Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 31, 32, 33   >>
5 besök senaste veckan (218585 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ta höjd både däck fälgar och Aero. Dumt att köpa en gång till

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ta höjd både däck fälgar och Aero. Dumt att köpa en gång till


Du menar go big or go home
Jo de är väl också smart i och för sig, för den totala kostnaden i slutändan.
I dag kör jag med 17x9 och hade väl tänkt fortsätta med de då de täcker till 245 möjligt 255 också.
Aero hade jag ju tänkt mig V1 eller type S






Men du tycker jag skulle gått på tyngre artilleri direkt alltså.
Type gt2 eller gt7, men dom breddar för mycket är jag rädd.




_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Gå upp på 18 med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Supramannen skrev:
Gå upp på 18 med


Du tänker på tillgänglighet i däck dimensioner eller.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fricke.w skrev:
Supramannen skrev:
Gå upp på 18 med


Du tänker på tillgänglighet i däck dimensioner eller.


Ja och snabba däck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Om du nu siktar på ett riktigt mellanår gör det väl inte så mycket att offra lite toppfart för de bredare/tyngre däcken?

Vad räknar du på att turbokonverteringen kommer kosta?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Supramannen skrev:
Fricke.w skrev:
Supramannen skrev:
Gå upp på 18 med


Du tänker på tillgänglighet i däck dimensioner eller.


Ja och snabba däck


Ja vi får se, kannske nya uppsättningen RPF1 får bli 18X9,5

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Om du nu siktar på ett riktigt mellanår gör det väl inte så mycket att offra lite toppfart för de bredare/tyngre däcken?

Vad räknar du på att turbokonverteringen kommer kosta?


Jo så kan det ju vara, kan ju köpa både och i år och göra lite tester vad som går fortast.

Turbo/kompressor ej bestämt helt hundra än, har läst mycket om element tunings äventyr med FA20 och det kostar flis som sagt att få en tillförlitlig FA20.
Så mest lokande är ju ett motorbyte till komplet JDM maskin EJ207 med tillbehör och köra större spridare och pump med orginal turbo första året.
Eller som vi prata om att köra EJ257 med fixad botten.
Tiden till nästa år får avgöra och jag räknar med lite pengar nästa år, så hur mycket det får kosta har jag inte tagit ställning till än
Klart är dock att jag bygger allt själv, då det är kul och man vet vad man får

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4695



Det spelar ingen roll hur mycket du räknar. Det kommer bli dyrare i alla fall

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Cammo skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket du räknar. Det kommer bli dyrare i alla fall


Jo tyvärr vet jag det allt för väl
Men de inte frun vet, mår ingen dåligt av heller

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3214



Hur pass mkt skiljer dessa boxrar sej mot subarus impreza maskin? Går det inte att swappa i en sån?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Mange K skrev:
Hur pass mkt skiljer dessa boxrar sej mot subarus impreza maskin? Går det inte att swappa i en sån?


Motor alternativen jag skrev lite högre upp i tråden går att swappa i relativt lätt, då dom passar utan mod i befintliga motor fästen och mot lådan thumbs up
Tyvärr ligger startmotorn på fel sida för min låda på 4WD maskinerna, men känns som det är ett litet problem att fixa, då allt annat passar

Som sagt då EJ207 = 2L maskin från Impreza STI och köper man JDM maskin där dom haft den sen start fram till nu, kan man få dom med dubbla AVCS och ett trevligt IHI Twinscroll aggregat.
Ej257= 2,5L maskinerna som USA fick 2005 och Europa 2006 minus på dom är väl väldigt sköra ringland och en smid botten är ett måste + kommer standard med vanliga IHI aggregat.

Alla EJ maskiner är även 20-30kg lättare än min FA20 maskin enligt vad jag sätt, sen tillkommer ju turbo och allt i kring, men newer the less lättare i grunden.

Fins ju även nya FA20dit motorn i nya JDM WRX och USA WRX 10:6.1 i komp och en garret Twinscroll honey comb turbo, som sitter monterad direkt nere på grenröret under motor.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fricke.w skrev:
Mange K skrev:
Hur pass mkt skiljer dessa boxrar sej mot subarus impreza maskin? Går det inte att swappa i en sån?


Motor alternativen jag skrev lite högre upp i tråden går att swappa i relativt lätt, då dom passar utan mod i befintliga motor fästen och mot lådan thumbs up
Tyvärr ligger startmotorn på fel sida för min låda på 4WD maskinerna, men känns som det är ett litet problem att fixa, då allt annat passar

Som sagt då EJ207 = 2L maskin från Impreza STI och köper man JDM maskin där dom haft den sen start fram till nu, kan man få dom med dubbla AVCS och ett trevligt IHI Twinscroll aggregat.
Ej257= 2,5L maskinerna som USA fick 2005 och Europa 2006 minus på dom är väl väldigt sköra ringland och en smid botten är ett måste + kommer standard med vanliga IHI aggregat.


Äh ... gå bananas och köp Cornachinis std motor på 700hk.... bara bredda lite i motorutrymmet så passar den....

har ju sett sån i en 944... så borde ju gå även i din

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Fricke.w skrev:
Mange K skrev:
Hur pass mkt skiljer dessa boxrar sej mot subarus impreza maskin? Går det inte att swappa i en sån?


Motor alternativen jag skrev lite högre upp i tråden går att swappa i relativt lätt, då dom passar utan mod i befintliga motor fästen och mot lådan thumbs up
Tyvärr ligger startmotorn på fel sida för min låda på 4WD maskinerna, men känns som det är ett litet problem att fixa, då allt annat passar

Som sagt då EJ207 = 2L maskin från Impreza STI och köper man JDM maskin där dom haft den sen start fram till nu, kan man få dom med dubbla AVCS och ett trevligt IHI Twinscroll aggregat.
Ej257= 2,5L maskinerna som USA fick 2005 och Europa 2006 minus på dom är väl väldigt sköra ringland och en smid botten är ett måste + kommer standard med vanliga IHI aggregat.


Äh ... gå bananas och köp Cornachinis std motor på 700hk.... bara bredda lite i motorutrymmet så passar den....

har ju sett sån i en 944... så borde ju gå även i din


Ja de vore något de.
En i garaget konstaterade att min FA20 är bredare än hans rak 6a är lång

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Om du tänker åka kumho så skulle jag vilja påstå att 245or ger mer grepp än 265. Tråkigt men tyvärr så ser dom helt annorlunda ut...

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Chefen skrev:
Om du tänker åka kumho så skulle jag vilja påstå att 245or ger mer grepp än 265. Tråkigt men tyvärr så ser dom helt annorlunda ut...


Trevligt att höra, för i år blir det just 245 på 9" fälgar, skjuter hoppet till 18" framför mig ett år till i alla fall thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Varit dåligt med tid åt just Toyotan i garaget, har fyllt på kärleks kontot om det kan kallas så men nu verkar mätarna ligga i fas i gen, så från och med i dag blir det tid i garaget i gen.
Så vad har då hänt?
Ja inte mycket tyvärr, har skalat av motorn de mesta yttre och rengjort och förpackat spridare, för att skicka på invändig tvätt + flödes kontroll, DI spridarna behövdes det inte byttas nå teflon tättningar på, då dom är hela och fina, folk har ju stora problem med att dom brinner up, men verkar vara störst problem vid vanlig mak soppa, på E85 blir det nog inte lika het åt dom thumbs up


Och en bild på dom små PI spridarna



Tänkte bytta stiften också när man ändå har chansen, känns dumt att inte göra de nu och kannske behöva göra de på plats mitt i säsongen och bränna sönder sig, men döm om min förvåning när jag fick åka och köpa en tändstifts hylsa, då de var 14mm fattning på stiften


Alla stift höll rätt spel i alla fall så inga konstigheter där.



Tänkte även köpa på mig 1-2st extra tändspolar att ha med mig, då de känns som en billig försäkring.



Igår han jag med att börja plocka borta KW dämparna och demontera vänster fram, hittade inga läckage eller licknande, däremot låter den dämparen som en pårlande Bäck vid in och ut, så ska bli intressant att höra höger i kväll och se om man blir nå klokare.

Matt ska även ringa mig i veckan och prata ny produkter dom ska lansera, intressant att höra upplägget på dom och vad jag kan tänkas behöva betala för grejerna.
Sen väntar jag slutgiltiga svaret från en känd aero tillverkare, om det blir sponsor program 2017

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Ja som befarat under säsongen, så är inte vänster framdämpare i bästa skick.
Höger har inga tendenser till att låta vid in och ut + att höger går ut av sig självt, de vill inte vänster
Så de är bara att skicka på renovering som jag har budgeterat för, bara de att alla pengar jag räknat med att ha på kontot inte riktigt gick som tänkt, inte lika mycket övertid i år
Men de löser väl sig

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Hempo
Gnesta
Här sen Nov 2012
Inlägg: 70



Rekommenderat är att byta teflontätingarna till spridarna såfort de är urtagna dessvärre. Kostar inte många kronor heller men "krävs" ett specialverktyg för att få dit dem.

_________________
Emil Dahlberg
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106


Trådstartare
Hempo skrev:
Rekommenderat är att byta teflontätingarna till spridarna såfort de är urtagna dessvärre. Kostar inte många kronor heller men "krävs" ett specialverktyg för att få dit dem.


Jo det är förvisso sant, har faktist funderingar på att köpa den lilla satans golf peggen/mini slagträtt eller vad vi ska kalla den + tättningar och ha med i reserv lådan också, just in case.
Men sug passar dom här fint åker dom i igen.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3448



Fricke.w skrev:
Hempo skrev:
Rekommenderat är att byta teflontätingarna till spridarna såfort de är urtagna dessvärre. Kostar inte många kronor heller men "krävs" ett specialverktyg för att få dit dem.


Jo det är förvisso sant, har faktist funderingar på att köpa den lilla satans golf peggen/mini slagträtt eller vad vi ska kalla den + tättningar och ha med i reserv lådan också, just in case.
Men sug passar dom här fint åker dom i igen.


Som jag förstått så deformeras tätningarna lätt vid montering/demontering därav rekommendationen.
Surt om du skulle få strul mitt under race bara för att du demonterat för att inspektera...

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 31, 32, 33   >>
5 besök senaste veckan (218585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande