Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
NSHC
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (147042 totalt)
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



MangeJ skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=689735#689735

Stämmer detta? Konfirmation?


/Magnus


Ett ryckte säger att NSHC inte får köra fortare än 1:15 på Gelleråsen, stämmer det?

/Pär
Citera
matsdani
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 8



Hellas skrev:


Ett ryckte säger att NSHC inte får köra fortare än 1:15 på Gelleråsen, stämmer det?

/Pär


Märkligt rykte. Har aldrig hört talas om! Hittar heller inget i reglementet.
Plus att jag är mycket tveksam att det tekniska reglementet möjliggör tider under 1:15.

/Mats

_________________
Mats Danielsson
Forza Corsa Racing
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 17



Hej Pär.
Jag känner inte till någon sådan regel men jag välkomnar dig att försöka sätta tider under det med en bil som går in i klassen med svenssondäck. Jag lovar att jag ska bli imponerad. Efffekt får du ju ha hur mycket som helst men det blir svårt att få till ett så snabbt varv ändå. Även om man offrar hela tänket med att soppan ska räcka i mål (Kör klass 2/3), så tror jag helt enkelt inte att det går att ha det greppet med gatdäck. Men det vore onekligen kul om jag har fel.
Har du planer på att vara med och köra?

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 17



Per Gustavsson skrev:
vågar man anmäla sig till finalen efter vad som hände på kullen? Jag har kraftigt funderat på detta den senaste veckan. Vissa antydningar på att en del inte är så poppis


Vad tänker du på då.
Jag hopas ni kommer. Det är inget kul när det blir så glest med bilar som på kullen.

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



rallykalle01 skrev:
Hej Pär.
Jag känner inte till någon sådan regel men jag välkomnar dig att försöka sätta tider under det med en bil som går in i klassen med Kumho-svenssondäck (enhetsdäck) . Jag lovar att jag ska bli imponerad. Efffekt får du ju ha hur mycket som helst men det blir svårt att få till ett så snabbt varv ändå. Även om man offrar hela tänket med att soppan ska räcka i mål så tror jag helt enkelt inte att det går att ha det greppet med gatdäck. Men det vore onekligen kul om jag har fel.
Har du planer på att vara med och köra?


ok, deal...

Näe, det jag mest tänkte på var snacket om Rödes serie.

/Pär
Citera
Tony Jacobsson
Karlskoga
Här sen Mar 2007
Inlägg: 10



Kul att så många vaknat till !

Vill bara förklara några saker...

Självklart vill vi ha fler startande till NSHC!! I år var det 23 team som avisterade att delta... tyvärr var det ett antal som inte dök upp och ganska många som åkte mer sporadiskt än man tänkt.

Vi kör nu på 2 banor (ibland 3). Karlskoga och Kinnekulle (och Våler). Anledningen till det är vi försökt hålla kostnaderna nere. I princip alla andra banor (förutom Linköping) gör att kostnaden ökar med ca 20-30 000 kr per racedag. För att få till fler banor så måste vi hitta fler startande.

Någon frågade hur fort man får köra på en motorbana. Svaret är hur fort som helst... men, då vi kört NSHC och varvtiderna har varit runt 1.20 så har vi kunnat köra med en lägre bemanning och inte behövt haft högsta nivån på säkerhet. (som när man kör sprintrace eller GT bilar). Det innebär att så länge tiderna är i ungefär den nivån så behöver vi inte extra säkerhet med extra bemanning på räddningsbilar, ambulanser och läkare. Kostnaden för detta är kanske runt 20-25 000 kr till en normalkostnad för en racedag.

Vad vi jobbat med i alla år är att hålla kostnaderna nere. Vi kör på hårda däck vilket gör att däckskostnaden hamnar för en hel säsong på ca 8 000 kr. För ett antal år sedan körde vi med R däck och några av teamen hade en däckskostnad på mellan 60 - 80 000 kr. Så vi är mycket försiktiga att släppa däck fritt eftersom kostnaden för däck drar iväg, samt vi kommer kanske då i det läget att vi måste ha högsta nivå på räddning och säkerhet...

Kan vi 2009 se till att det blir många bilar i serien så kan vi 2010 tänka oss att köra på ganska många banor.

Jag ber om ursäkt om jag inte hinner läsa här varje dag!! Men maila oss gärna så svarar vi på alla frågor vi kan!!!

Tony Jacobsson
NSHC

_________________
Tony Jacobsson
Citera
Johan BIC
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 113



Nu har NSHC klass "RÖDE" en egen tråd!

_________________
Johan Arwenhed
#62 BIC Endurance Racing
www.bicracing.se
Citera
rallykalle01
Gråbo
Här sen Maj 2008
Inlägg: 17



Hellas skrev:
rallykalle01 skrev:
Hej Pär.
Jag känner inte till någon sådan regel men jag välkomnar dig att försöka sätta tider under det med en bil som går in i klassen med Kumho-svenssondäck (enhetsdäck) . Jag lovar att jag ska bli imponerad. Efffekt får du ju ha hur mycket som helst men det blir svårt att få till ett så snabbt varv ändå. Även om man offrar hela tänket med att soppan ska räcka i mål så tror jag helt enkelt inte att det går att ha det greppet med gatdäck. Men det vore onekligen kul om jag har fel.
Har du planer på att vara med och köra?


ok, deal...

Näe, det jag mest tänkte på var snacket om Rödes serie.

/Pär


ok.
Jag hade helt missat den tråden innan. Det där ser ju lovande ut. Hoppas det kommer fram lite bilar ur garagen nu.

_________________
Kalle Norrby
TEAM 59 - NSHC
www.team59.se
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
Jaha nu var finalen 2008 avklarad! Grattis team 33 till totalsegern! Tack till alla funktionärer ,tävlingsledning och medtävlare för i år.

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Skicka in anmälan å testa MSLS finalen på Mantorp nästa helg oxå, nu när ångan är uppe!! :=)

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
Är redan med där fast i en annan bil!

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Vilken bil

/Nicke Nyfiken

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
BMW Z3

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
Jaha, ännu en dag på räserbanan. jag Per gjorde ett litet gästinhopp i Gruffman Racings BMW Z3 I MSLS. 49 bilar var anmälda varav 48 kom till start. Rejset skulle gå i 8 timmar och vi hade inga större förväntningar eftersom grabbarna inte kört långlopp förut. Vi startade från tredje sista led (45 plats) och körde i mål på en total fjärde plats efter 8 timmar. Riktigt Kul och våra vildaste fantasier hade väl inte trott att det skulle vara möjligt.

mer på http://gruffmanracing.sportsblogg.se/home/

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Grattis.

5 drivknutar senare var man lagom glad i hågen
Men!!!! Vi satte en tid snabbare än någonsin med Corsan runt Mantorp iaf


Ses nästa säsong hoppas vi!


/Magnus

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Hellas
Stockholm
Här sen Nov 2003
Inlägg: 440



MangeJ skrev:

5 drivknutar senare var man lagom glad i hågen
Men!!!! Vi satte en tid snabbare än någonsin med Corsan runt Mantorp iaf


1:40.512

1:35.907 gjorde "er" gamla BMW.

Gick ju iof bättre än för oss.. 2varv, hur i "#¤"%¤ kan en bil bara orka 2 varv.
Nu finns racebil, buss och team på "bortskänkes" blocket..
Citera
KWracing
Torsby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 47



Jag vill bara upplysa er NSHC-åkare att team Wikander har som mål att köra samtliga NSHC-tävlingar under säsongen 2009. Vår volvo genomgår nu en total "make over". Kommer lägga upp bilder när den är klar

Ha en trevlig vinter så hörs vi nästa säsong!

/Karl Wikander

_________________
Karl Wikander
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
Kul! thumbs up thumbs up

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
KWracing skrev:
Jag vill bara upplysa er NSHC-åkare att team Wikander har som mål att köra samtliga NSHC-tävlingar under säsongen 2009. Vår volvo genomgår nu en total "make over". Kommer lägga upp bilder när den är klar

Ha en trevlig vinter så hörs vi nästa säsong!

/Karl Wikander



:question: Hur går det med bilen??

P.s. God jul alla funktionärer och tävlande.

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 231


Trådstartare
God Jul. Nu finns regler att läsa på www.NSHC.nu

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



INBJUDAN
Helgen den 28e Februari - 1 mars så kör vi ett 24timmars för 5papp plus bilar och SLC Kl.1-2/MSLS.kl.4-5 med start kl.15.00
Tävlingen kommer köras med full manskap på banan inklusive räddningspersonal, ambulans, transpondertidtagning med wlan utsändning och allt vad SLC har i organisationsväg.
vi bjuder in till två klasser
5papp + som är femtusenkronorsbilar (Reglemente5papp+ finns längre ner) men i korthet så är det bilar som får kosta max 5000 exklusive säkerhetsutrustning (och till säkerhetsutrustningen så ingår minst halvbur enligt roadsportreglementet, stol, 4-6punktsbälte, bromsar, däck och fälg och säkerhetstank)
SLC KL.1-2 , MSLS kl.4-5 och motsvarande.
speciella krav för denna tävling.....
Ljudnivå 92 Db (motsvarar vanlig bil, så 2tums system funkar INTE) Däck, endast standard sommardäck med minimum treadwear 200 eller normala vinterdäck med standard svensson dubbar om det är halt väglag.....
startavgift 5000:- som skall betalas in till Bg 5832-8287
Tävlingen kommer köras på korta banan vid färre än 30 anmälda och på långa inklusive en bra konstruerad chikan på långa rakan vid fler.
tävlingen körs under SMA med obligatorisk licens. Engånslicens kan tecknas på plats.
anmälan skickas på mail till fredrik@slc.se senast 25 januari, efteranmälan kan endast ske efter ok med arrangör och med förhöjd startavgift. Anmälan är inte komplett utan bifogad startavgift.
upplysningar och info på tel 0708 800 695
REGLER Regler 5 Papp+ Dessa regler arbetas på nu och tillägg kommer att ske fram till 20 december, därefter är dom slutgiltiga.
0. Grundmeningen med den här klassen och tävlingsformen är att det ska vara skoj och till en låg kostnad som alla kan vara med på, om ni inte kan vara med för att ha skoj, stanna hemma. Tävlingarna skall vara säkra och minimera risken för skador, vilket innebär att arrangören kommer ha ordentlig säkerhet i personal och utrustning men ändock är det ni tävlande som är den viktigaste säkerhet och därför är påkörningar, farlig körning och annat som kan skada funktionärer, andra tävlande eller sig själv inte tillåtet och kommer bestraffas hårt med tidsstraff, diskvalifikation av enskild förare eller team straff som tävlingsjuryn kan utdela enligt tycke och överklagan av såna beslut är INTE möjliga och gillar ni inte det.... synd men det är ändå vi som bestämmer......
1. Bilen skall vara av standardbils variant, antingen 2 eller 4 dörrar, pickuper tillåts endast om det är av en bil som i standardskick väger under 1650Kg, Vi ska köra biltävling och inte Truckrace. Arrangören förbehåller sig rätten att avslå anmälan om det är fel sorts bil enligt våran jury.
2. Bilen skall vara värd max 5.000 exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning. Bilarna kommer besiktigas av en Jury som utdelar bullshit-poäng för överskridande av 5.000 gränsen och 100 bullshit-poäng innebär 1 varvsavdrag och så vidare, Juryns beslut är ej överklagningsmöjliga och gillar ni inte det, ANMÄL ER INTE.......
3. Säkerhetsutrustning som undantas från dom 5.000: obligatoriska : Bur byggd enligt SBFs normer och då minst halvbur (halvbur innebär direkt minst 500 bullshitpoäng) men med stark rekommendation av helbur enligt Kl Ekonomi reglementet , se t.ex www.finess.se som säljer sådana bursatser för 3.500 som är godkända. Bur SKALL vara professionellt svetsad, kan ni inte svetsa ordentligt själva så lej bort det till någon som kan. Stol, skall vara FIA klassad för Racing. Bälte, skall vara FIA klassad för Racing av 4 , 5 eller 6punktsmodell. Fönsternät, skall vara tillräckligt hållbart och monterad i fordonets karross och INTE i dörren.
Frivillig säkerhetsutrustning som undantas från 5.000 regeln. Bromsar, stora är bra fast ordentlig kylning tillsammans med bra bromsvätska är bättre..... Däck och fälgar, Stora är bra men max 17tum och 205 breda gatdäck med minimum treadwear på 200 (om det är snöunderlag eller is så tillåts vinterdäck oavsett treadwear, dock får dom inte tilläggsdubbas med mer dubbar en ett normalt svenssondäck och endast använda svensson-dubb. Om tävlingen börjar på vinterunderlag och övergår till ren bana så tas tillståndet till vinterdäck bort när underlaget medger det, så det kan krävas bägge däcksvarianterna) Bensintank av FIA standard med en maxstorlek på 100liter, om en sådan används så skall alla FIA regler följas.
4. Motor får ha en maxstorlek på 2,5 liter , dock så kommer motorer på upp till 3,5liter tillåtas men ges bullshitpoäng enligt en formel som baseras på oändlig vishet och en smula känsla från vår Jury. Det kommer inte löna sig att medvetet skaffa sig en stor motor och hoppas på få bullshitpoäng....
5. Kaross skall finnas och fortfarande se ut som en vanlig bil, självklart är spoilers och vingar som är hemtillverkade fullständigt tillåtna så länge som dom inte är farliga för medtävlare, den tävlande och vår känsla för skönhet, Alla typer av fabrikstillverkade vingelement är förbjudna. Av juryn utdömda vingar och spoilers skall åtgärdas innan tävling får startas
6. Inredning , all inredning får tas bort, dock skall förarsäkheten bibehållas med att förardörren är slät utan utskjutande delas som kan skada förare och övrig utformning av förarmiljön skall göras med tanke på förarsäkerheten.....
7. Lättningar och förstärkningar är i grunden tillåtet, dock alltid med en tanke på säkerheten både för egen förare likväl som annan förare... så t.ex en ordentlig bullbar framtill är inte ok.
8. Brandsäkerhet är viktig, brandsläckare behövs inte i bilarna, vi har i räddningsbilarna och på posteringarna, däremot är det obligatoriskt att bensin och motorutrymme är väl avskiljt från förarutrymme... så torpedvägg och bakvägg till bagage skall vara tätade ordentligt. Team skall däremot ha minst 9kg pulversläckare i egen depå, om släckare inte finns med så är det obligatoriskt att köpa en av oss för 1000:- på plats...... som ni får behålla då ;-)
9. Förarutrustning är det obligatoriskt med föraroverall av minst folkracemodell, godkänd hjälm och handskar och skor. Brandsäkra underkläder rekommenderas.
Citera
Allmänt banåkaforum
NSHC
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (147042 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande