Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
21 besök senaste veckan (126884 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1130



MaZ skrev:
Börjar få ordning i verkstan nu så snart hoppas jag att jag kan börja riva bakvagn och kardan för "nollställning".
Eller ja, riktig nollställning blir det ju inte av bakvagnen då jag köpt M3 bussningar till subframen. Även de andra bussningarna som sitter i subframen till länkarmarna är inköpta och skall bytas när allt är nere.


Har inget att tillföra kring toe kurvan tyvärr.

Men du har inte funderat på Millways solida bussningar för just Subframe?

Bakvagnen är ju tämligen rörlig i original och den nya F30 M3an har ju just subframe bultad fast vilket fått mycket positiv feedback av entusiaster jämfört med E90 M3.
(dock klagas det förstås lite på att den blir mindre bekväm också men det är ju bland dom som inte delar våra intressen)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Har köpt M3 bussningar och jag gillar inte tanken på stumma fästen för subframen, detta är ingen ren banbil så jag behöver lite komfort. Oklart hur karossen gillar den extra belastningen av stumma bussningar också (tänk E46 M3).
Planen var att byta så mycket som möjligt till M3 i chassiet, det omfattar alla länkarmar utom toe-staget som jag förstår det.

Min bruksbil (E91 320d) är nyare, har M-chassie, samma som sportchassie och den håller i duktigt bra även med orginal oljefyllda subframebussningar... thumbs up

Patrik: En Drexler vore ju trevligt såklart. Time will tell.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2168



Aaaah se där! Bra val, grattis!
Full pott på både exteriör och interiör enl. mig.
Har kollat på både den här och 130 som vi möjligen dryftat om innan. M-stötfångarna är tuffa, är det nåt som beaktas eller är det inre uppgraderingar för hela slanten?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Tack Per!

M-paket vet jag inte ens hur det ser ut om jag skall vara ärlig...
Det står typ sist på listan och listan är rätt lång som det ser ut nu. Kanske skulle skriva ut listan helt enkelt?
Sen har jag ju PDC och radar i fronten så jag vet inte om det funkar med M-front. Troligen med massa extrajobb.


Kan man sätta i skalstolar utan att bilen flippar förresten? Jag antar att man behöver programmera om varje gång man skiftar stol men frågan är om man måste sätta i sensormatts i skalstolarna (inget större bekymmer i sig) men frågan är om man kan programmera bort en saknad sidobag eller om man kan lura bilen med en resistor. Svårare att lura bilen att det sitter elstolar i kanske men å andra sidan borde ju inre bilen gå i limp-home för att elstolen gått sönder...
Hmm, kanske inte behöver programmeras om ens.

Listan som den ser ut nu:
-byta bussningar i bakvagnen, alla bussningar inkl diff/subframe/länkarmar
-byta länkarmar i framvagnen
-byta motorfästen och växellådsfästen
-byta allt i kardanen, hardyskivor/stödlagerhållare/lager/damask
-montera KW chassiet
-montera H&R krängarna
-polera bilen, fruktansvärda tvättrepor som det ser ut nu. (På gång)
-montera R-däcken på fälgarna som följde med bilen. Individual 18"
-bromsarna, belägg till att börja med, kanske uppgradera till 335 bromsar?
-diffbroms..? Dyrt och mysigt.

Gjort hittils:
-bytt svängningsdämparen, spännare, länkrulle och rem.
-Nya hjul med däck.

Nån som är intresserad av ett set i princip nya Bridgestone 050 RFT? 225/40-18" och 255/35-18". De har rullat mindre än 100 mil. Stjärnmärkta, BMW orginal.
Finns äver ett set Michelin Pilot nånting. M3 storlek. Bra med mönster förutom ett som har skrubbats rätt hårt. Ser ut att ha gått "ganska" hårt.

En tuff jobbvår och jobbet med att bygga upp ett nytt garage och köpa alla verktyg igen har varit ganska jobbigt. Det kommer nog börja hända lite mer grejer nu när jag i alla fall har en arbetsbänk på min plats.
Nästa steg är att få till el och belysning. Från grunden var det alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Monterade skalstol på förarsidan för några veckor sedan och återanvände originalbältet men kodade bort stolsairbagen i bara den stolen så allt är som vanligt på passagerarsidan. I veckan åker nog även den andra stolen så då ska både mattan och airbagen kodas veck. Det ska inte vara några problem.

Bilen var fullt körbar redan innan kodning men hur övriga airbags skulle bete sig vid krock med alla varningarna vet jag ej.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Ok, det var bra att den inte blev flipperspel -> Tilt iaf.
Rimligt att den kanske skiter i matta på förarsidan iof, troligen sitter det nån där om bilen körs.

Har du bilder på din stolsinstallation i din tråd? Är det tight mot B-stolpen? Kommer man ner som man vill?
Edit: Såg bilderna, funkade bälteslåset med bilen? Inget gnäll?
Trevligt med B-stolpen så långt bak också insåg jag...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
Ok, det var bra att den inte blev flipperspel -> Tilt iaf.
Rimligt att den kanske skiter i matta på förarsidan iof, troligen sitter det nån där om bilen körs.

Har du bilder på din stolsinstallation i din tråd? Är det tight mot B-stolpen? Kommer man ner som man vill?

Det finns ingen matta i förarstolen, alternativt så är den inte aktiv på LHD.

Bilder finns i min tråd. Jag har korta ben så stolen sitter framför B stolpen men det är bara några mm mellan axelstödet och dörrn. Jag har ju en coupe så B stolpen är väldigt långt bak också. Stolen tar dock i kardantunnel/mittpanel häger fram varför jag inte kan centrera stolen. Kan vara olika beroende på stol.

Edit: ja man kommer ner rejält, iaf med VAC golvfästen. 5 cm ner är jag alla gånger och mer finns där att hämta. Jag hade tidigare problem med att hjälmen tog i taket då jag sitter långt fram och har lång överkropp. Så att komma ner var prio för mig. Kollat på många golvfästen men dessa var de enda som utlovade låg montering. Jag har inte heller monterat rails så vann ca. 15mm där.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



MaZ skrev:
Ok, det var bra att den inte blev flipperspel ->
Edit: Såg bilderna, funkade bälteslåset med bilen? Inget gnäll?
Trevligt med B-stolpen så långt bak också insåg jag...

Bälteslåsets kabel tas ur kopplingsplinten och kopplas tillbaka så den är kopplad som original och fungerar som original. Sätter i ett dummyspänne när jag ska ha 4punkts på bana!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1965



MaZ skrev:


Kan man sätta i skalstolar utan att bilen flippar förresten? Jag antar att man behöver programmera om varje gång man skiftar stol men frågan är om man måste sätta i sensormatts i skalstolarna (inget större bekymmer i sig) men frågan är om man kan programmera bort en saknad sidobag eller om man kan lura bilen med en resistor.


Det går fort att programmera bort en airbag. Om du inte kopplar in airbagen på originalstolen får du ingen felkod. Skall du köra längre perioder med originalstol är nog en resistor att föredra. Men enbart till besiktning hade jag nog kört omkodat utan att koppla in airbag.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Troligen blir det orginalstolar större delen av tiden. Så ett kontaktstycke från en annan stol med sensormattor i skalstol och resistor för bagarna är kanske det bästa.
Bälteslåsen måste jag få till dock, hitta några stolar på skroten kanske.

Jaja, detta kommer ju senare. Just nu är det fokus på att få ordning på chassiet.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Idag hände det, bilen hamnade på pallbockar...


Riktig fröjd att meka när det inte jävlas och med bil som inte är nästan fyrtio år som min förra så lossnar allt så fint.

Avgasrör och kardan nere. Sen blir det diff och resten av bakvagnen.


Soprent.
Mängder med värmeskydd och diverse plast som satt i vägen när avgasröret väl var nere men kardanen var rätt smidig att plocka ner, inte alls som min GTV som också hade Hardyskivor men med pinnbultar som gjorde det hela till ett helvete.
Hela växellänkaget ligger fritt och växellådsfästen och motorkuddar är det läge att byta också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



MaZ skrev:
pallbockar...



Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1130



MaZ skrev:
Har köpt M3 bussningar och jag gillar inte tanken på stumma fästen för subframen, detta är ingen ren banbil så jag behöver lite komfort. Oklart hur karossen gillar den extra belastningen av stumma bussningar också (tänk E46 M3).


Som jag förstått det så är det just rörelserna som gör att E46 M3 utvecklar sprickor, alltså borde det vara mindre risk med solida bussningar. Men jag köper helt och hållet att du vill ha lite komfort i kärran! Det vill jag med

MaZ skrev:

Avgasrör och kardan nere. Sen blir det diff och resten av bakvagnen.


Har du bestämt vad du skall köra för diff på den?

Du verkar ju vara rätt van vid att meka men för mig känns det som att du ger dig in i ett stort projekt nu, när räknar du med att ha den på gatan igen? Vi vanliga dödliga planerar ju sådana uppgraderingar till vintern

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
"Jeppsson": Japp, 'twas bound to happen.

David: Samma diff. Utan modifiering. Det är helt enkelt så att jag inte har nåt val när jag kan uppgradera, bakvagnen är helt enkelt såpass slut. Tog den till jobbet och i 140 så var det som att köra 250 på den spårigaste vägen i landet med slitna 050E RTF i orkan. Detta med nya icke-RFT på 45:an som normalt sett inte upplevs spårig i nån bil än.
Första planerade körningen är i slutet på Juni men jag hade gärna kört lite bana med den innan jag ger mig i kast med Ringen.
Om jag bara får lite mektid så skall det gå rätt smidigt hoppas jag. Det har väl en tendens att bli ytterligare småprojekt på vägen, ju mer man grottar desto mer hittar man.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Nån som skall till Mantorp som kan tänka sig att ta med sig lite länkarmar till Göteborg..?
David, jag tittar i din riktning nu...
Samson kanske, om du skall dit?

Det ligger öl i potten och inte vilken som helst utan min egna hembryggda öl! Exklusivt så det förslår.
Ölet är gott alltså, inget skitöl. Promise.

Tydligen har mina bromsslangar legat på posten och göttat sig sen den 11:e och posten hävdar att de flrsökt leverera och lämnat avi när det inte gått. Dubbelfail säger jag då vi är bemannade somfan den tiden då de hävdat att de var här och de har inte lämnat avi heller. De ljuger helt enkelt.
Undrar om inte det första paketet ligger där också... Återigen så är frakten "jeterolig".

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1130



MaZ skrev:
Nån som skall till Mantorp som kan tänka sig att ta med sig lite länkarmar till Göteborg..?
David, jag tittar i din riktning nu...
Samson kanske, om du skall dit?

Det ligger öl i potten och inte vilken som helst utan min egna hembryggda öl! Exklusivt så det förslår.
Ölet är gott alltså, inget skitöl. Promise.

Tydligen har mina bromsslangar legat på posten och göttat sig sen den 11:e och posten hävdar att de flrsökt leverera och lämnat avi när det inte gått. Dubbelfail säger jag då vi är bemannade somfan den tiden då de hävdat att de var här och de har inte lämnat avi heller. De ljuger helt enkelt.
Undrar om inte det första paketet ligger där också... Återigen så är frakten "jeterolig".


Självklart tar jag med mig länkarmarna från Mantorp till Göteborg, inga problem!
Jag förstod att det var Meijers armar du lägger vantarna på då! thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Grymt!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Ännu en Söndag i verkstan och ännu ett ordentligt fall framåt.


Japp, bakvagnen är av bilen. Grymt gött.


Dagens bråkigast var att få av höger bromsskiva och handbromswire, nästan så jag funderar på att byta hjullager i förebyggande syfte. Så mycket slägga handlade de om. Skivan måste bytas helt klart...


Tomt. Ser rent och fint ut också och ingen rost alls.
Stötdämparna var inte jättehäftiga faktiskt.


Ser inte fram emot att lossa bromsslangarna... På subframsidan så vred sig röret mycket hellre runt sig själv än muttern så det blir nya rör där. Lite enklare att byta än de som löper längs bilens undersida. Får spraya nåt på dom innan jag försöker.


En av de främre bussningarna, båda såg lika illa ut, helt slut. Inte konstigt att bilen kändes sladdrig i bak.
Bak såg något bättre ut men är väldigt mjuka.


Lite blandade idolbilder på bakvagnen.
Passade på att lossa drivaxelskruvarna innan jag plockade av bromsskivorna. Ventilerade skivor bak är praktiskt när man vill spärra drivaxeln, bara att köra in en skruvmejsel så är det klart.


Toestaget från M3 passar inte så nån annan lösning får till. Orginal känns inte speciellt styvt ocgh bra. Säkert billigt att tillverka däremot.


Klen krängningshämmare...


Tror det blir lite skillnad med den nya krängaren, kanske.
Hoppas verkligen att det funkar för den är inte superkul att byta.


Det är verkligen helt sjuk skillnad.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Fick leverans på lite länkarmar igår, tack David!
De kom insvepta i en Jägermeisterorange handduk så det kan ju bara bli bra.



Stålomspunna slangar från Goodridge i en diskret svart färg. Trevligt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699


Trådstartare
Åkte förbi verkstan på vägen hem från jobbet idag och fick lite meksug, rensade subframen från hjulställ och diff. Nu är det vara lite bussningar kvar.







Gött mos. Det händer lite iaf.

Passade på att glida in under bilen och känna lite på växellänkaget också, blev hyfsat förvånad när jag petade spaken uppåt och den flyttade sig ett par-tre millimeter. Känns skönt att jag beställt allt nytt där också. Sen rev jag ner allt utom spaken och spakhållaren.



Förrsten så gjorde jag inte alls det, den där rostiga pluppen på änden på växelaxeln i lådan är inte alls enkel att få loss, sitter ett låsstift genom axeln som man måste få loss på nåt sätt. Nån som gjort det och har några tips?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Först är det en låsring som man pillar bort med radiomejsel sen trycker du ner låspinnen uppifrån med nått smidigt 90° verktyg, jag hade en "bockad" mejsel men en insexnyckel av lämplig storlek borde också funka bra.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330i -05 (E90) | Buy the ticket, take the ride.
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
21 besök senaste veckan (126884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande