Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E46 Trackday, Inför säsong 2023!
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (7475 totalt)
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Har lackat klart golvet i bilen, ska montera in stol o bälte snart.
Gaspedalen sitter också i nytt fäste i golvet, var ett stort hål där....





Haft ner framvagnsbalken och förstärkt den på div ställen, kring motorfästena, inre länkarmsleden mm, sen grundat o lackat om den.
Passar samtidigt på att montera nästintill stumma alu-motorfästen, med liiiite polyretan i mitten, ska även monteras likvärdiga på växellådan snart.






Passade samtidigt på att montera bättre beg. länkarmar fram med Millway stumma delrin/alubussningar.




Även förstärkt casterstagen till bakvagn, som ska lackas imorn.
Förstärkningsplåten under motorn i alu kommer återmonteras, men blir nog att tillverka ytterligare stag för att styva upp framvagn.



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Snyggt !!!

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Nu sitter även växellådsalukuddarna på plats samt en växelspak med förlängd nederdel inkl en sparco-knopp. Blev riktigt bra känsla i växlingslägena.

Även fått dit casterstagen i bakvagnen, man är ju tvungen o ta ner diffen, synd ja inte har nån diffbroms liggande för det varit najs att få dit..

Däremot stötte ja på nått märkligt när ja byte länkarmarna i framvagn tidigare, upptäckte det nu när ja skulle börja justera hjulvinklarna, toe-vinkeln har ändrat sig rejält av bytet av länkarmar. Fattar inte vad som skett, mätt lite enkelt med måttband och avständ mellan lederna på länkarmarna verkar vara densamma, men ändå har jag omätt uppskattningsvis 20-25mm toe-out nu, och det stod rätt före bytet....
Finns det 2 olika versioner av länkarmar till E46??
Dessa jag monterade kom från en E46 touring -02 som inte hade gått så långt, dom är inte original.
Får inte ihop varför det ska ändras så mkt???
Har inte hunnit mäta camber fram, det hade jag koll på ifall länkarmarna är kortare nu borde cambern minskat.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Du har inte lagt till caster eller camber då? För då blir det mer toe-out...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Har givetvis inte ändrat camber, och caster påverkar inte camber i så stor utsträckning.

Har fått en minskning med 0,5-0,7grader camber efter länkarmsbytet.
Kan det vara så att dom som satt där från början var från coupe?? ... är coupens länkarmar längre mellan inre o yttre led? Eller finns skillnad beroende på årsmodell?? Nån som forskat mer i detta tidigare?

Får inte till mer än 2,3 grader på vänster fram, med topplagringen i max camber utan att börja fräsa i tornet. Så något måste göras. Det tråkiga i det hela är att BC dämparen har justering i toppen på dämparen, så det ställer till det lite med platsbrist.

Har iaf provkört nu efter ombyggnad, och den känns betydligt racigare att köra, mer distinkt och direkt i många delar. Viner gott om lådan, klonkor o rasslar osv, precis som det ska vara
Spakstället blev lyckat, sköna och distinkta lägen.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Några bilder inifrån med stol osv återmonterat. Bara monterat tillbaks det väsentliga.
Ska byta ut den mot en skalstol framöver.
Trodde spaken skulle komma högre upp men funkar riktigt bra ändå, mycket skön känsla.
Även bocka till en durkplåt att bulta fast i golvet, för bättre stöd o fäste för fötterna.
Pluskabeln ska få en flexslang som skydd, och dras om med huvudbrytare vid handbromsspaken.




Som sagt tidigare är camberstagen bak förstärkta/lackade/tätning monterade och monterade på bil.
Nu ställda med 3,1grad camber bak, försöka få runt 3,5 fram iaf, men det gick lite bakåt iom länkarmsbytet.....



Något som imponerar redan på gatan är effekten i bromsarna, Xp10 tillsammans med 330bromsar blir effektivt. Hoppas dom presterar riktigt bra i racetempo också.
Kylslangarna monterade fram och klurar på nån form av kylning bak.
Ska även montera en 330 huvudcyl. som ja har liggande., den är lite större, minns ej exakt storlek nu.





_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Våtslipat och klarlackat bbs-fälgar 17", 2 klara o 2 kvar att lacka






_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



E21 Racing skrev:
Våtslipat och klarlackat bbs-fälgar 17", 2 klara o 2 kvar att lacka


Snyggt!
Får man fråga vad för färg du använder?

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Hur upplever du känslan i pedalen med 330 ok? Vissa hävdar att det funkar, vissa hävdar att det känns konstigt - vad tycker du?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Dave79 skrev:
E21 Racing skrev:
Våtslipat och klarlackat bbs-fälgar 17", 2 klara o 2 kvar att lacka


Snyggt!
Får man fråga vad för färg du använder?


