Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34 >> 32 besök senaste veckan (317032 totalt) |
Lite mer från garaget,
Enligt Summit skulle kilen i vevaxeln vara den till höger, men jag såg ju att mitt kilspår inte hade någon avfasning i botten utan var en jämn halvrundning så jag köpte bägge sorter och ingen passade, utan det blev till att fila till den högra så att den passade, så där gick en liten timme till det innan jag fått till det. Kamdrivning på plats Och oljepumpsdrivningen Spacers till oljepump när man använder "dubbleroller" Oljepump utan lock, dränkte den i assembley lube. Går inte att köra upp oljetryck innan start med dessa pumpar. Och kamkåpan gick naturligtvis inte på eftersom oljepumpen var utflyttad så jag fick karva i den, glömde tyvärr att ta kort efter karvning. Och till slut gick kåpan på Och dit med en kamsensor. Tempgivare, ska funka till min autometer Bakre luftpluggar till toppar Främre pluggar Främre monterade Och bakre monterade Övergång mellan främre avluftningar ska T:as till uttag på vattenpump Borrar hål bak på vattenpump för att gänga in till en koppling, hade tyvärr ingen gängtapp för AN4-kopplingen. Naturligtvis gick inte oljeplåten på efter jag bytt pinnbultar, bara att borra upp. Fick även lägga brickor under plåten då stakarna nuddade plåten Gott mått Så ja. Så där ja då stänger vi detta. Bult till oljepickup loctitades På med tråget, och så vänder vi på steken. Provmontering Ser väl nice ut? Har inte tänkt på vad jag ska ha för luftrenare, men den gamla är väl inte fel? Nu är motorn i princip klar förutom svängningsdämparen som ska på, men den ska bakas i ugnen innan och dras dit med en jävla massa Newton så det får vänta till frugan bakat färdigt _________________ Johnny knudsen |
||||
Riktigt kul med så detaljerad tråd om motorbygget - det är nog det närmaste ett liknande motorbygge jag någonsin kommer att komma.
Inser att du nog kan en del om dessa motorer för att ens kunna välja bland alla delar och leverantörer. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Tack Mats, kul att du uppskattar det. Sanningen är att jag inte kan ett jota om dessa motorer mer än vad jag läst på internet, däremot har jag skruvat ihop ett otal csb gen1 både för gata och stripp. _________________ Johnny knudsen |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Om man dessutom vill blanda luften och bränslet så finns det något som kallas insprutning Kul bygge, trevligt med alla bilder, jag har inte kräkts något alls utan skulle nog klara av ännu fler bilder! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
+1 Så, gärna lite mer bilder tack! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kul att ni uppskattade bilderna.
Manlig. Och så passade vi på att baka när frugan inte var hemma Och när jag fått på sväningsdämparen så går det inte att få generatorn att lina upp utan att karva lite i den oxå. Tar i blocket. Behövdes inte mycket Generatorfästet måste fräsas ner Bort med 19,5 mm Så här hade jag tänkt mig att serpentinen skulle gå. Behövs ett idlerhjul till och den automatiska spännaren ska skrotas till förmån för Denna manuella från Comp Cams. . _________________ Johnny knudsen |
||||
Nu får vi fan i mig bli klara med motorn, hur kul det än är så kan man inte dra ut på det i evighet.
Så I med lager till växellåda i veven Och inte glömma sätta dit skyddsplåten Svänghjul och första lamellen Mellanplatta Och andra lammellen Viktigt att allt kommer rätt därav färgmärkningarna Och så var kopplingen monterad Och ut med uppriktningspluggen Och så sätter vi dit den Och så är den ihop med växellådan och ligger på motorkuddarna(som inte passar) 'Verkar ju inte vara högre än den gamla rovan. So far so good. . _________________ Johnny knudsen |
||||
Tackar, ja kör man utan sidoplåtar till motorn så syns den ju bra. Så snart man är klar med det ena problemet så dyker ett nytt upp. Generatorn går inte att få dit Tar i ett ramrör Börjar ta lite fint med den roterande filen Och ännu mer Och lite till Nope Lite till Ut med skruven för att ta ännu mer. Börjar nu inse att det kanske inte räcker med att karva lite. Och vips så passade det.... efter jag flyttat bak motorn 12 mm och höjt den 8 mm i motorfästena Fick ca 5 mm mellan ramrör och generator, svårt att se på bilden. Fixade klart min steam tube Och testade oljestickan Startmotorn gick dit utan några som helst problem. . _________________ Johnny knudsen |
||||
Ja jädrar vilket moment den skruven ska dras med, såg när en garagepolare drog dit den på sin dragracingmotor. Trodde inte man kunde råka på stora åtdragningsmoment i en icke lok/fartygsmotor _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||||
Våra race- och banåkarbilar FFR 33 Hot Rod, dekaltrimmar | << 1, 2, 3 ... 30, 31, 32, 33, 34 >> 32 besök senaste veckan (317032 totalt) |