Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 36, 37, 38 >> 31 besök senaste veckan (219070 totalt) |
Nä men på the real thing https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Det kommer Edvin. Inväntar lite info från styrelsen i PCSR där allt måste förankras sedan släpper jag på. Det mesta är dock redan förberett vad gäller delar. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Bilstackarn var ju bra smutsig efter plaskdammen med mx5klubben och knutan med MSCC, så en avvaskning och lite vax fick den idag. Jag saknar tyvärr en egen Figgz å göra jobbet åt mig (Maz ), men det blev bra ändå!
_________________ Pontus Fyhr |
||||
Har du vägarna förbi Göteborg med den gula badankan så skall jag nog kunna ge ett tips eller två Kul att läsa om erfarenheterna med Elise, efter 4 somrar med Speedster så skänker den fortfarande mycket körglädje så du har mycket kul att se fram emot _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Lysande, får ta mig en tur upp ditåt nästa sommar Figgz!
Vidare körde jag en mindre skruv-session så här på eftermiddagskvisten, i jakt på vad jag numera misstänker vara ett litet jordproblem. Tempgivaren på stacken har plötsligt visat ~10 deg C lägre än vanligt, brukar ligga på 85, men nu plötsligt 75. Först misstänkte jag termostat som fastnat öppen, fått tätningen lite snett eller liknande, men under uppvärmning är kylaren kall tills tempen nu när 73 på stacken och termostaten öppnar. Således borde felet vara antingen en av eller båda givarna, eller jord (tack som vanligt för tips Ragnar ). Edit: spar detta till mig själv. "The Stack temperature sensor is coloured Blue and is the lower sensor of the pair. Resistance is 100C - 75ohms, 0C - 2250ohms, measured between either of the sensor wires (they are common) and the sensor body (earthed to the engine). The ECU temperature sensor is coloured Brown and is the upper sensor of the pair. Resistance is 100C - 280ohms, 0C - 5000ohms measured between the two sensor wires" Så jag gjorde slag i saken, rengjorde kontakterna nere i djupet under frontluckan, vilken avgrund det är! Och plockade samtidigt bort den något-för-ghettoiga vinterförvaringsbrytaren. Således har galenskaperna, pallbockar och annat som efterfrågades, påbörjats! 232 gram down, ~749768g to go! Innan detta lilla mek är klart behöver jag tillverka mig en liten spacer till batteri/spolarvätskehållar-bracketen, då batteriet kunde vicka någon millimeter. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jo det stämmer, vad kul! Jag letade runt som kortast i depån för att säga hej, men jag dök upp rätt sent efter ett besök på söderåsen. Men virtuell funkar väl bra det med _________________ Pontus Fyhr |
||||
En ir temp mätare är guld värd, dels för att se om tempmätaren stämmer dels för att se om man har flöde genom exvis kylet eller om mer luftning behövs...
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jäkla bra tips det där! Åkte å köpte en idag, såhär såg det ut: Min jord-fix fram hjälpte ett väldigt kort tag, första turen efter så stannade mätaren på ~80-81, men efter lite gaspådrag dök den ner till 75 igen. Får ge mig på jordpunkten bak också, ska bara slå en kik i manualen. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Har din bil moddats med PRRT?
http://wiki.seloc.org/a/Pressure_Rel _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Nej den är standard, har övervägt om det behöver göras under vintern. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Och då mäter du på svalare punkterna jämfört där tempsensorn sitter _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jo så det känns väl lugnt så, det är störigt bara att sensorn mäter lite tjall, har nya i kundkorg. Ska se om jag har tid å fippa med jordpunkt på onsdag. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Idag har Simon och jag vart å kört licenskurs med Södra BF, det var blött! Rapport kommer lite senare! Edit: Kursen började 17 på Fredageftermiddagen, slutade för dagen 22 efter teoriprov. Så åter i Lund ~23 fick bilen lite soppa inför den extremt arla morgonen nästa dag. Hittils håller min plan om skäliga ägandekostnader. Vägen hem gick om donkens drivethrough och jag fick äntligen nytta av bilens rättstyrdhet! Följande dag började med uppstigning 6.15 och avfärd ~6.40. Min grupp bestod av Patric Sundel som instruktör, en 14 årig karting-wonderkid i en Volvo 850 och en trevlig herre i en KTM X-bow. Det var som sagt blött med en jäkla dimma hängande över banan. Efter diverse kö-körningsövningar var det dags för lite fritt samt åkning och körning med instruktör, här behövdes först och främst lite mildare pedal-inputs, mjukare ingångar och en del korrigering på spårval. Den lilla bilen betedde sig bra, men den milda understyrning som finns i torrt väglag blev än mer framträdande i det blöta. Särskilt vänstern innan kvällsposten var extremt hal och skapade mycket bekymmer. Kvällsposten var för övrigt väldigt intressant i banpromenaden, samma sak med vänstern upp mot idioten. Här hade jag mest att jobba på känner jag, att få vänstern in i idioten rätt ger bra fart ut genom idioten, som sedan behövs för att kunna göra ett litet gassläpp mitt i vänstern innan kvällsposten för å få bilen att rotera så jag kunde ta bra spår genom kvällsposten, här fick Patric en monsterdrift och en lite mildare, beroende på växel. Något jag lyckades replikera till stor glädje följande varv (men mildare varianten då ) och sparade genast 2 sekunder mot tidigare! Tyvärr gjorde blötan mina djärva förhoppningar om 100+ över NGK en tveksam proposition, men jag känner mig mycket mer bekväm där nu oavsett! Dessutom höll jag mig på asfalten hela dagen, en mildare påbromsning ner för backen var det närmsta "scary moment" med någon centimeter till godo. Stående starter var skoj det med, lineade upp i pole med X-bow i 2a ruta två gånger, med 1-1 som resultat. Han spann bort sig i första å jag i andra. Simon visade sig vara en trevlig snubbe och lyckades vinna pris för största förbättring, stort grattis! Nu är det väl tyvärr dags för pallbockssäsong, just när jag kommit igång _________________ Pontus Fyhr |
||||
Då får man be att få gratulera herrn till inträdesbiljetten till fördärvet
KM 2016 säkrad då... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kul med nya i KM-svängen. Säger jag som inte kört sedan 2008. Jag har sneglat på Eliser länge och med jämna mellanrum dyker suget upp. KM-gänget är ett trevligt gäng och nu börjar det bli några stycken Elise. Lycka till!
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Tack för hejropen grabbar!
Nu finns det ingen återvändo Det nya reglementet är ju släppt och ger en målvikt på 861.4 i C, vilket väl är rimligt, jag får låta bli att byta ut det stora tunga batteriet, käka lite extra pizza i vinter och tanka relativt fullt. Plan för vintern är: Montera A-frame Montera Toe-links Köpa och installera huvudbrytare Köpa och skruva dit stötdämpare Bygga krängningshämmare (?) Köpa utmärkta bogseröglor Putsa täckglas till framlampor Sy nya golvmattor _________________ Pontus Fyhr |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 36, 37, 38 >> 31 besök senaste veckan (219070 totalt) |