Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (87192 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Samuel Lindkvist skrev:
Men förskjutningen är bara en kompensering av förändringen som blir vid nedflyttning av bärarmen. Då flyttas hjulet bakåt och minskar castern.


Nu har jag fått ta till sugrör/blomsterpinnar/linjaler här för att reda ut detta...och först fick jag för mig att det borde vara tvärt om...men tror nog att du har rätt i att caster minskar ngt.

Skarpt iaktaget. thumbs up

Samuel Lindkvist skrev:

Jag har ju en variant av distanserna utan spårviddsökningen. Men spårviddsöknining är inte fel och ett plus är nu att man även kan montera bromsskivor från M3E46 och M3E36 bolt on. Inga spacers behövs.
Skrubbradien ökar något. Men det är samma effekt som när man monterar bredare fälgar med förändrad inpressning. Men M3E30 har lite för högt ET original, så det blir aldrig till nån nackdel.


Exakt. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Tack för klokt och intressant resonemang. Känner mig genast tryggare.

Man ska ju som regel inte genomföra för många förändringar samtidigt, utan systematiskt utvärdera en i taget. Men nu är ju sällan verkligheten så enkel. När jag nu håller på och uppdaterar vill man ju nå så långt som möjligt på så kort tid, och med så liten ansträngning som möjligt.

Känner jag mig själv rätt så blir det både topplagringar och distansblock när jag ändå har fjäderbenen nere.
Jag får fokusera på att testa olika inställning på cambern när säsongen drar igång.


/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Jag fick en ordentlig chock när jag plockade ner fjäderbenen.

På höger sida har stötdämparen lossat helt ifrån benet.
Muttern som håller dämparen på plats har successivt gängats ur.
Vilket innebär att jag i princip inte haft någon riktig stötdämpning på höger sida,
plus att fjädern har kunnat leva ett eget liv.



Även om jag kört några få mil på gatan under sensommaren så är ändå träffen på
Gelleråsen i juli då bilen fick gå lite hårt senast.
Men jag kan inte tänka mig att detta skulle kunna ha inträffat
under banträffen utan att jag märkt det.

Uppenbarligen har jag inte dragit dessa muttrar tillräckligt,
för även på vänster sida är muttern lös, om än inte urgängad helt.
Jag hade inget anpassat verktyg när jag skulle dra dessa förra vintern
så det fick bli mha drivdorn och hammare. Inget bra sätt med facit i hand.

Här måste man tydligt dra åt ordentligt !!

Någon annan som råkat ut för samma sak?

Mvh /JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



JonasS skrev:
Någon annan som råkat ut för samma sak?
Japp. Min gamle Golf började kännas lurigare i framvagnen än vanligt och det började klonka lite smått när man körde över ojämnheter. Trodde det var topplagringen först men när jag plockade ner benet för att undersöka så blev jag förvånad. Sen drog jag åt dom så hårt jag vågade med en lång rörtång, sen har jag för mig att det inte lossnade... Funkade inte detta så tänkte jag skruva ner dom så långt man kunde och lägga en liten loppa på benet så den inte går upp.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



JonasS skrev:
Någon annan som råkat ut för samma sak?


Jepp, har hänt mig också. Jag hade ett klonkande oljud i framvagnen som jag inte kunde hitta. Tillslut, när jag känt på varenda skruv i bilen hittade jag precis samma sak som du. Fick plocka bort hela fjäderbenet för att kunna dra åt ordentligt igen. Läge att skaffa sig ett verktyg avsedd för den sortens "skruv" med andra ord så man kan dra fast med jämna mellanrum utan att behöva demontera allting...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3654



Jag tror att jag har ett sådant verktyg liggande som jag har ingen användning av, är det någon av er som vill ha den?

Edit: Jag ger bort den till den som vill ha den.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Att den muttern lossnar brukar inte höra till vanligheterna. Vet få saker som kan jävlas så mycket när man ska ta bort dem om de suttit ett tag

Jag har som sagt var testat Samuels distanser, dock utan att ha gjort en riktig framvagnsinställning och därmed har jag inte kunnat utvärdera alltför mycket hur de funkar.
Däremot så hamnar somm sagt var hjulet en bit framåt vilket i kombination med stora fälgar och mycket däck gjorde att frigången vid stora rattutslag blev vad man skulle kunna säga begränsad... Nu har jag iofs även excentriska bärarmsbussningarna så cambern i mitt fall blir rätt stor. Vad har du för bussningar där?

_________________
Jonas Edling
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Hej Jonas!,.. kul att följa denna tråd. thumbs up

mvh Peter


ps. jag kör med grupp-n excentriska på min m3:a, funkar kalasbra med både 18 och 17 tum
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Hjulet flyttas inte jättmycket frammåt. Men däremot får man ju bredare spårvidd och förändrad skrubb. Det är nog mest därför hjulen tar i. Ungefär som att montera en spacer på 12mm.
Vad man kan göra och vad jag kommer göra är att snurra den exentriska bärarmsbussningen 90grader så att hålet är uppåt. Då får man tillbaka hjulet lite så att det tar i lite både fram och bak (för tar i gör det ju så lätt). På köpet får man mera anti-dive vid broms.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:
Jag tror att jag har ett sådant verktyg liggande som jag har ingen användning av, är det någon av er som vill ha den?

Edit: Jag ger bort den till den som vill ha den.


Tack för erbjudandet. Men jag har lyckats tillverka ett eget,
med ordentlig hävarm så nu ska muttern sitta.

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Peter E skrev:
Hej Jonas!,.. kul att följa denna tråd. thumbs up

mvh Peter


Trevligt att höra Peter.

Det är de GrN dämpare och fjädrar jag handlade av dig som sitter på bilen nu.

Mycket nöjd med dem.

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
M3Jonas skrev:


Jag har som sagt var testat Samuels distanser, dock utan att ha gjort en riktig framvagnsinställning och därmed har jag inte kunnat utvärdera alltför mycket hur de funkar.
Däremot så hamnar somm sagt var hjulet en bit framåt vilket i kombination med stora fälgar och mycket däck gjorde att frigången vid stora rattutslag blev vad man skulle kunna säga begränsad... Nu har jag iofs även excentriska bärarmsbussningarna så cambern i mitt fall blir rätt stor. Vad har du för bussningar där?


Jag har också de excentriska bärarmsbussningarna.

Är det ute vid skärmkanterna och i frontspoilern/kjolen det tar i eller är det inne i hjulhusen?
Eller kanske både och

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Äntligen fått ett par timmar i garaget.


Nu är fjäderbenen hopmonterade igen, med justerbara topplagringar och distansblock.
Båda detaljerna från Millway (mkt fint hantverk).



Benen på plats. Det ska bli spännande att se om och var hjulen ev kommer att ta i.
Men det får bli ett senare bekymmer.

Det svider lite att montera dit originalframbromsarna igen efter att jag uppdaterat
så mycket i övrigt på bilen. Men, gränsen måste sättas någonstans, så detta får anstå
till nästa vinter. Dessutom är jag inte helt klar med vad jag ska satsa på för bromsar;
M3E36 / E46 / 750i / Brembo etc.

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



JonasS skrev:

Jag har också de excentriska bärarmsbussningarna.

Är det ute vid skärmkanterna och i frontspoilern/kjolen det tar i eller är det inne i hjulhusen?
Eller kanske både och

/JonasS


För mig tar det i nuläget i innerskärmen och dess fäste i hjulhuset. Mina skärmkanter är bortkapade/invikta men tidigare tog det i även där. Men som sagt var så hänger mycket på däck/fälg och vilken omkrets man har på dem samt såklart även ET.

_________________
Jonas Edling
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag vred lite på min exentriska bussning 30 grader uppåt. Så nu tar det inte i så mycket fram längre. Men jag hade sedan tidigare knackat in dom främre fästerna till kofångaren några mm för att jag hade för hög profil. En lagom fälgdimension till M3E30 är typ 8,5x16 fram och 10x16 bak. Men det är inte lätt att hitta.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Nu har jag fått lite inspel vad gäller hjulinställning.
Planen blir att utgå från följande tips

Jonas,
Try -2.7 to -3.2 deg front camber with 1/16" toe out and as much caster as you can get.
Rear I'd probably go with -1.5 to -2.0 deg camber with 1/16" toe in.
Gustave
///GSP


Någon fara för allt för mycket caster ska jag alltså inte bekymra mig över.
Frågan är dock om jag med original fjäderdiameter kommer upp till 3º camber fram?

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



JonasS skrev:
Nu har jag fått lite inspel vad gäller hjulinställning.
Planen blir att utgå från följande tips

Jonas,
Try -2.7 to -3.2 deg front camber with 1/16" toe out and as much caster as you can get.
Rear I'd probably go with -1.5 to -2.0 deg camber with 1/16" toe in.
Gustave
///GSP


Någon fara för allt för mycket caster ska jag alltså inte bekymra mig över.
Frågan är dock om jag med original fjäderdiameter kommer upp till 3º camber fram?

/JonasS


Jag klarade 3grader med originalfjädrar. Nu när du har distansblocken så blir det ju lite till.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 332


Trådstartare
Har sett över styrningen lite i helgen.

För att möjligen förbättra känslan något så bytte jag ut original gummibussning i styrstången mot solid motsvarighet i aluminium.



Den var klart lättare att montera än vad jag befarat. Efter att ha lossat bultarna till bussningen var det bara att lossa styrväxeln
och föra den framåt mot oljetråget. Därmed gick det att dra isär styrstången tillräckligt för att frigöra bussningen.
Hela operationen tog inte mer än 20 min.

Det ska bli spännande att se om skillnaden blir märkbar.

Jag har fortfarande original styrväxel men jag har plockat bort allt som har med servo att göra.
Dels för att spara lite vikt men framför allt eftersom där inte finns någon remskiva
för servopumpsdrift på denna motorn.

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



JonasS skrev:
men framför allt eftersom där inte finns någon remskiva
för servopumpsdrift på denna motorn.

/JonasS


Är du säker Jonas?
För som jag förstått det är det en trissa med flera spår för att driva allt om så behövs, dvs även AC. Så är det iaf på min bil. Den trissan är en del av vevaxeln och den byts nog inte ut så lätt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



BTG skrev:
JonasS skrev:
men framför allt eftersom där inte finns någon remskiva
för servopumpsdrift på denna motorn.

/JonasS


Är du säker Jonas?
För som jag förstått det är det en trissa med flera spår för att driva allt om så behövs, dvs även AC. Så är det iaf på min bil. Den trissan är en del av vevaxeln och den byts nog inte ut så lätt.


Jonas motor är nog inte riiiktigt original.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



JonasS skrev:
Har sett över styrningen lite i helgen.
Det ska bli spännande att se om skillnaden blir märkbar.
/JonasS


Har gjort samma sak på min 320is och det var en klar förbättring! Passa även på att byt styrväxeln till en 2,7 varvs från Zionville, så får bilen ännu rappare styrrespons

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (87192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande