Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Nordschleife - Loggad data | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (100891 totalt) |
kul att det kommer in lite andra varv. Du släpper av mycket gas i kinken upp Kesselschen, den är läskig denna där kinken, eller kanske stod en bil där?. Fint fart ut mot Swalbenschwanz 201 GPS km _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
DB never lies... |
||||||
Ser inte hela vägen upp Kesselchen lite märklig ut? Fredrik är aldrig över 193 km/h och "cruisar" efter kinken länge runt 180-182. Hindrade trafik kanske vidare acceleration här? Hur som helst tappas det mkt fart och därmed tid här jämfört med fritt! Likaså ner i Fuchsröhre, först brant acceleration men sedan planar kurvan ut sista halvan av backen och du håller ganska jämn fart hela vägen ner i svackan. Med tanke på hur snabbt både Kesselchen- och Fuchsröhre-partiet är tappar du mkt tid här. Att du har bra fart såg jag inte bara när Patrik kom ikapp dig utan också på noteringar som 100 km/h i den skarpa Metzgesfeld-vänstern, 89(!) i Kallenhard, 104 i Breidscheid, 105 i Ex-Mühle, 106 i Hohe Acht och 105 i Brünnchen 2, det är alltihop bra till mkt bra farter! Känns spontant som att ett tempo under 8 min är klart inom räckhåll! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
[quote="Christian Eick!
Känns spontant som att ett tempo under 8 min är klart inom räckhåll! [/quote] Sesa Fredrik, bara att aka ner igen till helgen. Dr Eick har talat _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Kul med lite kommentarer Mycket riktigt hade jag trafik upp för Kesselchen, vänstern "brukar" tas utan gassläpp om det är fritt. Men det spårval loggen visar känns ändå märkligt om man jämför med mina andra varv eller med Samuels 8.10, lite skummt. Har jämfört lite med ett fritt varv och det tappas som sagt en maaassa=) sekunder från bergwerk till steilstrecken kurve... Även om jag vanligtvis fegar ganska mycket ner i rävgrytet har jag för mig där var lite bilar ivägen även där. Men som alla vet är ju fria varv sällsynta så då är det skoj att analysera lite med driftboxen _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||
Sesa Fredrik, bara att aka ner igen till helgen. Dr Eick har talat [/quote] Hade varit trevligt.... men 7.XX tiden lär få vänta till nästa sommar _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||
Intressant att se olika hastigheter, det finns mycket att lära. Jag har ett 7.50 varv med 165 GPS km/h och 1.18G genom mute. Som mest når jag då 184 km/h innan Huppe Rechts sen fegar jag ur och bromsar lite för mycket. Jag ska plocka fram några varv som kan vara intressanta att titta på. Återkommer _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Skulle vara kul att titta på dina loggar Daniel, speciellt 7.47,5-varvet i sin helhet. Lägg gärna ut den loggen!
Har forskat lite i Patriks loggar från helgen, några nya bästanoteringar blev det: 252,76 som Vmax innan Schwedenkreuz. 181,52 som lägsta fart genom Schwedenkreuz-vänstern. 241,70 som Vmax i Fuchsröhre. 199,72 som Vmax innan Metzgesfeld. 88,85 som lägsta fart genom Kallenhard-högern. 106,57 som lägsta fart över bron i Breidscheid. 202,61 som Vmax innan Bergwerk. 234,29 som Vmax i Kesselchen. 165,79 som lägsta fart genom Mutkurve. 163,79 som lägsta fart genom snabba vänstern efter Karussell. 219,68 som Vmax innan Schwalbenschwanz. Intressant att Kallenhard faktiskt inte är långt från Aremberg fartmässigt, den känns ju mycket skarpare. Kan nog mycket väl ha med armco-räcket i utgången att göra... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Här kommer två
Dett är mitt 7.47 varv. https://rejsa.nu/im/_log_general/log 7.50 varv https://rejsa.nu/im/_log_general/log Ett 7.54.5 varv med skapligt flyt. https://rejsa.nu/im/_log_general/log Varje varv har sin höjdpunkt, nu har jag några vckor på mig att analysera innan det är tid igen. Förhoppnings vis kan man "klippa" ihop det perfekta varvet i teorin och sedan genomföra det till nästa besök. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Fina varv med god fart Daniel Kul att se lite logg från fulla varv, klart kan man notera att dina två första varv ligger ca 70-100 GPS km/h högre än mig i ca 5-6 sekunder sedan du passerat bron p g a att ni kör fulla varv mot mig som startar från TF och därför flyger ni under bron vs mig. Daniels sista varv på 7.54 ser ut att vara en normal TF start som mina loggor som ligger här. De två övriga droppar liksom från himmelen i loggen , det går fort ner under bron på fria varv vs TF start _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
TAckar för det Gaute, du har helt rätt, 7.54 är ett normat TF varv, visst gör det skillnad när man kan hålla stumt under bron, vågade inte hålla fullgas längre men det skulle nog gå en bit till
7.54 varvet har några bra partier, själv tycker jag att det är ett bättre varv än de andra två. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
Tycker jag med, vissa partier är nästintill briljanta! Att ha 182 som lägsta fart innan Schwedenkreuzvänstern är snabbt, 244 i Fuchsröhre tyder på durken i princip hela vägen ner, 157 som lägst innan Metzgesfeld är riktigt snabbt för en turiståkare, 113 i Ex-Mühle är världsklass (Horst kör 109 där med CSL) och 216 innan Schwalbenschwanz visar att det gått fort genom Pflanzgarten III! Intressant är också att notera att du ofta har lägsta fart i kurvorna mot utgången, verkar som du dundrar in med väldigt hög fart och nästan får kliva av gasen inför utgången. Jämför man med t.ex. Patriks eller mina egna loggar så har vi ofta lägsta fart vid ingången till kurvan för att hålla jämn fart eller accelerera svagt genom kurvan. Trots detta mönster är ofta lägstafarten hög, vilket indikerar att du tar med dig mycket fart (men inte för mycket) in i kurvorna och det är ju det som ofta utmärker "riktiga räserförare"! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
BMW vs. klassisk 911?! _________________ Johan Bergin |
||||||
Håller oxå med om detta, det är inte alltid de snabbaste varven som är de bästa rent åktekniskt. Riktigt fint åkt på detta 7.54 TF varv Men som du säger om man klipper ihop det bästa från de viktiga partierna i teorin och sedan sätter det i praktiken då jäklar. Detta är ju möjligt och det handlar till sist om att ha fritt skulle jag säga om man ska ha riktigt god fart genom hela banan. Tycker i övrigt du gör det riktigt bra ner under bron på fulla varvet p g a att det stod koner vid TF utfart som man mentalt om inte annat måste ta hänsyn till. Det är mycket lättare att åka fort ner i Tiergarten då TF exit är helt stängd, således inga koner höger sida. I vart fall känner jag personligen att det är lättare då man slipper konerna och ev trafik som kan komma ut på banan från TF, då kan man ligga max ut till höger hela vägen förbi döttinger för att göra svängen ner under bron så rak som möjligt.(vilket blir svårare om koner står där för att markera TF exit och hänsyn måste tas till att bilar faktiskt kan komma ut där) Exempel på detta är t e x Scuderia Hanseat, (eller race)då är TF exit helt stängd och inga koner, således kan man uttnytja full banbredd i god tid vilket sanerligen krävs för att åka stumt i effektstraka bilar ner här. Klart med mindre effekt svänger det inte lika skarpt ner under bron _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Ska försöka lägga in mitt 9.01 BTG varv med 130 hk suzukin då det kan vara kul att ha någon sorts referens för andra med effektsvaga bilar oxå. Vill minnas att jag hade ca 168 GPS som lägsta fart just inför SX vänstern, frågan är hur mycket jag bromsade bort(släppte gas)? Ingen aning men säkert för mycket, har inte loggen här men Peter F ska maila den senare i kväll, kanske har CE den från då du kopierade?
Med CSL har jag ofta ca 187 GPS som lägsta inför SX vänstern. Som bäst noterar jag 195 GPS som lägsta med CSL här inför Swedenkrytz vänstern(SX)och når då hela 205 GPS som högsta inför Aremberg. Så ett bra kört parti här med CSL når man Ca 245 GPS på SX, lägst inför SX vänster 195, med andra ord skalar man av ca 50 GPS km inför vänstern. Undrar hur det ser ut i Suzukin.....rimligtvis bör jag inte skala av så mycket fart här med den då Vmax torde vara tämligen låg... Högsta Vmax jag hittat med min CSL i SX är 245.77 GPS. Då både jag och Daniel samt HvS ligger på ca samma max här gissar jag att den har svårt att gå fortare där om man samtidigt vill klara att ta vänster i SX med livet i behåll(edit eller med dräglig fart) Gissningsvis gick Suzukin fort i kurvor som tex Steilstrecke, AF genom S partiet, T13 vänstern och liknande kurvor, Bergwerk, Aremberg etc.. Kanske CSL fart? Kändes så i en del långsamma 90 grades svängar iallafall. Får se när jag tittat närmare på loggen från Suzukin. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Har börjat kolla den första av Suzuki-loggarna nu. På 9.05-varvet når du knappt 159 innan Flugplatz och går ner till knappt 144 genom kurvan och du har 185,9 som Vmax innan Schwedenkreuz och saktar ner till 161 innan vänstern. Om vi utgår från att bilen nästan skulle klara 160 genom Flugplatz och dryga 180 genom SX-vänstern så är tanken svindlande: Det går att hålla nästan stumt från Hocheichen - Aremberg med Swiften!!!
Ett annat kul parti är Hatzenbachbogen. På alla andra loggar jag studerat, inkl mina egna, är det lätt att se vad lägsta fart i kurvan är. Här är det i princip omöjligt eftersom du accelerar stadigt hela vägen från T13 till inbromsning ingång Hatzenbach, dvs genom hela kurvan! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
om vi fortsätter varvet så ser man att Vmax i Fuchsröhre detta varv är knappt 197 och lägsta fart i AF är 74 km/h! Längre fram hittar vi 85(!) i Kallenhard och 90(!) i Bergwerk!
Sedan visas väldigt tydligt i Kesselchen att det går brant uppför där. Detta varv la du i 5:an vid ca 158 km/h ungefär vid kinken och uppe vid Mutkurve har bilen sackat till 147 trots stum pedal och genom Mutkurve sjunker farten till 139 i utgången, återigen trots stum pedal! Ska kolla de andra varven där du låg kvar på 4:an, den orkade ju hålla farten uppe bättre då! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Helt klart ska jag hyra den igen i okt, 5 varv är allt för lite för att våga ta ut max av en 130hk Suzuki på ringen, har man blivit gammal och feg månne Efter ca 5 varv till så lär jag våga mer skulle jag tro Men frågan är om man kan anta att den klara 160 GPS som lägsta inför första vänstern efter Quiddlerbachehöe hoppet Du har väl ca 178 GPS som lägst inför SX vänstern, så det borde ju gå i Suzukin, dock känns den hög med smalare spårvid än Clion skulle jag gissa? Tänk om den välter, det får vi ta reda på nästa gång helt enkelt. Tror jag hade ca 168 som lägsta inför SX vänstern på 9.01 varvet? Så 10 till bör ju gå... _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
På 9.06,9-varvet har du knappt 76 genom T13, du har ökat till drygt 147 genom Flugplatz, når 188 innan SX och 162 genom SX. Mest imponerande är dock i mina ögon 90 km/h genom Hocheichen-högern! Jag kör 88 där med Clion.
Upp Kesselchen når du 160 på 4:an och nu droppar den bara till 155 innan Mutkurve och till 146 i utgången. Alltså orkar den inte ens hålla farten uppe på 4:an trots 130 hk, det är brant här! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Antar att du menar höger? 160 är nog kalsongbytesframkallande men jag har 156 med Clion och jag vet att det går att köra fortare så varför inte 160? Känns spontant som att eftersom Swiften är hårdare än Clion och har riktiga r-däck så borde det gå att köra minst lika fort i kurvorna med den som Clion trots höghuskänslan. Helt klart är att helt stumt inte är att rekommendera över SX, vill inte veta vad som händer om du går in i 188 i vänstern... Men eftersom luftmotståndet är stort i höga farter så kanske det räcker med att släppa gasen lite, ett confidencelift istället för broms? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Har hittat 9.01,5-varvet nu även om de sista metrarna fattas på loggen?!
Nu har du ökat till knappt 160 upp till Flugplatz och går genom själva Flugplatz med som lägst drygt 150. Innan SX når du nu 190 och går ner till knappt 167 genom SX-vänstern. Sedan är dryga 78 som lägsta fart i AF snabbt! Detta varv är mkt mer imponerande än de övriga två pga hindrande trafik, du får släppa av rejält i Mutkurve och ner i Pflanzgarten. Trots detta är det 3-6 sek snabbare! Ska se om jag inte kan lägga upp en screenshot på detta. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Nürburgring Nordschleife - Loggad data | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (100891 totalt) |