Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | << 1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14 >> 4 besök senaste veckan (87192 totalt) |
Nu har jag fått ta till sugrör/blomsterpinnar/linjaler här för att reda ut detta...och först fick jag för mig att det borde vara tvärt om...men tror nog att du har rätt i att caster minskar ngt. Skarpt iaktaget.
Exakt. |
||||
Tack för klokt och intressant resonemang. Känner mig genast tryggare.
Man ska ju som regel inte genomföra för många förändringar samtidigt, utan systematiskt utvärdera en i taget. Men nu är ju sällan verkligheten så enkel. När jag nu håller på och uppdaterar vill man ju nå så långt som möjligt på så kort tid, och med så liten ansträngning som möjligt. Känner jag mig själv rätt så blir det både topplagringar och distansblock när jag ändå har fjäderbenen nere. Jag får fokusera på att testa olika inställning på cambern när säsongen drar igång. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Jag fick en ordentlig chock när jag plockade ner fjäderbenen.
På höger sida har stötdämparen lossat helt ifrån benet. Muttern som håller dämparen på plats har successivt gängats ur. Vilket innebär att jag i princip inte haft någon riktig stötdämpning på höger sida, plus att fjädern har kunnat leva ett eget liv. Även om jag kört några få mil på gatan under sensommaren så är ändå träffen på Gelleråsen i juli då bilen fick gå lite hårt senast. Men jag kan inte tänka mig att detta skulle kunna ha inträffat under banträffen utan att jag märkt det. Uppenbarligen har jag inte dragit dessa muttrar tillräckligt, för även på vänster sida är muttern lös, om än inte urgängad helt. Jag hade inget anpassat verktyg när jag skulle dra dessa förra vintern så det fick bli mha drivdorn och hammare. Inget bra sätt med facit i hand. Här måste man tydligt dra åt ordentligt !! Någon annan som råkat ut för samma sak? Mvh /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
_________________ Peter Karlsson |
||||
Jepp, har hänt mig också. Jag hade ett klonkande oljud i framvagnen som jag inte kunde hitta. Tillslut, när jag känt på varenda skruv i bilen hittade jag precis samma sak som du. Fick plocka bort hela fjäderbenet för att kunna dra åt ordentligt igen. Läge att skaffa sig ett verktyg avsedd för den sortens "skruv" med andra ord så man kan dra fast med jämna mellanrum utan att behöva demontera allting... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Jag tror att jag har ett sådant verktyg liggande som jag har ingen användning av, är det någon av er som vill ha den?
Edit: Jag ger bort den till den som vill ha den. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||
Att den muttern lossnar brukar inte höra till vanligheterna. Vet få saker som kan jävlas så mycket när man ska ta bort dem om de suttit ett tag
Jag har som sagt var testat Samuels distanser, dock utan att ha gjort en riktig framvagnsinställning och därmed har jag inte kunnat utvärdera alltför mycket hur de funkar. Däremot så hamnar somm sagt var hjulet en bit framåt vilket i kombination med stora fälgar och mycket däck gjorde att frigången vid stora rattutslag blev vad man skulle kunna säga begränsad... Nu har jag iofs även excentriska bärarmsbussningarna så cambern i mitt fall blir rätt stor. Vad har du för bussningar där? _________________ Jonas Edling |
||||
Hej Jonas!,.. kul att följa denna tråd.
mvh Peter ps. jag kör med grupp-n excentriska på min m3:a, funkar kalasbra med både 18 och 17 tum |
||||
Hjulet flyttas inte jättmycket frammåt. Men däremot får man ju bredare spårvidd och förändrad skrubb. Det är nog mest därför hjulen tar i. Ungefär som att montera en spacer på 12mm.
Vad man kan göra och vad jag kommer göra är att snurra den exentriska bärarmsbussningen 90grader så att hålet är uppåt. Då får man tillbaka hjulet lite så att det tar i lite både fram och bak (för tar i gör det ju så lätt). På köpet får man mera anti-dive vid broms. |
||||
Tack för erbjudandet. Men jag har lyckats tillverka ett eget, med ordentlig hävarm så nu ska muttern sitta. _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Trevligt att höra Peter. Det är de GrN dämpare och fjädrar jag handlade av dig som sitter på bilen nu. Mycket nöjd med dem. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Jag har också de excentriska bärarmsbussningarna. Är det ute vid skärmkanterna och i frontspoilern/kjolen det tar i eller är det inne i hjulhusen? Eller kanske både och /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Äntligen fått ett par timmar i garaget.
Nu är fjäderbenen hopmonterade igen, med justerbara topplagringar och distansblock. Båda detaljerna från Millway (mkt fint hantverk). Benen på plats. Det ska bli spännande att se om och var hjulen ev kommer att ta i. Men det får bli ett senare bekymmer. Det svider lite att montera dit originalframbromsarna igen efter att jag uppdaterat så mycket i övrigt på bilen. Men, gränsen måste sättas någonstans, så detta får anstå till nästa vinter. Dessutom är jag inte helt klar med vad jag ska satsa på för bromsar; M3E36 / E46 / 750i / Brembo etc. _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
För mig tar det i nuläget i innerskärmen och dess fäste i hjulhuset. Mina skärmkanter är bortkapade/invikta men tidigare tog det i även där. Men som sagt var så hänger mycket på däck/fälg och vilken omkrets man har på dem samt såklart även ET. _________________ Jonas Edling |
||||
Jag vred lite på min exentriska bussning 30 grader uppåt. Så nu tar det inte i så mycket fram längre. Men jag hade sedan tidigare knackat in dom främre fästerna till kofångaren några mm för att jag hade för hög profil. En lagom fälgdimension till M3E30 är typ 8,5x16 fram och 10x16 bak. Men det är inte lätt att hitta.
|
||||
Nu har jag fått lite inspel vad gäller hjulinställning.
Planen blir att utgå från följande tips Jonas, Try -2.7 to -3.2 deg front camber with 1/16" toe out and as much caster as you can get. Rear I'd probably go with -1.5 to -2.0 deg camber with 1/16" toe in. Gustave ///GSP Någon fara för allt för mycket caster ska jag alltså inte bekymra mig över. Frågan är dock om jag med original fjäderdiameter kommer upp till 3º camber fram? /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Jag klarade 3grader med originalfjädrar. Nu när du har distansblocken så blir det ju lite till. |
||||
Har sett över styrningen lite i helgen.
För att möjligen förbättra känslan något så bytte jag ut original gummibussning i styrstången mot solid motsvarighet i aluminium. Den var klart lättare att montera än vad jag befarat. Efter att ha lossat bultarna till bussningen var det bara att lossa styrväxeln och föra den framåt mot oljetråget. Därmed gick det att dra isär styrstången tillräckligt för att frigöra bussningen. Hela operationen tog inte mer än 20 min. Det ska bli spännande att se om skillnaden blir märkbar. Jag har fortfarande original styrväxel men jag har plockat bort allt som har med servo att göra. Dels för att spara lite vikt men framför allt eftersom där inte finns någon remskiva för servopumpsdrift på denna motorn. /JonasS _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Är du säker Jonas? För som jag förstått det är det en trissa med flera spår för att driva allt om så behövs, dvs även AC. Så är det iaf på min bil. Den trissan är en del av vevaxeln och den byts nog inte ut så lätt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jonas motor är nog inte riiiktigt original. |
||||
Har gjort samma sak på min 320is och det var en klar förbättring! Passa även på att byt styrväxeln till en 2,7 varvs från Zionville, så får bilen ännu rappare styrrespons _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | << 1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14 >> 4 besök senaste veckan (87192 totalt) |