Tack, färgen är en Superblack billack 2k Mipa https://www.billackering.eu/epages/billackering.sf/sv_SE/?ObjectPath=/ . . . .

Sen lägger jag nu en 2k klarlack uppepå det bara för skydd. Ger en riktigt blank o djup lack

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
SevenEight skrev:
Hur upplever du känslan i pedalen med 330 ok? Vissa hävdar att det funkar, vissa hävdar att det känns konstigt - vad tycker du?



Helt okej känsla, för att inte säga riktigt bra. Möjligen lite långt slag för min del, men då är ja sån som inte vill ha nått slag alls princip utan bara kan lägga tryck på pedalen.
Nu har jag dock inte kört bana än med dessa prylar.
Haft fundering att mont 330 hc, men ska utvärdera först på bana med detta.

Kan tänka mig att en del får kass känsla för dom inte lyckas lufta systemet på rätt sätt, då kommer det aldrig bli en gedigen stum känsla.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Fick tag på en skalstol som hämtades igår, hade beställt ett underrede med förskjuten placering dagen innan, så montering gick snabbt o smidigt, förutom att gängorna i stolen var skadade men gick till slut att rädda.
Stolen sitter så lågt det går vilket är mycket trivsamt för körställning och känslan, även förskjutningen känns positiv och fördelar vikten såklart bättre.
Sitter som gjuten i denna stol, ska komplettera med ett 6-punktsbälte och even fönsternät. (kommer bli en till lika dan eller liknande stol på passagerarsidan, alltid kul o skjutsa runt.

Stol och underrede 14kg (originalstolen väger 24kg)
Inkl det övriga ja återmonterat har det gett ca 110kg viktminskning genom rensning av inredning/ljudisol.






Håller som bäst på o kränger däck också......





Även samlat ihop lite material för att montera luftfiltret, och samtidigt få kall luft, kommer montera filtret bakom stötfångaren/framför vä hjulhus.




Provkörde en sväng idag efter stolsmonteringen och känslan som infinner sig är helrätt, det skramlar och viner, klonkar och låter massor, samt en mycket distinkt känsla i ratt/spak/stol/bromsar/chassie, ser fram emot test på bana framöver.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Efter stillestånd pga ryggskada (provar nu lite lätt i början o ser vad ryggen klarar) så är jag i gång med iordningsställande av sista sakerna på bilen inför bankörning iår.

Ska först gå en licenskurs (då min licens fallit ur reg.) på mittsverige nu i Maj, och veckan efter en förarkurs i avancerad bankörning med Thed Björk även det på Mittsverigebanan.
Hoppas om ryggen klarar allt detta, få köra något mer under sommaren, GTR motorpark känns intressant, liksom att få styra ner till Sviestad på kvällssträningen.

Får hem "nya" drag/familjebilen imorn, en BMW E61 525 touring med dom fina elstyrda komfortstolarna, satt riktigt bra i dom o hoppas det ska funka åka en bit i den.

E46an har fått en del saker utbytta och mer ska göras.
Det som är gjort senast:
Nya Myhle HD länkarmar
Nya Myhle styrstag
Nya topplagringar med just av både camber o caster.
Ny frontspoiler (stötfångare o spoiler under lackprocess)

Kvar o göra
Ny Motul 600 bromsvätska
Oljebyte motor Esterförstärkt racingolja 10/w60
Hjulinställning 4-hjuls
Corner weight skulle oxå göras, men kommer nog inte hinna för Maj-körning.
Montera racestol båda sidor (sabelt öronlappsstol förarsida), stolar och underreden finns redan, även ett sabelt 6-punktsbälte finns inkl öglor o allt.
Tillverka golvplåtar i durkalu båda sidor fram + fotstöd.
Montera in oljetryck och oljetempsmätare + lambda möjligen. Samt montera C-Tek ladduttag i bilen.
Montera in brandsläckare


Senare uppgradering under året:
Montering schmeidmanns extraktorgrenrör rostfritt
Samt race-100cells katalysatorer m flexrör och ett x-rör
Plus främre ljuddämpare 2x2 och bakre sportljuddämpare, ett lösrörsbygge!

Fekzen-trimning av styrdonet, göras efter avgasbygget.

Byte växellåda (då nuvarande har dålig 3:a)
Byte svänghjul till lättat M20-hjul.
Byte tryckplatta till förstärkt -618 samt 6pucks sinterlamell.

Ombyggnad diffen, behåller troligen 320i utväxlingen och monterar en diffbroms, har en 188slutväxel med diffbroms, om den passar eller köpa en ny torsen kanske? eller quaife lamell? lite osäker vad det blir här.

Det lilla jag hunnit testa Nankang r-däcken NS-2R, så känns dom anningen inkonsekventa och svåra att få grepp med, samt att dom släpper tvärt när det släpper, att det plötsligt helt tar slut på greppet är ingen höjdare, har dock inte fått upp nämnvärd temp i dom vid testen.
Hoppas dom presterar bättre med mer värme på racerbanan.
Det är ju bättre grepp i Hankook S1 Evo2 som jag har som gatdäck...

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



E21 skrev:

Ombyggnad diffen, behåller troligen 320i utväxlingen och monterar en diffbroms, har en 188slutväxel med diffbroms, om den passar eller köpa en ny torsen kanske? eller quaife lamell? lite osäker vad det blir här.


188 diffbroms från e36 passar inte rakt på iaf i en e46. Jag köpte en "Blackline" diff på ebay som jag satt i en 320 diff med 3.38 i utväxling och jag tycker faktiskt den funkar bra på bana. Kostade 5500:- när jag köpte den och det tycker jag var absolut prisvärt.


E21 skrev:

Det lilla jag hunnit testa Nankang r-däcken NS-2R, så känns dom anningen inkonsekventa och svåra att få grepp med, samt att dom släpper tvärt när det släpper, att det plötsligt helt tar slut på greppet är ingen höjdare, har dock inte fått upp nämnvärd temp i dom vid testen.
Hoppas dom presterar bättre med mer värme på racerbanan.
Det är ju bättre grepp i Hankook S1 Evo2 som jag har som gatdäck...


Det jag har kört med NS2R så skulle jag säga att de är väldigt härliga och konsekventa på bana. Släpper väldigt kontrollerat. Kalla på gata är de helt okej men greppet är inte det bästa. kanske. Jag kör med dem hela sommaren och jag gillar dem. På bana - riktigt bra! på blöt bana? Ännu bättre! Se till att ha lite koll på däcktryck bara, även om de är mindre känsliga än r-däck så ska man nog inte bara lämna det åt slumpen. Mer tryck än -däck verkar de vilja ha.

Hur däcken känns bygger ju också mycket på bilen. På min 944 som jag rejsade med körde jag V70A och A048 (tror jag). Greppet med V70A var brutalt, men uj uj vilken elak bil när det sen släppte.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2550



E21 Racing skrev:

Det lilla jag hunnit testa Nankang r-däcken NS-2R, så känns dom anningen inkonsekventa och svåra att få grepp med, samt att dom släpper tvärt när det släpper, att det plötsligt helt tar slut på greppet är ingen höjdare, har dock inte fått upp nämnvärd temp i dom vid testen.
Hoppas dom presterar bättre med mer värme på racerbanan.


Jag tävlar i långlopp med en E46 325i med NS-2R (tillåtna däck är reglerat) och kör även trackdays med en e46 330i med Kuhmo V70K91 (hårdaste blandning).
Tror du har fel luftryck eller hjulvinklar, eller något annat knas. upplever NS-2R som extremt snälla.
NS-2R skall ha mycket lufttryck, Körde med nankangs rekommendationer.
Skrev så här i racerapporten: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1664207#1664207

"Vi startade på 2.45 kg däckstryck. Efter 10 varv hade vi 3.2. Föraren sade det var halt, men inget jätteproblem. Då sänkte vi till 2.5 varm runt om och körde på det resten av dagen. Camber är ca 2.5 -3.0 runt om."

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Är nog så att jag har testat med fel lufttryck, utgick från normala R-däcks tryck på 2-2,2bar kall, ska höja och utvärdera. Tack för infon.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Har du nån länk till den diffbromsen? lät intressant för jag har bara hittat för 12-13000kr nya.

Är en E28 188 diff jag har liggande som kanske kanske skulle kunna använda diffbromsen från, men ja vet ju inte om det är möjligt.

Verkar ju vara 3,38 i en 320E46, men känns som den ändå är vettig varvmässigt det lilla jag testat hittils, skulle kanske haft en 3,90 som sitter i automat egentligen, 3,38 låter lite fel för bana enl min erfarenhet.

Tanken är att bakvagnen ska ner i vinter, och se över allt därbak inkl förstärka karossen, nya stumma bussningar i hjälpramen, lite nya leder/stag osv. Även titta över diffen då.

SevenEight skrev:
E21 skrev:

Ombyggnad diffen, behåller troligen 320i utväxlingen och monterar en diffbroms, har en 188slutväxel med diffbroms, om den passar eller köpa en ny torsen kanske? eller quaife lamell? lite osäker vad det blir här.


188 diffbroms från e36 passar inte rakt på iaf i en e46. Jag köpte en "Blackline" diff på ebay som jag satt i en 320 diff med 3.38 i utväxling och jag tycker faktiskt den funkar bra på bana. Kostade 5500:- när jag köpte den och det tycker jag var absolut prisvärt.


E21 skrev:

Det lilla jag hunnit testa Nankang r-däcken NS-2R, så känns dom anningen inkonsekventa och svåra att få grepp med, samt att dom släpper tvärt när det släpper, att det plötsligt helt tar slut på greppet är ingen höjdare, har dock inte fått upp nämnvärd temp i dom vid testen.
Hoppas dom presterar bättre med mer värme på racerbanan.
Det är ju bättre grepp i Hankook S1 Evo2 som jag har som gatdäck...


Det jag har kört med NS2R så skulle jag säga att de är väldigt härliga och konsekventa på bana. Släpper väldigt kontrollerat. Kalla på gata är de helt okej men greppet är inte det bästa. kanske. Jag kör med dem hela sommaren och jag gillar dem. På bana - riktigt bra! på blöt bana? Ännu bättre! Se till att ha lite koll på däcktryck bara, även om de är mindre känsliga än r-däck så ska man nog inte bara lämna det åt slumpen. Mer tryck än -däck verkar de vilja ha.

Hur däcken känns bygger ju också mycket på bilen. På min 944 som jag rejsade med körde jag V70A och A048 (tror jag). Greppet med V70A var brutalt, men uj uj vilken elak bil när det sen släppte.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Hittade denna på ebay, vilket verkar vara rätt till min E46 320i manuell diff. Verkligen bra pris om inte annat.

https://www.ebay.com/itm/124958095229?epid=9034756156&hash=item1d1 . . . .

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2550



E21 Racing skrev:
Är nog så att jag har testat med fel lufttryck, utgick från normala R-däcks tryck på 2-2,2bar kall, ska höja och utvärdera. Tack för infon.


nja, 2.5bar varmt tyckte jag funkade bra. 2.2bar kallt lät ju rimligt, Men kolla varmtrycket. det är det som gäller. Och det skall mätas direkt man slutar köra. inte efter kört genom halva depån och snackat med polarna :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Benny Steen skrev:
E21 Racing skrev:
Är nog så att jag har testat med fel lufttryck, utgick från normala R-däcks tryck på 2-2,2bar kall, ska höja och utvärdera. Tack för infon.


nja, 2.5bar varmt tyckte jag funkade bra. 2.2bar kallt lät ju rimligt, Men kolla varmtrycket. det är det som gäller. Och det skall mätas direkt man slutar köra. inte efter kört genom halva depån och snackat med polarna :-)



Hej!

Har inte testat bilen öht på bana än, utan bara högst simpel körning på kurvig landsväg. Så det säger ju inte så mycket egentligen.

Jodå, helt införstådd med att varmtryck är det som gäller, men lite svårt o få upp det på gatan....

Men känslan som däcket gav var inte direkt postitivt, var väl det jag ville förmedla, det släppte abrubt vid kraftig kurvtagning ex.vis. Total avsaknad av grepp när det släpper, och det släppte lite väl tidigt tyckte ja.
Men man får inte ha för stora förväntningar på enkla semi r-däck heller.

Testade med gamla slitna michelin cup däck oxå, dom genererade ett bättre grepp (trots säkert 10 år gamla) och en tryggare stabilare förlust vid gränsen. Dom tappar inte helt när man går över gränsen, det finns grepp kvar, precis som man vill ha det.

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766


Trådstartare
Då har vintern gått med bilen på lyften hela tiden, men först nu som saker hänt.

Avgassystemet är nybyggt, lådan är bytt, fick även plocka ur motorn för att lösa knäckta bultar/oljeläckage mm.
Motor o låda på plats igen och hela avgasystemet, (mestadels i rostfritt) är färdigbyggt!

Tyvärr får man inte vara glad o nöjd hela vägen, första provkörningen visar att växellådan är totalslut (trots den kommer från en skrot, följde med köpet av bilen då den som satt där var slut på 3ans synkring och lagerljud...) den "nya" viner, skramlar och låter riktigt illa från bottenstocken vid belastning på lägre varv. Låter värre än den gamla lådan. Visst, ja har stumma motorkuddar och stumt svänghjul men lådan är definitivt slut.
Så bara ner med skiten o byta igen....

Svänghjulet ja, vilket underbart svarvjobb!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i E46 Trackday, Inför säsong 2023!
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (7475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande