev:
Kanske idé och köra bilen i bänk/rulle när felet uppstår för att lättare kunna se i datorn vad som händer.


Vad menar du med bänk/rulle? I bänk mäter man väl bara effekt?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 812



qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Kanske idé och köra bilen i bänk/rulle när felet uppstår för att lättare kunna se i datorn vad som händer.


Vad menar du med bänk/rulle? I bänk mäter man väl bara effekt?


I en rulle kan du ofta låsa varvtal tex. Alltså mycket enklare att testa och se vad det är än att ut och åka mellan försöken att fixa det.

Så kan man ju samtidigt stå framme vid motorn och se vad som händer 👍

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
JesperPM
Staffanstorp
Här sen Okt 2015
Inlägg: 12



plato skrev:
qvisfr skrev:
Peo.K skrev:
Kanske idé och köra bilen i bänk/rulle när felet uppstår för att lättare kunna se i datorn vad som händer.


Vad menar du med bänk/rulle? I bänk mäter man väl bara effekt?


I en rulle kan du ofta låsa varvtal tex. Alltså mycket enklare att testa och se vad det är än att ut och åka mellan försöken att fixa det.

Så kan man ju samtidigt stå framme vid motorn och se vad som händer 👍


AKA kan även kallas för rullande landsväg

Detta och med dator inkopplad! borde kunna ge er svar på vad som händer.

_________________
Jesper Persson Malmborg
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Nån som har tips på var man kan hitta en "bänk"?

Gärna i närheten av Lidköping. Trollspeed i Trollhättan har ju konkat!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Du har Auto-guppen i Mellerud. Ca 6 mil norr om Trollhättan. De har en grym bänk. De har många bilar inom bl.a Time-attack som har fått hjälp av dem.
Mvh Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 537



Highspeed racing i Tun.

Tror rallyåkaren Matti Johansson (från Lidköping) har en rullande landsväg.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Ja Matti måste ju vara det smidigaste.

/Calle

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Härom dagen var jag och hälsade på Vanos-Tech som hans nya namn är. Det är Rai på Beisans systems Europeiska samarbetspartner. Mycket trevlig och kunnig. Lämnade returdelarna och lite återbäring är på väg.

Så notan blev 1010 $ för Vanosdelarna.






_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Long time no see.

Matti hade tyvärr ingen lösning o slirade hem därifrån i snäglopp.

sen dess har vi bytt både kam- o vevaxelsensorer utan resultat.

Idag fick jag bytt till ett par lånade katalysatorer och när jag skulle provköra så regnade det 50 mm o vägarna var sjukt vattenfyllda. Försökte stå på o det verkar som felet är avhjälpt! Hoppas på en hårdkörning på torr asfalt imorgon.

Pray for my Beemer

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017


Trådstartare
Är det nån som använt dessa slangar för bromskylning? Kvalitet?


https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/slangklammor/ . . . .

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1897



qvisfr skrev:
Är det nån som använt dessa slangar för bromskylning? Kvalitet?


https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/slangklammor/ . . . .


Skräp! Köp riktiga thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 SMG -02, carbonschwarz. På g..
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20, 21   >>
10 besök senaste veckan (81511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande