Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 216, 217, 218, 219, 220, 221 >> 108 besök senaste veckan (1118090 totalt) |
Väl hemma från Ljungbyhed konstaterade jag att rumpan var rätt oljig, men motor och låda var snustorra.
Krävdes inte många sekunder och hitta felet.. Lite konstigt allt eftersom alla packningar är nya. Drygt också och vänta på frakt från staterna tänkte jag. Men så uppdaterade en annan raggare här på forumet med lite uppgradering av sin bakaxel och då slog det mig att det kanske är problem med övertryck, snarare än dålig packning. Läckaget tyder på att det inte har skett under några sekunder iaf, och det skall rätt mycket turbulens till för att det skall hamna på bakluckan. Det är knappast hastigheterna man får i konbanan, utan snarare hastigheten på vägen dit. Nu är ju inte originallösningen ett under av fria luftvägar direkt, men i stridens hetta råkade jag knäcka den och drog då dit ett pneumatiskt filter istället. Finns ju fancy kit att köpa, tex detta för 220 dollares. Men Jannes såg rätt OK ut tyckte jag, förutom att jag tycker aluminiumbehållare känns lite mer race än patentlösningar med PET-flaskor. Så jag drog ihop ett kit själv. Här pratar vi ungefär 50 gram extra vikt Sen var det bara att snöra på trätofflorna, dra på skinnvästen, slänga in ett par Norrlands Guld i bakluckan och dra ut på galej för att sota ur avgaskanalerna! Nu börjar den faktiskt gå rätt bra om jag får säga det själv. Där finns absolut lite fix att ta itu med i vinter, men inga vibrationer att prata om, styrningen är glappfri och direkt, bromsarna biter riktigt bra även när man bara kör gata, och den är framför allt helt skrammelfri nu. Eller nästan skrammelfri - bakre beläggen skramlar runt lite, men fjäderbleck är beställda. Men i övrigt går den riktigt bra på gatan faktiskt, trots total avsaknad av krängningshämmare. Känns helt otroligt bra att barnsjukdomarna hittills inte varit värre än så här! (famous last words) Ska försöka få mappat körbarhet innan vintern är här, så att sådant är fixat till våren eftersom den går lite ojämnt på låglast. Men i övrigt är jag mer än nöjd med den här inkörningsperioden. Sånt här ska man inte flasha egentligen, för karma kommer alltid i slutändan, men hittills sträcker sig barnsjukdomarna till: En lös skruv till en bromsoksadapter Avsaknad av fjäderplåtar till bromsbeläggen, vilket iof nog har krävt 15 försök innan jag fick till det. En lös skruv till värmeskölden på startmotorn ...Och sprucken kaross kring diffinfästningen som kunde resulterat i ett rejält ras om jag inte upptäckt det. Men efter 15 konbaneburnoutstarter så hittar jag fortfarande inga nya sprickor, så den punkten kan nog snart skrivas av. EDIT: Återstår och se imorgon om det var luftingen som var problemet eller det är något annat. Nu står den i garaget och svalnar. |
||||
Jag är inte tillräckligt cool för energidryck. ICA hade rea på denna, fem spänn för en burk.
...Eller jag menar fem spänn för ett förfyllt uppsamlingskärl. |
||||
Just den där typen av cylindriska catchtankar är en standardlösning i Formula Student, och om jag inte minns helt fel uppskattade av domarkadern som en av de lättaste lösningar som går att uppbringa. Enda problemet där är att minimivolymen är en liter, och det görs så få läskburkar på en liter så man måste skaffa annan dryckjom ...
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
|
||||
Kul att man kan bidra med inspiration Valet av behållare tyder på ett utpräglat sinne för detaljer, en Hansa eller en Slots kanske hade varit mer förväntat till en jänkare men du går mer mot Champagne:
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Går väl att förfina konceptet med en returledning.. Anders, stort grattis till en reggad bil! Jag har följt denna tråd så länge som jag loggat in på rejsa, men har nog aldrig skrivit något utan bara läst i kulisserna. Hur som haver, jättekul att du har kommit dit du är idag. Jag fortsätter att följa med intresse! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Fira att man kört så hårt att all olja runnit ut, det kan inte ha varit annat än för jäkla roligt på vägen dit _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Man tar såklart en liten PET flaska som är genomskinliga. Man vill väl kunna se om det drällt ut något?
gör om gör rätt _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Instämmer, tur att det finns PET-uppsamlingskärl med samma livery som du redan valt _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
|
||||
Som sann raggare måste det väl vara en fickplunta... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Dricker du bara öl ur genomskinliga burkar för att kunna avgöra hur mycket det är kvar i burken, eller nyttjar du andra sinnen än synen? |
||||
vill bara att alla ska veta att det är noggrant genomtänkt att lägga en kommentar i denna tråden. de olika påhoppen, handhuggningarna och andra kommentarerna och spydigheter får de flesta att skita i det. Men nu när det handlade om olika överfyllnadsbehållare kände jag , med svart bälte i ämnet , att jag bör tala.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Nu hoppas jag verkligen inte att det uppfattas som att jag sågar folk så pass hårt att man inte törs kommentera här. Tonen kanske kan vara lite väl hård ibland, men den är alltid hjärtlig. I alla fall från min sida. Eller du kanske var ironisk nu? |
||||
Tack tack tack! Det känns faktiskt fortfarande overkligt att sticka ut på en tur och då köra den helt lagligt. Antar att den känslan sitter i tills att den iaf får enhetlig färg överallt. Kul att du har följt så länge! Ses vi nästa sommar så kom fram och säg hej! |
||||
jag var ironisk, shit, bet det så hårt.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Såja, årets sista tur är avklarad. Lunch med en kollega på golfklubb strax utanför Lund - jag hade enda Pontiacen på parkeringen.
Därefter 2h inspirerad körning på småvägar i ett svalt och vindstilla Skåne. Helt underbar färd och kunde inte slutat säsongen bättre. Lite ovan känsla det här med sista körningen för året, när man som mig mestadels häckat i garaget senaste decenniet. Men samtidigt skönt - när elbilsförare har laddångest inser jag att jag har drabbats av meckångest - bilen är påställd och man kan bara inte ta sig för att börja riva i den för tänk om man kommer på dagen efter att man ska ut och köra? Och då är bilstackarn nerriven och meckprojektet kanske tar 48h att avsluta? DÅ MÅSTE MAN JU VÄNTA TVÅ DAGAR PÅ ATT FÅ KÖRA LIKSOM!?!?!?! Men nu kan man dra en lättnads suck - bil avställd, då kan man skruva. Ser man till hur bilen var att köra i början på sommaren och hur den är nu, så är det en helt annan bil nu. Var och finmappade den hos Japtuning för några veckor sedan. 4h bänk exkl uppspänningar, och därefter en timme på landsväg också. Nu går den mjukt och fint, samt att om man innan kunde lägga i sexan i 100 så kan man numera lägga i den i 70/1300rpm och låååååååååååååångsamt accelerera till 130 utan någon som helst tvekan eller hostande från motorn. Knappt något sot i avgassystemet nu heller längre, till skillnad från innan när piporna var svarta. Motorn går riktigt bra och har fint register, om än lite väl mycket vrid på låga varv - på fuktig asfalt vrider den loss på trean vilket kan vara lite... spännande. Därtill är den numera skrammelfri och bromsarna är knäpptysta. Det som delvis förtar upplevelsen är spakstället till lådan. Tror jag behöver shimsa om det interna växellänkaget på lådan eftersom det är för trögt - tydligen ett vanligt fel på T56or och som många missar att åtgärda (de nöjer sig med och konstatera att jänkelådan är trögväxlad för att det är en jänkelåda). Väl hemma hittade jag en hyfsat stor fläck under oljefiltret när jag kom ut senare på kvällen. Kunde spänna filtret ett helt varv nästan. Hoppsan, kunde blivit ett snöpligt slut på säsongen också. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 216, 217, 218, 219, 220, 221 >> 108 besök senaste veckan (1118090 totalt) |