Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21 >> 5 besök senaste veckan (84032 totalt) |
Då var nya tänddelarna levererade och monterade.
Vilken skillnad! inser nu att de skulle byts tidigare... Innan kunde bilen puffa till vid steglast eller lättlast, både kall och varm.Dock aldrig vid fullast. Detta beteende blev bättre med bytt Vanos men med nya spolar och stift är det helt borta Nu gäller det bara att få till komma till en bana och köra av sig... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Har samma beteende på min. Tom motorlampan tändes. Låter som jag får beställa samma delar.
Börjat kika på Vanos renovering med. Är det svårt, eller klarar man det själv som amatör? 🤗 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Hittade en kille via Blocket som är gammal verktygsmakare. Han renoverar din eller kör med utbytessystem, samt för 6000kr och byter på plats för ytterligare 2000kr... Klart prisvärt. Angående spolar och stift så byt, bästa investeringen jag gjort. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Hittade Samuel på Millway på blocket bara. Ungefär samma peng Va för stift o spolar köpte du? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Hej Det är nog Samuel Dahlin du har hittat, han finns i Hillerstorp och inte i Horda som Millway-Samuel. Det är han som brukar annonsera vanos-renoveringar på blocket. _________________ Jakob Josefsson |
||||||||
Stämmer Samuel i Hillerstorp. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Precis hemkommen från Mantorps Trackday och dagen var fin utan regn och många fina bilar...
Trodde inte det skulle komma så många idag men ack så fel. Kan tyvärr inte bjuda på några bra tider... Bilen forsätter att ha dåligt grepp fram = tappar styrning/fart i kurvorna. Så kära Rejsa, vad ska jag ta mig till? På papret är chassit fint med KW V3 (ej Clubsport) som dock ca 6 år på nacken och Millways Camberplattor fram så fin Camber finns. Känns som att bilen niger så mkt att det endast är ena däcket som styr. - Är det dags att byta ut krängningshämmarna mot grövre? - Är det möjligt att montera Clubsportfjädrar på de befintliga KW dämparna? - Eller byta till ett annat coilover kit... Vill så klart ha så mkt förbättring som möjligt till minsta kostnad och lägga ut 25k för ett coilover kit svider lite Så här ser däcket ut fram Sen så undrar jag om inte klassindelningen borde ändras. Iställer för att bara dela in på nybörjare (kört mindre än 5 ggr) och erfarna så tycker jag att Blå och Röd borde delas in i två grupper. Typ: 1. Bilar som kör 1.30 +/- 5 sek 2. Bilar som kör 1.40 +/- 5 sek Tror ingen tycker det blir en bra flyt när man blandar dessa två i samma grupp, hur som nu har jag gnällt av mig Ska naturligtvis skicka ett mail till Mantorp och inte bara gnälla här Kul som fan var dagen som vanligt iaf _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
På vilket sätt "tappar den grepp fram"? Understyr den vid turn-in, mid corner eller exit eller generellt hela tiden? Oavsett däckstryck? Hur ser däcksidorna/stommarna på dina Cup2 ut? Vet man vilka fjäderkonstanter det är på KW kitet? Vad kör du för hjulvinklar?
|
||||||||
Så här ser däcksidorna ut Övre = vänster och då undre höger Camber ca 3 grader. Labbat med varmtryck från 2,2 till 2,55 och känner ingen direkt skillnad Tycker det är midd corner och exit som den understyr. Kör Cup2 265 runt om. Alla tips välkomnas varmt _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Sorry 3 grader! Ändrar ovan _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
6 grader camber är rätt mycket men tror du kanske råkat blanda ihop det med Caster?
Går det att "gasa sig" ur understrykningen? Dvs vad händer om du midcorner försöker ställa upp bilen genom att gasa på? Fortsätter den bara ploga? *edit* Såg att du ändrat till 1 grad camber. Det är istället ganska lite. Cup2 har rätt veka stommar så man kan hjälpa dom på traven med lite mer camber. Testa att ställa på till kanske 2.5-3gr |
||||||||
Hej. Kollade på bilden på sidan3, 18e oktober(2017) tror jag.
Bilen ser ut att sjunka ner rätt så mycket fram när du går in i högersvängen. Kanske bra att se över dämpare/fjädrar? Ser så ut på bilden i alla fall, men behöver inte vara rätt för det. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Det ska vara 3 grader blev lite rörigt... Caster är 7 grader. Nja, det blir lite bättre när man gasar sig ut men tycker att inte att det biter tillräckligt. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Precis, denna bild visar vad jag känner/upplever _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Jag har Öhlins Track/Road på min M3a. 265/18 fram och 285/18 bak. Millway bussningar. Orginal krängare bak, CSL fram. Lite kortare styrväxel (Yellow tag? Eller hur det stavas) bilen styr helt fantastiskt bra.
Och däckslitaget är helt ok, givetvis så är det lite kompromisser men på bana funkar det bra. Bilen väger 1420 vid reg bes+ förare= 1500kg. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Grövre krängare fram!? Inte bak... Trodde det var bak som behövdes för att minska understyrning Millway bussningar sitter på. Både imponerad över att du får plats med 285 och att du fått ner "tjänstevikten" till 1500kg 👍🏻 Jo ett kit med Road&Track vore fint... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Ska lyssna med KW om de kan ge fjäderkomdtanten. Vore kul att få en van E46 förare att testaköra för att få en bedömning, sugen _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Hej, är det inte så att grövre krängare bak ger lite livligare bakände? Kan vara så att jag blandar ihop rätt o fel......( har åkt framhjulsdrivet och 4 hjulsdrivet före M3an) men jag tror att det kan vara så. Tjänstevikten var när jag reggade bilen för 1/2 bur och 1 passagerare. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Grym vikt 👍🏻 Är i samma skola som du och van med FWD. Detta är saxat från Rejsa _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Den tabellen stämmer rätt bra överens med vad som händer oavsett FWD eller RWD. Sen finns det ju som med allt annat inom den här genres undantag och specialare.
Nu har jag inte kört supermånga olika E46, men jag skulle ändå vilja påstå att det är vanligare att tampas med överstyrning snarare än understyrning på dessa modeller. Vet ju inte vad fjäderkonstanterna är som sagt, men med 265or fram och r-däck så kanske det helt enkelt kränger för mycket så du hamnar i en statisk understyrning och behöver lite mer fjädersupport. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21 >> 5 besök senaste veckan (84032 totalt) |