Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 61, 62, 63   >>
54 besök senaste veckan (325981 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Var ett tag sen update här. Livet som småbarnsfarsa tär på garagelivet

Nu är pappaledigheten iallafall påbörjad ett halvår framåt.
Får se vad som händer med rejsandet iår, bilen är i stort sett körklar iallafall vilket känns trevligt.

Ett SSM borde kunna klämmas in och ev. något mer.


SSM i fjol blev en knepig historia. Understyrningsproblemen gjorde att jag tillverkade en rejäl krängare bak för att se om felet ändrade på sig. 35mm rör från Sellholm med 300mm armar var det som fick plats. Det blev kanske bitigt men det borde bli skillnad! SSM 2015 blev nog det varmaste hittills. Tror vi hade 30 grader i skuggan.
Väl på plats i depån gällde det att fylla på vatten konstant. Ut på första träningsrundan hade vi ställt krängaren i hårdaste läget. (Justerbara infästningspunkter på armarna) Understyrningen fortsatte... Dock med en rejäl överstyrning ut ur kurvorna. Ingen temp iframdäcken heller! Till på köpet hade jag nästan eldat upp högersko i värmen i bilen!
Provade att justera ner krängaren, lie bättre men inte bra. Tog bort krängaren på tredje rundan och då var bilen som förut, ok men det saknades det sista bettet i fram. Dålig temp i framdäcken fortfarande.
Till tidsträningen hade jag lånat ett par smalare däck av Leif Andersson med celican. Kanske kör jag lite för brett i fram? Ut på banan, ja men det kändes bättre. tempen hade kommit i dem iallafall. Dock så hängde jag knappt med i topp 8 och slogs med modsport 2 bilarna rent tidsmässigt. Was??

På med mina däck igen till race 1, får göra det bästa av det iallafall tänkte jag.
Extremt dålig tid blev extremt dålig startplacering ,hade svårt att ta sig förbi bilar framför. Understyrt!
På varv 7 så blir det för mycket, och jag bryter då jag börjar känna av värmen, var mycket varm och svettades kopiöst mycket.
Hel bil iallafall är trevligt!
Måste göra något radikalt till race 2, har ju inget att förlora. Tankar bilen, lunchar, dricker vatten, dricker mer vatten. Går upp rejält i däckstryck i fram, lägger i 1,8 bar när vi tidigare kört runt 1,4 som Avon rekommenderar.
Linar upp dricker mer vatten, tömmer 3L innanför overallen när jag spänt fast mig. Kan vara det bästa jag gjort!
Startar nästan sist. på varv 2 börjar det betta i i fram! Hoppas det inte överhettar, tänker jag. Men det håller i finfint. Passerar bil efter bil, får en såndär härlig känsla! Helt plötsligt har jag brakat om alla modsport 2 bilar med råge! Härligt. Hinner upp några mods1 bilar, men tvingas bryta då bilen börjar gå varmt. Kände mig väldigt nöjd iallafall då bilen gick som förr om inte bättre.

Obligatorisk depåbild!



Figge!



Kvällstudie! Fantastisk!



Hårdaste depågrannen!



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det funkade över förväntan iaf på gelleråsen i höstas. Bilen gick bra!
(Bilder från Redakt.se)








Vinterplaner då?! Får se vad som hinns med. En uppfräschning av kaross och fälgar skulle vara på sin plats!


Har ärvt speedlabs gamla "7Y" headers vilka är väldigt trevliga. De passar dock inte utan en rejäl ombyggnad av ramen samt att kopplingskåpan måste bearbetas... Vi får se. Ljudet är det ju inget fel på och jag har svårt att tänka mig att motorn går sämre med dessa..



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Kul läsning, Björn! Gott att du fick grepp i bilen tillslut. Fick du utrett vad som orsakade understyrningen tillslut? Det låter läskigt likt hur min betedde sig då min ram var sprucken runt diff/hjulupphägning bak.

Hoppas vi får se dig på i alla fall några racehelger!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kul läsning, Björn! Gott att du fick grepp i bilen tillslut. Fick du utrett vad som orsakade understyrningen tillslut? Det låter läskigt likt hur min betedde sig då min ram var sprucken runt diff/hjulupphägning bak.

Hoppas vi får se dig på i alla fall några racehelger!


Tack Torkel.

Sprucken i bak och det blir understyrt ? Fick du helt plötsligt fäste bak av det?


Jag tror att jag har varit för envis och naiv med att inte gå på med lufttryck i däcken helt enkelt.
Underligt är det, på gelleråsen i höstas visste jag ju bättre och då var det 2+ i asfalten och gick ut med 1.9 i däcken fram och det lirade hur bra som helst...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Björn Davidsson skrev:
Tack Torkel.

Sprucken i bak och det blir understyrt ? Fick du helt plötsligt fäste bak av det?

Jo, vi ska inte måla mljöpartiet på väggen här. Det är säkert som du säger att däcken bara behövde mera tryck.

Angående min bils symptom: Nu vet vi inte säkert när och hur mycket ramen sprack. Men vi misstänker att det gick till precis så: Ramen sprack något (stående start med varma slicks, det blir lite vridmoment då) och effekten är ungefär som om du mjukar upp bakvagnen rejält. Tänk dig att du lättar på K-hämmaren bak (om du nu har någon bak) helt och hållet. När ramen sedan sprack mer fick vi andra spännande effekter, men det var det första symptomet. Jag vet inte hur jämförbara våra bilar är men... skickar med den i alla fall.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Var ju inne på samma ungefär ett tag.
Ramen sprack ju i fram på kinnekulle 2014. Samtidigt hade jag ju byt däcktillverkare då goodyear slutat tillverka favoriterna och de däck bilen gått bäst med. (Hela 2013 gick den som en raket)
Tänkte att det måste ju vara därför det plötsligt slutade lira. Hem o svetsa och förstärka bara för att upptäcka att det slutat gå fort..


Tills nu.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Men jag har hört att 2016 års spec. kommer ta bilen tillbaka till fornstora dagar med hög tillförlitlighet och massor av fart. Eller har jag hört fel?

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Björn Davidsson skrev:
Var ju inne på samma ungefär ett tag.
Ramen sprack ju i fram på kinnekulle 2014. Samtidigt hade jag ju byt däcktillverkare då goodyear slutat tillverka favoriterna och de däck bilen gått bäst med. (Hela 2013 gick den som en raket)
Tänkte att det måste ju vara därför det plötsligt slutade lira. Hem o svetsa och förstärka bara för att upptäcka att det slutat gå fort..


Tills nu.

Det jävliga är just när något går sönder precis samtidigt som man gör en medveten ändring. Principen: "Om det inte funkar, titta där du pillade sist" sätts då raskt ur spel.

Visst känns det gott när man får upp farten igen! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Matz skrev:
Men jag har hört att 2016 års spec. kommer ta bilen tillbaka till fornstora dagar med hög tillförlitlighet och massor av fart. Eller har jag hört fel?


Nej, är det sant! Och jag som försökt vara så jäkla hemlig! Nåja, jag får väl berätta, men inte än...
Alla dealer och samarbetsavtal måste gå i lås innan.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 732



Björn Davidsson skrev:
Matz skrev:
Men jag har hört att 2016 års spec. kommer ta bilen tillbaka till fornstora dagar med hög tillförlitlighet och massor av fart. Eller har jag hört fel?


Nej, är det sant! Och jag som försökt vara så jäkla hemlig! Nåja, jag får väl berätta, men inte än...
Alla dealer och samarbetsavtal måste gå i lås innan.


Det där låter intressant!

Väntar med spänning...
Vore kul om vi kan fightas lite om topplaceringarna i sommar! (om inte JAG skruvar bort mej totalt denna gång)

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Äsch, jag har inga skrupler! Jag avslöjar gärna Björns planer.

Genom mitt nätverk av SPVM-spioner överallt råkar jag veta att bilen faktiskt REDAN har förändrats enligt följande:



Nu du Mattias, nu får du allt öka!

EDIT: Nämnde jag supermegaüberseklådan som tål allt moment från LS7an?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Torkel K skrev:
"massa rabbel"..


Fasicken Torkel ,det var väldigt seriöst för ett inlägg!
Kan jag anlita dig att skriva min teampresentation sen ??? Kan inte bli fel thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12889





Tur att vingen är den samma i alla fall.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Notera nu allihop att Björn faktiskt inte dementerar inlägget... :shifty2:

Björn Davidsson skrev:
Kan jag anlita dig att skriva min teampresentation sen ??? Kan inte bli fel thumbs up
Plötsligt ser jag möjligheten till en sidoinkomst dyka upp...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3721



Torkel K skrev:
Plötsligt ser jag möjligheten till en sidoinkomst dyka upp...

Från redan luspanka racers? You must be kidding.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Lillan sover.. satt och grävde i datorn och hittade en filmsnutt från kinnekulle 2014 tror jag. Kval och ösregn. Det verkligen vräkte ner vill jag minnas. Det var någon i tråden som undrade hur det var att köra utan sidorutor.
Först så immar ju vindrutan igen, rejält med Yes på insidan löser det.

Det är bara startvarvet på filmen, har för mig att kameran dog...

http://youtu.be/sLDBjTsNr5w

Har för mig att jag hade bråttom så jag han bara Yesa en liten del av rutan, men det räcker gott och väl.
Notera vattnets dans efter g-krafterna på stekbordet på passagerarsidan


Vill minnas att det var denna gång som regndäcken helt plötsligt funkade, jag kunde köra väldigt fort.
Blev dock bara kval 8 men det skiljde bara en sekund till kval2an

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Snyggt kört... tror jag. Det var lite svårt att se något! Men kul film att se. Det märks att det greppar i vätan. Jag tar mig friheten att bädda in.


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Bestämde mig tillslut för att knöla in speedlabs 7-Y headers in i bilen. En sen natts borttagande av ynka två rör i ramen konstaterades att de passar för bra för att inte försöka. Trots svårt med ledig tid för en pappaledig räserförare kan det ändå bli nåt av detta! Säger bara en sak-babylarm!

Förarsidan klar! Behövdes endast vrida ut den högra rörböjen på bilden en liten bit för att gå fritt från ramen


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Mockup motorn framme. Några Rör på headersen måste alltjämnt flyttas på. Försöker till det yttersta att behålla samma längd på de Rör som flyttas eller måste böjas om.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Hittade fö. lite ämnen på racemarknaden i Norrköping ifall det skulle behövas till någon böj. 500 spänn för alla!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1644


Trådstartare
Uppstartad för iår! Märkligt sång i motorn med nya headersen. Allt jänkebludder borta. Låter mer som en motorcykel.
Även en lättare provkörning genomförd. Dock verkar styrservot gett upp efter höstens fadäs. Möjligt att pumpen gått torrt. Felsökning pågår...

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Björn Davidsson skrev:
Uppstartad för iår! Märkligt sång i motorn med nya headersen. Allt jänkebludder borta. Låter mer som en motorcykel.


De tror jag nog vi behöver film på thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 61, 62, 63   >>
54 besök senaste veckan (325981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande