Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34   >>
32 besök senaste veckan (317032 totalt)
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Jag har faktiskt ingen aning, har inte kollat på detta eftersom jag redan bestämt att jag skulle köra med Centerforce DYAD koppling i mitt bygge.




_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Lite mer från garaget,


Enligt Summit skulle kilen i vevaxeln vara den till höger, men jag såg ju att mitt kilspår inte hade någon avfasning i botten utan var en jämn halvrundning så jag köpte bägge sorter och ingen passade, utan det blev till att fila till den högra så att den passade, så där gick en liten timme till det innan jag fått till det.


Kamdrivning på plats


Och oljepumpsdrivningen


Spacers till oljepump när man använder "dubbleroller"


Oljepump utan lock, dränkte den i assembley lube. Går inte att köra upp oljetryck innan start med dessa pumpar.


Och kamkåpan gick naturligtvis inte på eftersom oljepumpen var utflyttad så jag fick karva i den, glömde tyvärr att ta kort efter karvning.


Och till slut gick kåpan på


Och dit med en kamsensor.


Tempgivare, ska funka till min autometer


Bakre luftpluggar till toppar


Främre pluggar


Främre monterade


Och bakre monterade


Övergång mellan främre avluftningar ska T:as till uttag på vattenpump



Borrar hål bak på vattenpump för att gänga in till en koppling, hade tyvärr ingen gängtapp för AN4-kopplingen.


Naturligtvis gick inte oljeplåten på efter jag bytt pinnbultar, bara att borra upp.


Fick även lägga brickor under plåten då stakarna nuddade plåten


Gott mått


Så ja.


Så där ja då stänger vi detta. Bult till oljepickup loctitades


På med tråget, och så vänder vi på steken.


Provmontering


Ser väl nice ut?


Har inte tänkt på vad jag ska ha för luftrenare, men den gamla är väl inte fel?

Nu är motorn i princip klar förutom svängningsdämparen som ska på, men den ska bakas i ugnen innan och dras dit med en jävla massa Newton så det får vänta till frugan bakat färdigt

_________________
Johnny knudsen
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3368



Riktigt kul med så detaljerad tråd om motorbygget - det är nog det närmaste ett liknande motorbygge jag någonsin kommer att komma.

Inser att du nog kan en del om dessa motorer för att ens kunna välja bland alla delar och leverantörer.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



Mycket vackert motorbygge... Grattis

_________________
Jan Falk
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Riktigt kul med så detaljerad tråd om motorbygget - det är nog det närmaste ett liknande motorbygge jag någonsin kommer att komma.

Inser att du nog kan en del om dessa motorer för att ens kunna välja bland alla delar och leverantörer.


Tack Mats, kul att du uppskattar det. Sanningen är att jag inte kan ett jota om dessa motorer mer än vad jag läst på internet, däremot har jag skruvat ihop ett otal csb gen1 både för gata och stripp.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Competition Car skrev:
Mycket vackert motorbygge... Grattis


Tack Jan, vi får väl se om vi får fart på den oxå.

_________________
Johnny knudsen
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Skitsnyggt.

men ursäkta min okunskap, är det där en förgasare

_________________
Mattias Broberg
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Tack Mattias

Finns det något annat sätt att få in bränsle och luft i en motor än förgasare?

_________________
Johnny knudsen
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 276



MUMS!
Tack för alla bilder!

_________________
SO Johansson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Racingse skrev:
Tack Mattias

Finns det något annat sätt att få in bränsle och luft i en motor än förgasare?


Om man dessutom vill blanda luften och bränslet så finns det något som kallas insprutning

Kul bygge, trevligt med alla bilder, jag har inte kräkts något alls utan skulle nog klara av ännu fler bilder!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Klingan75 skrev:
Racingse skrev:
Tack Mattias

Finns det något annat sätt att få in bränsle och luft i en motor än förgasare?



Kul bygge, trevligt med alla bilder, jag har inte kräkts något alls utan skulle nog klara av ännu fler bilder!


+1 thumbs up thumbs up

Så, gärna lite mer bilder tack!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Vad är ins-prutning..?

Något sätt att köpa delar billigare ?



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Kul att ni uppskattade bilderna.


Manlig.


Och så passade vi på att baka när frugan inte var hemma


Och när jag fått på sväningsdämparen så går det inte att få generatorn att lina upp utan att karva lite i den oxå.


Tar i blocket.


Behövdes inte mycket


Generatorfästet måste fräsas ner


Bort med 19,5 mm


Så här hade jag tänkt mig att serpentinen skulle gå. Behövs ett idlerhjul till och den automatiska spännaren ska skrotas till förmån för


Denna manuella från Comp Cams.


.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



Vackert...

_________________
Jan Falk
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Nu får vi fan i mig bli klara med motorn, hur kul det än är så kan man inte dra ut på det i evighet.



I med lager till växellåda i veven


Och inte glömma sätta dit skyddsplåten


Svänghjul och första lamellen


Mellanplatta


Och andra lammellen


Viktigt att allt kommer rätt därav färgmärkningarna


Och så var kopplingen monterad


Och ut med uppriktningspluggen


Och så sätter vi dit den


Och så är den ihop med växellådan och ligger på motorkuddarna(som inte passar)


'Verkar ju inte vara högre än den gamla rovan. So far so good.


.

_________________
Johnny knudsen
Citera
Competition Car
Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 90



Underbar syn...

_________________
Jan Falk
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Den där motorn är inte ful, nästan synd att stoppa ner den i bilen Tur att den syns bra ändå thumbs up

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419


Trådstartare
Speedster skrev:
Den där motorn är inte ful, nästan synd att stoppa ner den i bilen Tur att den syns bra ändå thumbs up


Tackar, ja kör man utan sidoplåtar till motorn så syns den ju bra.
Så snart man är klar med det ena problemet så dyker ett nytt upp.


Generatorn går inte att få dit


Tar i ett ramrör


Börjar ta lite fint med den roterande filen


Och ännu mer


Och lite till


Nope


Lite till


Ut med skruven för att ta ännu mer. Börjar nu inse att det kanske inte räcker med att karva lite.


Och vips så passade det.... efter jag flyttat bak motorn 12 mm och höjt den 8 mm i motorfästena


Fick ca 5 mm mellan ramrör och generator, svårt att se på bilden.



Fixade klart min steam tube


Och testade oljestickan


Startmotorn gick dit utan några som helst problem.



.

_________________
Johnny knudsen
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10669



Vilken dröm-motor!
Får man fråga om ungefärlig budget på en sån pjäs?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524



Racingse skrev:


Manlig
.


Ja jädrar vilket moment den skruven ska dras med, såg när en garagepolare drog dit den på sin dragracingmotor.
Trodde inte man kunde råka på stora åtdragningsmoment i en icke lok/fartygsmotor

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar
<<   1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34   >>
32 besök senaste veckan (317032 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande