Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo & DCT. | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 33, 34, 35 >> 122 besök senaste veckan (121186 totalt) |
Fasen vad fint, bra jobbat
Ska bli intressant att följa uppdateringar gällande styrningen av diffen. |
||||||||
Tackar Carl Oskar & Magnus.
Jo det är kul om delarna ser bra ut (ser det bra ut så brukar det fungera ) Eftersom bilen används så kommer vi att se vidare på styrningen av diffen före nya bakvagnen monteras i bilen. Har skaffat en MaxxEcu PDM20 som jag kopplat in igår. Nu styr den bara tillslag till Ecu, tändning & Dct lådan. De styrdes tidigare av relä. Nästa steg är att se om vi kan få till styrning av diffen, helst så att den regleras av vilket körläge jag har på DCT lådan. Har någon ideer eller tankar om styrning av diffen så kom gärna med ideer & tips. PDM hamnade i facket på vänster sida ratten. _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
HTG kommer med en Differential control unit med M4 stöd
BMW M-diff förklaring https://youtu.be/xFXlF21yHtw?si=r94C _________________ Sebastian Blomgren BMW E30 Coupe |
||||||||
Vi kommer att testa hur/om det går att reglera diffen med PWM styrning, följer i stort sett följt Benny Steens tänk som han skrev om på sin sida tidigare. Får se om det går, kanske får be han om några tips //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Har inte sett något om HTG's control unit för differential, har du någon länk? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Bartek som driver HTG. la upp det i gruppen förra veckan att de höll på med det.
https://www.facebook.com/reel/298773 _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
nja, inte direkt. Du ligger långt före mig nu. jag handlar väl en diff och labbar med under hösten för att komma ikapp :-) Jag skulle börja med i bänk mäta upp ändlägen för pwm. Hur mycket % pwm motsvarar noll ingrepp(öppen diff) , och % pwm för fullt ingrepp. (ändläget på regleringen , inte 100% diffbroms) Så man inte belastar motorn onödigt mycket och dessutom får onödiga luckor in regleringen. sedan vore intressant att veta vad 100% diffbroms innebär i Nm. beror på hur hårt den "kniper ihop" Sedan bör man även kolla hur signalen från Hall givarna ser ut. Lämpligtvis med dom inkopplade via maxxecu, man kan nog inte lita på att en viss procent PWM ger ett visst mängd Nm i diffbromsen. Det beror på temperatur, hastighet slitage osv. Det är här closed loop regleringen kommer in. Men det kan man finlira in senare. Videon som länkades beskriver det rätt väl. https://youtu.be/xFXlF21yHtw?si=r94C _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||||
en tanke är att även se till få med en 4d tabell med värde Amper då friktionsplattorna slits och vinkeln inte längre kommer stämma gentemot % diffbroms samt att temperatur har en väldigt stor betydelse :-)
_________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||||||||
Ja, mekaniskt så ligger jag lite före nu. Men man ska få det att fungera med. Diffen ligger i garaget så den kan man koppla in o se hur elmotorn fungerar när man försöker att styra den. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Nu blir det avancerat, hoppas gärna att jag kommer till det läget att jag kan slita ner friktionsplattorna Men kul att finlira om jag får det att fungera. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Tackar, kul att bygga in ny teknik i bilen. DCT lådan har vart stor utmaning innan jag bytte ut all styrning till Maxxecu, nu funkar växellåda+motor 100%. Väldigt trevlig att köra, bra effekt o fantastisk låda, hoppas på att nya diffen kommer att fungera lika bra som resten av bilen. Fingranskar man bilen så kanske det inte allt är så snyggt utfört, man vill alltid få det finare & bättre, men bilen som helhet funkar riktigt bra. Får tänka på att det är en bil från 2002 o 21000+mil på mätaren. Presterar riktigt bra med tanke på ålder/mil. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Härligt, ser att ni kommer närmare och närmare att bygga en tempmodell som estimerar temperaturen i lamellen beroende på hur mycket den använts i närtid och omgivningens temp osv, osv... viktigt är att komma ihåg att man kan "kyla" lamellerna genom att öppna helt eller att inte låta dom glida alls, fullt låst alltså. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Ja det stämmer, har aldrig tänkt på att man kan kyla lamellerna //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Har tittat på detta jag med.
Om ni inte ifrågasätter var mina uppgifter kommer ifrån så ska PWMen vara 400Hz, Den drar max 6A. Pin Explanation PWM Pulse-width-modulated activation of the servomotor Shield Shielding 5 V Voltage supply for hall effect sensors Kl. 31E Terminal 31, electronics earth (ground) hall effect sensors SIG Hall effect sensor signal SIG2 Hall effect sensor signal 2 Terminal 31E Terminal 31, electronics earth (ground) temperature sensor Terminal 31E Terminal 31, electronics earth (ground) temperature sensor Size Value Voltage range 8 to 16 V Frequency pulse width modulation 400 Hz Maximum power consumption 6 A Temperature range -40 °C to 80 °C Det sitter 2st Hallgivare som är vridna 90 grader ifrån varandra. Dessa används för att ge positionen. mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46. Turbo & DCT. | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 33, 34, 35 >> 122 besök senaste veckan (121186 totalt) |