Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 36, 37, 38   >>
31 besök senaste veckan (219070 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Eddie Varvstopp skrev:
O.T. John -> Finns det byggrtåd på Boxstern?


Nä men på the real thing

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100580&postdays=0&posto . . . .

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790



Eddie Varvstopp skrev:
Muahahah...
Allvarligt Pontus du kör bra thumbs up . Jag har stått på en postering hela dan och sett Eliser göra sub-tior och det är inte lätt att matcha med gatdäck. Det som var kul med din körning är att du kör med i stort sett samma spår, samma broms samma gas. M.a.o. det behövs bara lite mer fart... och då kommer det gå rejält fort

O.T. John -> Finns det byggrtåd på Boxstern?


Det kommer Edvin. Inväntar lite info från styrelsen i PCSR där allt måste förankras sedan släpper jag på. Det mesta är dock redan förberett vad gäller delar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
Bilstackarn var ju bra smutsig efter plaskdammen med mx5klubben och knutan med MSCC, så en avvaskning och lite vax fick den idag. Jag saknar tyvärr en egen Figgz å göra jobbet åt mig (Maz ), men det blev bra ändå!






_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Pontus Fyhr skrev:
Bilstackarn var ju bra smutsig efter plaskdammen med mx5klubben och knutan med MSCC, så en avvaskning och lite vax fick den idag. Jag saknar tyvärr en egen Figgz å göra jobbet åt mig (Maz ), men det blev bra ändå!



Har du vägarna förbi Göteborg med den gula badankan så skall jag nog kunna ge ett tips eller två
Kul att läsa om erfarenheterna med Elise, efter 4 somrar med Speedster så skänker den fortfarande mycket körglädje så du har mycket kul att se fram emot

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
Lysande, får ta mig en tur upp ditåt nästa sommar Figgz!

Vidare körde jag en mindre skruv-session så här på eftermiddagskvisten, i jakt på vad jag numera misstänker vara ett litet jordproblem. Tempgivaren på stacken har plötsligt visat ~10 deg C lägre än vanligt, brukar ligga på 85, men nu plötsligt 75. Först misstänkte jag termostat som fastnat öppen, fått tätningen lite snett eller liknande, men under uppvärmning är kylaren kall tills tempen nu när 73 på stacken och termostaten öppnar. Således borde felet vara antingen en av eller båda givarna, eller jord (tack som vanligt för tips Ragnar thumbs up ).

Edit: spar detta till mig själv.
"The Stack temperature sensor is coloured Blue and is the lower sensor of the pair.
Resistance is 100C - 75ohms, 0C - 2250ohms, measured between either of the sensor wires (they are common) and the sensor body (earthed to the engine).

The ECU temperature sensor is coloured Brown and is the upper sensor of the pair.
Resistance is 100C - 280ohms, 0C - 5000ohms measured between the two sensor wires"

Så jag gjorde slag i saken, rengjorde kontakterna nere i djupet under frontluckan, vilken avgrund det är!



Och plockade samtidigt bort den något-för-ghettoiga vinterförvaringsbrytaren.



Således har galenskaperna, pallbockar och annat som efterfrågades, påbörjats! 232 gram down, ~749768g to go!

Innan detta lilla mek är klart behöver jag tillverka mig en liten spacer till batteri/spolarvätskehållar-bracketen, då batteriet kunde vicka någon millimeter.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



thumbs up
Tyckte väl det var din bil jag såg på Knutstorp igår, riktigt stilig i verkligheten

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
Figgz skrev:
thumbs up
Tyckte väl det var din bil jag såg på Knutstorp igår, riktigt stilig i verkligheten


Jo det stämmer, vad kul! Jag letade runt som kortast i depån för att säga hej, men jag dök upp rätt sent efter ett besök på söderåsen. Men virtuell funkar väl bra det med

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



En ir temp mätare är guld värd, dels för att se om tempmätaren stämmer dels för att se om man har flöde genom exvis kylet eller om mer luftning behövs...

Pontus Fyhr skrev:
Lysande, får ta mig en tur upp ditåt nästa sommar Figgz!

Vidare körde jag en mindre skruv-session så här på eftermiddagskvisten, i jakt på vad jag numera misstänker vara ett litet jordproblem. Tempgivaren på stacken har plötsligt visat ~10 deg C lägre än vanligt, brukar ligga på 85, men nu plötsligt 75. Först misstänkte jag termostat som fastnat öppen, fått tätningen lite snett eller liknande, men under uppvärmning är kylaren kall tills tempen nu när 73 på stacken och termostaten öppnar. Således borde felet vara antingen en av eller båda givarna, eller jord (tack som vanligt för tips Ragnar thumbs up ).

Edit: spar detta till mig själv.
"The Stack temperature sensor is coloured Blue and is the lower sensor of the pair.
Resistance is 100C - 75ohms, 0C - 2250ohms, measured between either of the sensor wires (they are common) and the sensor body (earthed to the engine).

The ECU temperature sensor is coloured Brown and is the upper sensor of the pair.
Resistance is 100C - 280ohms, 0C - 5000ohms measured between the two sensor wires"

Så jag gjorde slag i saken, rengjorde kontakterna nere i djupet under frontluckan, vilken avgrund det är!



Och plockade samtidigt bort den något-för-ghettoiga vinterförvaringsbrytaren.



Således har galenskaperna, pallbockar och annat som efterfrågades, påbörjats! 232 gram down, ~749768g to go!

Innan detta lilla mek är klart behöver jag tillverka mig en liten spacer till batteri/spolarvätskehållar-bracketen, då batteriet kunde vicka någon millimeter.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
cat7even skrev:
En ir temp mätare är guld värd, dels för att se om tempmätaren stämmer dels för att se om man har flöde genom exvis kolet eller om mer luftning behövs...


thumbs up Jäkla bra tips det där! Åkte å köpte en idag, såhär såg det ut:





Min jord-fix fram hjälpte ett väldigt kort tag, första turen efter så stannade mätaren på ~80-81, men efter lite gaspådrag dök den ner till 75 igen. Får ge mig på jordpunkten bak också, ska bara slå en kik i manualen.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401




_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
Fejlep skrev:
Har din bil moddats med PRRT?
http://wiki.seloc.org/a/Pressure_Relief_Remote_Thermostat


Nej den är standard, har övervägt om det behöver göras under vintern.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Pontus Fyhr skrev:
cat7even skrev:
En ir temp mätare är guld värd, dels för att se om tempmätaren stämmer dels för att se om man har flöde genom exvis kolet eller om mer luftning behövs...


thumbs up Jäkla bra tips det där! Åkte å köpte en idag, såhär såg det ut:





Min jord-fix fram hjälpte ett väldigt kort tag, första turen efter så stannade mätaren på ~80-81, men efter lite gaspådrag dök den ner till 75 igen. Får ge mig på jordpunkten bak också, ska bara slå en kik i manualen.

thumbs up
Och då mäter du på svalare punkterna jämfört där tempsensorn sitter

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
cat7even skrev:

thumbs up
Och då mäter du på svalare punkterna jämfört där tempsensorn sitter


Jo så det känns väl lugnt så, det är störigt bara att sensorn mäter lite tjall, har nya i kundkorg. Ska se om jag har tid å fippa med jordpunkt på onsdag.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare


Idag har Simon och jag vart å kört licenskurs med Södra BF, det var blött!

Rapport kommer lite senare!

Edit:
Kursen började 17 på Fredageftermiddagen, slutade för dagen 22 efter teoriprov. Så åter i Lund ~23 fick bilen lite soppa inför den extremt arla morgonen nästa dag. Hittils håller min plan om skäliga ägandekostnader.
Vägen hem gick om donkens drivethrough och jag fick äntligen nytta av bilens rättstyrdhet!



Följande dag började med uppstigning 6.15 och avfärd ~6.40. Min grupp bestod av Patric Sundel som instruktör, en 14 årig karting-wonderkid i en Volvo 850 och en trevlig herre i en KTM X-bow. Det var som sagt blött med en jäkla dimma hängande över banan. Efter diverse kö-körningsövningar var det dags för lite fritt samt åkning och körning med instruktör, här behövdes först och främst lite mildare pedal-inputs, mjukare ingångar och en del korrigering på spårval. Den lilla bilen betedde sig bra, men den milda understyrning som finns i torrt väglag blev än mer framträdande i det blöta. Särskilt vänstern innan kvällsposten var extremt hal och skapade mycket bekymmer. Kvällsposten var för övrigt väldigt intressant i banpromenaden, samma sak med vänstern upp mot idioten.



Här hade jag mest att jobba på känner jag, att få vänstern in i idioten rätt ger bra fart ut genom idioten, som sedan behövs för att kunna göra ett litet gassläpp mitt i vänstern innan kvällsposten för å få bilen att rotera så jag kunde ta bra spår genom kvällsposten, här fick Patric en monsterdrift och en lite mildare, beroende på växel. Något jag lyckades replikera till stor glädje följande varv (men mildare varianten då ) och sparade genast 2 sekunder mot tidigare! Tyvärr gjorde blötan mina djärva förhoppningar om 100+ över NGK en tveksam proposition, men jag känner mig mycket mer bekväm där nu oavsett! Dessutom höll jag mig på asfalten hela dagen, en mildare påbromsning ner för backen var det närmsta "scary moment" med någon centimeter till godo.

Stående starter var skoj det med, lineade upp i pole med X-bow i 2a ruta två gånger, med 1-1 som resultat. Han spann bort sig i första å jag i andra.

Simon visade sig vara en trevlig snubbe och lyckades vinna pris för största förbättring, stort grattis!



Nu är det väl tyvärr dags för pallbockssäsong, just när jag kommit igång

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
Inför stundande pallbockar har jag påbörjat hordandet av "bra att ha" saker.



Samt en uppsättning däck på fälg

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Snyggt Pontus! Grattis till licensen!
👍

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Då får man be att få gratulera herrn till inträdesbiljetten till fördärvet thumbs up

KM 2016 säkrad då...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Kul med nya i KM-svängen. Säger jag som inte kört sedan 2008. Jag har sneglat på Eliser länge och med jämna mellanrum dyker suget upp. KM-gänget är ett trevligt gäng och nu börjar det bli några stycken Elise. Lycka till!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
Tack för hejropen grabbar!
Nu finns det ingen återvändo



Det nya reglementet är ju släppt och ger en målvikt på 861.4 i C, vilket väl är rimligt, jag får låta bli att byta ut det stora tunga batteriet, käka lite extra pizza i vinter och tanka relativt fullt.

Plan för vintern är:

Montera A-frame
Montera Toe-links
Köpa och installera huvudbrytare
Köpa och skruva dit stötdämpare
Bygga krängningshämmare (?)
Köpa utmärkta bogseröglor
Putsa täckglas till framlampor
Sy nya golvmattor

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10670





Är det din personliga variant på ?

De har stavat fel och glömt ett h, förresten...





_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113


Trådstartare
DJ skrev:


Är det din personliga variant på ?

De har stavat fel och glömt ett h, förresten...



hade de mätt gaserna med h, hade den aaaldrig gått igenom

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 36, 37, 38   >>
31 besök senaste veckan (219070 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande