Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo & DCT.
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 33, 34, 35   >>
122 besök senaste veckan (121186 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Lämnade in diffens kåpa på vatten blästring/polering. Blir som nytt.

Före:



Efter:


_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Lasse Karlsson skrev:
Lämnade in diffens kåpa på vatten blästring/polering. Blir som nytt.
kostar dylikt?

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Lämnade in diffens kåpa på vatten blästring/polering. Blir som nytt.
kostar dylikt?


600kr

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Bakaxel brygga är färdig nu.
Har inte löst styrningen av diffen än men vi har några saker som kommer att testas. Vill helst kunna styra genom MAXXEcu.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 79



Fasen vad fint, bra jobbat

Ska bli intressant att följa uppdateringar gällande styrningen av diffen.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41707

Forumägare
Forumägare

J*#la fräscht, bättre än nytt typ thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Tackar Carl Oskar & Magnus.

Jo det är kul om delarna ser bra ut (ser det bra ut så brukar det fungera )

Eftersom bilen används så kommer vi att se vidare på styrningen av diffen före nya bakvagnen monteras i bilen. Har skaffat en MaxxEcu PDM20 som jag kopplat in igår.

Nu styr den bara tillslag till Ecu, tändning & Dct lådan. De styrdes tidigare av relä.
Nästa steg är att se om vi kan få till styrning av diffen, helst så att den regleras av vilket körläge jag har på DCT lådan.

Har någon ideer eller tankar om styrning av diffen så kom gärna med ideer & tips.

PDM hamnade i facket på vänster sida ratten.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5611



Lasse Karlsson skrev:
Nästa steg är att se om vi kan få till styrning av diffen, helst så att den regleras av vilket körläge jag har på DCT lådan.

Hur är funktionen att styra diffen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



HTG kommer med en Differential control unit med M4 stöd thumbs up


BMW M-diff förklaring
https://youtu.be/xFXlF21yHtw?si=r94Ckaq7cPAlPIzX

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
super7 skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Nästa steg är att se om vi kan få till styrning av diffen, helst så att den regleras av vilket körläge jag har på DCT lådan.

Hur är funktionen att styra diffen?


Vi kommer att testa hur/om det går att reglera diffen med PWM styrning, följer i stort sett följt Benny Steens tänk som han skrev om på sin sida tidigare.
Får se om det går, kanske får be han om några tips

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
HTG kommer med en Differential control unit med M4 stöd thumbs up


BMW M-diff förklaring
https://youtu.be/xFXlF21yHtw?si=r94Ckaq7cPAlPIzX


Har inte sett något om HTG's control unit för differential, har du någon länk?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1756



Bartek som driver HTG. la upp det i gruppen förra veckan att de höll på med det.

https://www.facebook.com/reel/2987736484693583

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2556



Lasse Karlsson skrev:
super7 skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Nästa steg är att se om vi kan få till styrning av diffen, helst så att den regleras av vilket körläge jag har på DCT lådan.

Hur är funktionen att styra diffen?


Vi kommer att testa hur/om det går att reglera diffen med PWM styrning, följer i stort sett följt Benny Steens tänk som han skrev om på sin sida tidigare.
Får se om det går, kanske får be han om några tips

//Lasse


nja, inte direkt. Du ligger långt före mig nu. jag handlar väl en diff och labbar med under hösten för att komma ikapp :-)

Jag skulle börja med i bänk mäta upp ändlägen för pwm. Hur mycket % pwm motsvarar noll ingrepp(öppen diff) , och % pwm för fullt ingrepp. (ändläget på regleringen , inte 100% diffbroms)
Så man inte belastar motorn onödigt mycket och dessutom får onödiga luckor in regleringen.

sedan vore intressant att veta vad 100% diffbroms innebär i Nm. beror på hur hårt den "kniper ihop"

Sedan bör man även kolla hur signalen från Hall givarna ser ut. Lämpligtvis med dom inkopplade via maxxecu, man kan nog inte lita på att en viss procent PWM ger ett visst mängd Nm i diffbromsen. Det beror på temperatur, hastighet slitage osv. Det är här closed loop regleringen kommer in. Men det kan man finlira in senare.

Videon som länkades beskriver det rätt väl.
https://youtu.be/xFXlF21yHtw?si=r94Ckaq7cPAlPIzX

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Christer G
säffle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 126



en tanke är att även se till få med en 4d tabell med värde Amper då friktionsplattorna slits och vinkeln inte längre kommer stämma gentemot % diffbroms samt att temperatur har en väldigt stor betydelse :-)

_________________
Christer Gellerstedt
0704462430

BMW e30 323 86 s65b40
BMW e90 BMW motorsport 619
GMAB
Rototest 4WD - 2WD
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5114



Jäklar vad häftigt bygge! Mycket snyggt utfört och intressant teknik som integreras!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Lasse Karlsson skrev:
super7 skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Nästa steg är att se om vi kan få till styrning av diffen, helst så att den regleras av vilket körläge jag har på DCT lådan.

Hur är funktionen att styra diffen?


Vi kommer att testa hur/om det går att reglera diffen med PWM styrning, följer i stort sett följt Benny Steens tänk som han skrev om på sin sida tidigare.
Får se om det går, kanske får be han om några tips

//Lasse


nja, inte direkt. Du ligger långt före mig nu. jag handlar väl en diff och labbar med under hösten för att komma ikapp :-)

Jag skulle börja med i bänk mäta upp ändlägen för pwm. Hur mycket % pwm motsvarar noll ingrepp(öppen diff) , och % pwm för fullt ingrepp. (ändläget på regleringen , inte 100% diffbroms)
Så man inte belastar motorn onödigt mycket och dessutom får onödiga luckor in regleringen.

sedan vore intressant att veta vad 100% diffbroms innebär i Nm. beror på hur hårt den "kniper ihop"

Sedan bör man även kolla hur signalen från Hall givarna ser ut. Lämpligtvis med dom inkopplade via maxxecu, man kan nog inte lita på att en viss procent PWM ger ett visst mängd Nm i diffbromsen. Det beror på temperatur, hastighet slitage osv. Det är här closed loop regleringen kommer in. Men det kan man finlira in senare.

Videon som länkades beskriver det rätt väl.
https://youtu.be/xFXlF21yHtw?si=r94Ckaq7cPAlPIzX



Ja, mekaniskt så ligger jag lite före nu. Men man ska få det att fungera med.

Diffen ligger i garaget så den kan man koppla in o se hur elmotorn fungerar när man försöker att styra den.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Christer G skrev:
en tanke är att även se till få med en 4d tabell med värde Amper då friktionsplattorna slits och vinkeln inte längre kommer stämma gentemot % diffbroms samt att temperatur har en väldigt stor betydelse :-)


Nu blir det avancerat, hoppas gärna att jag kommer till det läget att jag kan slita ner friktionsplattorna

Men kul att finlira om jag får det att fungera.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Jäklar vad häftigt bygge! Mycket snyggt utfört och intressant teknik som integreras!


Tackar, kul att bygga in ny teknik i bilen. DCT lådan har vart stor utmaning innan jag bytte ut all styrning till Maxxecu, nu funkar växellåda+motor 100%.
Väldigt trevlig att köra, bra effekt o fantastisk låda, hoppas på att nya diffen kommer att fungera lika bra som resten av bilen.
Fingranskar man bilen så kanske det inte allt är så snyggt utfört, man vill alltid få det finare & bättre, men bilen som helhet funkar riktigt bra.

Får tänka på att det är en bil från 2002 o 21000+mil på mätaren. Presterar riktigt bra med tanke på ålder/mil.


//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699



Christer G skrev:
en tanke är att även se till få med en 4d tabell med värde Amper då friktionsplattorna slits och vinkeln inte längre kommer stämma gentemot % diffbroms samt att temperatur har en väldigt stor betydelse :-)


Härligt, ser att ni kommer närmare och närmare att bygga en tempmodell som estimerar temperaturen i lamellen beroende på hur mycket den använts i närtid och omgivningens temp osv, osv...
viktigt är att komma ihåg att man kan "kyla" lamellerna genom att öppna helt eller att inte låta dom glida alls, fullt låst alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 876


Trådstartare
MaZ skrev:
Christer G skrev:
en tanke är att även se till få med en 4d tabell med värde Amper då friktionsplattorna slits och vinkeln inte längre kommer stämma gentemot % diffbroms samt att temperatur har en väldigt stor betydelse :-)


Härligt, ser att ni kommer närmare och närmare att bygga en tempmodell som estimerar temperaturen i lamellen beroende på hur mycket den använts i närtid och omgivningens temp osv, osv...
viktigt är att komma ihåg att man kan "kyla" lamellerna genom att öppna helt eller att inte låta dom glida alls, fullt låst alltså.


Ja det stämmer, har aldrig tänkt på att man kan kyla lamellerna thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1367



Har tittat på detta jag med.

Om ni inte ifrågasätter var mina uppgifter kommer ifrån så ska PWMen vara 400Hz, Den drar max 6A.

Pin Explanation
PWM Pulse-width-modulated activation of the servomotor
Shield Shielding
5 V Voltage supply for hall effect sensors
Kl. 31E Terminal 31, electronics earth (ground) hall effect sensors
SIG Hall effect sensor signal
SIG2 Hall effect sensor signal 2
Terminal 31E Terminal 31, electronics earth (ground) temperature sensor
Terminal 31E Terminal 31, electronics earth (ground) temperature sensor


Size Value
Voltage range 8 to 16 V
Frequency pulse width modulation 400 Hz
Maximum power consumption 6 A
Temperature range -40 °C to 80 °C

Det sitter 2st Hallgivare som är vridna 90 grader ifrån varandra. Dessa används för att ge positionen.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo & DCT.
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 33, 34, 35   >>
122 besök senaste veckan (121186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande