Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
22 besök senaste veckan (152622 totalt)
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Ett par bilder från Mantorp:





Kan även tillägga att de verkar som att jag klarar 95db, även fast de bara är en dämpare på 3" system, inte så illa!

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Newberg skrev:
Kan även tillägga att de verkar som att jag klarar 95db, även fast de bara är en dämpare på 3" system, inte så illa!


Vet inte om du fick din bil mätt elelr inte... men kan säga att dom såg vääääldigt mycket genom fingrarna ang. buller på denna träffen

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Newberg skrev:
Kan även tillägga att de verkar som att jag klarar 95db, även fast de bara är en dämpare på 3" system, inte så illa!


Vet inte om du fick din bil mätt elelr inte... men kan säga att dom såg vääääldigt mycket genom fingrarna ang. buller på denna träffen


Ah okey! Får låta de vara osagt då om den verkligen klarar 95db eller ej, av de filmer jag sett så tycker jag faktiskt inte den låter så himla mycket ändå. Tror den där simonsdämparen dämpar rätt effektivt.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Har man inte råd att köpa en lätt å fin huv får man göra de bästa av vad man har. En väldigt begagnad å trasig kolfiber/glasfiberhuv som jag fått för ett antal år sen fick komma fram ur gömmorna:




Mycket sprickor i kolfiberväven va de, och onödigt tung med dubbla lager där den inre "förstärkningen" knappt gjorde nån nytta alls


Så av den kapades de mesta bort


Ytterhöljet plastades, slipades, spacklades, slipades om och om igen, känns som de aldrig tog slut...


När jag tröttnat på slip å spackel åkte grunden på, är ju rejsbil så nån jättefinish känns onödigt


Huvlås av aerocatch modell är ju aningen snyggare än dom vanliga "glidskenelåsen", däremot inte dom lättaste att hitta bra monteringsställen till, men vart rätt bra till slut


Lackad svart i garaget, mycket damm i lacken och ojämnheterna från kolfiberväven lyser igenom lacken, men vad gör de när den sparar 12kg!?


Saknar bara ett emblem


I morrn lastas bilen för att ta sig till 5100's körning på Mantorp på fredag för lite körning

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Bankörning med 5100 på Mantorp idag! Fin dag, ca 22 grader och sol, kunde inte vara bättre!

Åkte ut första passet med full tank å gamla däck (med stark betoning på gamla, som i nästan tokslut). Satt ett 1.31.9 varv och åkte in efter 10 varv. Mycket nöjd med tiden då de va ett väldigt dåligt varv och halkade mest omkring. Jagade en M3 med kompressor som sen släppte förbi mig och låg efter och jagade några varv.

Tyckte jag kunde köra ett pass till på samma däck innan jag bytte men kom bara ett par varv, sen började bilen bete sig sjukt underligt. Den understyrde, sen bettade de som satan i framvagnen med herrejösses överstyrning som resultat. Va totalt okörbart och rätt spännande, trodde de va mina gamla däck som gett upp, men de kom så fort och bettede sig så underligt så åkte några varv till och försökte förstå vad den höll på med.

Åkte till slut in i depån och tog av hjulen och upptäckte då detta:





Till min förvåning har fästet till krängningshämmarstaget gått rakt av Inte konstigt att den betedde sig underligt och balansen i bilen va som bortsprungen.

Satt ett tag å funderade på om man skulle ta av staget och leta rätt på nån som kunde svetsa de åt mig, men kollade runt och upptäckte att beläggen fram snart skulle ge upp, och bak hade det dessutom börjat så sakta att droppa bromsvätska... Kände mig rätt nöjd ändå så parkerade och började skruva polarens 240 istället som också va på jag-vill-inte-vara-med-hömör denna dag.


Dagens snabbaste bil va utan tvekan en röd E30 med S38 motor från finland:




Tyvärr gjorde han bara ett varv vad jag såg, sen på det andra så blåste han ut bägge (!!) dörrarna samtidigt i 240 blås på rakan. Gjorda av glasfiber och va bara skit kvar av dom, han va lika förvånad själv och letade efter nån som hade dörrar att sälja.



Så nu är semester räddad med nya saker att fixa

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Va ner till Malmby i fredas och lekte lite på konbanan. Fin dag och mycket körning.



Dagen avslutades med att göra slut på de sista i däcken:




Resultatet vart en helvetes massa att putsa....

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Lär smita in med en liten update då ett litet delmål är uppnått: Bilen väger nu under 1100kg (utan förare å tom tank)! Detta gjordes med hjälp av ett 14Ah batteri istället för tungt original 80Ah. De lilla gelbatteriet är ganska precis 10kg lättare. Hela pluskabeln ska bytas mot en 16kvadrat istället för den nu lite provisoriska skarvningen




Hade tänkt testa på Gröndal på torsda och ville ha lite mer camber och caster för den tighta banan, så toplagringarna modifierades lite med den nu väl beprövade metoden:



Kom gärna fram och heja om ni ska dit på torsda

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare


Mantorp 22-23 Maj inbokat thumbs up

Det byggs på saker i garaget, även om bilen själv inte letat sig in dit än.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
dubbel

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Fin bild thumbs up Morgondimma ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Marcus S skrev:
Fin bild thumbs up Morgondimma ?


Nått sånt, ja

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Original 328 bromsar har fungerat bra under två år, men nu va de dags att bygga något bättre. Har länge sneglat på den beprövade metoden med M3 spindlar, Porsche bromsok och Millway adapter. Men priset på dessa är ju inte lika roliga. Beslutade därför att prova något annat.

Fick tag på Brembo 4-kolvs alu-ok från en E38, lätta och bra. Bra belägg är som många vet dyra, fick rådet av en kompis att köpa Ferodo belägg då de ska vara billiga men ändå bra. Någon som har erfarenhet av dessa på bana? Dessa blev i alla fall köpa och monterade, får i alla fall testa med dessa till en början å se så allt lirar.


Nästa problem var att hitta bra skivor, dom ska vara tillräckligt stora men ändå lätta och inte allt för dyra. Valet föll på begagnade E46 M3 skivor, 325mm i diameter och alubells för att hålla vikten nere. Tyvärr så fungerade inte 325mm så bra ihop med Brembo-oken och E36 spindel, lösningen vart att ta ner dom till 310mm.


Tillsammans med E36 M3 spindlar, för att få rätt offset, så line'ade ena hålet perfekt, med möjlighet att bygga adapter till det andra fästörat.


Anläggningsytan på utsidan mellan beläggen och skivan


Och anlägngingsytan på insidan, kan väl inte bli bättre?


Bara börja mäta och sätta sågen i lite 10mm stål så va två adaptrar snart fixade


Testmonterat! Väntar på rätt bultar och att färgen ska torka


Vad tror ni, kommer det att fungera?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Kommer säkert funka utmärkt. Simon (samsons gamla) cupbil kör med sådana. Han har dock en annan lösning på skivan. Oket monteras ju en aning snett på det viset du gör men kanske intes spelar någon roll.
Vad har du för storlek på kolvarna i de där oken?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
De får jag mäta i morrn, har faktiskt ej koll på de

Hade man istället tagit E46 CSL 345mm skivor så hade man fått mer utrymme att bygga adapter på, men de kändes inte riktigt nödvändigt. Kanske någon annan gång

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1203



Inte så dumt var hittar man sådana? Tror du det funkar med e36 m3 spindlar och skivor? 315 ?
Kört med ferrodo ds2500 hittils köpta på ebay från england funkar bra.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Inte så dumt var hittar man sådana?

Menar du oken? De satt på vissa E38or, bland annat 728.

Uffe24 skrev:
Tror du det funkar med e36 m3 spindlar och skivor? 315 ?
Kört med ferrodo ds2500 hittils köpta på ebay från england funkar bra.

Ja 315mm skiva fungerar nog också, blir ju 2.5mm större radie och det finns de plats för innan oken tar i skivan. Men E36 M3 skivorna har väl ej alubells? Om jag räknat rätt på vikter så väger dessa 4-kolvok och 310mm skivor lika mycket, om inte aningen mindre, än original 328 enkolvsok och 286mm skivor.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Newberg skrev:
Uffe24 skrev:
Inte så dumt var hittar man sådana?

Menar du oken? De satt på vissa E38or, bland annat 728.

Uffe24 skrev:
Tror du det funkar med e36 m3 spindlar och skivor? 315 ?
Kört med ferrodo ds2500 hittils köpta på ebay från england funkar bra.

Ja 315mm skiva fungerar nog också, blir ju 2.5mm större radie och det finns de plats för innan oken tar i skivan. Men E36 M3 skivorna har väl ej alubells? Om jag räknat rätt på vikter så väger dessa 4-kolvok och 310mm skivor lika mycket, om inte aningen mindre, än original 328 enkolvsok och 286mm skivor.


E36 M3 3,2 har alubells på 315mm.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2072



Newberg skrev:
Ferodo belägg då de ska vara billiga men ändå bra.
Det kan jag skriva under på. Har kört med DS3000 på min (numera sålda) 318ti och de har aldrig svikit på något sätt trots att jag kört utan bromskylning. Kanske har beläggen inte världens svåraste arbetsuppgift på en sådan svag och lätt bil, men jag har varit nöjd med dem. Särskilt med tanke på pris. De bettar mycket fint.

thumbs up för fiffigt bromsarbete!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
E36 M3 3,2 har alubells på 315mm.


Ah, så pass, då kanske de hade passat bättre så hade jag sluppit förstöra E46 M3 skivor

frapp skrev:
Vad har du för storlek på kolvarna i de där oken?


38mm resp 40mm om jag mätt rätt.


Passade även på att leta på ett rollcenterkitt som har legat allt för länge. Tyvärr inte 3.2 bärarm, men de går ju och byta om man tycker att mer caster behövs nån gång.


Svetsad distans


Och idag fick jag bultarna som jag saknade så kunde montera allt riktigt, färgen hade ju nästan torkat


La på en fälg för att se hur det blir, som jag misstänkte lär jag ha minst 25mm spacers för att fälgen inte ska ta i oket, blir till att ta fram kapen å skaffa en uppsättning plastbreddare

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Blir bra det där, trevligt att följa utvecklingen utav bilen här! thumbs up

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Bakbromsar blir 4-kolvs aluok från en Porsche 964 C2 (enligt google), 33mm resp 37mm kolvar. Lätta och bra ok! Skivorna är 312mm bakskivor från en E36 M3 3.2


Här är beläggen aningens större än slitytan på skivan, runt 1-2mm, får se hur det fungerar. Här är det inga problem att göra adapter, gott om plats.


Även här lär jag ha spacer för att fälgarna ej ska ta i oken.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15   >>
22 besök senaste veckan (152622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande