Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 4.0 V8 1uzfe (-83)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (190530 totalt)
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Volvo vit motor & Longlife olja??
Måste vara de bästa man kan göra att åka 3000-4000mil på ett oljebyte.

Kammarna ska skickas på slipning, Lika bra & rocka till dom lite.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Oljetråget på sin nya plats.
Väntar på min sprängkåpa nu bara. 700m bort från mitt garage finns en firma som jobbar just med att "fräsa spår / splince & kugghjul". Så nu är kortningen av transaxel inget bekymmer.



Blir ny vev med också. Om de inte går att fixa till den gamla.


_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Så kan de gå!

Transaxel kortning på schemat, lite motorfästen en ny torped.
Sen är den nästan färdig ju!

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Provmonterade volvo svepet på den "okortade transaxel".


Blir en helt ny torpedvägg.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
En bild på hur de ser ut innan kortningen.
205mm ska den kortas :-)

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Blev tvungen att prova om de passa på en orörd transaxel.
De gör de om man kör med torrsump & slipar/moddar lite i framvagnsbalken.




_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Plockat på lite mera prylar.
Om man bara fick den kortade transaxel, så får de plats under huven.




Nån som sitter med en cadfil på oljetråg till vitmotorn?

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Med Volvo 5:a under huven ! De får plats..

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Oja nu är den flyttad till Engson motor's lokaler. För bygge av oljetråg & lite mer!
En dröm vore & hinna med att provköra svart ormen vid dom 2 sista rejsen på Sala R_T :-)

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Pysslat lite.


_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Lite mindre jobb på huset har gjort att man lagt lite prio på de... Tyvärr!
Men stakar & en fin vev har i alla fall landat.
På karossen är de 500x500mm kvar att svetsa.



Letar efter ett "ford plast plenium" till volvo motor med.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Motor blir en enkel 2,5 2010 vvt med stumma kamdrev, slipade orginal kammar, h-profilare, r-kolvar, 1680cc spridare, mek-pump, aeromotivregulator, "Fåård plast plenium" snikig custom garrett turbo & vems med 5st ac delco spolar. Bränslet blir e85.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Händer inte så mycket :-( Då man sysslat lite med hus & hem..




Tänkte komplitera buren med några stöttor till. Bla. fram till fjädertornen.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare




Tänkte montera oljebehållaren till "torrsumpen" i hålet där batteriet sitter från början.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare

De där var ju inte bara. Någon som har några bilder på hur de ska se ut ??? Mac-p rören.

_________________
Magnus Helin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare

_________________
Magnus Helin
Citera
Rhodin-Gbg
Göteborg / Vallda
Här sen Nov 2012
Inlägg: 89



mhelin skrev:


Snart är det jul Magnus!

Hur går det för dig med bygget? Jag ser att du boxat igen torpeden igen. Har du kommit nån vart med planerna kring tråg osv? Jag har tillgång till ett kortat 960-tråg nu, som jag skulle kunna mäta på osv, om du är intresserad av att se möjligheterna kring att slippa torrsump?

Själv har jag lagt den sista tiden på rostlagning av karossen, och kör en tråd på 944-sverige. Jag vet inte vilket forum som är bäst, men det känns som att intresset är svalt i båda våra trådar!

Hoppas du får en god jul, och att du kanske hinner mecka mera. Innan denna vecka är över, ska jag vara klar med rostlagning, och anti-rostbehandling, så man kan börja riva ur drivlinan och måtta lite. Jag känner mig inte så orädd med kapskivan som du, så jag hoppas slippa ta hela torpedväggen...

Hör av dig om du vill tjöta lite!

God Jul - Fredrik

_________________
Fredrik Rhodin
Porsche 944 Bieber Cabrio
Jensen Interceptor MK III
Porsche 996 Targa
Camaro 68
BMW E30 V8
Porsche 944 Turbo
Tigercat Super7
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Har precis köpt hem torrsumps pump & tank från usa. På g hem nu!
Det samma!

_________________
Magnus Helin
Citera
Rhodin-Gbg
Göteborg / Vallda
Här sen Nov 2012
Inlägg: 89



Kul!

Vad blev det för grejer?

Jag minns inte hur du sa när vi pratade, men trodde du det var möjligt att få ner motorn i motorrummet, utan att korta transaxeln, och utan att då kapa i torpedväggen?

Du får höra av dig om du har tid att tjöta nån dag, så kan vi se på det där med tråg också.

F. 0725529550

_________________
Fredrik Rhodin
Porsche 944 Bieber Cabrio
Jensen Interceptor MK III
Porsche 996 Targa
Camaro 68
BMW E30 V8
Porsche 944 Turbo
Tigercat Super7
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693


Trådstartare
Jo de ska kunna gå, lite trång vid kopplingskåpan & vid bromsservot.
Fast jag kommer knappt ihåg hur det såg ut innan ;-)
Men nu är de gott om plats för downpipen. En Barnes pump blev de låg rätt i kurs. Torrsumpstanken blev en 9"diameter & 19" hög Peterson custom tank. Får se om de är nåt & ha ;-)

_________________
Magnus Helin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 4.0 V8 1uzfe (-83)
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 19, 20, 21   >>
3 besök senaste veckan (190530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande