Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -92 Time Attack
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
83124 besök totalt
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Putrix skrev:
dahmeer skrev:


Bilen i bakgrunden kanske kan vara av intresse för förarna i BMW cup


Kan det vara Håkans bygge? -Hur går det med hans lack?
Mycket coolt bygge din bil blir riktigt snygg med breddarna! -Hoppas vi får se den på en www.bmwsc.com träff!



Det kan det. Menar du på e36an så verkar det som inte tiden räcker till riktigt så det får förmodligen skjutas på till framtiden Min bil hoppas jag kunna köra på alla återstående bmwsc träffar utom Emmaboda. Men det återstår att se, kul att du gillar bilen iaf

_________________
Richard Brandt
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005
Inlägg: 112



Gött att sen den svart igen Kommer troligt bort och kikar i slutet på veckan.

_________________
Mikael Grindvall
------------------
BMW SC #612
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Ja det är riktigt gött att den är svart igen. Tyvärr så kunde jag inte börja montera ihop den idag för det hade blivit lite skräp i klarlacken på taket. Lackeraren gjorde ett nytt försök men samma sak idag. Men det får duga för nu, eventuellt får han blåsa taket en gång till längre fram men nu vill jag hellre köra än att vänta på att få ny lack igen..... Kika gärna bort

_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Börjat montera ihop den nu





_________________
Richard Brandt
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Nya fälgar igen??

_________________
Joakim Karlsson
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Nej jag lånar dem av Håkan tills jag får r-däck till mina ATS-fälgar, BBS-fälgarna sitter på e39an för tillfället

_________________
Richard Brandt
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



aha, dessa såg ut att vara i din smak annars (dvs snygga)

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Mycket snyggt bygge thumbs up
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Tack grabbar!

_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Försökt uppdatera två gånger nu men datorn hänger sig när jag skrivit en jäkla massa så nu skriver jag bara lite snabbt.

onsdag: SBP kl:10.50 två st 2:or på infästning bromsslang och bromsljus. Kl:15.50 ombes. GODKÄND!

Fredag: Plockade ner bakvagnen och det gick ganska smärtfritt. Det uppstod dock ett problem när vi skulle ha upp den nya med m3 diff. Medbringaren på m3 diffen är 6-bultad och på min 320 är den bara 4-bultad. Någon som har någon idé om hur man ska gå till väga? Det gick inte att byta rätt av för det provade jag. Splinsena stämde men inte resten.


Här var det tomt


_________________
Richard Brandt
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 312



Eftersom du ska köra med m3 låda så kanske en kardan från 328/m3 skulle göra susen

Har för mig att det är:

325 diff - 328 kardan - 328/m3 låda
m3 diff - m3 kardan - 328/m3 låda

då m3 lådan har annan längd måste du byta kardan har jag för mig

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Just nu sitter orginal motor och växellåda i bilen, vill helst slippa byta låda och kardan om det går.

_________________
Richard Brandt
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 312



Då ska det gå att byta medbringare mellan diffarna. Lite knepigt å lossa den bara kanske då allt snurrar.
Men annars ska det passa, sök lite på autopower har för mig att det står en hel del där. Var ett tag sedan jag utforskade ämnet själv =)

Men jag kör med en lamelldiffad 325 diff (allt samma som m3 3.0L men med andra medbringare).
och vill byta till 328/m3 3.0L låda, så då måste ja ha kardanen från en 328 då 328orna har samma bultmönster på medbringaren som 325, men 328orna har ju även m3 lådan därav att det passar på längden

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Ja jag får prova igen, fick förklarat för mig per telefon att det ska funka att byta rätt av om man bara drar den lagom hårt. Jag drog nog för hårt .

_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Efter några dagars slit så är äntligen bakvagnen uppe.... provade själv i två dagar men det gick inge vidare. Idag fick jag hjälp av två vänner och då gick det lite lättare (tack David och Micke). Dock inte så lätt som jag trott, det visade sig att m3-diffen var ca 30 mm längre än orginal 320 så jag fick skruva bort kardan för att få upp bakvagnen. Och eftersom jag måste byta kardan så måste jag även byta låda... Och eftersom jag inte orkar byta låda liggandes på golvet i garaget så tänker jag plocka ur motorn tillsammans med lådan i helgen. Motorn ska ju ändå bytas så.. En sak som jag tyckte va lite konstig va att hylsorna som sitter i powerflex bussningarna bak i bryggan va väldigt stora så bultarna glappade flera mm. Verkar som det ska vara så eftersom orginalbussningarna var lika glappa?

_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Blev några timmar i garaget idag(kväll) också fick ångest vid kl:21 över att jag inte fått något vettigt gjort på hela dagen, så jag fick åka iväg och skruva lite. Monterade stålomspunna slangar bak, fjädrar med tillhörande höj/sänk justering, bromsskivor och slutligen slängde jag på lite svart färg på bromsoken.

_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Börjat plocka ur motorn nu, det blir en 2.5:a med dubbla insugskammar. Har varken tid eller råd att bygga klart turbomotorn i år så det får duga. Hade tankar på en s50 ett tag också men det känns tryggare att köra med en nyrenoverad m50 än en orenoverad s50. Också blir det ju billigare eftersom jag redan har m50in, måste bara skruva ihop den först





_________________
Richard Brandt
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Varför insugskam på avgas?
Vanos eller inte vanos?
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Insugskammen ska enligt uppgift vara lite vassare

Insug: lyft 9,7mm 240 grader

Avgas: lyft 8.8mm 200 grader

m50b25 icke vanos

_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Efter diverse strul med ljuset i garaget så är nu äntligen motorn ur. Va lite smånervöst att lyfta ur den själv med ett tunnt Biltema-rep men det gick bra.





_________________
Richard Brandt
Citera
richbrandt
Karlstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 170


Trådstartare
Nu har det hänt lite igen. Motorn är snart ihop, monterade kammar, tråg mm idag(stoooort tack till Håkan för hjälp med inställningarna av kammarna), återstår lite saker runt omkring som grenrör, insug osv. Också var jag iväg och hämtade lite godis på posten, Sparco ratt med tillhörande nav.









Kunde inte hålla mig så jag fick ta och provmontera

_________________
Richard Brandt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -92 Time Attack
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
83124 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande