Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 2 VR6 1992 [ger upp drömmen :( ]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12   >>
6 besök senaste veckan (132593 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Grattis! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Lillen skrev:
Grattis! thumbs up


Tack, känns grymt kul att faktiskt komma såhär långt, hade jag aldrig trott om man frågat mig för ett år sen

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Letar efter ett avgassystem som passar till golfen, mk2 GTI 16V passar rakt av så det vore fint om ni känner någon som sitter på ett sådant som skräpar.

Funderar på om man tillfälligt skulle bygga ett av lite rördelar på biltema med... kan ju inte gå på många kronor tills man hittar ett bra

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ska du regga bilen och OM , HUR ska du regga?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Det är tanken till nästa år, vill ha den gatlegal så ska försöka få den igenom SFRO.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ok.
För om du skulle gå vägen med intyg så måste du ha det avgassystem som motorn är avgascertifierad med. Det vill säga om du tänkte som ändrat fordon/bytt motor.
Med intyget krävs Svenska VW:s godkännande.

Genom SFRO är det nog lättare att anpassa det.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Jag hoppas det, om man läser lite om dom andra mk2vr6 som finns i sverige verkar dom ha gått igenom med extraktor + custombyggt avgasystem, så länge värdena är okej.

Skulle det annars ha gått att bara fixa intyg på motorn alltså och köra den vägen genom sbp, låter ju lättare ... eller kanske inte.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Om man ska gå intygsvägen är det ungefär samma jobb.

Fixar intyg och dokument från SVW , bygger om bilen , låter en VAG-verkstad kontrollera att alla komponenter överensstämmer med protokollet(komponentkontroll) , sedan när papper mm är klart gör du en regbesiktning.

Du får då max ha 140hk i din bil OM det var en 16V + 20%effekt och 10% vridökning(räknat från orginalmotorn. SVW brukar dock ge tillstånd för maxeffekten , samma som G60 , alltså 160Hk + 20%effekt och 10%vrid.

Men som alltid , det är en bedömning som SVW gör.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Då är intyg inte möjligt, var ju en cl från början och vr6 motorn blir ju 174hk, så ganska rejäl effektökning

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Som sagt det är upp till SVW.
Polaren reggade sin via intyg från Cl 75hk till 16V 140hk.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Känns som SFRO är säkrare då än chansa .. även om det är en chansning i slutändan med såklart med sbp.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Nengel
Trollhättan
Här sen Jul 2007
Inlägg: 39



Ska du regga den som ombyggt fordon så vill jag minnas att det avgasreningen skall vara original från den motorn som skall stoppas i bilen d.v.s original katalysator, motorstyrning osv. Sen hur avgassystemet ser ut spelar nog mindre roll så länge det inte låter för mycket. Men kolla med SFRO. De har järnkoll.

_________________
Niklas Engdahl

BMW E30 320 -88
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Allt sådant finns, inklusive katalysator, så det går ju modda ihop något avgassystem.

Just nu jag mest i behov i något system så jag kan testa bilen lite mer än ett varv runt garaget och tomgång ... SFRO blir nästa år och tills dess ska bilen rivas och allt ska fixas till så det är i toppskick.

Så antingen får jag tag på något som funkar för stunden eller något för framtida bruk med, vilket som bli bra och beror på pris.

Jag har golf 3'ans system men det passar inte riktigt in, tänkte göra det lätt för mig

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



SFRO är nog enklare iaf. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Efter lite letande blev det såhär:

sportavgassystem på mekonomen till golf II gti 16v, 3000kr

Så nu är den lilla biten löst

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 515



Flitens lampa har lyst ser jag. Kul att du fått ihop den till körbart skick, lite mer än vad vi kan säga om racebilen och det är race på lördag

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Blir nog kanon med avgaset och SFRO. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Kroegarn: Jocke har slitit en del iaf, synd ni inte fått ihop den, till nästa race!

Lillen: Ja det tror jag med, riktigt billigt och levereras imorgon vid 9 tiden, så snabba bud.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Simons sportavgasystem till golf II 16V gti:



Monterat på bilen, inte nöjd med hur det sitter så ska arbeta vidare med det imorgon, blir ju lite meck med blandade golf 3 och golf 2 delar.

Dessutom så gick avgasupphängningen i karossen bak av när jag höll på, rost ... på todolistan till vintern...

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706


Trådstartare
Då var avgaset fixat och så har jag tagit en 5 mil lång provtur.

Det mest akuta problemet att fixa är att den slår ifrån vid 4000 rpm, vilket är lite tråkigt kan man säga, bör vara varvtalsgivaren som inte sitter som den ska.

Sen är det lite mysko med oljan, verkar som oljekylen är lite väl effektiv, 60 grader fick jag som mest i oljetemp... så givaren var inte trasig, den kom bara inte upp i temp.

Avgasfitment, klart bättre än igår:


Hemma hos föräldrarna på parkeringen:


Och bonusbild på inredningen just nu:

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Frääääänt! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf 2 VR6 1992 [ger upp drömmen :( ]
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12   >>
6 besök senaste veckan (132593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande