Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
<<   1, 2, 3, 4 ... 79, 80, 81   >>
17 besök senaste veckan (352745 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18696



Magnus L: Jag har dålig koll på fransk historia, en uppväxt med Peugeot 504, 505, 205 och Renault 4, 5 har effektivt gjort mig immun mot alla former av flörter från franska bilar.

Mangan: Nej, du kan inte kolla det så, enklast är att lyfta på locket på diffen och plocka ut skiten och titta på den.
Snabblösningen på ditt spakproblem kan väl vara att gänga upp för M8 med en gängtapp... Är väl inte så troligt att man springer på svetsmuttrar i storlek M7x1.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Nu finns det bilder på min hemsida!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Kul! Det var efterlängtat! Hoppas kunna komma in på en titt inom det snaraste!

Ser ju lovande ut! thumbs up Enda kruxet är att någon tidigare ägare verkar ha plantat tiil det och satt bakbromsarna i fel ände av drivaxlarna men det fixar du ju lätt!

/Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Röret som transporterar avgaser , ser ut att va hemmapul modell vi tager vad vi haver men det är ett lätt fix

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

krister Andersson skrev:

Röret som transporterar avgaser , ser ut att va hemmapul modell vi tager vad vi haver

Du menar Alfa original


Ser bra ut Mangan! Säg till om du behöver stöd och råd

_________________
/Kristian Elisson
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Kristian Larsson skrev:
krister Andersson skrev:

Röret som transporterar avgaser , ser ut att va hemmapul modell vi tager vad vi haver

Du menar Alfa original


Ser bra ut Mangan! Säg till om du behöver stöd och råd


Nja , tror inte ens Alfa kommer på iden att tillverka dom skarvarna

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Tackar, alla!

Krister A: Jodå... Vette-17 om det är tätt men låter massor gör det iaf. Hmm, får bli lite tänkande där men funkar det så får det sitta...

Lite status då:
Vx-spakens ställ är nu fastbultat igen, det hade mycket riktigt lossnat från kardantunneln och hängde i två mycket lösa skruvar... Nu sitter det med tre skruvar men nån Po har klantat det lite och dragit i M8 där det troligen ska vara M7... Nu blir det M8 i fortsättningen och när jag får bort inredningen så blir det svetsade muttrar på kupésidan istället för gängor direkt i plåten som det är nu.

Hittade lite smått & mindre gott undertill:
- En bakskiva har beläggningar, som ljusgrå aska som är utsmetad på skivan. Byte behövs troligen.
- Båda bakfjädrarna är begåvade med gummikuddar a'la Biltema mellan fjädervarven. Vet inte varför, troligen är de nerhängda?
- Bensintanken är lite angripen men ser ut att vara ett lätt byte...
- Lite rost på bränslerören, får se vad Bilprovningen säger om det
- Växellådan svettas lite olja, verkar droppa lite men inte så det stör
- Motorn läcker oxå olja, dels från oljepluggen i botten på tråget och dels troligen från packboxen i bakkant av vevaxeln
- Gummibussningar och liknande skulle behövas spanas närmare på

Blir lite mer mek i helgen inkl en till provkörning för att se om vibrationerna vid 4000 rpm är kvar eller om de behagade försvinna med det fastbultade spakstället.

Sen skulle jag behöva en ActionList för uppgraderingar och då ska de vara rangordnade med kategorierna "Lättfix", "Billig fix" och "Högprio-fix" högt uppe...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Just det... Har en fundering angående besiktning.

ordinarie besiktningsperiod går ut nu i oktober och jag klurar på att det kanske är bra att besiktiga nu innan vintern? Eller snarare innan vårens vanliga MC & entusiastbils-rush till Bilprovningen...

Ska nog försöka få tag på en tid snarast, då vet jag ju iaf vad Bilprovningen anser om plåthögen.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Karlsson skrev:

Ska nog försöka få tag på en tid snarast, då vet jag ju iaf vad Bilprovningen anser om plåthögen.

Då får du en naturlig hög-prio actionlist...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1015



Hallå och grattis igen till din nya pärla.

Men min första tanke när jag såg denna bild skall jag inte avslöja..



Kan avslöja att den var något i stil med...Månlandskap..nä, nu har Magnus råkat ut för något riktigt....

Hmm...iövrigt ser bilen kul ut! Lite läkage bara..

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Spirou944t skrev:
*gratulationer & elaka antydningar... *

Jodå, jag vet nog var du har tankarna... Men det här är den elaka fläcken förutom två trösklar som jag tänker hålla koll på. Får se vilka överraskningar jag får när jag river ut inredningen...

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
RallyCalle
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 4



Tjena Magnus!
Grattis till nya bilen! Jag tittade på en sån innan jag köpte min 924:a, det är en riktigt snygg modell thumbs up !
Behöver du hjälp med ngt så har du fortfarande några tjänster innestående , om inte annat skulle det vara kul att få ta en titt på bilen ngn kväll .
//Calle

_________________
Carl Aulin
Porsche 924 -81
Linköping
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Tja Calle!

Klart att det går att få spana in bilen nån kväll, kommer du loss i helgen så är jag nog ute i garaget både lördag och söndag!

Angående gentjänster så är det lugnt! Bara kul att assistera dig med ex tankbytet! Uppstår behov av fler händer än två så jag hör av mig.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hur kan du lyckas köpa ännu en röd sportvagn med "Däcksomintefinns"???!!!


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Två saker jag lärde mig från min gamla GTV, dom rostar överallt och dom är jäkligt kul att köra.

_________________
Pelle Persson
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Däck-som-inte-finns = Jojomen! Det är den beryktade dimensionen 195/60-14 som sitter på nu! Får se vad som hittas på i vinter...

Har hört åsikter om kvalité på Alfa också, men förutom spakstället (som jag skyller på tidigare ägare) och lite belysningsproblem (gammal bil iaf) så finns det kanske hopp... Rost finns, men förhoppningsvis på begränsade ställen jämfört med den tidigare 924an där golvet byttes ut nästan helt...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10668



Vad är det för droppe som hänger där?

Med tanke på att det är en bensinslang...


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
DJ skrev:
Med tanke på att det är en bensinslang...

...så är det gissningsvis en bensindroppe... Nån slang eller nån förgasare som troligen läcker lite, måste kolla upp det närmare.

Ser även ut som att tätningen mellan bensinpump (mekanisk, drivs direkt av motorn) och motorblocket svettas olja. Kanske räcker med att känna lite på skruvarna till pumpen, vem vet.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Magnus Karlsson skrev:
Kanske räcker med att känna lite på skruvarna till pumpen, vem vet.

/Mangan
Dra försiktigt i dem! På min Alfetta 1.8 hade någon dragit för hårt och spräckt blocket så man fick ha en mutter på baksidan bakom det halva öra som blev kvar. Det hade en tendens att lossna så att motorn fick klent med soppa ibland.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag avsåg mer fabrikat än dimension angående däcken.

Borde väl inte vara allt för svårt att få håll i 15" fälg i lagom bredd va?

Halvt OT-filosoferande:
Åka på undermåliga däck borde vara kriminellt på banträffar (och annars oxå egentligen.). Det är genom dom och endast dom man känner vad som händer och det är här det bestäms hur mkt friktion/fäste vi har.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Magnus Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Mangan: Troligtvis M8, Alfa har en egenhet att använda M7 på vissa ställen (t ex i botten på spaken) men jag tror de har M8 i de fästena. För övrigt ett otroligt skumt problem men enkelt att fixa.

Kan vara så illa att det borde varit M7 i det fästet, en av skruvarna såg orginal ut och ville ha 12mm nyckel... Hur som helst satt det en M8 (13 mm nyckel) i ett hål så min gissning är att Po dragit M8 in i M7-hålen... Får kanske lösa det med en svetsad mutter på kupésidan av kardanplåten, inget stort problem.

MaZ skrev:
Att bottenpluggen läcker är konstigt, kanske har nån missar kopparbrickan eller återanvänt en gammal stenhård. Om det dräller olja på nersidan motorn är det nästan alltid främre eller bakre packbox på veven, det är tyvärr lite pilligare att byta (bakre iaf) men inte lika jävligt som man kan tro iom att det inte sitter nän växellåda på motorn.

Det drällde inte mycket olja, och det var mest runt pluggen som det var blött så jag hoppas på en ny kopparpackning.

MaZ skrev:
Hur kollade du att du inte hade diffbroms då? Det gamla tricket med att göra en rykande start eller?
Alfa diffarna har ingen förspänning så lägger man inte på nåt moment så bromsar det inte...

Båda hjulen lyfta, ettans växel ilagd och jag vred runt ett hjul för hand = det andra snurrade åt motsatt håll. Men jag ska testa att sätta ena hjulet i backen och vrida det fria, funkar det bättre? Rivstart vågade jag bara göra i en grusbacke och då fick jag två upprivda hjulspår i gruset, men det funkar säkert inte heller som test.

/M


Till skillnad mot BMW, är inte Alfadiffbromsarna förspända, mao kan man inte lita på resultatet av "hissa-upp-ena-hjulet-och-snurra-med-växeln-i-metoden".

Däremot kan man ha fullt rattutslag och starta från stillastående på asfalt med rätt bra acceleration fast inte så det börjar spinna. Har du diffbroms kommer innerhjulet tydligt börja "tugga" i asfalten.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978
<<   1, 2, 3, 4 ... 79, 80, 81   >>
17 besök senaste veckan (352745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande