Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67003 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:
Hur blir det med E85-planerna?


Jo, dom finns kvar fast sånt som får bilen körklar ligger före i prioritering. Ska åka med omodifierad motor (roadsport C) i början av säsongen för att få ordning på chassit och kunna utvärdera det vs tiderna från förra året. Med orginal turbotryck och inget tillskottsbränsle är frågan om det är lönt att kludda med E85, eller om det ens blir bättre (med tanke på hydraulisk flödesbegränsning i K-jetten)

Lirar allt så blir det kanske installation av kitet ovan under säsong, och då Roadsport B istället. Då är ju E85 absolut intressant. Lite orolig dock för hur jag vara säker att jag får jämnt tillskott till de 4 cylindrarna. Känns ju som att man vill dosera tillskottet efter IC, och eftersom IC är uppe på ventlkåpan på min bil så känns det som att det blir svårt att säkerställa homogen blandning

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
Hur blir det med E85-planerna?


Jo, dom finns kvar fast sånt som får bilen körklar ligger före i prioritering. Ska åka med omodifierad motor (roadsport C) i början av säsongen för att få ordning på chassit och kunna utvärdera det vs tiderna från förra året. Med orginal turbotryck och inget tillskottsbränsle är frågan om det är lönt att kludda med E85, eller om det ens blir bättre (med tanke på hydraulisk flödesbegränsning i K-jetten)

Lirar allt så blir det kanske installation av kitet ovan under säsong, och då Roadsport B istället. Då är ju E85 absolut intressant. Lite orolig dock för hur jag vara säker att jag får jämnt tillskott till de 4 cylindrarna. Känns ju som att man vill dosera tillskottet efter IC, och eftersom IC är uppe på ventlkåpan på min bil så känns det som att det blir svårt att säkerställa homogen blandning


om det är race du tänker köra så kan du minska styrtrycket på K-Jet:en med en extra hydraulventil. Jag loggade som bekant några repor med bredbandslambda på en vanlig 924 som gick på renE85 och hade styrtryck nersänkt till cca. 1 bar. Den gick aningen fett (motsvarande 11:1 på bensinskalan) men motorn drog hur fint som helst. Du kan kanske köra samma trick om det inte är lika känsligt med kallstartsegenskaper? Då slipper du harva med extraanrikning i intercoolern osv. Och det finns ingen risk att motorn spikar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
Hur blir det med E85-planerna?


Jo, dom finns kvar fast sånt som får bilen körklar ligger före i prioritering. Ska åka med omodifierad motor (roadsport C) i början av säsongen för att få ordning på chassit och kunna utvärdera det vs tiderna från förra året.


Men hur skall det gå till?? Finns ju ingen bana som ser likadan ut som förra året..

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:
[
om det är race du tänker köra så kan du minska styrtrycket på K-Jet:en med en extra hydraulventil. Jag loggade som bekant några repor med bredbandslambda på en vanlig 924 som gick på renE85 och hade styrtryck nersänkt till cca. 1 bar. Den gick aningen fett (motsvarande 11:1 på bensinskalan) men motorn drog hur fint som helst. Du kan kanske köra samma trick om det inte är lika känsligt med kallstartsegenskaper? Då slipper du harva med extraanrikning i intercoolern osv. Och det finns ingen risk att motorn spikar.


Jo, det är sant, frågan är bara om den klara en flödesökning på ca 80-90% som jag tror kommer att behövas.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
FSN skrev:

Men hur skall det gå till?? Finns ju ingen bana som ser likadan ut som förra året..


Knutan är väl inte själva banan ändrad? Bara avåkningszoner?

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Pär Hylander skrev:
beepbeep skrev:
[
om det är race du tänker köra så kan du minska styrtrycket på K-Jet:en med en extra hydraulventil. Jag loggade som bekant några repor med bredbandslambda på en vanlig 924 som gick på renE85 och hade styrtryck nersänkt till cca. 1 bar. Den gick aningen fett (motsvarande 11:1 på bensinskalan) men motorn drog hur fint som helst. Du kan kanske köra samma trick om det inte är lika känsligt med kallstartsegenskaper? Då slipper du harva med extraanrikning i intercoolern osv. Och det finns ingen risk att motorn spikar.


Jo, det är sant, frågan är bara om den klara en flödesökning på ca 80-90% som jag tror kommer att behövas.


E85 kräver 40% mer soppa jämfört med BF98. Traditionellt är soppan inget större problem för K-Jet, det är snarare dess mängdmätarskiva som sätter stopp för effekten då den utgör effektiv strypning för förbipasserande luft. Patrick har bromsat ur massor av hästar ur sin bonntrimmade Volvo 240 Turbo med liknande system, så jag tror inte att 200hk skulle vara något problem för ditt sprut, även om den körs på E85.

Det är bara att testa...häll i E85, sänk styrtrycket, låna bredbandslambda och trampa på. E85 är väldigt spiktolerant så risken att du bränner är låg.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:
Pär Hylander skrev:

Jo, det är sant, frågan är bara om den klara en flödesökning på ca 80-90% som jag tror kommer att behövas.


E85 kräver 40% mer soppa jämfört med BF98.
Det är bara att testa...häll i E85, sänk styrtrycket, låna bredbandslambda och trampa på. E85 är väldigt spiktolerant så risken att du bränner är låg.


Ja, fast det är ju liiiite mer än 200 hk jag tänkt mig

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Med K-Jet och orginalturbo? Det blir svårt ;-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:
Med K-Jet och orginalturbo? Det blir svårt ;-)


K-jet ja. Orginalturbo är inget krav enligt regelboken. Det har dock gjorts med stor framgång redan. Otto Durholts (har glömt igen hur man får fram tyskt y, sorry otto) maskin ligger väl över 200 hk skulle jag vilja påstå. Dock är det m h a extra spridare. Detta gäller iofs bensin.

Jag kommer definitivt att prova K-jetten på ett eller annat sätt för att se vad den kan leverera. Rimligen borde jag kunna mäta flödet i garaget med sänkt styrtryck och sen utifrån det räkna på vad det flödet kan räcka till.

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



Per:
Lägger bilderna här på plåten under kylaren framvagnsbalk




_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Här är en "äkta"plåt
[/img]

_________________
Otto Dürholt
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Kalas, tack till Anders och otto

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Då var dom ombyggda fjäderbenen på plats, bilder kommer. Det enda som inte blev riktigt bra var att det blev ont om plats för skyddsbälgen mellan stötdämparen och fjäder, jag hade totalt glömt att tänka på det innan. Men även om jag hade tänkt på det hade det inte varit mkt att göra. Jag undrar hur man brukar göra med tighta racefjädrar utanpå stötdämpare?

Övre och undre fjädersäte är svarvat ur alu, med inre styrning för fjädern. Ett rör är gängat med M60x2 gänga och hakmuttrarna används igentligen i industrin till att spänna fast kullager på axlar. Muttrarna kostar ca 70 kr/st, det åtgår en halvmeter rör, och ca 30 cm aluminumstång diameter 90mm.
Har även lite preliminär monterat dropstop, borrade ett hål i vid sidan om fjäderbenslagringen ner mot hjulet (där jag ändå svetsat in fäste för fjädertornsträva) Borrade även ett litet hål i gamla fjädersätet som ju går utanför det nya. Drar 3mm rostfri vajer genom dessa hål med vajerlås utanför. Inte så snyggt, men det gör sitt jobb tror jag. Ska bara fixa ngn liten styrning eller skydd på vajern, så att den inte gnags sönder mot vass plåtkant.

Ny infästnignen till oljekyl och vattenkyl är nästan klart, bild kommer på det oxo. Lova att inte skratta när ni ser svetsarna, jag är ju s.k. kontorsråtta och svetsfogarna blir ungefär så bra som ni tror....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Pär Hylander skrev:


Väntar med att borra dom sista hålen tills bilen står på egna hjul, så att staget inte blir förspännt i tryck


Nu står ju bilen på egna hjul. Som jag trodde så rörde sig faktiskt fjäderbenstornen litegrann när bilen kom ner på hjulen, ca 1 mm kröp dom ihop. Ngn som vet om det är normalt eller det är min bil som är alldeles mjuk i karossen efter 25 år varav ca 12 år på bana?

_________________
Pär Hylander
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Pär Hylander skrev:

Nu står ju bilen på egna hjul. Som jag trodde så rörde sig faktiskt fjäderbenstornen litegrann när bilen kom ner på hjulen, ca 1 mm kröp dom ihop. Ngn som vet om det är normalt eller det är min bil som är alldeles mjuk i karossen efter 25 år varav ca 12 år på bana?


Verkar vara likadant på min vagn. Lossade det övre fjäderbensstaget och nu när jag ska skruva dit det igen så saknas det i runda slängar 2 mm. Bilen stod på pallbockar när jag släppte på staget och gör det nu också. Får ställa den på hjulen igen, innan jag kan få dit det utan att någonting deformeras...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare

Såhär ovan blidde fjäderbenet. Trångt för dammskyddet dock. 3mm rostfri vajer dropstop för att inte fjäderna ska komma loss



Drog upp vajern genom förstärknignen för fjäderbenssträvan. Ska nog snyggas till lite på ngn sätt



Hmmm, jag är ju inte så bra på att svetsa.....



Lite blingvarning Av ngn anledning är jag svag för gult och grönt ihop, så grejor som styrplåtar för luft till kylaren kommer att få denna gröna färgen, visst blir det fiiiint!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Skyddsdamask på en racebil...

Gör du inte rent mellan löpen ditt lata stycke???!!!

Nä, lite mer seriöst, det brukar sitta en skrapring i ovankant av benen som tar den emsta av smutsen så den inte kommer in på nga glidytor. Stenskott eller liknande får man leva med men har inte varit med om att det ska vara ngt problem.

Tycker inte du ska skämmas för ngt av dina utförda jobb. Vi är väl alla mer eller mindre amatörer både i garaget och på banan, med nga få undantag. Kul är det dock!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Skyddsdamask på en racebil...

Gör du inte rent mellan löpen ditt lata stycke???!!!

Nä, lite mer seriöst, det brukar sitta en skrapring i ovankant av benen som tar den emsta av smutsen så den inte kommer in på nga glidytor. Stenskott eller liknande får man leva med men har inte varit med om att det ska vara ngt problem.

Tycker inte du ska skämmas för ngt av dina utförda jobb. Vi är väl alla mer eller mindre amatörer både i garaget och på banan, med nga få undantag. Kul är det dock!


Jamen det är ju en gatbil, regskylt och allt....såna har ju skyddsbälgar Har ju gått till och från Knutan för egen maskin flera gånger. LT-arvet har tagits tillvara på så vis att Albins barnvagn har fraktats i den!

Nä, jag skäms inte för mina svetsar, möjligen flabbar lite åt dom. Så länge dom fungerar så duger det åt mig. Det är väl isf vid en högst eventuell framtida försäljning som det kan ligga mig i fatet, men isf får jag hoppas att jag har tävlingsresultat att visa och att köparen inte köper den för bilens posörsegenskaper . Fast å andra sidan så har jag ju redan konstaterat flera gånger att entusiastbilar inte ska säljas, för så sakna man dom bara. Istället borde man skaffa sig boende (och finanser) så att alla bilar kan behållas.

Lite OT: Jag kan förstå dom som byter bil ofta och säljer sin gamla om dom haft den en kort stund och vill jaga nya upplevelser. Men har man lagt ner sin själv i att vårda och få bra ordning på en bil så är det nog inte lika lätt att göra sig av med en den än om man på sin höjd bytt olja och bromsvätska eller rent av bara lämnat in på verkstad.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror du det skvätter mer eller mindre grus på vägen till och från banan på benen mot vad det gör under ett helt långlopp med allt vad det innebär av "allternativspår" osv?

Får dom inte plats får dom inte och du kan nog leva med det. Det är min åsikt i detta.

Snygga ben föresten och helt rätt lösning att ta kända insustridelar. thumbs up
Har du originaltallriken som stöd eller är det för att kunna återställa?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Tror du det skvätter mer eller mindre grus på vägen till och från banan på benen mot vad det gör under ett helt långlopp med allt vad det innebär av "allternativspår" osv?

Får dom inte plats får dom inte och du kan nog leva med det. Det är min åsikt i detta.

Snygga ben föresten och helt rätt lösning att ta kända insustridelar. thumbs up
Har du originaltallriken som stöd eller är det för att kunna återställa?


Hehe, nä jag skulle ju bara skojja till det att det minsann är en gatbil ;-) En del frånåkta konkurrenter i roadsport brukar nämligen mer eller mindre på skoj muttra om "trailerqueen", "för mycket preppad för klassen" och sådana saker. Kom igen när ni fraktat barnvagnar och har pickupmotorer i era vagnar säger jag!

Det sitter en skrapring faktiskt ja. Såvida ingen har ett bra argument mot det så få nog den lite klämda skyddsbälgen sitta kvar (så slipper jag ju att ta loss den igen)

Gängade hylsan står i org fjädertallrik, lite plasticpadding som bäddning längst ner så det ska nog gå enkelt att återställa om det visar sig lämpligt. På köpet blev ju org fjädertallrik bra att fäste för vajern.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Mekar och mekar, men listan på grejor kvar är lång ändå...

Prio siffran till vänster, vilken aktivitet, bedömd tid (timmar) och sen ackumulerad bedömt tid längs till höger

       1Undre fäste kylare                                                       0,5     0,5
       1Fäste LMM inkl slang till turbo                                            2     2,5
       1Bränsleslangar LMM                                                       0,1     2,6
       1Sugrör LMM                                                                 2     4,6
       1Bromsvätska köpa och byte                                                1,5     6,1
       1Fylla motorolja, priming oljekyl                                         0,5     6,6
       1Sump och motorfäste+oljepump                                               3     9,6
       1Waterwetter redline köpa + behandla                                      0,2     9,8
       1Bränslefilter, kopplignar                                                0,5    10,3
       1Filterspray, köpa + behandla                                             0,5    10,8
       2Ev extra sträva oljekyl                                                  0,5    11,3
       2Styrplåt kylare                                                            3    14,3
       2Plåt under front                                                           3    17,3
       2Slang till koppling                                                        1    18,3
       2Växellådsoljebyte och köp (redline                                         1    19,3
       2Gummiduk batteri                                                         1,5    20,8
       2Huvudströmbrytare inst                                                     3    23,8
       2Laga frontspoiler                                                          4    27,8
       2Måla lagningar och svetsningar                                             1    28,8
       2Hål och galler huv                                                         3    31,8
       2Testa ut spacers bak för 15" RE540                                       0,3    32,1
       3Stolfäste                                                                  4    36,1
       3Mäta bränslemängd                                                          1    37,1
       3Kolla bagagelås biltema                                                    1    38,1
       3Vvxoljetempmätare, inst tillsammans med oljebyte, kolla om givare fi       2    40,1
       3Amperemeter till bränslepump                                               2    42,1
       3Tryckgivare stry och systemtryck                                           2    44,1
       3Måla patina                                                                1    45,1
       3Galler för kylare                                                          1    46,1
       3Hälsupport                                                                 2    48,1

_________________
Pär Hylander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande