Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad har ni för erfarenhet av ESP? | << 1, 2, 3, 4 >> 6761 besök totalt |
Det kan väl vara ganska bra att veta om det finns risk för frost (med potentiellt halt väglag som följd) så man kan anpassa sitt körsätt därefter? Man kan ju trots allt ha påbörjat sin resa då temperaturen varit en bra bit över +15C, för att i dalgångar, skuggade platser eller bara på en annan plats vara betydligt lägre... _________________ |
||||||||
Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar . Vad skulle man inte? _________________ Anders T |
||||||||
Ja, precis! Mvh /Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Göra en koppling till att det påverkar väglaget. Det är väl självklart(?) att om man är tvungen att justera värmen i kupén så kopplar man det till att temperaturen förändras utanför.... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Då tittar man på temp-mätaren som även har automatisk halkvarning vid kallare än +3.
Kör man med en gammal bil med värmen på s[ blir den varmare och varmare ett bra tag, vid samma inställning på värmereglaget, så värmereglagets inställning säger typ noll om exakt hur kallt det är ute... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Varken Euro-NCAP eller US-NCAP tar i dagsläget hänsyn till ESP, ABS mm. I nuläget bedömms bara skyddet efter att krocken har inträffat. Det är dock på gång att i framtiden börja bedömma aktiva säkerhetssystem (antisladd, ABS, panikbromsassistans, avståndsradar, mm). Åtminstånde i Euro-NCAP:s bedömningar. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Se det såhär:
För att häva en sladd lika bra som ett ESP system skulle du behöva FYRA bromspedaler... Och lika många fötter.. Eller nej.. du skulle behöva ännu mer.. Du skulle behöva: SEX fötter (gas / koppling och de fyra bromspedalerna) TRE händer (två på ratten och en på tändningsnyckeln) Fysiskt omöjligt att vara lika bra som ESP på att häva sladdar, tyvärr! ...sen att man vaggas in i en falsk trygghet är såklart sant. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||||
BTG,
Du är ute och cyklar. ESP (eller vad man nu vill kalla det) förhöjer säkerheten för både aktiva och passiva förare oavsett vad du tycker. Att förneka det är trångsynt och samma resonemang har förts kring att dubbdäck (ja vinterdäck i allmänhet) som att det skulle försämra säkerheten för att man inte känner lika tidigt om det är halt. Jag har själv kört BMW på vintern i många år utan DSC eller ASC/T och det är inte dugg säkrare, tvärtom om eftersom det ställer högre krav på föraren, där man med DSC bara få lite blink ifrån DSC-lampan skulle man vara tvungen att kunna häva en sladd utan DSC. PÅ vilket sätt skulle det vara säkrare? |
||||||||
Jag kan bara säga att ABSen har räddat mig ett par gånger när jag var ute o övningskörde. Då man inte kör så ofta så har man inte samma reaktioner som man har om man sitter o pendlar till jobbet varjedag. Dock efter första gången som absen går in så blir man verkligt medveten 0m hur halt det är.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||
Visst är det självklart för dig och mig kanske, men jag forsatte bara ditt resonemag om totalt aningslösa förare som inte kan nånting utan enbart är passagerare. De kan sannolikt inte heller göra kopplingen till att väglaget försämras. Dessutom är det väl ändå betydligt enklare för dem att ha en innetermometer med lite pling och snöflinga som varning när temparaturen närmar sig noll (som man ju oftast har på en bil med klima)? Med ditt sätt att resonera borde rimligen all utrustning som höjer säkerheten och gör det möjligt att köra snabbare/med större marginal förbjudas!? Hur ser du på vinterdäck? Fyrhjulsdrift? Personligen är jag övertygad om att ESP, ABS, klima etc. är bra sätt att höja säkerheten på våra vägar. Och det gäller alla, inkl. så kallade rutinerade förare. _________________ Anders T |
||||||||
Du får ha vilka teser du vill men du får väl ända acceptera att bl.a jag inte håller med dig? Det gör oss varken farbroderliga eller snusförnuftiga . _________________ Anders T |
||||||||
Ja, nu är det ju inte så att jag underkänt någon annans tes - utan fått min egen underkänd...så frågan är vem som skall accceptera vad? Mina herrar - ha en trevlig Valborg! Nu skall jag preppa för en födelsedagsfest, så ses vi på norra bantorget imorgon! Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Nja, du slutade ju diskutera sakfrågorna och började med svepande omdömen om oss, det var det jag hängde upp mig på. Självklart ses vi på Norra Bantorget! Har inte missat en 1:a maj sen bilar varken hade ABS eller ESP . _________________ Anders T |
||||||||
Micke, om du ska leva som du lär så skaffa en gammal 911 med slitna sommardäck, som du kör på vintern med ständigt micklande med värmereglagen för att hålla rutorna rena och helt utan några förarhjälpmedel och en lömsk bakvagn! Jag kan till viss del förstå ditt resonemang, men jag tror att vi kan se på det så här. Förare av moderna bilar med alla hjälpmedel och all säkerhetsutrustning kan delas in i 2 kategorier: 1. De som kör fortare för att det känns säkrare i en tip-top bil 2. De som inte kör fortare men kanske är något mer passiva bakom ratten. Kategori 1 kommer inte att minska antalet olyckor eller konsekvenserna av dom. Kategori 2 kanske orsakar fler olyckor pga sömnigt uppträdande, men olyckorna blir ändå totalt sett färre eftersom förarhjälpen finns till hands och räddar de flesta tillbuden och den ökade säkerheten minskar konsekvenserna av olyckan. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Vet du det eller är det vad du tror?
Jag tolkade det som du avsåg vinter i allmänhet och då är ABS bättre. Många påstår även att det är sämre på våt och torr asfalt och jag ställer gärna upp och testar det för att bevisa motsatsen. Det är ju rätt lätt att testa. |
||||||||
Precis, och det oavsett om det gör förarna mer passiva eller inte. |
||||||||
Allmänt banåkaforum Vad har ni för erfarenhet av ESP? | << 1, 2, 3, 4 >> 6761 besök totalt |