Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
76346 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag gillar det oxå och det kommer att utvecklas det är jag säker på.

Jag gjorde ett försök jag oxå och jag filmar med en Go PRo HD

Ett par fel

Jävligt dålig vinkel då man inte ser banan på grund av ljuset
GPS signalen flippar rätt grymt vilket man ser på både mätare och spårval
Dom 2 vettigaste varven har smält ihop till ett JÄTTEDÅLIGT
Bilen havererar en bit in i filmen
Jag lär mig ALDRIG att sluta byta grepp hela tiden och det stör mig

Men racerender rockar iallafall!

http://youtu.be/GpwiOGtNRRg?hd=1 (länken ändrad sedan inlägget gjordes)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



Körde du med din Qstars GPS? Spåret ser väldigt yxigt ut. Sturup? Kinnekulle var det i alla fall klockren mottagning på pucken och spåren ser riktigt fina ut.

Få ner kameran lite och vinkla upp den så den ställer ljuset lite vettigare så blir det nog kalasbra. Min sitter monterat på bakre tvärsträvan i buren. Men din vinkel från ena sidorutan(?) var rätt häftig den också. Till nästa tävling ska jag fixa en "backkamera" så man ser lite vad som händetr bakom en. Har en gammal kompaktkamera som får duga för ändamålet. Förhoppningsvis ligger man ju före någon bil så det finns någon att filma.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jepp det var min Qstarz och jag kan inte annat än att hålla med, spåret ser väldigt yxigt ut. Jag vet inte om det beror på hur racerender ritar ut banan, för det var ju väldigt få varv så att säga? MEn även mätaren flippar rätt bra. Banan var som sagt Sturup. Men nu när jag tänke efter så labbade jag med både aLaprRecorder och racechrono och det KAN vara att jag körde mina gamla Nokias interna GPS modul och då förklarar det allt. aLaprRecorder lyckades jag stänga av när jag stoppa nallen i fickan då jag inte har någon hållare till den..

Skall prova att sänka o vinkla lite, tack för tipsen! Tänk på en sak att Go Pro INTE har någon stativgänga men det går att köpa en stativgängamojäng..

Gustav_H78 skrev:
Körde du med din Qstars GPS? Spåret ser väldigt yxigt ut. Sturup? Kinnekulle var det i alla fall klockren mottagning på pucken och spåren ser riktigt fina ut.

Få ner kameran lite och vinkla upp den så den ställer ljuset lite vettigare så blir det nog kalasbra. Min sitter monterat på bakre tvärsträvan i buren. Men din vinkel från ena sidorutan(?) var rätt häftig den också. Till nästa tävling ska jag fixa en "backkamera" så man ser lite vad som händetr bakom en. Har en gammal kompaktkamera som får duga för ändamålet. Förhoppningsvis ligger man ju före någon bil så det finns någon att filma.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



Bra tips ang gängan. Jag beställde ett burfäste samtidigt som kameran, tänkte att det var lika bra så slipper man bygga ett eget.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Skulle man kunna få lite input på designen i Racerender? vad kan man göra bättre och om något var bra vad isåfall?

Gustav_H78 skrev:
Bra tips ang gängan. Jag beställde ett burfäste samtidigt som kameran, tänkte att det var lika bra så slipper man bygga ett eget.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Skulle man kunna få lite input på designen i Racerender? vad kan man göra bättre och om något var bra vad isåfall?



Struligt o synka up video mot loggfil IMHo. Om det nu var den typen ev grejer du bad om input på

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



ja det var RITKIGT struligt men nu tänkte jag på "min" design av racerender i tubvideon..

Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Skulle man kunna få lite input på designen i Racerender? vad kan man göra bättre och om något var bra vad isåfall?



Struligt o synka up video mot loggfil IMHo. Om det nu var den typen ev grejer du bad om input på

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Jag gillar det oxå och det kommer att utvecklas det är jag säker på.

Jag gjorde ett försök jag oxå och jag filmar med en Go PRo HD

Ett par fel

Jävligt dålig vinkel då man inte ser banan på grund av ljuset
GPS signalen flippar rätt grymt vilket man ser på både mätare och spårval
Dom 2 vettigaste varven har smält ihop till ett JÄTTEDÅLIGT
Bilen havererar en bit in i filmen
Jag lär mig ALDRIG att sluta byta grepp hela tiden och det stör mig

Men racerender rockar iallafall!

http://youtu.be/Kdat2XXYYCU?hd=1


Feedback:

Du kan göra banlayouten smalare (så den inte slår ihop med sig själv i kringelikrokarna)

Du kan sitta lite närmare ratten så du inte har så raka armar....



_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jo sittställningen är HELT fel denna gång, dels ligger jag ner och som du säger sitter för långt i från ratten.
Det andra tipset skall jag OXÅ anamma thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Jag gillar det oxå och det kommer att utvecklas det är jag säker på.

Jag gjorde ett försök jag oxå och jag filmar med en Go PRo HD

Ett par fel

Jävligt dålig vinkel då man inte ser banan på grund av ljuset
GPS signalen flippar rätt grymt vilket man ser på både mätare och spårval
Dom 2 vettigaste varven har smält ihop till ett JÄTTEDÅLIGT
Bilen havererar en bit in i filmen
Jag lär mig ALDRIG att sluta byta grepp hela tiden och det stör mig

Men racerender rockar iallafall!

http://youtu.be/Kdat2XXYYCU?hd=1


Feedback:

Du kan göra banlayouten smalare (så den inte slår ihop med sig själv i kringelikrokarna)

Du kan sitta lite närmare ratten så du inte har så raka armar....



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



Det finns rätt många inställningar som Magnus påpekat som gör det hela mycket snyggt med lite pill. Man borde nog spara ner en egen default när man är nöjd.

Ang synkningen så är det väl det som är rätt kasst. Hade varit fint om man kunnat synka dem "live" med bild i bild direkt. Nu blir det väldigt yxigt liksom. Enkelt för oss som har stillastående start, då har man i alla fall nåt att utgå från

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Christer E
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 66



Nu har version 2.2.2 kommit där den stöder Qstarz. Jag testade lite snabbt med min Qstarz BT-Q1000eX logger. Logg-filen exporterades till CSV-format. Funkade kanon utan att behöva använda mobil+RaceChrono för loggningen.

Håller med om att RaceRender kan förbättras när det gäller synk av loggfil. Använder Free-versionen t.v.

_________________
Mvh
Christer Eriksson

/Kia Optima SW GT/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har faktiskt inte tänkt på detta, har du koll på vad den loggar? Får den med allt som behöver? Visst man får ingen feeedback live men det blir ju fan så smutt.

Christer E skrev:
Nu har version 2.2.2 kommit där den stöder Qstarz. Jag testade lite snabbt med min Qstarz BT-Q1000eX logger. Logg-filen exporterades till CSV-format. Funkade kanon utan att behöva använda mobil+RaceChrono för loggningen.

Håller med om att RaceRender kan förbättras när det gäller synk av loggfil. Använder Free-versionen t.v.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christer E
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 66



Det jag inte får till är G-forcedata. Vet inte om det beror på min okunskap i Racerender eller om Qstarz inte loggar detta. Innehållet i x och y data verkar tomt.

_________________
Mvh
Christer Eriksson

/Kia Optima SW GT/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



har inte alls kollat på detta, hur får jag loss csv filen från Qstarz? Har tankar ner ett par appar men sitter du med svaren så ge mig dom är du snäll :-)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Christer E
Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 66



Tankar ur loggern via Qtravel. Via Raw Data Manager kan man se innehållet i filen. Exporteras därefter till CSV-fil.

Ser nu att Qstarz skriver så här på sin Facebook:
The BT-Q1000eX doesn't have g-sensor built-in, so the CSV file could not show the G-force value (G-X,Y,Z). The g-force will only show with QRacing software when playing the track. Currently the CSV format doesn't support Racerender.

Har meckat lite med Qstarz QRacing, men det programmet känns sådär.

_________________
Mvh
Christer Eriksson

/Kia Optima SW GT/
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Vet att tråden handlar om racerender, men jag testade att lägga in loggen från telefonen med hjälp av att exportera bluescreens och lägga in i Sony Vegas.
Jag kan inte välja hur mätarna ser ut, men det funkar ju fint ändå och mätarna är ryckfria
En bugg i aLaprecorder är att det står MPH på mätarn fast det är KMH...?

Filmat med Sony A55 kamera lagd på instrumentpanelen och sen loggat med Holux236 GPS-puck och Galaxy S. Hade slått av autofocusen så det blev lite suddig bild.

1080p
http://www.youtube.com/watch?v=5VL9XnI57pQ

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



det där med mph/km/h ändrar man tokigt enkelt i racerender...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ja där kan man väl ändra så mätarn ser ut precis som man vill typ.
Jag kan ju köra ett macro i Photoshop på bluescreen bilderna för att ändra på det. Men det borde vara ändrat direkt ut ur aLaprecorder.... Det är ju där i felet ligger Den visar rätt hastighet, men det står fortfarande mph i mätarn?

Kanske skulle man köra loggen genom Racerender och sen köra filmen i Sony Vegas? Fast då kan jag inte dimma ut och in själva mätarna om jag vill det, eller kan man det i Racerender, alltså köra två lager, ett med mätare och ett med filmen? Det är ju så de flesta program fungerar Ska ladda hem det och testa lite. Bara man kan spara i nått bra filformat, helst okomprimerat som man kan stoppa in i Vegas sen thumbs up

Vad tyckte du om overlayen med mätarna i min filmsnutt då? Jag tyckte det blev kanonbra som ett första test! thumbs up


Edit: Har nu testat Racerender. Vet inte om det är nått fel på just min version, men det går inte att ta in filmer från varken, mobilen, gopro eller systemkameran?

Fick till slut in en gammal film i wmv format att funka.... Den säger att det inte finns stöd för MP4 filer osv, och att jag måste installera Quicktime 7. Jag vill inte ha Quicktime på min dator... Det funkar ju fint att ta in en hög med olika videoformat i andra redigeringsprogram?
Programmet känns väldigt hemmagjort och fastlåst vid en första anblick.
Läste nu på förstasidan i denna tråd att man måste installera Quicktime thumbs down Då blir det papperskorgen för min del Hade ju kanske varit trevligt att ha möjlighet till att ändra utseendet på mätarna, men det kanske kommer en nyare version som funkar utan installation av Quicktime.
Fortsätter följa tråden.



_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kanske old news (14/8) men jag noterade att det kommit en update till racerender som vissa av oss kanske uppskattar?

New in Version 2.3.1
====================

- Support for Alfano dataloggers (including files with multiple sessions)
- Improved support for XT Racing GPX Pro datalogger
- Automatically uses Start/Finish point from RacePak and AIM data, and possibly others
- Added How-To documentation for RacePak and Alfano dataloggers
- Added How-To documentation for creating complex & realistic gauges
- Fixed frozen speedometer for non-GPS dataloggers when "Detect GPS Updates" was set
- Fixed calculated speed and heading options on loggers that lack GPS update on every sample
- Small tweaks to improve high-res track maps
- Improved time precision when rendering output video files
- Boosted accuracy of AVI file output frame rate
- Added video sync double-check that may be needed for certain cameras
- Fixed a couple of user interface glitches

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



om den kommer med möjlighet att fungera utan installation av Quicktime så är jag redo att ge programmet en andra chans

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nisse977 skrev:
om den kommer med möjlighet att fungera utan installation av Quicktime så är jag redo att ge programmet en andra chans


Jagär med dig Nisse, QT är av ondo, dock är jag inte lika allergisk som du och drog in skiten..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racerender - videoredigering med logdata overlays. Nu v.3!!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
76346 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande