Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Material och dimensionering av kränghämmare | << 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (41887 totalt) |
jan bergström:
Jag tycker i fortsätter i denna tråd, vad gäller kniv-krängaren. Där står det också vilka mått som behövs. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
2541 (Seghärdat vill jag minnas? ) är ju ett av de "standardstål" med högst "spänningsgräns"...över 1000 MPa om jag inte minns fel. Då är man troligen safe i de flesta fall av normala krängare till en racer.
Dock kan det ju betyda att man får leta efter svårfunna stål eller betala en massa extra slantar för dom i onödan. Mer effektivt då att räkna lite på spänningarna och kanske klara sig på ngt "ur skrotlådan". |
||
Jag har läst igenom alla krängar trådar och detta verkar vara den nyaste med massa räknande i..
Finns det något enkelt sätt att räkna fram dimension på rör och längd på knivar som skulle funka bra på min bil ? Audi S8 strax över 5meter lång ca 1750kg varav ca 1050kg på fram hjulen. kränghämmaren fram är nu på 29mm Fram fjädrar är 240N/mm men tänkt att bytas till 280N/mm Bak 20mm krängare och 140N/mm fjädrar Tänkte köpa antingen från Sellholm eller Lindskog: http://www.lindskogengineering.se/ Sellholm har upp till 40mm's rör. Vad mer måste mätas för att räkna fram lämpligt rör? Jag har ca 32cm från röret till fäst punkten på bärarmen så knivar med typ den längden om man inte sätter dom i långa rör och tar kortare knivar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Har du provat Johan Sjölinders Excel-filer? Där kan du se vad fjäderkonstanten blir när du ändrar tex diameter, armlängder osv.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit: Fjäderkonstant inte hjulkonstant _________________ Magnus Lidholm |
||
Beror på hur mkt roll du vill ha.
För lite roll kan försvåra inställningen och för mkt kan fucka upp cambern _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Då delen som går bakåt till stagen inte e rak så vet jag inte riktigt hur man ska mäta..
Så "Totala K-fjäderns fjäderkonstant" hamnar mellan 75-85 N på std Kränghämmaren. Så då e nästa fråga, vad säger det? Är det lite eller mycket? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Detta har du säkert koll på men du måste mäta ut MR för både fjäder och krängningshämmare för att kunna jämföra och se hur mycket fjäder resp krängare bidrar med till "krängmotståndet". Tex så kanske bidraget från krängaren (hjulkonstanten) blir större om du kopplar om orginal krängaren från bärarmen till fjäderbenet som du är inne på i din banåkartråd än om du ökar diameter på krängaren. _________________ Magnus Lidholm |
||
Kan Anders & Magnus som skrivit ovan eller någon annan kunnig här gå igenom fulings räkning här nedan för att tala om hur hård hela krängaren fram bör vara om jag har kvar infästningen på bärarmen på original plats och inte flyttar den som han har med i uträkningen nedan?
Stämmer detta så 106N/mm är hella krängare, per sida är det 212N/mm MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm Std fjädern var 47N/mm på hjulet (MR 0,74] -> ca 26N/mm Aha krängaren är styv i förhållande till fjädringen. 64/26 --> ca 2.5ggr. Detta förmodligen för att pansarkryssaren inte skall kännas som en roddbåt i full storm när man lägger om kakan och att den skall vara tryggt understyrd. Flytta krängarlänken så den får MR ca 0,74 i stället ger 212*0,74^2 -> 116N/mm Ny fjädringen 280*0,74^2 -> 153 116/153 -> ca 0,76 eller 64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken) 0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank. Hälst på med en justermån på ca ca +-25% Här finns mer info: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Försöker räkna baklänges lite själv.
Blått är fulings värden. MR ca 0,55 -> ca ca 0,3 ger 212*0,3 -> ca 64N/mm 64/153 -> ca 0,41 (std plats för länken) Värdet 64 ska vara typ 116 för att få fram detta: 116/153 -> ca 0,76 0,76 känns tumme pekfinger ca ca ca i rätt bollplank. 390*0,3 blir 117N/mm = 117/153 -> ca 0,76 106N/mm är hela krängare, per sida är det 212N/mm 390N/mm per sida delat på två blir då 195N/mm för hela krängaren Om Fulings räknade är rätt så borde jag då behöva en krängare som ligger runt 195N/mm eller hur _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Racetech Material och dimensionering av kränghämmare | << 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (41887 totalt) |