Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21   >>
5 besök senaste veckan (84032 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då var nya tänddelarna levererade och monterade.
Vilken skillnad! inser nu att de skulle byts tidigare...

Innan kunde bilen puffa till vid steglast eller lättlast, både kall och varm.Dock aldrig vid fullast.
Detta beteende blev bättre med bytt Vanos men med nya spolar och stift är det helt borta

Nu gäller det bara att få till komma till en bana och köra av sig...



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Har samma beteende på min. Tom motorlampan tändes. Låter som jag får beställa samma delar.
Börjat kika på Vanos renovering med. Är det svårt, eller klarar man det själv som amatör? 🤗

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
qvisfr skrev:
Har samma beteende på min. Tom motorlampan tändes. Låter som jag får beställa samma delar.
Börjat kika på Vanos renovering med. Är det svårt, eller klarar man det själv som amatör? 🤗


Hittade en kille via Blocket som är gammal verktygsmakare. Han renoverar din eller kör med utbytessystem, samt för 6000kr och byter på plats för ytterligare 2000kr...
Klart prisvärt.

Angående spolar och stift så byt, bästa investeringen jag gjort.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Dave79 skrev:
qvisfr skrev:
Har samma beteende på min. Tom motorlampan tändes. Låter som jag får beställa samma delar.
Börjat kika på Vanos renovering med. Är det svårt, eller klarar man det själv som amatör? 🤗


Hittade en kille via Blocket som är gammal verktygsmakare. Han renoverar din eller kör med utbytessystem, samt för 6000kr och byter på plats för ytterligare 2000kr...
Klart prisvärt.

Angående spolar och stift så byt, bästa investeringen jag gjort.


Hittade Samuel på Millway på blocket bara. Ungefär samma peng

Va för stift o spolar köpte du?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 272



qvisfr skrev:
Dave79 skrev:
qvisfr skrev:
Har samma beteende på min. Tom motorlampan tändes. Låter som jag får beställa samma delar.
Börjat kika på Vanos renovering med. Är det svårt, eller klarar man det själv som amatör? 🤗


Hittade en kille via Blocket som är gammal verktygsmakare. Han renoverar din eller kör med utbytessystem, samt för 6000kr och byter på plats för ytterligare 2000kr...
Klart prisvärt.

Angående spolar och stift så byt, bästa investeringen jag gjort.


Hittade Samuel på Millway på blocket bara. Ungefär samma peng

Va för stift o spolar köpte du?


Hej
Det är nog Samuel Dahlin du har hittat, han finns i Hillerstorp och inte i Horda som Millway-Samuel.
Det är han som brukar annonsera vanos-renoveringar på blocket.

_________________
Jakob Josefsson
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
JakobJ skrev:
qvisfr skrev:
Dave79 skrev:
qvisfr skrev:
Har samma beteende på min. Tom motorlampan tändes. Låter som jag får beställa samma delar.
Börjat kika på Vanos renovering med. Är det svårt, eller klarar man det själv som amatör? 🤗


Hittade en kille via Blocket som är gammal verktygsmakare. Han renoverar din eller kör med utbytessystem, samt för 6000kr och byter på plats för ytterligare 2000kr...
Klart prisvärt.

Angående spolar och stift så byt, bästa investeringen jag gjort.


Hittade Samuel på Millway på blocket bara. Ungefär samma peng

Va för stift o spolar köpte du?


Hej
Det är nog Samuel Dahlin du har hittat, han finns i Hillerstorp och inte i Horda som Millway-Samuel.
Det är han som brukar annonsera vanos-renoveringar på blocket.


Stämmer Samuel i Hillerstorp.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Precis hemkommen från Mantorps Trackday och dagen var fin utan regn och många fina bilar...
Trodde inte det skulle komma så många idag men ack så fel.

Kan tyvärr inte bjuda på några bra tider... Bilen forsätter att ha dåligt grepp fram = tappar styrning/fart i kurvorna.
Så kära Rejsa, vad ska jag ta mig till?

På papret är chassit fint med KW V3 (ej Clubsport) som dock ca 6 år på nacken och Millways Camberplattor fram så fin Camber finns.
Känns som att bilen niger så mkt att det endast är ena däcket som styr.
- Är det dags att byta ut krängningshämmarna mot grövre?
- Är det möjligt att montera Clubsportfjädrar på de befintliga KW dämparna?
- Eller byta till ett annat coilover kit...
Vill så klart ha så mkt förbättring som möjligt till minsta kostnad och lägga ut 25k för ett coilover kit svider lite

Så här ser däcket ut fram


Sen så undrar jag om inte klassindelningen borde ändras.
Iställer för att bara dela in på nybörjare (kört mindre än 5 ggr) och erfarna så tycker jag att Blå och Röd borde delas in i två grupper.
Typ:
1. Bilar som kör 1.30 +/- 5 sek
2. Bilar som kör 1.40 +/- 5 sek
Tror ingen tycker det blir en bra flyt när man blandar dessa två i samma grupp, hur som nu har jag gnällt av mig
Ska naturligtvis skicka ett mail till Mantorp och inte bara gnälla här

Kul som fan var dagen som vanligt iaf

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259



På vilket sätt "tappar den grepp fram"? Understyr den vid turn-in, mid corner eller exit eller generellt hela tiden? Oavsett däckstryck? Hur ser däcksidorna/stommarna på dina Cup2 ut? Vet man vilka fjäderkonstanter det är på KW kitet? Vad kör du för hjulvinklar?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
På vilket sätt "tappar den grepp fram"? Understyr den vid turn-in, mid corner eller exit eller generellt hela tiden? Oavsett däckstryck? Hur ser däcksidorna/stommarna på dina Cup2 ut? Vet man vilka fjäderkonstanter det är på KW kitet? Vad kör du för hjulvinklar?


Så här ser däcksidorna ut
Övre = vänster och då undre höger



Camber ca 3 grader.
Labbat med varmtryck från 2,2 till 2,55 och känner ingen direkt skillnad
Tycker det är midd corner och exit som den understyr.
Kör Cup2 265 runt om.

Alla tips välkomnas varmt

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 875



Hej, Camber 6 grader?

Jag kör under 4 grader, o det är väl rätt så mycket? Eller kanske inte...?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej, Camber 6 grader?

Jag kör under 4 grader, o det är väl rätt så mycket? Eller kanske inte...?

//Lasse


Sorry 3 grader!
Ändrar ovan

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259



6 grader camber är rätt mycket men tror du kanske råkat blanda ihop det med Caster?
Går det att "gasa sig" ur understrykningen? Dvs vad händer om du midcorner försöker ställa upp bilen genom att gasa på? Fortsätter den bara ploga?

*edit*
Såg att du ändrat till 1 grad camber. Det är istället ganska lite. Cup2 har rätt veka stommar så man kan hjälpa dom på traven med lite mer camber. Testa att ställa på till kanske 2.5-3gr

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 875



Hej. Kollade på bilden på sidan3, 18e oktober(2017) tror jag.
Bilen ser ut att sjunka ner rätt så mycket fram när du går in i högersvängen.
Kanske bra att se över dämpare/fjädrar?
Ser så ut på bilden i alla fall, men behöver inte vara rätt för det.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
6 grader camber är rätt mycket men tror du kanske råkat blanda ihop det med Caster?
Går det att "gasa sig" ur understrykningen? Dvs vad händer om du midcorner försöker ställa upp bilen genom att gasa på? Fortsätter den bara ploga?

*edit*
Såg att du ändrat till 1 grad camber. Det är istället ganska lite. Cup2 har rätt veka stommar så man kan hjälpa dom på traven med lite mer camber. Testa att ställa på till kanske 2.5-3gr


Det ska vara 3 grader blev lite rörigt...
Caster är 7 grader.

Nja, det blir lite bättre när man gasar sig ut men tycker att inte att det biter tillräckligt.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej. Kollade på bilden på sidan3, 18e oktober(2017) tror jag.
Bilen ser ut att sjunka ner rätt så mycket fram när du går in i högersvängen.
Kanske bra att se över dämpare/fjädrar?
Ser så ut på bilden i alla fall, men behöver inte vara rätt för det.

//Lasse


Precis, denna bild visar vad jag känner/upplever


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 875



Jag har Öhlins Track/Road på min M3a. 265/18 fram och 285/18 bak. Millway bussningar. Orginal krängare bak, CSL fram. Lite kortare styrväxel (Yellow tag? Eller hur det stavas) bilen styr helt fantastiskt bra.

Och däckslitaget är helt ok, givetvis så är det lite kompromisser men på bana funkar det bra.

Bilen väger 1420 vid reg bes+ förare= 1500kg.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Jag har Öhlins Track/Road på min M3a. 265/18 fram och 285/18 bak. Millway bussningar. Orginal krängare bak, CSL fram. Lite kortare styrväxel (Yellow tag? Eller hur det stavas) bilen styr helt fantastiskt bra.

Och däckslitaget är helt ok, givetvis så är det lite kompromisser men på bana funkar det bra.

Bilen väger 1420 vid reg bes+ förare= 1500kg.

//Lasse


Grövre krängare fram!? Inte bak...
Trodde det var bak som behövdes för att minska understyrning
Millway bussningar sitter på.
Både imponerad över att du får plats med 285 och att du fått ner "tjänstevikten" till 1500kg 👍🏻

Jo ett kit med Road&Track vore fint...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Vet man vilka fjäderkonstanter det är på KW kitet?


Ska lyssna med KW om de kan ge fjäderkomdtanten.
Vore kul att få en van E46 förare att testaköra för att få en bedömning, sugen

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 875



Dave79 skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Jag har Öhlins Track/Road på min M3a. 265/18 fram och 285/18 bak. Millway bussningar. Orginal krängare bak, CSL fram. Lite kortare styrväxel (Yellow tag? Eller hur det stavas) bilen styr helt fantastiskt bra.

Och däckslitaget är helt ok, givetvis så är det lite kompromisser men på bana funkar det bra.

Bilen väger 1420 vid reg bes+ förare= 1500kg.

//Lasse


Grövre krängare fram!? Inte bak...
Trodde det var bak som behövdes för att minska understyrning
Millway bussningar sitter på.
Både imponerad över att du får plats med 285 och att du fått ner "tjänstevikten" till 1500kg 👍🏻

Jo ett kit med Road&Track vore fint...


Hej, är det inte så att grövre krängare bak ger lite livligare bakände? Kan vara så att jag blandar ihop rätt o fel......( har åkt framhjulsdrivet och 4 hjulsdrivet före M3an) men jag tror att det kan vara så.

Tjänstevikten var när jag reggade bilen för 1/2 bur och 1 passagerare.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Dave79 skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Jag har Öhlins Track/Road på min M3a. 265/18 fram och 285/18 bak. Millway bussningar. Orginal krängare bak, CSL fram. Lite kortare styrväxel (Yellow tag? Eller hur det stavas) bilen styr helt fantastiskt bra.

Och däckslitaget är helt ok, givetvis så är det lite kompromisser men på bana funkar det bra.

Bilen väger 1420 vid reg bes+ förare= 1500kg.

//Lasse


Grövre krängare fram!? Inte bak...
Trodde det var bak som behövdes för att minska understyrning
Millway bussningar sitter på.
Både imponerad över att du får plats med 285 och att du fått ner "tjänstevikten" till 1500kg 👍🏻

Jo ett kit med Road&Track vore fint...


Hej, är det inte så att grövre krängare bak ger lite livligare bakände? Kan vara så att jag blandar ihop rätt o fel......( har åkt framhjulsdrivet och 4 hjulsdrivet före M3an) men jag tror att det kan vara så.

Tjänstevikten var när jag reggade bilen för 1/2 bur och 1 passagerare.

//Lasse


Grym vikt 👍🏻

Är i samma skola som du och van med FWD.

Detta är saxat från Rejsa

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1259



Den tabellen stämmer rätt bra överens med vad som händer oavsett FWD eller RWD. Sen finns det ju som med allt annat inom den här genres undantag och specialare.

Nu har jag inte kört supermånga olika E46, men jag skulle ändå vilja påstå att det är vanligare att tampas med överstyrning snarare än understyrning på dessa modeller. Vet ju inte vad fjäderkonstanterna är som sagt, men med 265or fram och r-däck så kanske det helt enkelt kränger för mycket så du hamnar i en statisk understyrning och behöver lite mer fjädersupport.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21   >>
5 besök senaste veckan (84032 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande