Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad!
<<   1, 2, 3, 4 ... 56, 57, 58   >>
6 besök senaste veckan (189596 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



M3Jonas skrev:
Niklas Sandström skrev:
Bara att skaffa en 1" momentnyckel, det brukar vara långa skaft på dom så man borde orka dra nog hårt. Annars får man ta till förlängaren igen.


Jo fast då har man återigen problemet med att hålla fast motorn
Jag brukar köra med mutterknackaren när den ska fast., lagom borde vara full mutter på de flesta maskiner.


Sitter motorn i bilen med lådan på? Isåfall är väl Jeppssons förslag med en ihopsvetsad startmotor lättast. Jag har tillverkat ett låsverktyg som som skruvas fast i dom två övre hålen i blocket för växellådan och låser i startkransen, kräver dock att lådan inte sitter på plats.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Samuel skrev:
Jag lossade min med mutterdragare modell kraftig. Lossnade riktigt lätt. Däremot är det frågan hur man vet hur hårt den ska dras dit igen.


och min satt knappt fast...
Lossade den med vanligt spärrskaft och blev "lite" förvånad....
Citera
DMC
Karlstad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 9



Tjenare.

Annars så har jag ett förslag som alltid fungerar för mig ;D Lägg i en växel, släpp kopplingen och trampa på bromsen så hårt du orkar och be nån dra lös remskivan =)

_________________
/Björn Bruhn
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Var och shoppade ett redigt spjäll till bilen så motorn kan andas rejält efter konvertering till tvångsmatad...
82mm är spjället och självklart är det BMW original Det känns bra!


_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Fick loss remskivan med en kralligare muttersnurra, 3/4 tum och värmepistol räckte för att få loss den elaka typen.

Har precis varit och hämtat ut senaste nyförvärvet, en treskivig tiltonkoppling som ska palal 4-siffrigt med vrid borde väl funka för mig...






_________________
Jonas Edling
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Tack för bilderna Jonas! Jag har alltid undrat hur en flerskivig koppling ser ut och nu vet jag.
Fungerar en sådan på så vis så att du har en tre skivig lamelldel som snurrar inne i den treskiviga kopplingen? D.v.s. att en tryckplatta ansluter två skivor lameller i en kontaktyta som sitter i kopplingshuset och den sista av de tre lamellskivorna ansluter direkt på svänghjulet? Typ? Går det övht att förstå vad jag menar?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Kul koppling du skaffat... Du får GÄRNA berätta hur körbar bilen är med den kopplingen (dvs hur mycket du måste slira för att komma igång!)


BTG:

Det svarta är själva tryckplattan. Mellan den ligger det tre andra plattor som inte rotera utan att tryckplattan gör det. mellan dessa plattorna ligger sedan tre lameller..

när den svarta tryckplattan fjädrar ut, trycker den ju ihop allt..

jätteenkelt eller hur?

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Kul koppling du skaffat... Du får GÄRNA berätta hur körbar bilen är med den kopplingen (dvs hur mycket du måste slira för att komma igång!)



Det är jag själv MYCKET nyfiken på...
Enligt vad jag hört så ska det vara lättare att komma igång med en 3-skivig än med en 1-skivig som då kräver en hårdare tryckplatta.
Nåväl, den som lever får se.

_________________
Jonas Edling
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Anders Jeppsson skrev:
Kul koppling du skaffat... Du får GÄRNA berätta hur körbar bilen är med den kopplingen (dvs hur mycket du måste slira för att komma igång!)


Det går faktiskt ganska bra att slira med en treskivig koppling, man får dock finlira för det är inte stort spel mellan urkopplad / fullt ingrepp. Har man sedan en bil med väldigt lätt svänghjul, dogboxlåda samt hardyskiva på kardanaxeln så får man räkna med att det blir lite ryckigt när det närmar sig fullt ingrepp.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Anders Jeppsson skrev:
Det svarta är själva tryckplattan. Mellan den ligger det tre andra plattor som inte rotera utan att tryckplattan gör det. mellan dessa plattorna ligger sedan tre lameller..
när den svarta tryckplattan fjädrar ut, trycker den ju ihop allt..
jätteenkelt eller hur?

Thanx!
Det var mao precis som jag trodde men inte kunde uttrycka.
Alltså från bildens bott och uppåt: Svänghjul-lamell-"kontaktplatta"-lamell-"kontaktplatta"-lamell-"kontaktplatta"-Tryckplatta ?

Mer frågor: Sitter de tre lamellerna ihop? Nej det gör de inte va? Det är tre individuella tallrikar som man varvar med "kontaktplattorna" när man monterar ihop kopplingen va?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



BTG skrev:
Mer frågor: Sitter de tre lamellerna ihop? Nej det gör de inte va? Det är tre individuella tallrikar som man varvar med "kontaktplattorna" när man monterar ihop kopplingen va?


Stämmer bra det.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Niklas Sandström skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Kul koppling du skaffat... Du får GÄRNA berätta hur körbar bilen är med den kopplingen (dvs hur mycket du måste slira för att komma igång!)


Det går faktiskt ganska bra att slira med en treskivig koppling, man får dock finlira för det är inte stort spel mellan urkopplad / fullt ingrepp. Har man sedan en bil med väldigt lätt svänghjul, dogboxlåda samt hardyskiva på kardanaxeln så får man räkna med att det blir lite ryckigt när det närmar sig fullt ingrepp.


dvs total utväxling 11:1 på ettan tillsammans med ca 680Nm och stadskörning kanske inte är så bra idé?
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Citat:
Har precis varit och hämtat ut senaste nyförvärvet, en treskivig tiltonkoppling som ska palal 4-siffrigt med vrid borde väl funka för mig...


måste man bearbeta svänghjul osv för att få ditt koplingen eller är det bolt on? och är det under håll på dom eller är det bara att köra hela sommaren om det funkar!?

_________________
jonny strand
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



jonnystrand skrev:
Citat:
Har precis varit och hämtat ut senaste nyförvärvet, en treskivig tiltonkoppling som ska palal 4-siffrigt med vrid borde väl funka för mig...


måste man bearbeta svänghjul osv för att få ditt koplingen eller är det bolt on? och är det under håll på dom eller är det bara att köra hela sommaren om det funkar!?


Svänghjulet måste ha en slityta som passar lamellen man väljer (vanligast är 184mm) sedan måste det ju även finnas skruvhål för tryckplattan. Dom är i princip underhållsfria, på fyra år i rallycrossen har jag bara varit med om lamellbyte pga skeva lameller när ingående axeln i lådan har gått av.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



lamellerna slits ungefär lika fort/sakta som på en vanlig koppling?

"nya" lameller köper man snorbilligt på ebay iaf, så det känns väl som det kvittar...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category= . . . .
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
om vi börjar utifrån så är det som på bilden:
Tryckplatta
Mellanskiva mellan tryckplatta och första lamellen
Lamell
Mellanskiva
Lamell
Mellanskiva
Lamell
"Bottenplatta" mot svänghjul Denna kan man bulta i svänghjulet så har man rätt anliggningsyta eller så hoppar man över denna och kör med vanliga svänghjulet som då måste bearbetas för montering av denna tryckplatta som är lite annorlunda och mycket mindre än original.
Denna är som sagt var 184mm eller så Jeppsson förstår: 7 1/4 tum...

_________________
Jonas Edling
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Tack för att du tänker på mig!


Fanns det några automatlådor till din motor?
I så fall kan du ju köra med flexplattan och bottenplattan till tiltonkopplingen..

Jag var själv inne på en sådan koppling för ett tag sedan, och tänkte då köra den kombinationen.


PS: köpte du den här i sverige... eller på andra sidan sjön, the dark side?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Jag köpte den beggad här hemma i vårat kära sverige.

Det finns tyvärr ingen automat till m3:an men det kanske kan passa om man tar från en 325:a eller 318? 318 är samma block i grund och botten men även 325an har nog samma typ av svänghjul. Det vore rätt ballt att få ner vikten rejält isf... Hmm

_________________
Jonas Edling
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Passar det från M50 måntro? Har nämligen ett automatsvänghjul med startkrans liggande.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Passar det från M50 måntro? Har nämligen ett automatsvänghjul med startkrans liggande.


Det är en bra fråga. Om det inte vore för att du bor på andra sidan jorden hade det varit kul att testa
Du har möjligtvis ingen bild och viktuppgift på startmotorkran och automatsvänghjulet?

_________________
Jonas Edling
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



M3Jonas skrev:
Niklas Sandström skrev:
Passar det från M50 måntro? Har nämligen ett automatsvänghjul med startkrans liggande.


Det är en bra fråga. Om det inte vore för att du bor på andra sidan jorden hade det varit kul att testa
Du har möjligtvis ingen bild och viktuppgift på startmotorkran och automatsvänghjulet?


om det duger från ETK'n

1,7kg

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad!
<<   1, 2, 3, 4 ... 56, 57, 58   >>
6 besök senaste veckan (189596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande