Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (75094 totalt) |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Problemet för denna bilen är att den förknippas med en formel Ford och dömma om F1. Då försvinner vi som vill köra för att du är skoj och tycker om att mecka lite i garaget. Annars tror jag att bilen är helt rätt i kostnadsbilden och svårighetsgrad i garaget. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Lillen: Haha, har inte tänkt på det, men det har du rätt i. Jag har ju en kaross till, så det är bara att börja bygga
NBC2: Tack själv, alltid kul när någon kommenterar. Faktum är att en hel del svenskar körde i klassen runt 2008-2009, men sen dog intresset lite. Tyvärr har det nog en del att göra med SBFs kamp för dyrare formelbilsklasser. Men förhoppningsvis är det på uppåtgående igen, och det vore bra för jag tycker att det måste finnas billiga instegsklasser i racing. Superkart: Fast grejen är ju att man inte alls måste sikta på F1 bara för att köra formelbil. Faktum är att formel ford/basic har fostrat många bra förare som inte siktat in sig på F1 och det är ett tag sen förarna i F1 kom från tex formel ford. Jag tror helt enkelt att vinglösa formelbilar är en väldigt bra plattform för att lära sig att köra racerbil. Men visst, det är många klasser som tävlar om förarna nu. _________________ Fredrik Moberg |
||
Ovan är citerat från början av denna tråd. Jag tycker det är en sund ambition, jag önskar bara att jag själv fått fingrarna ur och gjort likadant. Jag kommer att följa dig noga. Klokt tänkt och bra jobbat! Lycka till! _________________ SO Johansson |
||
Jag gillar långfredag, för då får man mycket garagetid.
Det är ju bara en dryg vecka kvar till banpremiären, så det börjar bli dags att få klarat av de sista prylarna på att-göra listan. Eftersom jag precis köpt nytt batteri till bilen såg jag en utmärkt anledning att använda ett av julens presentkort till en C-tek laddare. Sen blev det några timmar framför svarven för att slitsa bromsskivorna, riktigt kul jobb faktiskt och bra blev det också. Jag har även hunnit med att åka till Kjell o Co och inhandla en brytare till fläkten, så kvällen avslutades med att installera densamma. Produktivt tycker jag! _________________ Fredrik Moberg |
||
Det börjar närma sig premiär nu. Om bara vädret är ok så är första körningen planerad till Sturup raceway på tisdag kväll. Så
nu är det bara de sista småsakerna som ska fixas. Igår byggde jag en quicklift och idag gjorde jag en setup på bilen. Den är verkligen fantastiskt enkel att göra en cornerweight på, det blir nästan perfekt helt automatiskt. _________________ Fredrik Moberg |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Trevligt! Ta med Clemens (Får bara hoppas att vädret är ok, spöregnar det blir det inget för min del) Dessutom är bilen färdigstrajpad nu. Bild kommer när jag rullat ut den ur garaget. _________________ Fredrik Moberg |
||
Då så var det avklarat. Banpremiären för 2015 och första körningen med nya bilen. På ett regntungt Sturup blev det igår kväll
3st pass på en rejält blöt bana. Det var enkelt att komma överens med bilen och de sista två passen var det med ett leende på läpparna. Några problem var det såklart, bromsarna bak ville ligga an mer och mer efter ca 10 varv, växellänkaget funkade riktigt kasst vilket gjorde att jag fick köra hela varvet på trean. Så några saker att fixa till nästa träning om två veckor. Film kommer! Såhär blev förresten strajpningen när den var färdig _________________ Fredrik Moberg |
||
Ser fram emot film från Sturup!
Gillar vekligen utseendet på bilen nu. Instämmer i kören: Varför ingen tävlingsserie i Sverige för bilar som denna? Men det är bara att konstatera: Racing-Sverige är för litet för att inhysa alla kul klasser man skulle vilja se/prova på. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Denna bilden tror jag ligger i driftkostnader som en legend ungefär. Så det är skulle nog verkligen funka med en serie. Gäller ju bara att få ihop ett gäng bilar också. Fast tanken på det är intressant. 10 stycken lite äldre och så 10 junior som är på väg uppåt i karriären vore perfekt för att få klassen att överleva. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Tack Torkel, jag blev faktiskt också riktigt nöjd med utseendet på bilen. Dessutom fick jag ett par kommentarer från
folk på plats som tyckte likadant, så det verkar som att jag lyckats Jag tycker också att det är lite tråkigt att såna här klasser inte verkar kunna få ett grepp och sen stanna, men jag tror att mycket av det ligger hos de som driver klasserna. Jag har sett samma sak många gånger. En klass introduceras, generalagenten har massor av energi och promotar, deltagarantalet stiger, generalagenten lutar sig tillbaka och slutar marknadsföra, deltagarantalet sjunker, generalagenten säger "aaa jao pallar enteeee", snipp-snapp-snut... Tyvärr är det på tok för vanligt! Superkart: Det låter faktiskt som ett bra koncept. Med dessa bilarna skulle det mycket väl kunna funka, men det krävs som sagt att någon marknadsför. Jag har än så länge inte stött på någon som på rak arm vetat vad detta var för bil. (!) Klassen har funnits i Norge/Sverige i nästan ett decennium och ingen vet vad det är!!! Hemsidan för klassen säger väl allt, den har legat nere i över ett halvår och generalagenten verkar inte tycka att det är anmärkningsvärt...:/ _________________ Fredrik Moberg |
||
Gillart!
Särskilt din bil i synnerhet och konceptet i allmänhet. Den aningen klunsiga bakkroppen (pga den tvärställda motorn) har du trollat bort bra med svart och jag vet inte om det finns variation i kåporna också? Annars är ju original transmission en suverän och antagligen kostnadsbesparande idé jämfört Formel Ford. Jag har för mig det finns andra vettiga begränsningar också. När jag körde Fyndbörsen så var norrmännen med och körde dessa att par ggr. De flyttar på sig! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Tack för berömmet! Jag tycker faktiskt likadant om just bakdelen, "snorkeln" är ju inte det snyggaste, men den försvinner
ganska bra när den är svart. Drivpaketet är en stor anledning till att kostnaderna hålls nere ja. En annan är att reservdelspriser i övrigt hålls på en nivå så att totalkostnaden blir så låg som möjligt. Tex så kör man en hel säsong för gott under 100.000kr (enl uppgift), det är ungefär vad man behöver i däckbudget i många andra klasser. Visst flyttar de på sig. Det är väl ingen hemlighet att jag föredrar små lätta rambilar före karossbilar. Att man sen slipper ligga under bilen och mecka så fort något ska göras är ett sjukt stort plus! _________________ Fredrik Moberg |
||
Som utlovat kommer här nu film från första körningen på Sturup.
Körningen ska man inte fästa för stor vikt vid, jag provocerar bilen rätt mycket med ratten, för att se hur mycket grepp det finns...och det är inte mycket med R-däck Riktigt kul var det i alla fall. Tyvärr hade jag problem med växellänkaget, vilket till slut gjorde att jag körde hela varvet i 3an. Första intrycket är att den på regn är lika rolig att köra som en Radical, och det säger inte lite. _________________ Fredrik Moberg |
||
Det ser kallt ut!
Det ser blött ut! Det ser halt ut! Det ser... grymt kul ut! Grattis till första turen med bilen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||
Faktum är att det var inte så kallt, blött var det bara utanför bilen vilket förvånade mig mycket. FRUKTANSVÄRT halt, och minst lika kul
Faktum är att jag åkte hem i overallen sedan, snustorr även efter 3 pass. Jag längtar efter nästa träning. _________________ Fredrik Moberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (75094 totalt) |