Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för erfarenhet av ESP?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6761 besök totalt
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



BTG skrev:
Jo, det är ytterligare en sak som man inte behöver ha koll på....dvs är det +5 eller -25 utanför?


Det kan väl vara ganska bra att veta om det finns risk för frost (med potentiellt halt väglag som följd) så man kan anpassa sitt körsätt därefter? Man kan ju trots allt ha påbörjat sin resa då temperaturen varit en bra bit över +15C, för att i dalgångar, skuggade platser eller bara på en annan plats vara betydligt lägre...

_________________
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Börjar bli massa elsystem på bilarna, på min kommer jag att få ABS, ASC+T, DSC, EBD, CBC Man börjar nästan undra hur bilen skulle bete sig utan alla system...
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

BTG skrev:
Anders T skrev:
...det enda som kommer att hända utan klima är att han skruvar upp och ner värmen utan att göra nån koppling till att det skulle påverka väglaget.


Skulle man inte?

Mvh / Micke

Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar . Vad skulle man inte?

_________________
Anders T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Atariman skrev:
BTG skrev:
Jo, det är ytterligare en sak som man inte behöver ha koll på....dvs är det +5 eller -25 utanför?


Det kan väl vara ganska bra att veta om det finns risk för frost (med potentiellt halt väglag som följd) så man kan anpassa sitt körsätt därefter? Man kan ju trots allt ha påbörjat sin resa då temperaturen varit en bra bit över +15C, för att i dalgångar, skuggade platser eller bara på en annan plats vara betydligt lägre...


Ja, precis!

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Anders T skrev:
BTG skrev:
Anders T skrev:
...det enda som kommer att hända utan klima är att han skruvar upp och ner värmen utan att göra nån koppling till att det skulle påverka väglaget.


Skulle man inte?

Mvh / Micke

Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar . Vad skulle man inte?


Göra en koppling till att det påverkar väglaget.
Det är väl självklart(?) att om man är tvungen att justera värmen i kupén så kopplar man det till att temperaturen förändras utanför....

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Då tittar man på temp-mätaren som även har automatisk halkvarning vid kallare än +3.
Kör man med en gammal bil med värmen på s[ blir den varmare och varmare ett bra tag, vid samma inställning på värmereglaget, så värmereglagets inställning säger typ noll om exakt hur kallt det är ute...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



AndersY skrev:
ice skrev:
Enligt en artikel jag läste, är ESP-försedda bilar inblandade i färre olyckor med personskador, än bilar utan ESP.
ABS-försedda bilar däremot, är inblandade i fler olyckor med personskador, än bilar utan ABS.

M.a.o: ESP gör nytta, ABS gör skada. Det senare brukar bilindustrin försöka tysta ner, då de har goda marginaler på allt lull-lull.

Är du säker på det där med ABS? Låter konstigt med tanke på att väldigt många förare har svårt att bromsa lagom för att kunna styra undan, utan ABS. Däremot har jag hört flera som haft lite svårt att i paniksituationer håla ned bromsen tillräckligt med ABS, eftersom det känns konstigt när det börjar pumpa och ha sig i pedalen.

När det gäller dödsolyckor tror jag att ESP minskar risken med ca 30%, om jag inte missminnner mig. Vilket troligen är tillräckligt mycket för att de till slut kommer att bli obligatoriskt. Är sånt med i en NCAP-bedömning? Borde ju vara minst lika viktigt som lite ökad passiv säkerhet.

Själv tycker jag att det tar lite tid att vänja sig vid antisladd och antispinnsystem, men det är säkert jättebra, speciellt när man är oförberedd på t.ex. en plöslig isfläck eller vattenplaning. Men jag som är uppfödd på osaltade smala norrländska vintervägar med bakhjulsdrivna billiga bilar med lika dåliga däck som väghållning tycker av någon underlig anledning att det känns tryggare och mer kontrollerat att köra med sladd. Då vet jag liksom hur mycket grepp jag har, vilket jag inte är lika bra på att uppskatta innan det släpper. Men, men, bättre chaffisar än mig har kanske inget problem med det, eller så är det bara en vanesak.

Som sagt, systemen går ju att stäcnga av.

Speciellt med det nya systemet där även styrningen skall vara med i antisladdandet blir det ju i teorin omöjligt att klara av en incident lika bra som ett antisladdsystem som mer exakt kan bromsa hjulen, strypa motorn, etc.. Däremot är det till skillnad ifrån TC i F1:or inte optimerat för att ta sig runt en bana så snabbt som möjligt. Men det kanske går att fixa med lite uppdateringar från motorsportsavdelningen? Man slipper ju även den stora "time lag" som den han melan pedal och ratt har. I reglersystem är det inte bra med för mycket "time lag", vilket t.ex. är tydligt vid pilotmodeller för stridsflyplan - vore mycket bättre utan såskoppen i stolen.


Varken Euro-NCAP eller US-NCAP tar i dagsläget hänsyn till ESP, ABS mm. I nuläget bedömms bara skyddet efter att krocken har inträffat.
Det är dock på gång att i framtiden börja bedömma aktiva säkerhetssystem (antisladd, ABS, panikbromsassistans, avståndsradar, mm). Åtminstånde i Euro-NCAP:s bedömningar.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Se det såhär:

För att häva en sladd lika bra som ett ESP system skulle du behöva FYRA bromspedaler... Och lika många fötter.. Eller nej.. du skulle behöva ännu mer.. Du skulle behöva:

SEX fötter (gas / koppling och de fyra bromspedalerna)
TRE händer (två på ratten och en på tändningsnyckeln)

Fysiskt omöjligt att vara lika bra som ESP på att häva sladdar, tyvärr!

...sen att man vaggas in i en falsk trygghet är såklart sant.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG,

Du är ute och cyklar. ESP (eller vad man nu vill kalla det) förhöjer säkerheten för både aktiva och passiva förare oavsett vad du tycker.
Att förneka det är trångsynt och samma resonemang har förts kring att dubbdäck (ja vinterdäck i allmänhet) som att det skulle försämra säkerheten för att man inte känner lika tidigt om det är halt.

Jag har själv kört BMW på vintern i många år utan DSC eller ASC/T och det är inte dugg säkrare, tvärtom om eftersom det ställer högre krav på föraren, där man med DSC bara få lite blink ifrån DSC-lampan skulle man vara tvungen att kunna häva en sladd utan DSC. PÅ vilket sätt skulle det vara säkrare?
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Jag kan bara säga att ABSen har räddat mig ett par gånger när jag var ute o övningskörde. Då man inte kör så ofta så har man inte samma reaktioner som man har om man sitter o pendlar till jobbet varjedag. Dock efter första gången som absen går in så blir man verkligt medveten 0m hur halt det är. thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

BTG skrev:
Göra en koppling till att det påverkar väglaget.
Det är väl självklart(?) att om man är tvungen att justera värmen i kupén så kopplar man det till att temperaturen förändras utanför....

Mvh / Micke

Visst är det självklart för dig och mig kanske, men jag forsatte bara ditt resonemag om totalt aningslösa förare som inte kan nånting utan enbart är passagerare. De kan sannolikt inte heller göra kopplingen till att väglaget försämras. Dessutom är det väl ändå betydligt enklare för dem att ha en innetermometer med lite pling och snöflinga som varning när temparaturen närmar sig noll (som man ju oftast har på en bil med klima)?

Med ditt sätt att resonera borde rimligen all utrustning som höjer säkerheten och gör det möjligt att köra snabbare/med större marginal förbjudas!? Hur ser du på vinterdäck? Fyrhjulsdrift?

Personligen är jag övertygad om att ESP, ABS, klima etc. är bra sätt att höja säkerheten på våra vägar. Och det gäller alla, inkl. så kallade rutinerade förare.

_________________
Anders T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Åke Wallebom skrev:
...sen att man vaggas in i en falsk trygghet är såklart sant.


Vilket är hela min tes!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



- Johann, i all ödmjukhet. Koppla på lite vidsynthet och kom in i matchen. Antingen så vill du missförstå eller så är du bara disskussionslysten och vill vränga ord.....

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Min tes är att då förarana bara blir mer passiva så kommer olyckorna att öka. Sedan kan man få sitta och vara hur farbroderlig och snusförnuftig man vill - det är ju åtminstone PC.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

BTG skrev:
Min tes är att då förarana bara blir mer passiva så kommer olyckorna att öka. Sedan kan man få sitta och vara hur farbroderlig och snusförnuftig man vill - det är ju åtminstone PC.

Mvh / Micke

Du får ha vilka teser du vill men du får väl ända acceptera att bl.a jag inte håller med dig? Det gör oss varken farbroderliga eller snusförnuftiga .

_________________
Anders T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Anders T skrev:
Du får ha vilka teser du vill men du får väl ända acceptera att bl.a jag inte håller med dig?


Ja, nu är det ju inte så att jag underkänt någon annans tes - utan fått min egen underkänd...så frågan är vem som skall accceptera vad?

Mina herrar - ha en trevlig Valborg! Nu skall jag preppa för en födelsedagsfest, så ses vi på norra bantorget imorgon!

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 157

Namndispens
Namndispens

BTG skrev:
Ja, nu är det ju inte så att jag underkänt någon annans tes - utan fått min egen underkänd...så frågan är vem som skall accceptera vad?

Mina herrar - ha en trevlig Valborg! Nu skall jag preppa för en födelsedagsfest, så ses vi på norra bantorget imorgon!

Mvh / Micke

Nja, du slutade ju diskutera sakfrågorna och började med svepande omdömen om oss, det var det jag hängde upp mig på.

Självklart ses vi på Norra Bantorget! Har inte missat en 1:a maj sen bilar varken hade ABS eller ESP .

_________________
Anders T
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



BTG skrev:
Min tes är att då förarana bara blir mer passiva så kommer olyckorna att öka. Sedan kan man få sitta och vara hur farbroderlig och snusförnuftig man vill - det är ju åtminstone PC.

Mvh / Micke


Micke, om du ska leva som du lär så skaffa en gammal 911 med slitna sommardäck, som du kör på vintern med ständigt micklande med värmereglagen för att hålla rutorna rena och helt utan några förarhjälpmedel och en lömsk bakvagn!

Jag kan till viss del förstå ditt resonemang, men jag tror att vi kan se på det så här.

Förare av moderna bilar med alla hjälpmedel och all säkerhetsutrustning kan delas in i 2 kategorier:

1. De som kör fortare för att det känns säkrare i en tip-top bil
2. De som inte kör fortare men kanske är något mer passiva bakom ratten.

Kategori 1 kommer inte att minska antalet olyckor eller konsekvenserna av dom.

Kategori 2 kanske orsakar fler olyckor pga sömnigt uppträdande, men olyckorna blir ändå totalt sett färre eftersom förarhjälpen finns till hands och räddar de flesta tillbuden och den ökade säkerheten minskar konsekvenserna av olyckan.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Märklig sluledning där, hur vet du att de inte hade åkt av eller krockat om de inte hade haft systemen till hjälp?

Nej, inte alls. De hade precis som innan dylika system upfunnits vetat om att det var halt, helt enkelt för att de varit tvungna att hålla koll på det. Nu trodde de att det gick att köra på sommaren.


Vet du det eller är det vad du tror?

BTG skrev:
johann skrev:
Statistiken visar entydigt att ESP och liknande system drastiskt minskar olycksfrekvensen och myten att ABS skulle vara sämre trodde jag var avlivad för länge sedan. Det finns enbart två scenarior där ABS är sämre och det är slask och löst grus men även där har man kvar styrförmågan med ABS.

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Men ABS är alltså sämre på slask och grus alltså? Det är ingen myt?
om du läser det jag skrivit så ser du att jag avser just det underlaget.


Jag tolkade det som du avsåg vinter i allmänhet och då är ABS bättre. Många påstår även att det är sämre på våt och torr asfalt och jag ställer gärna upp och testar det för att bevisa motsatsen. Det är ju rätt lätt att testa.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AndersY skrev:
BTG skrev:
johann skrev:
Märklig sluledning där, hur vet du att de inte hade åkt av eller krockat om de inte hade haft systemen till hjälp?

Nej, inte alls. De hade precis som innan dylika system upfunnits vetat om att det var halt, helt enkelt för att de varit tvungna att hålla koll på det. Nu trodde de att det gick att köra på sommaren.

De hade vetat om att det var halt i samma ögonblick som de sladdar av vägen, inte innan. Klarar man inte av att häva minsta sladd åker man oftast av första gången det släpper. Statistiken visar att dödsolyckorna minskar med ca 30% om man kör med antispinn, så det är klart att det hjälper.


Precis, och det oavsett om det gör förarna mer passiva eller inte.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Vi lägger ner nu Johann va? Det här tjänar ingenting till.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad har ni för erfarenhet av ESP?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6761 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande