Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-05-29 - 31 SLC 5papp+ STOCKHOLM / Barkarby
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (20186 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



OFFkeFF skrev:
Det var ju en volvo som rök så man trodde det var en diesel i fredags? Är det den eller z4'a dieseln de pratas om?


Jag pratar om Volvon.....vad pratar ni om...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



OFFkeFF skrev:
Det var ju en volvo som rök så man trodde det var en diesel i fredags? Är det den eller z4'a dieseln de pratas om?


Den Beige 240 Diesel som kör i 5papp+ är det som diskuteras.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
sweanders skrev:
Men hursomhelst så får jag ett leende på läpparna varje gång jag såg den pensionärsbeiga dieslcontainerns framfart.


Att åka diesel är fränt. Den låter underbart med turbon. Jag har haft tankarna att åka diesel själv. Naturligtvis ska dom åka.
Dom kör bra....och skiten verkar hålla.


Positiv som fan

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
OFFkeFF skrev:
Det var ju en volvo som rök så man trodde det var en diesel i fredags? Är det den eller z4'a dieseln de pratas om?


Den Beige 240 Diesel som kör i 5papp+ är det som diskuteras.


EDE racings Z4 är ju bland det ballaste jag sett i dieselväg thumbs up thumbs up thumbs up (rökfri var den också)

Fillebaxters hittar säkert på nåt så att den inte sotar/ryker så kraftigt till nästa race.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Det tar emot men jag är benägen att hålla med Butterflyracing i denna sak - ATT miljöpolitiska hänsyn är relevanta inom motorsport. Sedan så var ju den kraftigt inkontinenta kebabbeeämween inte på något vis ett föredöme i depån :-).

Fredrik Skoghag: Jag är intresserad av att få del av mina varvtider på Mylaps (lördagspasset 16-17). Om jag kan få transponderns nr/lösen pm:at för Scuderia Motori Suds 155 så kan jag accessa Mylaps.

I övrigt var det mkt trevligt med ett race i huvudstaden. Banan var imo förvånansvärt kul.
En mental notering att spara för diskussionerna på vårdhemmet.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mozzarella skrev:
Det tar emot men jag är benägen att hålla med Butterflyracing i denna sak - ATT miljöpolitiska hänsyn är relevanta inom motorsport. Sedan så var ju den kraftigt inkontinenta kebabbeeämween inte på något vis ett föredöme i depån :-).

Fredrik Skoghag: Jag är intresserad av att få del av mina varvtider på Mylaps (lördagspasset 16-17). Om jag kan få transponderns nr/lösen pm:at för Scuderia Motori Suds 155 så kan jag accessa Mylaps.

I övrigt var det mkt trevligt med ett race i huvudstaden. Banan var imo förvånansvärt kul.
En mental notering att spara för diskussionerna på vårdhemmet.


Håller med om att kebabens inkontinens var på tok för stor emellanåt och det ska åtgärdas till nästa tävling(både bil och personal).
Dessutom ska teamets medlemmar få gå en interutbildning i spanking, så dom vet vad som väntar den som inte sköter sig thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Dude skrev:
Håller med om att kebabens inkontinens var på tok för stor emellanåt och det ska åtgärdas till nästa tävling(både bil och personal).
Dessutom ska teamets medlemmar få gå en interutbildning i spanking, så dom vet vad som väntar den som inte sköter sig thumbs up

thumbs up thumbs up thumbs up


Det var värre med jyckarna som envisades att pinka på vårat tält (fast de fick korv av oss)

Visst var det ett helvete att ligga bakom Volvon när den rök så förbannat. Det ser även illa ut.
På Söndagen skruvade de ner pumpen lite grann thumbs up och det var klart bättre.
Hur såg varvtiderna ut? Jag tyckte att den gick bättre då också.
Annars är jag imponerad av tempot grabbarna håller med "gubbilen" (den håller ihop bra också).

Ett lämpligt straff för att de åkte på fel däck har jag tänkt ut. Jag känner en kille som är skitdålig på att köra bil. Han får köra för dem nästa gång

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Spelwilly skrev:


Ett lämpligt straff för att de åkte på fel däck har jag tänkt ut. Jag känner en kille som är skitdålig på att köra bil. Han får köra för dem nästa gång


En tanke kan ju vara att titta på Scuderia GGG, dom testade med R-Däck på fredagen och var flera sekunder snabbare/varv än sitt snabbaste under tävling (kolla i mylaps.com) = tänkvärt när bestraffning skall ges då det ger en fingervisning om hur mkt bättre R-Däcken är under samma förutsättningar på denna bana..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Inga hard felings från vår sida Scuderia GGG (Alfa nr2) På söndagen rök den ju betydligt mindre, nästan acceptabelt för vilken miljökämpe som helst.

Grejen vart bara att vi hadde sekundstrid i slutet av race 2. Då ska ni göra ert sista förarbyte eller stå i 45sek och kör bara rakt genom depån... Vad i ..... sen straffades ju ni direkt av punkan och det var klart oturligt. Sen linar man upp till söndagens race och och sitter och tittar på dom däcken jag själv konstaterade hade för lite treadwear (180). Vad i .... så då bad vi Fredrik göra däckskontroll av bilarna när de kom in. Tyvärr gjordes det inte vad jag såg. Det var ju ett team som åkte ut på nya R-däck osv.
Jag är inte långsint jag är lånsynt. Klart ni ska vara med på Mantorp.


Förslag, uppställning för race 30min innan så kan alla gå runt och kolla så alla har rätt däck osv. tillsammans med bullshitjuryn? Efter racet kan vi ju sammlas och ha en liten debrifing, i alla fall alla som inte redan gett upp och åkt hem som i en park farme där vi sparkar däck och ljuger lite efter målgång. Tror det skulle vara bra så man inte blänger snett på varandra.

Vore även bra att skriva en lista lite snabbt och sätta upp med alla bullshitpoäng som är utdelade, såalla vet att Team xx har bulshitpoäng för det och det då vet man att de inte fuskar och att det är bedömt. Tycker det är ok att ha något som ger bullshitpoäng bara man talar om det och är gentleman nog till det.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



joakim_adolfson skrev:
Spelwilly skrev:


Ett lämpligt straff för att de åkte på fel däck har jag tänkt ut. Jag känner en kille som är skitdålig på att köra bil. Han får köra för dem nästa gång


En tanke kan ju vara att titta på Scuderia GGG, dom testade med R-Däck på fredagen och var flera sekunder snabbare/varv än sitt snabbaste under tävling (kolla i mylaps.com) = tänkvärt när bestraffning skall ges då det ger en fingervisning om hur mkt bättre R-Däcken är under samma förutsättningar på denna bana..


R-däck ger 2-3 sekunder per varv..... R-däck har treadwear 40 - 60....

treadwear 180 jämfört med 200 ger max 1 tiondel i varvtid skulle iaf jag tippa på.....

så ni vet relationerna.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Björn skrev:
Inga hard felings från vår sida Scuderia GGG (Alfa nr2) På söndagen rök den ju betydligt mindre, nästan acceptabelt för vilken miljökämpe som helst.

Grejen vart bara att vi hadde sekundstrid i slutet av race 2. Då ska ni göra ert sista förarbyte eller stå i 45sek och kör bara rakt genom depån... Vad i ..... sen straffades ju ni direkt av punkan och det var klart oturligt. Sen linar man upp till söndagens race och och sitter och tittar på dom däcken jag själv konstaterade hade för lite treadwear (180). Vad i .... så då bad vi Fredrik göra däckskontroll av bilarna när de kom in. Tyvärr gjordes det inte vad jag såg. Det var ju ett team som åkte ut på nya R-däck osv.
Jag är inte långsint jag är lånsynt. Klart ni ska vara med på Mantorp.


Förslag, uppställning för race 30min innan så kan alla gå runt och kolla så alla har rätt däck osv. tillsammans med bullshitjuryn? Efter racet kan vi ju sammlas och ha en liten debrifing, i alla fall alla som inte redan gett upp och åkt hem som i en park farme där vi sparkar däck och ljuger lite efter målgång. Tror det skulle vara bra så man inte blänger snett på varandra.

Vore även bra att skriva en lista lite snabbt och sätta upp med alla bullshitpoäng som är utdelade, såalla vet att Team xx har bulshitpoäng för det och det då vet man att de inte fuskar och att det är bedömt. Tycker det är ok att ha något som ger bullshitpoäng bara man talar om det och är gentleman nog till det.


thumbs up

Det är rätt tänkt Björn. Vi gör ju detta för att det är kul (i första hand)

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Fredrik - SLC skrev:


treadwear 180 jämfört med 200 ger max 1 tiondel i varvtid skulle iaf jag tippa på.....

så ni vet relationerna.....


well, så säger dom i F1 också men blir diskade ändå..
Gnäller inte tycker bara att alla skall hålla sig till samma regler = blir roligare då..


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Citroenggänget med grön bil åkte ju R-däck på söndagen. Tror jag såg ett par däck till på söndagen.
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



Björn skrev:
Citroenggänget med grön bil åkte ju R-däck på söndagen. Tror jag såg ett par däck till på söndagen.


Jag ger upp :-( ..

el mao dom kör automatisk i SLC (om R-Däck används) för då har jag inga som helst invändningar..


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



joakim_adolfson skrev:
Björn skrev:
Citroenggänget med grön bil åkte ju R-däck på söndagen. Tror jag såg ett par däck till på söndagen.


Jag ger upp :-( ..

el mao dom kör automatisk i SLC (om R-Däck används) för då har jag inga som helst invändningar..



dom körde i SLC..... men jag glömde att ändra, då dom ändå bara körde sönder och inte hade med någon toppstrid att göra...... så mitt fel.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fillebaxter
Upplands väsby
Här sen Feb 2009
Inlägg: 6



Hej igen.

Ser att våran medverkan i helgen har rört upp en del känslor.
Det är OK om ni stryker oss helt från resultatlistorna från helgens tävlingar så tar vi nya tag på Mantorp med förhoppningsvis ännu lite mindre rökutveckling .

Eftersom Treadwearvärlden just har öppnat sig för mig så kikade jag på en Mazda 3 2,0-07 som jag reparerade en skada på idag.
Den har org monterade Bridgestone Turananza ER 30. 205/55-16. Ser ut som ett vanligt pissdäck.
TREADWEAR 140! Skulle det isåfall vara gatdäckens motsvarighet till kvaldäck??

Känns inte som om att fabriken skulle montera ett snudd på "R-däck" på en sån bil....

Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.

_________________
Kenneth Näslund
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fillebaxter skrev:


Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.


Dags för Dr L Falk och eller Professor Dude att komma in och förklara

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fillebaxter skrev:
Hej igen.

Ser att våran medverkan i helgen har rört upp en del känslor.
Det är OK om ni stryker oss helt från resultatlistorna från helgens tävlingar så tar vi nya tag på Mantorp med förhoppningsvis ännu lite mindre rökutveckling .

Eftersom Treadwearvärlden just har öppnat sig för mig så kikade jag på en Mazda 3 2,0-07 som jag reparerade en skada på idag.
Den har org monterade Bridgestone Turananza ER 30. 205/55-16. Ser ut som ett vanligt pissdäck.
TREADWEAR 140! Skulle det isåfall vara gatdäckens motsvarighet till kvaldäck??

Känns inte som om att fabriken skulle montera ett snudd på "R-däck" på en sån bil....

Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.


Treadwear är helt enkelt ett slitagemått på däcket..... Och det har väl som jag förstår det iaf... två huvudfaktorer, däcksmönster och gummiblandning...... Och snittdäcket har treadwear 100 (då inberäknas MS däck osv)..... Och då ett däck med treadwear 200 räcker dubbelt så långt som ett däck med treadwear 100.......


är iaf förklaringen som jag fått.....

så det har egentligen inte så mycket med däckets "prestanda" att göra, för ett däck som görs med dubbelt så tjockt gummilager får ju automatiskt dubbelt så högt treadwear....... även fast det är lika i övrigt.

men det ger ju ett bra styrmedel för att ni ska köra på däck som håller bra......




sen om jag fattat allt fel så får gärna någon korrigera mig....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10240



Fillebaxter skrev:
Hej igen.

Ser att våran medverkan i helgen har rört upp en del känslor.
Det är OK om ni stryker oss helt från resultatlistorna från helgens tävlingar så tar vi nya tag på Mantorp med förhoppningsvis ännu lite mindre rökutveckling .

Eftersom Treadwearvärlden just har öppnat sig för mig så kikade jag på en Mazda 3 2,0-07 som jag reparerade en skada på idag.
Den har org monterade Bridgestone Turananza ER 30. 205/55-16. Ser ut som ett vanligt pissdäck.
TREADWEAR 140! Skulle det isåfall vara gatdäckens motsvarighet till kvaldäck??

Känns inte som om att fabriken skulle montera ett snudd på "R-däck" på en sån bil....

Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.


Väldigt enkelt förklarat så är det ett mått på hur hårt gummit är, eller egentligen hur snabbt det slits. När jag var i USA och pysslade med bilar slogs jag över hur många konsumenter det var som propsade på att köpa däck med högt TW då de varade längre.

Jag skulle tro att Mazdan klarar sig bra med ett lågt TW då det är en relativt lätt bil, om man får till ekonomironden perfekt så är ju däcken slitna lagom tills det att gummit inte hunnit åldras. Att sätta däck med väldigt högt TW på en lätt bil skulle ställa till det med både prestanda och komfort.

Kikar man på t.ex. Tirerack.com så beskriver de TW som ett värde beroende på däckets egenskaper i kombination med mönsterdjup. En sak som är intressant är att på många SUV:ar så sätter man på terrängdäck med hyfsat TW i förhållande till vikten som däcken klarar av men sedan kör man dem med "landsvägstryck" med en relativt sett lätt bil och gummit torkar innan däcken hinns nötas ut även om man kör mycket.

Någonstans där slutade jag läsa på mer, kunskapen är mest värd om man utrustar en bil med långt mycket bredare däck än original och vill ha en susning om de kommer att slitas snabbare eller långsammare om man går ner i hårdhet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
Fillebaxter skrev:
Hej igen.

Ser att våran medverkan i helgen har rört upp en del känslor.
Det är OK om ni stryker oss helt från resultatlistorna från helgens tävlingar så tar vi nya tag på Mantorp med förhoppningsvis ännu lite mindre rökutveckling .

Eftersom Treadwearvärlden just har öppnat sig för mig så kikade jag på en Mazda 3 2,0-07 som jag reparerade en skada på idag.
Den har org monterade Bridgestone Turananza ER 30. 205/55-16. Ser ut som ett vanligt pissdäck.
TREADWEAR 140! Skulle det isåfall vara gatdäckens motsvarighet till kvaldäck??

Känns inte som om att fabriken skulle montera ett snudd på "R-däck" på en sån bil....

Finns det någon pedagogiskt sinnad person som har hobbydoktorerat i ämnet och kan lämna en bra förklaring till vad treadwear egentligen är? Jag är helt novis på det.

Mvh/
Kenneth, Fillebaxter.


Treadwear är helt enkelt ett slitagemått på däcket..... Och det har väl som jag förstår det iaf... två huvudfaktorer, däcksmönster och gummiblandning...... Och snittdäcket har treadwear 100 (då inberäknas MS däck osv)..... Och då ett däck med treadwear 200 räcker dubbelt så långt som ett däck med treadwear 100.......


är iaf förklaringen som jag fått.....

så det har egentligen inte så mycket med däckets "prestanda" att göra, för ett däck som görs med dubbelt så tjockt gummilager får ju automatiskt dubbelt så högt treadwear....... även fast det är lika i övrigt.

men det ger ju ett bra styrmedel för att ni ska köra på däck som håller bra......




sen om jag fattat allt fel så får gärna någon korrigera mig....


Du är bra nära Fredrik.

Treadwear är ett mått på slitagehastigheten.
Det räknas i mm/tidsperiod.
Alltså spelar det ingen roll om ett däck har 100mm slitagegummi eller 1mm.
Det är tiden det tar att förbruka t.ex. 1mm.

Bridgestone har en förkärlek att göra sjukt mjuka däck.
På Opel Speedstern satt det B-S RE070 med TW 140 och dom räckte med lite tur (och lugn körstil) för 1500mil.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10240



Anders, hur mycket påverkar max tyngd som däcket kan belastas med? om ni skulle kört Speedstern med TW 140 men med däck som hade högre load index skulle väl TW skruvas till en del då man använder däcket till fel bil?

_________________
Anders Hansson
Citera
Eftersnack
2009-05-29 - 31 SLC 5papp+ STOCKHOLM / Barkarby
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (20186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande