Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
16 besök senaste veckan (118475 totalt)
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Där ser man. Tack för tipset. Just nu lutar det åt 3,46 då den lämpar sig bäst för en Ringen-resa. Hade 3,73 på den gamla bilen. I Sverige funkar det ju kalas men ner till Ringen är den inte lika optimal.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tifosi skrev:
Där ser man. Tack för tipset. Just nu lutar det åt 3,46 då den lämpar sig bäst för en Ringen-resa. Hade 3,73 på den gamla bilen. I Sverige funkar det ju kalas men ner till Ringen är den inte lika optimal.


Låter vettigt. Funkar bra på Kinnekulle också thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Dubbel

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Fick spenderat några timmar garaget idag. Målet var samma som senast jag var i garaget för 2v sedan, bakvagn och tank ska ner. Det sket sig, igen.
Började med att pumpa ur knappt 20 liter bensin ur tanken så den blir lite smidigare att hantera när den ska ner. Sen skulle jag lossa kardan från diffen. Där sket det sig. Då bromsarna redan är borta från bilen så kan jag ju bara använda motorn att hålla emot med. Jag försökte använda ett lagom stort skaft men motorn orkar inte hålla mot. Tog då fram mutterknackaren. Resultatet var 2 bult som lossade fint och 2 trasiga e-torx-skallar.



Tips för att få loss dessa bultar mottages gärna.

Måste nog öka takten i garaget lite om jag vill ha nått att köra nästa år. Några timmar varannan helg kommer jag inte långt med.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Du får väl kapa av dem. När klumpen är nere blir det ju lite mer lättarbetat att få ur resterna. Tex borra hål och knacka i en torx.

Ang tanken så måste du vara försiktig när du lossar luftslangar från tanken. Lätt att vrida sönder anslutningarna på tanken. Den blå på bild. Synd att behöva byta tank av den anledningen. Du skulle visserligen inte vara den förste


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Om det finns plats kan du trä en större mutter utanpå de rundade skallarna. Sedan sticker du in svetsen i hålet på mutter och svetsar fast den i bulten. Passa på att dra ut bulten då den är riktigt varm från svetsandet.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det där med att svetsa fast en mutter var ju smart men då jag inte har nån svets så får det bli vinkelslipen istället.
Att där finns luftslangar å grejjer på tanken hade jag nog inte tänkt på så tack för det tipset.
Tyvärr dröjer det tills nästa år innan jag är i garaget igen.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tifosi skrev:
Det där med att svetsa fast en mutter var ju smart men då jag inte har nån svets så får det bli vinkelslipen istället.
Att där finns luftslangar å grejjer på tanken hade jag nog inte tänkt på så tack för det tipset.
Tyvärr dröjer det tills nästa år innan jag är i garaget igen.


Varför ska du ta ner tanken? Gissar på att du ska byta bromsrör. Du kanske bara kan sänka tanken en smula så slipper du krångla med alla slangar. Jag minns det som ett ganska krångligt och tråkigt meck att ta ner tanken nämligen

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Mycket riktigt är det bromsrör som skall bytas. Dom var väl egentligen inte så dåliga i bak men installationen var det sämsta jag sett. Rören satt fast vid väggen framför tanken sen efter det så hängde dom bara. Skall inte rör och slangar vara fästa i nått var 30e cm?

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu har det äntligen hänt lite i garaget.

Alla framvagndetaljer är borta från bilen. Nya bärarmar och styrstag ska dit. Hade gärna köpt Millways fräsiga camberplattor för att få lite mer camber och caster men det blir nog att försöka modifiera XYZ-grejjerna själv. Har lite dåligt med pengar så kommer bli tvungen att skippa hälften av uppgraderingarna som jag hade velat göra.



Så idag trillade till slut bakvagnen ner 1,5mån senare än planerat. Kunde inte se några sprickor runt infästningarna dock en del rost. Får kolla lite noggrannare när jag slipar rent runt. Har tänkt att byta ut lite bussningar till strongflex. Hade tänkt att byta ut diff och drivaxlar men det får jag spara in på.



Måste få iväg en beställning på grejjer nu i veckan.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu är även grenrören bortskruvade. Fy va meckigt det är. Inga muttrar lossande utan jag fick ut alla pinnbultarna. Flänsarna mot toppen är inte helt 100 plana så jag ska försöka plana dom på jobbet.



Nu är även de mesta beställt så återmontering kommer påbörjas så småningom.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Nu så! Återmontering påbörjad.

I dag tog jag tag i bromsrören. Jösses va meckigt. Att få dit höger fram va redigt jobbigt. Att jag var själv gjorde inte saken lättare. Försökte göra lite snygga böjjar på rören med en liten biltema-tång. Det är inte lätt att få böjjarna där man vill ha dom. Jaja, det kunde blivit mycket fulare. I morgon blir det fortsättning med röret till vänster bak. I bromsrörskitet medföljde bara ett kort rör till höger bak. Tydligen så är det en skarv orginal. Så det långa längsgående röret har jag inte. Får se om jag kan fixa ett sånt nästa vecka.





Det är inte bara bilen som får nya grejjer. Ny hjälm, balaklava och handskar har det också blivit.


_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Idag har det inte hänt särskilt mycket i garaget. Bromsröret till vänster bak är till slut på plats.

Har dock lite funderingar angående installationen av Strongflex Polyuretan-bussning i bakvagnsbryggan. Vill ju veta exakt hur jag ska göra innan de gamla bussningarna åker ur.
Det verkar som att de blir en glipa mellan de främre bussningarna och karossen. Det är ju ett urtag i bussningen men det är ju inte lika djupt som sexkantskragen på bulten som sitter i karossen är hög. Sen passar ju inte kupningen på den stora bygeln i bussningen men det kanske löser sig när man börjar dra åt muttern.
Vad gäller de bakre bussningarna så antar jag att den plana ytan ska upp mot karossen. Den stora brickan där är ju också kupad och den passar inte heller riktigt i urtaget på bussningen. Här kanske det är meningen då trycket då hamnar över hela bussningen istället för stålhylsan.
Är det nån som har erfarenhet av liknande bussningar? Det kanske bara är att skruva dit så blir det bra.
Så här ser grejjerna ut iaf.



_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Mjaaa... Just strongflex är ju kanske inte helt kända för att ha grejor som passar utan lite modifiering

Jag har aldrig haft några själv men andra som har haft verkar ha haft lite synpunkter.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Vi får väl se hur det funkar. Jag testar att skruva dit dom som jag tror att det ska va. Först måste jag ju dock få bort dom gamla men det ska nog gå med en del värme och en stor avdragare.

Körde lite övertid på jobbet idag och passade då på att ta med mig dom övre bärarmarna och fick pressat i en ny bussning. Det vart strongflex även här och det passade nog bra. Lyckades dock kröka ena stålhylsan men det går fortfarande att få igenom bulten. .

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Två steg framåt och ett steg tillbaka.
Planen för helgen var att få upp bakvagnen igen. Så blev det inte.
Fick ett 5m långt bromsrör fixat hos Mekonomen. Tyvärr blev det lite för långt, men lite snurr på bromsvätskan gör nog inget. Nu är iaf alla bromsrör på plats så jag kan fokusera på annat ett tag.



Att få bort de gamla org. bussningarna gick väldigt smidigt. Hade tänkt att pressa dit Strongflexbussningarna med hjälp av lite stora brickor och gängstång. Det tog tvärstopp. Fick helt (inte så) enkelt skruva bort allt som satt fast i bakvagnsbryggan och ta med den till jobbet. Hoppas hinna med att fixa den nån eftermiddag nu i veckan. Den är inte vacker att se på men det är väl bara att blunda. Den får fortsätta att se hemsk ut ett tag till.



Har en fundering angående hjulvinklar i fram. Med XYZ-topplagringen så fick jag ca 2,3gr camber och mindre caster än original. I år vill jag ha det lite bättre. Enklaste lösningen är ju att slå en signal till Millway men dom pengarna har jag inte riktigt. Det jag ska försöka göra är att tillverka en distansring på ca 9mm så fjäderbenet kan fällas in under fjädertornet. Sen måste även spåret i XYZ-plattan förlängas lite. För att få mer caster så kan ju plattan vridas så justeringen blir snett innåt bakåt. Måste räkna lite på om det kommer att funka. Hålet i fjädertornet kan hamna i vägen ändå. Mer caster hade man ju fått med en excentrisk bussning i bärarmen men det har jag inte heller råd med. Nån som har några konkreta tips om hur jag ska göra?

Skulle även behöva lite svetshjälp med avgassystemet. Har köpt en katalysator och nu behöver ju den tillsammans med lite smådelar byggas ihop så den passar in i resten av systemet. Finns det nån här i Vetlanda/jönköpingstrakten som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med det? Hör av er i så fall.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ska du ha distans i fjädertornet för skruvarnas skull eller även lagerhuset?
Är det bara skruvarna så kan du ju använda lågskallig skruv. Jag yxade till en 5mm hjulspacer till gamla bilen om jag minns rätt..
Du behöver nog inte överdriva neg camber, har en känsla av att E46 kräver lite mindre än E36 av nån anledning. Jag har nu -3,3gr men däcktempen säger att jag ska minska något.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Det är lagerhuset som tar i. Om jag nu inte behöver massor av camber så kanske det kan funka med en distans och uppfrästa spår i plattan. Får ta lite mått och räkna lite.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Har gjort en snabb uträkning. Skulle jag fixa en distans och fälla fjäderbenet rakt inåt så skulle det ge ca 0,9gr mer camber. Alltså ca 3,2gr. Kanske händer nått litet med castern.
Skulle jag vrida topplagret skulle det kunna ge ca 1,9gr mer caster men dessvärre ca 0,2gr mindre camber.
Jag kanske skulle kunna skrapa lite i botten på spargrisen och köpa något. Det är ju antingen excentrisk bärarmsbussning eller topplager.
Vad finns det för för-och nackdelar med att ha casterjusteringen i bärarmsbussningen mot att ha den i topplagret? Topplagret kostar ju dubbelt så mycket som bärarmsbussningen.
Hmm. Man kanske skulle testa att tillverka en egen excentrisk bärarmsbussning. Skulle ju kunna använda den inre delen av av Strongflex-bussningen jag har nu och svarva till en bit nylon med hålet lite förskjutet. Måste bara räkna lite på hur mycket hålet i nylonet ska vinklas. Bärarmen kommer ju inte att möta bussningen vinkelrätt.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008





Så här ser det ut på min E46a. Millways höga E36-topplagring på snedden. Har en Millway distans/fjädertornsplatta också. Även excentrisk bussning i bärarmen. Har -3,3 gr camber och 7,0gr caster.
Bärarmsbussningen ger väl ca 0,8 gr mer caster.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 416


Trådstartare
Ska försöka tillverka en egen bussning till bärarmarna i fram. Tänkte använda centrumdelen av strongflex-bussningen jag har och tillverka en ny yttre del i nylon med hålet förskjutet för mer caster.
Tappen på bärarmen är ju i linje med centrum av inre kulleden. Skjuter man då hålet utåt i bussningen får man ju ett vinkelfel. Har för mig att i bussningen jag hade på min e36a så va hålet vinkelrätt i bussningen men det funkade ju ändå. En snabb uträkning ger att det är ca 2 grader det handlar om.

Vad tror ni? Behöver jag bry mig om detta vinkelfel? Närmast runt bärarmen är det ju polyuretan. Att tillverka med rakt hål är ju busenkelt. Ska jag vinkla hålet blir det ju lite meckigare att få det bra. Lyckas jag så borde det ju bli bättre.

_________________
Ola Starkman

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -98 Krängande problem....
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
16 besök senaste veckan (118475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande