Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstesten i videoformat
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 27, 28, 29   >>
92 besök idag (52516 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
i96danma skrev:
Magnus Thomé skrev:
Nu ska jag bängla ut den främre bågensom sitter alltför nära huvudet



För att kapa ner huvet eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det var enkelt, främre bågen o även brandsläckaren är ute. En skarv på tvärröret vid passagerarens solskydd gjorde jobbet enkelt thumbs up Ska se var jag får tag på de runda täcklocken för hålen i mattan efter rören.

"GT3 har mycket mindre ljuddämpning..." Ganska ordentligt tjock dämpning på golvet måste jag säga som även haft en äldre luftkyld Porsche för tusen år sen, där är det inte tjocka mattor




Nu har vi åkt en tredje tur för dagen och köpt glass uppe på Vindö Bilgalleri.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3027

Namndispens
Namndispens

Säger du till typ 1+1 timme innan. så kan jag möta upp vid Grisslinge Havsbad för glass typ (det tar en timme att preppa, och vänta på båten över till Nacka Strand, och sedan en timme cykling på ett ungefär) - det är ganska precis 20 km från Nacka Strand till Grisslinge Havsbad på cykel - nice träningstur typ....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131




_________________
Roland Johansson
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 592



Magnus Thomé skrev:

Nu har vi åkt en tredje tur för dagen och köpt glass uppe på Vindö Bilgalleri.


Hur många turer kommer du upp till idag?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1867



Jag har kvar två lyftblock som är gjorda för 911 och smidiga att ha vid däckbyte och uppallning. Kanske något för dig nu när du hamnat i porscheträsket

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Role skrev:
Magnus Thomé skrev:

Nu har vi åkt en tredje tur för dagen och köpt glass uppe på Vindö Bilgalleri.


Hur många turer kommer du upp till idag?


Bara tre utflykter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Jag har kvar två lyftblock som är gjorda för 911 och smidiga att ha vid däckbyte och uppallning. Kanske något för dig nu när du hamnat i porscheträsket

Jättegärna!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Växelspaken är aningens sloppy speciellt sidledes. Speciellt så är mittläget (sexväxlad) lite otydligt och återfjädringen till mitten väldigt svag. Man vill ju inte råka lägga in fel växel Så några bussningar behöver bytas till nya.

Men som ny i Porschesfären så har jag dålig koll o sitter o Googlar.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3448



Magnus Thomé skrev:
Styrningen är verkligen något helt annat än i moderna bilar Och om man går på full gas på tvåan ut ur en rondell eller liknande och det släpper en liten aning och bakänden sätter sig så där härligt o man känner verkligen allt den gör. Nu vill jag känna mer var gränserna går, hur o när släpper det fram, hur aggressivt kan man styra in tex, hur är den på gränsen när man balanserar den mellan över o understyrning mid corner, hur är framgreppet ut ur kurvan... längtar till flygfält med koner eller bana nu


Mer kommunikativ bil har jag aldrig kört.

Magnus Thomé skrev:
Ska se var jag får tag på de runda täcklocken för hålen i mattan efter rören.


Tror jag har liggande från min, skall kolla i garaget.

Magnus Thomé skrev:
Växelspaken är aningens sloppy speciellt sidledes. Speciellt så är mittläget (sexväxlad) lite otydligt och återfjädringen till mitten väldigt svag. Man vill ju inte råka lägga in fel växel Så några bussningar behöver bytas till nya.

Men som ny i Porschesfären så har jag dålig koll o sitter o Googlar.....


Nya vajrar och spakställ från 997GT3RS brukar göra under.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up thumbs up thumbs up

Ska ta av centerkonsolen o kika lite på mekaniken hur det rör sig o vad som är vad först. Helt 997GT3RS spakställ lät dyrt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3448



Magnus Thomé skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Ska ta av centerkonsolen o kika lite på mekaniken hur det rör sig o vad som är vad först. Helt 997GT3RS spakställ lät dyrt


Här finns lite relaterat jox också: https://www.design911.com/porsche/997-gt3-2005/gearshift-control-parts . . . .

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Ska ta av centerkonsolen o kika lite på mekaniken hur det rör sig o vad som är vad först. Helt 997GT3RS spakställ lät dyrt


Här finns lite relaterat jox också: https://www.design911.com/porsche/997-gt3-2005/gearshift-control-parts . . . .


Tack för tips!! Satt faktiskt o kollade exakt på den sidan tidigare ikväll thumbs up Lite långa slag som spaken har original passar väldigt bra in i känslan av old school Porsche som hela bilen har. Men sidorörelserna behöver få tillbaka sin stuns thumbs up



Ps:
Din 997 Turbo jag körde en bit var verkligen något helt annat, kändes visserligen mycket "elva" men helt annan styrkänsla, modernare och o-pratigare. Och massa turbopower såklart

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2262



Magnus Thomé skrev:
Ja den känns väldigt mycket som "rätt exemplar". Den har iof gått längre än många andra, men klart under 500 mil per år (10,5 tusen nu) så det känns helt okej. Var inte ute efter en lågmilad bil som stått okörd under en del år, är ju inte alltid ett plus. Växellådan är genomgången för 1000 mil sen med lägre utväxling ("cup", "sport" eller vad kan det ha hetat, glömt just nu) och massa massa utbytt till nytt av Tolli när den ändå var isär. Togs isär pga oljeläckage vid ena drivaxeln.


Knappt inkörd! Kompisen köpte en likadan (också instruktörsbil) som gått drygt 30.000mil...

Man ska inte ta några av dessa GT-bilar för "lågmilare", har de inte gått 10.000 ärliga mil som denna så har de gått bara 2.500 banmil och resten på släp....


Grattis till bilen förresten! Blixten har garanterat tagit väl hand om den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



Grattis och välkommen in i familjen.

Röda bilar går helt klart snabbast

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4506



Det är nog dessa du behöver.

Om dom inte finns att köpa kan man kanske 3d printa?




Och sen behöver man två såna här frigolit pluggar



_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fick naturligtvis med original chassi, original frambromsar, original motorfästen osv. Och lite blandat som ju det ofta bli att man samlar på sig. Men vad är de här tre?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jens L skrev:
Det är nog dessa du behöver.

Om dom inte finns att köpa kan man kanske 3d printa?


[img]https://rejsa.nu/im/user/1655/2023-07-25-12-35-49_img_0812.jpeg[/im g]

Och sen behöver man två såna här frigolit pluggar


[img]https://rejsa.nu/im/user/1655/2023-07-25-14-22-39_img_0813.jpeg[/im g]


Ah, perfekt thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
_pancho_
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 351



Nice bil, grattis!
Lika bra att gå all-in på detta kanske
https://cae-racing.de/CAE-Ultra-Shifter_2065


Mvh Tobias

_________________
Hälsn. Tobias Blomberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
safe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ja den känns väldigt mycket som "rätt exemplar". Den har iof gått längre än många andra, men klart under 500 mil per år (10,5 tusen nu) så det känns helt okej. Var inte ute efter en lågmilad bil som stått okörd under en del år, är ju inte alltid ett plus. Växellådan är genomgången för 1000 mil sen med lägre utväxling ("cup", "sport" eller vad kan det ha hetat, glömt just nu) och massa massa utbytt till nytt av Tolli när den ändå var isär. Togs isär pga oljeläckage vid ena drivaxeln.


Knappt inkörd! Kompisen köpte en likadan (också instruktörsbil) som gått drygt 30.000mil...

Man ska inte ta några av dessa GT-bilar för "lågmilare", har de inte gått 10.000 ärliga mil som denna så har de gått bara 2.500 banmil och resten på släp....


Grattis till bilen förresten! Blixten har garanterat tagit väl hand om den.


Ja den känns verkligen supertajt i chassi, drivlina osv

_________________
Magnus Thomé
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 626



Magnus Thomé skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Ska ta av centerkonsolen o kika lite på mekaniken hur det rör sig o vad som är vad först. Helt 997GT3RS spakställ lät dyrt


Den här hade jag i min Boxster innan jag satte in SQS:

https://store.numericracing.com/collections/transmission/products/996- . . . .

Rekommenderas. Inte heller svinbillig, dock, men kablarna är nästan en slitdel och vinner mycket på att bytas..

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996.1 GT3 CS -00 - Däckstesten i videoformat
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 27, 28, 29   >>
92 besök idag (52516 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande