Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RejsaRubberTrac Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (31009 totalt) |
Vi är intresserade av detta... om det passar i vår budget.
Men vi får nog sätta tempsensorerna som på Corvetten ovan..... och mäta höjden på fjäderbenet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
googlar man lite hittar man lite kul installationer av IR sensorn. Finns en del från F1 där dom sitter i bakkant av framvingen riktad bat framdäcket, insänkta i golvet riktade bakåt mot bakhjulet, i sidepoden riktad mot framhjulet osv. Borde nog gå att få till nånting. Det blir ju lite bökigt i loggarna när mätpunkten flyttar på sig på framdäckens yta när man svänger om den monteras så, men det borde gå att hantera. Jag är mer orolig över stensprutet, mina skärmar är rätt renblästrade på insidan av allt stensprut som rdäcken ställer till med.
Hoppas det går att dra i mål, det är ett väldigt kul projekt ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Borde inte majoriteten av all smuts släppa första delen av däcket på baksidan, dvs på toppen av hjulet och framåt bör fungera. Framförallt om man har ett lock som man kan montera när man transportkör bilen.
Sen är frågan vad man ska använda informationen till Däckstemperatur man får vid körning Skillnad i däcktemp insida mot utsida Se om man stressar ett visst eller ett hjulpars däck mycket hårdare Fjädringsrörelse Montering i fjäderbenstornet bör fungera ganska bra, framförallt om man har en kabel mellan sensorn och boxen med batteri och strömförsörjningen så man slipper vatten och smuts i den boxen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
För en analysnovis som jag så tror jag att det kan vara intressant att på video se hur temperaturerna är i olika delar av olika kurvor, turn in, mid corner osv. Jag misstänker att man kan se var man utnyttjar däcket bra och var man överbelastar någon del av däcket. Misstänker att man kan få tips kring sin körstil och inte bara hjulvinklar. Typ... Vi får se vad det blir _________________ Magnus Thomé |
||||
.....ja jag är lite nyfiken på vad däcktemp på detta sätt kan ge på DD2 karten. Skulle gärna mäta ett absolutvärde på tempen medan jag kör och dokumentera detta i kombination med bantemperatur, lufttemp och däcktryck. Gissar att jag rätt snabbt hittar ett mönster så jag inte behöver mäta däcktemp alls.
I fas 2 kan man säkert använda detta för att finjustera hjulvinklar fram också. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
Det här är vad man behöver om man gör det enkelt för sig. En liten sladd (tunn fyrledare) till varje sensor och sen bara plugga in det laddbara batteriet i kontakten på kortet. En liten 3D-printad lådda. Så rullar det. Foto för att få lite känsla för dimensionerna.
Om man är lite om sig och kring sig så köper man bara det lilla dotterkortet löst (dvs den silverfärgade rektangeln till vänster på det "stora" kortet) för en femtilapp, pillar ihop strömmatningen själv och några småsaker till och struntar i det "megastora" kortet. Så sparar man en slant dessutom. Men får mer arbete. Man kan även göra ett eget "moderkort" att sätta modulen på, det blir lite billigare än det stora färdigibutikkortet som syns på bilden. Men det är verkligen overkill för stunden. För snabbast och dyrast inköp behövs alltså dessa: Temp IR-arraysensor MLX90621 GY-906LLC-BAB (är 120graders, finns även smalare) drygt 580kr plus frakt EU https://eckstein-shop.de/GY-906LLC-B Avståndsensor VLX53L0X ca 75kr plus frakt EU: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f Hela stora processorkortet Adafruit BlueFruit nRF52 300kr plus frakt EU https://www.electrokit.com/produkt/a Och ett lämpligt stort Li-PO laddbatteri. Men som sagt, man kan spara 250 spänn per hjul om man tar fram lödpennan, dvs köper BARA bluetooth-processorkortet nRF52832: Kina https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_n EDIT: Köp nu INTE på er grejer. Vi måste se om det lirar på riktigt först _________________ Magnus Thomé |
||||
Haha, det svaret var ganska välförtjänt! Jag backar dock ur det och hänvisar till tidsbrist. Jag är rätt passiv i min bilhobby för tillfället. Men som sagt, grymt kul initiativ! _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Riktigt snitsigt med bromstemp, skulle kunna hjälpa en att fila på bromsteknik, kylning, beläggval och annat om man lyckas lita på datat.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Allt rullar som det ska.
Men jag tar gärna emot tips på kontakter/kabel för sensorerna. Det är fyra kablar som ska kopplas från kortet till sensorerna, alla fyra från kortet ska splittas och gå till båda sensorerna. Typ såhär: _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Postnord har fått sin lösensumma så nu är dom iaf i Sverige.
Jag har funderat lite på hur det kan se ut med konfig och visualisering. Har ni andra skissat nåt, eller är det rådata till andra som gäller? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
Jag skickar 16 temperaturer som heltal utan decimaler i varsin byte (medelvärdet av de två mittersta av de totalt fyra raderna). Och avstånd i mm i en byte. Över bluetooth då alltså...
Såhär ser det ut just nu, work i progress: http://magnus.thome.nu/tmp/main.zip _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
Nu har jag fått mina grejer och börjat julpyssla lite.
Fråga om din lösning, Magnus: Jag tänkte ju använda en enda Raspberry , dra I2C till alla fyra hörn och koda i Codesys. Naturligtvis upptäcker man sent det man inte ids läsa... RPi har bara en I2C-buss (teoretiskt har den två) och MLX90621 har en fast, icke ändringsbar address. Klarar din nRF52 att hantera fyra sensorer, eller tänker du en nRF52 till varje hjul? _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
Trådlöst med en bluetoothsändare i varje hjulhus Fanns det inte en workaround för adressen, trodde jag såg det men det var kanske för avståndssensorn... _________________ Magnus Thomé |
||||
La upp det jag gjort här https://github.com/MagnusThome/Rejsa
_________________ Magnus Thomé |
||||
Snyggt att få med rejsa i namnet!
Så det är fyra blåtandströmmar till en telefon eller nåt annat? Ang kontakter så är denna typ bra, fast dyr. https://www.ifm.com/se/sv/product/EVC313 M8 skruvkontakt, tålig kabel. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
RejsaRubberTrac Den gamla första tråden om RejsaRubberTrac (swedish) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (31009 totalt) |