Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO Roadsport B -79 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (66999 totalt) |
Såhär ser det ut, nästan helt klart. Väntar med att borra dom sista hålen tills bilen står på egna hjul, så att staget inte blir förspännt i tryck Behöver skaffa med rör, blir stål så att jag kan svetsa ihop krysset. Såhär kan det kanske bli med den ena, den andra går såklart från andra fjäderbenstornet. Får nog kapa lite i förstärkningen i huven, men det får man ju stå ut med. Trängst är det vid gasvajer/spjällmekanismen, men gör jag om det lite så kanske det går. En lite halvt fatal tankemiss är att motorn sitter lite lägre nu än normalt på vänster sida, ca 1 cm pga man får lossa vä motorfäste lite för att få loss sumpen. Men det kanske går att ha det så om jag lägger distansbricka under motorfästet. Inte illa för tyngdpunkten isf . Men eftersom frigången mot framvagnsbalken är mkt liten så blir det nog bara 5-8 mm man kan sänka motorn. Kanske ska banka lite på framvagnsbalken.... _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Hade ett motorfäste som var rätt så "raddigt" (dåligt, nästan helt sönder betyder det på rikssvenska). Så jag modiferade det så att motorn dels blir stummonterad på högersidan och dels att infästningen är justerbar i höjd . Just nu är det ställt så att motorn sitter 15 mm lägre. Det är iofs möjligt att montera den ännu lägre, kanske ytterligare 25-30 mm men då behöver jag lossa motorn från transaxeln för att kunna montera motorfästet, så det får anstå tills tillfäller eller inspiration infinner sig. Andra sidan går att modifiera på samma sätt, men dels blev det sent igår och dels är den sidan inte dålig, så den sitter bara med en 15 mm distans för närvarande. Bilen lär ju inte bli tystare och bekvämare av dessa motorfästen
Smeden som skulle slå gänga på mina fjäderben schabblade till det lite, istället för M60x2 eller vad det skulla vara som passar mot tillgängliga spännmutten till kullager så fick han fatt i en spännmutter från Hedenhös tid med ngn konstig tumgänga och slog gängan efter den. Iofs bryr jag mig inte om det, men han hade ju bara en sådan mutter och fler verkar vara omöjliga att få tag i. Så det är fördröjt för närvarande. _________________ Pär Hylander |
||||||
Nu är det löst! Såhär ser hylsan ut:
Provar med fjädern över. Hylsan står i det gamla fjädersätet, så man ser hur mycket större org fjäder är. Styrning mellan fjäder och muttrar ska svarvas till i alu. Även nytt fjädersäte upptill ska ersätta den i pressad plåt på bilden. Det röda som syns allra överst är en del av fjäderbenslagringen. Fjäderbenet är Bilstein, uppochnedvänt så att kolven är fastskruvad nertill och det blanka man ser är själva stötdämparkroppen som rör sig i fjäderbenshuset. Som synes är fjädern för kort för att alltid vara förspänd, så det blir en vajer som dropstop. _________________ Pär Hylander |
||||||
Visst kan man göra en bur som går att plocka ut! Jag har det i min honda crx 1986 och den har godkänts för roadsport av Boy Beckert/SBF region halland. Den är helt enkelt demonterbar och en polare som svetsar på getinge verken byggde den till mig. Du får gärna kontakta mig för en titt. Maila på lorentzon1@hotmail.com så kan jag visa upp den i Halmstad. _________________ Manne Lorentzon |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
300 pund per tumme, 9 tummar lång, två tummar och ett lillfinger (halv tumme) innerdiamter. I verkligheten 65mm _________________ Pär Hylander |
||||||
Ha, det är nästan precis 2Hz i Dans exelblad, jag misstänker att de matchar befintlig sättning bak. Skall bli kul att höra intrycken till sommaren _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Varför inte hjälpfjädrar istället?
Dropstops kan ha vissa andra effekter än att bara minska utfjädringen. Utzon roar sig tydligen med detta istället för krängare...men mja...jag har iaf inte fått koll på det och därför känns det lite diffust. |
||||||
Han gör det inte helt utan framgång och det är svårt att argumentera mot dom varvtiderna..... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Nä det är jag fullt medveten om så ta det inte som kritik... Jag sa bara att JAG inte fått kläm på det och känner nog att jag håller mig till vanliga krängare istället. Ville bara påvisa för Pär att det KAN bli galet med dropstops...ifall han inte tänkt på det innan. |
||||||
Kanske fel ord att använda dropstops, eftersom det är så förknippat som krängningshämmarersättare (puh, vilket långt ord). Jag avser att ha kvar min justerbara (weltmeister)krängare och använda vajer (alt Fredriks patentkonstruktion) för att hålla fjädern på plats. Dels för att den verkligen ska vara på plats dom jag ger mig ut på exkursion vid sidan av banan, dels ifall ngn bana är såpass guppig att vi blir luftburna och dels för att jag är helt säker på att SBP har synpunkter på att fjädern ligger löst och skramlar när man där på årligt besök. Sen är jag iofs medveten om att dom kan ha synpunkter på en vajer, men jag hoppas det går _________________ Pär Hylander |
||||||
Tror jag nog! Detta lära ju inte göra underverk för varvtiderna antar jag, största anledningen är att få ordning på däckslitaget faktiskt. Det är nog snarare frågan om jag kan hänga på eftersom jag fått för mig att du har ett större stuteri nu än förra året? _________________ Pär Hylander |
||||||
Ja, det blir nog lite kul effekter, om jag inte fattat fel så flyttar det ju rollcentrum för aktuell axel till kontaktpunkten mellan underlaget och inre hjulet. Sen vad det innebär har jag ingen direkt uppfattning om. _________________ Pär Hylander |
||||||
Hej Pär Jag råkade ut för SBP med min gamla bil angående lösa fjädrar. Den förste, i Landskrona, sa "att så kan det inte se ut. Tänk om den hamnar fel?" OCH...??? ombesiktning! Den andre, vid ombesiktningen i Lund, kommenterade det det hela - "Vad var det för fel på fjädrarna? och ...den kommer ju ingenstans även om den skulle ligga löst." och skakade på huvet. Nyckfulla och/eller olika utbildade. Gör vad som känns bäst men hjälpfjädrarna kostar lika mycket som dem riktiga. Lycka till Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Tar jag absolut inte som någon kritik, det är Utzon som har dropstops inte jag...... Jag tar inte heller till mig dropstops-teorin men tänker prova ändå. Lätt och billigt att slänga dit och antagligen ännu snabbare att plocka bort. Vad tror du om förspända dropstops fram kanske 300-400N? Vad händer vid instyrning då och hur reagerar bilen när den övervinner förspänningen?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Bra tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||||
Jodå, nog avlas det hästar allt! Dock är inte spisen klar på många månader än. Hoppas kunna få i den i slutet av året, och då skall du få det svårt! _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Får väl terra dig med att receptet att få en 931-maskin att lämna ca 50 hk till kan vara enligt följande: 1 st tryckreduceringsventil för pneumatik (400 kr ?) Lite slang och kopplingar till ovan (200 kr) 1 st bränslespridare från skroten (50kr) 1 st tryckvakt (125 kr) Lite kopplingar och slang till ovan (300 kr?) 1 st mikrobrytare (30 kr?) Lite sladd och kabelskor (10kr) 1 st intercooler som redan ligger på hyllan 1 st inspirerad kväll i garaget Antagligen blir körbarheten på låg och mellaregister blir nog inte bra med detta recept, en sk boost-retarder för tändningen behövs nog oxo. _________________ Pär Hylander |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 TURBO Roadsport B -79 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (66999 totalt) |