Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (66999 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare

Såhär ser det ut, nästan helt klart.


Väntar med att borra dom sista hålen tills bilen står på egna hjul, så att staget inte blir förspännt i tryck


Behöver skaffa med rör, blir stål så att jag kan svetsa ihop krysset. Såhär kan det kanske bli med den ena, den andra går såklart från andra fjäderbenstornet. Får nog kapa lite i förstärkningen i huven, men det får man ju stå ut med.


Trängst är det vid gasvajer/spjällmekanismen, men gör jag om det lite så kanske det går. En lite halvt fatal tankemiss är att motorn sitter lite lägre nu än normalt på vänster sida, ca 1 cm pga man får lossa vä motorfäste lite för att få loss sumpen. Men det kanske går att ha det så om jag lägger distansbricka under motorfästet. Inte illa för tyngdpunkten isf . Men eftersom frigången mot framvagnsbalken är mkt liten så blir det nog bara 5-8 mm man kan sänka motorn. Kanske ska banka lite på framvagnsbalken....

_________________
Pär Hylander
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul med bilder Pär
Nu fick ju jag lite ideer...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hade ett motorfäste som var rätt så "raddigt" (dåligt, nästan helt sönder betyder det på rikssvenska). Så jag modiferade det så att motorn dels blir stummonterad på högersidan och dels att infästningen är justerbar i höjd . Just nu är det ställt så att motorn sitter 15 mm lägre. Det är iofs möjligt att montera den ännu lägre, kanske ytterligare 25-30 mm men då behöver jag lossa motorn från transaxeln för att kunna montera motorfästet, så det får anstå tills tillfäller eller inspiration infinner sig. Andra sidan går att modifiera på samma sätt, men dels blev det sent igår och dels är den sidan inte dålig, så den sitter bara med en 15 mm distans för närvarande. Bilen lär ju inte bli tystare och bekvämare av dessa motorfästen

Smeden som skulle slå gänga på mina fjäderben schabblade till det lite, istället för M60x2 eller vad det skulla vara som passar mot tillgängliga spännmutten till kullager så fick han fatt i en spännmutter från Hedenhös tid med ngn konstig tumgänga och slog gängan efter den. Iofs bryr jag mig inte om det, men han hade ju bara en sådan mutter och fler verkar vara omöjliga att få tag i. Så det är fördröjt för närvarande.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Nu är det löst! Såhär ser hylsan ut:




Provar med fjädern över. Hylsan står i det gamla fjädersätet, så man ser hur mycket större org fjäder är. Styrning mellan fjäder och muttrar ska svarvas till i alu. Även nytt fjädersäte upptill ska ersätta den i pressad plåt på bilden. Det röda som syns allra överst är en del av fjäderbenslagringen.

Fjäderbenet är Bilstein, uppochnedvänt så att kolven är fastskruvad nertill och det blanka man ser är själva stötdämparkroppen som rör sig i fjäderbenshuset.

Som synes är fjädern för kort för att alltid vara förspänd, så det blir en vajer som dropstop.

_________________
Pär Hylander
Citera
Manneman
Ängelholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 30



Caspar F skrev:
Nu känns det som om jag stjäl alla andras trådar...

Johan.. som jag skrev i Jannes tråd

jag själv skrev:
JanneZ3 skrev:

Minimium krav är båge över huvudet med 2 bakåt strävor tror jag, FIA godkända bälten.
Vet inte om stolarna måste vara det men det skadar ju aldrig att ha riktiga stolar.

Huvudströmbrytare

FIA godkänd skyddsutrustning overall,underställ,handsakar,hjälm och skor.
Har säker glöm lite små saker men i stora drag så ska det väl vara allt.


Nya stolar står som sagt redan i källaren och de är FIA godkända, Sparco Evo L (för att jag är fet.. ) Huvudströmbrytare ser jag inte som ett problem. Bilen kommer redan till våren att vara avsäkrad med snabbrytare till stereon I princip borde väl det vara samma sak. Bälten tänkte jag köpa när stolarna köptes, men tyckte det kändes jobbigt att hitta 6 fästpunkter..

Det enda som talar emot är buren... FULT!!! (Nu vet jag att jag blir nerbankad, men va f-n burarna är fula) Kan man göra en bur som går att plocka ut enkelt??

Tyvärr är jag lite för mycket elitmänniska för att ge mig ut i en tävling där jag vet att jag troligtvis kommer sist Det skulle bara få mig att ruttna och lägga ner allting, så prova banorna, kolla tiderna, träna körteknik kommer först, sedan


Alternativen vore i så fall att behålla 1800w stereon, sätta på Ice-led neonflipper under bilen som spelar i takt med musiken i alla färger, köra nattlopp och iallafall märkas. Kanske ett sätt att vinna då alla blir distraherade och kör av?!??!


Ehhhh!?!?! NOT!!


Visst kan man göra en bur som går att plocka ut! Jag har det i min honda crx 1986 och den har godkänts för roadsport av Boy Beckert/SBF region halland. Den är helt enkelt demonterbar och en polare som svetsar på getinge verken byggde den till mig. Du får gärna kontakta mig för en titt. Maila på lorentzon1@hotmail.com så kan jag visa upp den i Halmstad.

_________________
Manne Lorentzon
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det ser ju riktigt lovande ut Pär thumbs up
Vad blev det för fjäder??

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Det ser ju riktigt lovande ut Pär thumbs up
Vad blev det för fjäder??


300 pund per tumme, 9 tummar lång, två tummar och ett lillfinger (halv tumme) innerdiamter. I verkligheten 65mm

_________________
Pär Hylander
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pär Hylander skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Det ser ju riktigt lovande ut Pär thumbs up
Vad blev det för fjäder??


300 pund per tumme, 9 tummar lång, två tummar och ett lillfinger (halv tumme) innerdiamter. I verkligheten 65mm


Ha, det är nästan precis 2Hz i Dans exelblad, jag misstänker att de matchar befintlig sättning bak. Skall bli kul att höra intrycken till sommaren

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2629



Ser trevligt ut Pär! thumbs up

Får se den 10 Maj på Knutan om jag fortfarande kan hänga på!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Varför inte hjälpfjädrar istället?

Dropstops kan ha vissa andra effekter än att bara minska utfjädringen.
Utzon roar sig tydligen med detta istället för krängare...men mja...jag har iaf inte fått koll på det och därför känns det lite diffust.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Andreas Lidström skrev:
Varför inte hjälpfjädrar istället?

Dropstops kan ha vissa andra effekter än att bara minska utfjädringen.
Utzon roar sig tydligen med detta istället för krängare...men mja...jag har iaf inte fått koll på det och därför känns det lite diffust.


Han gör det inte helt utan framgång och det är svårt att argumentera mot dom varvtiderna.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



FSN skrev:


Han gör det inte helt utan framgång och det är svårt att argumentera mot dom varvtiderna.....


Nä det är jag fullt medveten om så ta det inte som kritik...

Jag sa bara att JAG inte fått kläm på det och känner nog att jag håller mig till vanliga krängare istället.

Ville bara påvisa för Pär att det KAN bli galet med dropstops...ifall han inte tänkt på det innan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
FSN skrev:


Han gör det inte helt utan framgång och det är svårt att argumentera mot dom varvtiderna.....


Nä det är jag fullt medveten om så ta det inte som kritik...

Jag sa bara att JAG inte fått kläm på det och känner nog att jag håller mig till vanliga krängare istället.

Ville bara påvisa för Pär att det KAN bli galet med dropstops...ifall han inte tänkt på det innan.


Kanske fel ord att använda dropstops, eftersom det är så förknippat som krängningshämmarersättare (puh, vilket långt ord). Jag avser att ha kvar min justerbara (weltmeister)krängare och använda vajer (alt Fredriks patentkonstruktion) för att hålla fjädern på plats. Dels för att den verkligen ska vara på plats dom jag ger mig ut på exkursion vid sidan av banan, dels ifall ngn bana är såpass guppig att vi blir luftburna och dels för att jag är helt säker på att SBP har synpunkter på att fjädern ligger löst och skramlar när man där på årligt besök. Sen är jag iofs medveten om att dom kan ha synpunkter på en vajer, men jag hoppas det går

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Ser trevligt ut Pär! thumbs up

Får se den 10 Maj på Knutan om jag fortfarande kan hänga på!


Tror jag nog!

Detta lära ju inte göra underverk för varvtiderna antar jag, största anledningen är att få ordning på däckslitaget faktiskt.

Det är nog snarare frågan om jag kan hänga på eftersom jag fått för mig att du har ett större stuteri nu än förra året?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Dropstops kan ha vissa andra effekter än att bara minska utfjädringen.
Utzon roar sig tydligen med detta istället för krängare...men mja...jag har iaf inte fått koll på det och därför känns det lite diffust.


Ja, det blir nog lite kul effekter, om jag inte fattat fel så flyttar det ju rollcentrum för aktuell axel till kontaktpunkten mellan underlaget och inre hjulet. Sen vad det innebär har jag ingen direkt uppfattning om.

_________________
Pär Hylander
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Pär Hylander skrev:
Andreas Lidström skrev:
FSN skrev:


Han gör det inte helt utan framgång och det är svårt att argumentera mot dom varvtiderna.....


Nä det är jag fullt medveten om så ta det inte som kritik...

Jag sa bara att JAG inte fått kläm på det och känner nog att jag håller mig till vanliga krängare istället.

Ville bara påvisa för Pär att det KAN bli galet med dropstops...ifall han inte tänkt på det innan.


Kanske fel ord att använda dropstops, eftersom det är så förknippat som krängningshämmarersättare (puh, vilket långt ord). Jag avser att ha kvar min justerbara (weltmeister)krängare och använda vajer (alt Fredriks patentkonstruktion) för att hålla fjädern på plats. Dels för att den verkligen ska vara på plats dom jag ger mig ut på exkursion vid sidan av banan, dels ifall ngn bana är såpass guppig att vi blir luftburna och dels för att jag är helt säker på att SBP har synpunkter på att fjädern ligger löst och skramlar när man där på årligt besök. Sen är jag iofs medveten om att dom kan ha synpunkter på en vajer, men jag hoppas det går


Hej Pär

Jag råkade ut för SBP med min gamla bil angående lösa fjädrar.
Den förste, i Landskrona, sa "att så kan det inte se ut. Tänk om den hamnar fel?" OCH...??? ombesiktning!
Den andre, vid ombesiktningen i Lund, kommenterade det det hela - "Vad var det för fel på fjädrarna? och ...den kommer ju ingenstans även om den skulle ligga löst." och skakade på huvet.

Nyckfulla och/eller olika utbildade.

Gör vad som känns bäst men hjälpfjädrarna kostar lika mycket som dem riktiga.

Lycka till
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Andreas Lidström skrev:
FSN skrev:


Han gör det inte helt utan framgång och det är svårt att argumentera mot dom varvtiderna.....


Nä det är jag fullt medveten om så ta det inte som kritik...

Jag sa bara att JAG inte fått kläm på det och känner nog att jag håller mig till vanliga krängare istället.

Ville bara påvisa för Pär att det KAN bli galet med dropstops...ifall han inte tänkt på det innan.



Tar jag absolut inte som någon kritik, det är Utzon som har dropstops inte jag......

Jag tar inte heller till mig dropstops-teorin men tänker prova ändå. Lätt och billigt att slänga dit och antagligen ännu snabbare att plocka bort. Vad tror du om förspända dropstops fram kanske 300-400N? Vad händer vid instyrning då och hur reagerar bilen när den övervinner förspänningen??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FSN skrev:

Jag tar inte heller till mig dropstops-teorin men tänker prova ändå. Lätt och billigt att slänga dit och antagligen ännu snabbare att plocka bort. Vad tror du om förspända dropstops fram kanske 300-400N? Vad händer vid instyrning då och hur reagerar bilen när den övervinner förspänningen??


Bra tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7952

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2629



Pär Hylander skrev:
Rikard Ahlin skrev:
Ser trevligt ut Pär! thumbs up

Får se den 10 Maj på Knutan om jag fortfarande kan hänga på!


Tror jag nog!

Detta lära ju inte göra underverk för varvtiderna antar jag, största anledningen är att få ordning på däckslitaget faktiskt.

Det är nog snarare frågan om jag kan hänga på eftersom jag fått för mig att du har ett större stuteri nu än förra året?


Jodå, nog avlas det hästar allt! Dock är inte spisen klar på många månader än. Hoppas kunna få i den i slutet av året, och skall du få det svårt!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Pär Hylander skrev:


Det är nog snarare frågan om jag kan hänga på eftersom jag fått för mig att du har ett större stuteri nu än förra året?


Jodå, nog avlas det hästar allt! Dock är inte spisen klar på många månader än. Hoppas kunna få i den i slutet av året, och skall du få det svårt!


Får väl terra dig med att receptet att få en 931-maskin att lämna ca 50 hk till kan vara enligt följande:

1 st tryckreduceringsventil för pneumatik (400 kr ?)
Lite slang och kopplingar till ovan (200 kr)
1 st bränslespridare från skroten (50kr)
1 st tryckvakt (125 kr)
Lite kopplingar och slang till ovan (300 kr?)
1 st mikrobrytare (30 kr?)
Lite sladd och kabelskor (10kr)
1 st intercooler som redan ligger på hyllan
1 st inspirerad kväll i garaget

Antagligen blir körbarheten på låg och mellaregister blir nog inte bra med detta recept, en sk boost-retarder för tändningen behövs nog oxo.

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hur blir det med E85-planerna?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (66999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande