Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 11 besök senaste veckan (98923 totalt) |
=== V Ä X E L L Å D A N ===
Så blev det tidig fredag morgon och dagen efter var det tänkt jag skulle köra på Ljungbyhed med Bavaria Racing. Nu var det bråttom! Men vi börjar först med en runda till pilotlagrets land. När jag ändåså hade allting nere så tänkte jag byte det, efter mer än 32 års tjänst så kunde det vara lämpligt. Utifall någon mot förmodan stöter på det så kan jag visa några bilder på det, då det äldre pilotlagren ser lite annorlunda ut. Först drogs det gamla ut. Det är lite speciellt då det är ett otätat lager. Det är helt öppet på insidan. Men på utsidan sitter det en tunn täckbricka och därefter en filtring inuti en täckkåpa. Köper du ett nytt lager så är de tätade, dvs det är bara att banka in som det är. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== V Ä X E L L Å D A N ===
Över till det riktiga problemet, att växellådan läcker vid hård körning Vad jag ville göra var att försöka framkalla läckaget med växellådan fortfarande på arbetsbänken - kan man se var det läcker ifrån så har man ju iallafall en sportslig chans att fixa det. Jag fyllde växellådan med rätt mängd olja och körde ingående axel med borrmaskin. Med lådan horisontellt hände absolut ingenting - även om jag simulerade eventuellt glapp i ingående axel. Sen lutade jag lådan 45 grader för att simulera hård inbromsning och körde ingående axel med borrmaskin på samma sätt. Då blev det resultat! Varifrån det läckte var ganska uppenbart Nu blev det fart minsann - för nu hade jag en trolig lösning i sikte Lösningen blev att jag snabbt rotade fram en slang med 13 mm ID och satte dit på växellådans ventil med en slangklämma (detta måste göras med växellådsbalken bortskruvad och motor+växellåda nedsänkt så mycket det går för annars är det helt omöjligt att komma åt ventilen på ovansidan av växellådan). Slangen drogs så högt upp som möjligt i motorutrymmet och avslutades med ett litet vevhusfilter från Biltema (det ska dit en catchtank där senare). Nu gällde det att få ihop bilen till morgondagen! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== Ljungbyhed Trackday (2017-06-17) ===
Lördagen med Bavaria Racing på Ljungbyhed var ju planerad sedan länge! Men skulle jag hinna hitta lösning på läckaget med växellådan och även få ihop allt i tid? Jodå, det tokmekades hela fredagen och med minsta möjliga marginal hann jag skruva ihop allt och få allting annat klart! "Shakedown" bestod i att provstarta motorn och tomgångskörning i 5 sekunder. Att prova att växlarna fungerande och annat "nödvändigt" fanns ingen tid till. All övrig "shakedown" gjordes på väg från Malmö till Ljungbyhed Väl framme så flöt allting på alldeles utmärkt. Mycket trevlig dag och arrangemang av Bavaria Racing och det var ju även bra väder! Första gången jag körde på Ljungbyhed samt jag var inte helt hundra på om jag faktiskt fixat läckaget med växellådan, så det blev lite trevande inledning. Men efter ett par försiktiga stints så kunde man köra på fullt ut och det blev en hel del varv körda! Några varv där jag försöker jag köra någorlunda snabbt men jämnt och konsekvent In- och utfart på Ljungbyhed (med ett ganska lugnt varv emellan) Till nästa event ska det provas r-däck, denna gången blev det att köra slut på de halvdåliga gatdäcken som jag hade monterade. Normalt sett så är det ju jag som brukar ha kameran framme vid olika typer av motorevents, men den här gången var det tvärtom Foto : Paulina Pazdalski _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== D Ä C K ===
Äntligen dags att prova r-däck på denna bilen! Så nu blir det Kumho Ecsta V70A 215/40R17 K91 ett tag framöver. Passade perfekt att jag fick tag på en uppsättning begagnade däck, för att kunna göra lite tester och prova lite. Har även inhandlat en uppsättning helt nya däck, som kan slängas på vid behov. Nästa Sturup Raceway! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== Sturup Raceway Trackday (2017-07-11) ===
Provkörde r-däcken på en trevlig tisdagstrackday ute på Sturup Raceway. Och visst blir bilen helt klart roligare att köra med r-däck Men det finns mer att få från däcken - så blir att finslipa körningen lite _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== A V G A S S Y S T E M ===
Under och efter körningen nu senast på Sturup Raceway lade jag märke till att bilen hade börjat utveckla ett något "sportigare" avgasljud. Fast jag kan inte minnas att jag monterat något sportavgasssystem Dags att undersöka lite närmare. Var först ganska säker på att det blivit en spricka i grenrören (för man kunde höra det klassiska tågpuffandet kring det området vid tomgång). Men när jag rev ned avgassystemet var det ganska uppenbart vad som var fel... Whole lotta light... Fast massor av ljus där det inte borde vara ljus... Det fick bli en temporär fix (vill både köra på Sturup Raceway en gång till innan det är dags för körning på Ring Knutstorp med Bavaria Racing), så jag fick avgasrören svetsade så gott det gick. För att försöka få det att hålla iallafall säsongen ut så jagade jag ifatt alla detaljer som behövs för avgassystemfästet som sitter fast i växellådan. Den här bilen har aldrig haft detta fäste vid växellådan på många många år, det fanns där iallafall inte när jag tog över den för 10+ år sedan. Visade sig vara en viss utmaning att hitta rätt detaljer. Just 323i modellen har en del fel i BMW's interna reservdelskatalog (ETK) just kring dessa detaljer, generellt kan man säga att reservdelskatalogen just för dessa detaljer är kryptiska, felaktiga och svårtolkade (då både jag och Förenade Bil fick gissa och chansa en hel del). Men fick ihop det till slut! Så om någon vill veta vad som behövs till en BMW E30, 323i, gjord för Sverige eller Schweiz, manuell icke-sport växellåda samt tillverkad mellan 09/1983 <-> 09/1986 så har jag svaret _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== M O T O R ===
När jag ändåså höll på att riva runt i bilen så passade jag på att kolla ventilspelet. Försöker få bilen klar till en testrunda på Sturup Raceway nu den 8 Augusti, vi får se hur det går... Är väl knappt någon som kommer ihåg denna typen av ventilmekanism men det behöver justeras då och då. På en BMW M20-motor ska spelet vara 0.25 mm med helt kall motor. Så det var bara att börja öva upp sina ventiljusterfärdigheter _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== Sturup Raceway Trackday (2017-08-08) ===
Jodå, regnet orkade hålla sig borta tillräckligt länge så att det blev en ny testkörning på Sturup Raceway. Planen var att lära känna r-däcken lite bättre och laborera lite med olika däckstryck. Har iallafall blivit lite bättre på att utnyttja vad r-däcken kan erbjuda. Med lite fokusering så lyckades jag köra 1 sekund snabbare än förra gången Verkade som att bilen (eller jag) trivs bäst med lite högre däckstryck, runt 2.2 bar passade bäst för den här gången. Men ska testa mer framöver... Ett par konsekvent snabba varv under 5:e stinten Några varv under 2:a stinten Några varv under 3:e stinten med lite fler bilar på banan _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== D Ä C K ===
Som en mindre förberedelse inför Bavaria Racing träffen på Ring Knutstorp så valde jag att kränga på nya r-däck. Samma modell och dimensioner som innan, Kumho Ecsta V70A K91, 215/40R17 Nu fanns det minst en eller två körningar kvar på de gamla däcken, men man vet ju aldrig hur mycket det ska regna på Ring Knutstorp så här på höstkanten :-) _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== Ring Knutstorp Trackday (2017-08-20) ===
Precis som med Ljungbyhed så var denna söndag med Bavaria Racing på Ring Knutstorp planerad sedan länge! Men den här gången så var bilen klar att att köra utan några sista-minuten felsökningar och reparationer! Bara att hoppa in och köra! Som vanligt så var det en riktigt trevlig dag och ett alldeles utmärkt arrangemang av Bavaria Racing - fast de där störtskurarna gick ju inte att styra över Blev ändåså gott om körtid - både på torr... och fuktig/blöt asfalt... Var första gången jag körde med r-däck på blöt asfalt, dessutom hade jag troligtvis lite problem med att få upp temperaturen i däcken så det gick lite långsammare än vanligt _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== O L J E S E R V I C E ===
Var ett tag sen bilen ställdes av för säsongen, men inte gjort mycket på den. Det blir mest rost- och plåtarbete under vintern, finns lite småsaker att fixa. Men en liten oljeservice kunde man ändåså passa på att göra såhär på senhösten. Växellådsolja behövde jag definitivt inte byta, ni som sett mitt problem med växellådorna tidigare i tråden vet att det är nybytt olja - flera gånger om! Däremot så passade jag på att byta olja i differentialen (LSD 25%). Oljan är bara runt 5 år gammal, så jag bytte mest för att se hur skicket på oljan var och eventuella tecken på några problem. Men oljan var hur fin som helst och inga som helst tecken på några problem. Byte av motorolja och filter gjordes också. Tips vid byte av olja - se till att ni har mer än en halvliter motorolja hemma innan ni börjar med bytet Vet inte hur det är med er, men jag tror ena dagen "att det här kommer jag minsann ihåg utan problem" och nästa dag är det som totalt bortblåst! Så jag tar inga risker numera, det blev en tydlig påminnelselapp på ratten! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== B R O M S A R ===
Gah, vad långsam man är! Redan slutet av maj och fortfarande massor av saker att göra på räzern! Men eftersom bilen står på pallbockar, så kan man ju passa på att byta bromsvätska. Alternerar mellan den blåa ATE Super Blue Racing och den gula ATE Typ 200. De är identiska förutom färgen vilket gör det riktigt smidigt vid byte, tokenkelt att se när man fått fram den nya bromsvätskan till luftningsnippeln. Båda har torrkokpunkt på 280°C och en våtkokpunkt på 198°C. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
Så var man anmäld till BMWCS Motorsport's bankörning som hålls i samband
med BMW Club Schweden Sommarträff 2018 på Ring Knutstorp! BMWCS Sommarträff 2018 BMWCS Motorsport Men just nu står den på pallbockar och dörrar, dörrdetaljer, rutor, stötfångare och framskärm ligger lite huller om buller tillsammans med slippapper och sprayburkar! Mer om varför det är såhär kommer inom kort... Dags att sätta fart och få den körklar! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
Är fortfarande pallbockskung, men det sägs att det är bättre än att vara trailer queen Det finns hopp - kommer att få den körbar! Fast alla smådetaljer kommer nog inte att vara på plats. Exempelvis upptäckte jag att saknade en del plastclips att fästa dörrlisterna med, snabbt iväg med ett samtal till Förenade Bil och lägga beställning! Är egentligen ganska lite som gjorts, men jag har ju en tendens att göra allt i absolut sista minuten Ska skramla ihop lite bilder imorrn och uppdatera tråden. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== F R A M B R O M S A R O C H F R A M N A V ===
Eftersom jag ändåså har bilen på pallbockar och nyss bytt bromsvätska, så tänkte jag passa på att mäta runout på främre bromsskivor och nav. På förra årets sista track day så kunde jag märka mindre vibrationer främst vid hårda inbromsningar. Och eftersom jag har ett ganska nytt koncept med E36/E46-hjulnav och Corvette C5 bromsskivor så kunde det inte skada att dubbelkolla hur skicket är efter snart 2 år. Bromsskivan MÅSTE vara fastklämd på liknande sätt som den är när man monterat på fälgen - annars är mätresultaten helt oanvändbara. Rotade runt i min låda med "överblina fästelement" och hittade följande saker som visade sig vara perfekt för just min framvagn: - tre M12x.125 hjulskruvar - tre M16 lågprofilmuttrar - tre M12 brickor När väl bromsskivan är fastspänd så är det enkelt att sätta upp indikatorklockan, brukar fästa den magnetiska foten på en gammal bromsskiva - brukar ge lagom höjd och bra stabilitet. Tänk på att även mäta glapp och runout på navet - för om det är fel där så kommer det såklart att fortplanta sig ut i bromsskivan. Allt såg dock bra ut, inget glapp eller liknande i naven och minimalt med slag på bromsskivorna (men är alltid bra att veta med mätsiffror): VF : 0.03 mm totalt slag HF : 0.06 mm totalt slag _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== F I X A R O S T - H Ö G E R F R A M D Ö R R ===
Höger framdörr visste jag var ett rostkex redan när jag köpte bilen. Men det var egentligen inget problem, vare sig vid en besiktning eller för track days. På bilderna nedan kan man se lite av allt kex som fanns på dörren, det fanns kex på många mer ställen. Dörren var alltså inte något att spara... Men har sedan länge haft planer att byta ut dörren, vid något "lämpligt" tillfälle. För många år sedan plockade jag faktiskt en reservdörr, uppenbarligen kom den från vit BMW E30 316i 1989 Sen dess har den stått i garaget och varje gång jag varit i garaget har den liksom sett ut att fråga när den ska få hjälpa till! Min E30 323i är årsmodell -85 och bilen jag plockade reservdörren ifrån är årsmodell -89. Här emellan gjordes en "facelift" av E30 och dörrarna har faktiskt små men viktiga skillnader - det mesta är runt fönsterhissmekanismen. Upp till 04/1988 används "s-formade" fönsterhissar, medans från och med 04/1988 används "sax-formade" fönsterhissar. När jag jämför de båda dörrarna så verkar det inte vara bolt-on att montera de nya "sax-formade" fönsterhissarna i pre-facelift dörrar. Däremot verkar det fungera att montera de gamla "s-formade" fönsterhissarna i post-facelift dörrar - det är det som jag tänker göra här. Såhär såg insidan ut. Planen var att låta lackeraren göra jobbet på utsidan medans jag fixar till och förbereder insidan (som inte är lika kritisk så att säga). Det finns en del att göra här, massa lim- och plastrester ska tas bort, asfaltsmattan ska tas bort, en del mindre rostlagning och "rosthämmande" åtgärder ska göras. Asfaltsmattan togs bort med hjälp av torris. Gick bra på de flesta ställen men var lite envis på vissa andra. När asfaltsmattan blir kall så blir den spröd och med rätt verktyg kan man hacka bort små och stora bitar. Fanns lite rost under en bit av en vikt plåtkant, så den fick vikas upp försiktigt och försöka dämpa rosten så gott man kunde (egentligen ska all rost tas bort men det var inte rimligt i det här läget så vi får se hur bra det håller): * Borttagning av så mycket rost som möjligt * Pensla på med Hagmans Rostomvandlare * Tunt lager Hagmans Karosserikitt * Vika och hamra försiktigt tillbaka plåten * Ett lager med Hagmans Primer CA 2K Övriga delar fick lätt slipning och Hagmans Rostskyddsgrund 1K. Avslutade med Hagmans Stålplast Spray Filler 1K på lämpliga ställen. Dörren redo att lämnas till lackeraren! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
Jisses! Blir en rejäl långläsning att plöja igenom den från början! Man tackar! Kommer mer framöver. Ligger några dagar efter med statusuppdateringen, men idag är det dags att sänka ned den på hjulen! Just nu längtar jag bara till att ut och köra med den! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== F I X A R O S T - H Ö G E R T R Ö S K E L L Å D A ===
Med ena dörren borta (detta är en 4-dörrars BMW E30) så kändes det lämpligt att passa på att gå igenom tröskellådan för den såg alltför tråkig ut (fläckvis rostig och den burgundröda färgen delvis övermålad med svart färg). Och vem vet hur mycket kex som döljer sig under färgen! För att få en helhetsbild huruvida det var värt att laga småhål eller byta hela tröskellådan så behövdes det gummiliknande skyddslagret tas bort. Visade sig vara mest effektivt med varianter av roterande stålborstar på vinkelslip och borrmaskin. När det inte behövdes gå igenom den gråa "grundfärgen" (eller vad det nu är) så undvek jag det - slipade bara ned till metall där det fanns anledning. Visade sig bara vara sönderrostat kring det bakre domkraftsfästet, så det dåliga området kapades bort (såhär i efterhand inser jag att jag skulle kapat bort lite mer för det hade gått snabbare att svetsa för det var riktigt tunt på vissa ställen). Så jag beslutade för att svetsa dit en plåtbit i det nu gapande hålet i tröskellådan. Förutom den mindre detaljen att jag aldrig svetsat i hela mitt liv. Och inte äger man någon svets heller... Och kan inget om det... Men ska man ha en BMW 3-Serie från 80-talet så verkar det som att en svets är lika viktigt verktyg som en hylsnyckelsats. Så i våras så pinnade jag iväg och köpte svets, utrustning och lite annat och lärde mig svetsa... Eller påbörjade lära mig svetsa ska nog sägas... Och nu i somras så gav jag mig på tröskellådan - och fick ihop den efter lite kämpande. Inte perfekt, men tillräckligt bra för undersidan på en tröskellåda som ändåså man funderade på att byta ut. Perfekt övningsobjekt - inte hela världen om det inte blir 100% perfekt. När svetsningen var klar så grundades tröskellådan med Hagmans Primer CA 2K och därefter lades lite Hagmans Stålplast Flexible spackel där man svetsat och slipat. Så för detta arbete demonterades även höger bakdörr och även framskärmen (som kräver att man demonterar även framspoilern och stötfångaren). Nu började det bli trångt i garaget Ovanpå detta lades Hagmans Stålplast Spray Filler 1K och slipades ned. Har mer eller mindre ingen erfarenhet av lackering och måleri, på sin höjd några svep med en vanlig sprayburk och en enda gång något lager klarlack på vanlig sprayburk. Så fick lägga lite tid att försöka förstå termer, lämpligt förarbete och lite annat... Så fick pinna iväg snabbt till färgaffären - hann med flera timmars marginal innan de stängde för semester Jag fick bilens färg (Burgundrot Metallic #199) blandad på sprayburk och köpte på samma ställe Mipa 2K klarlack på sprayburk (ligger en liten patron i botten som man punkterar när man ska använda burken och efter det har man ett par timmar på sig att använda den). Gick faktiskt riktigt bra. Förutom när sista lagret av klarlack skulle läggas - delar av tröskellådan fick ett lite knottrigt och lite matt yta - vilket var ett handhavandefel. Är som sagt ovan att lägga på klarlack så något av alla parametrar gick fel (temperatur, tid mellan applicering av lager, mängd, avstånd, hastighet och säkert massa andra saker). Känns som jag helt enkelt inte hade en heltäckande spraybild och lade på för lite för snabbt - är lite nojjig kring det där med rinning för det har hänt förr. Men! Detta var ju "bara" tröskellådan och som sagt ett bra "övningsobjekt". Hade varit värre om det hade varit dörren, den lämnades som sagt av många olika anledningar bort till en lackerare Överlag är jag nöjd - men lite mer träning ska planeras in för detta (och kommer att gå över till färgspruta lite längre fram). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
=== F I X A R O S T - M O N T E R I N G ===
Ja, såhär såg det ut förra veckan! Tröskellådan fixad och dörren hade hämtats från lackeraren ett par veckor tidigare - men såhär kan man ju inte köra omkring... Första dörren på plats Bakdörren monterades relativt snabbt tillbaka, den lyftes bara av utan att dess gångjärn eller annat ändrades, så det var enkelt. Andra dörren på plats Eftersom det var en helt annan dörr och gångjärnen hade demonterats så blev det lite justerande (lossa skruvar, bumpa dörren lite, dra åt skruvar, kolla passform, lossa skruvar, bumpa dörren lite och så vidare). Efter ett tag hittade jag en någorlunda bra passform. Så för skojs skull så provade jag montera tillbaka låskistan och provstängde dörren. Och den stängdes och gick i lås utan minsta ansträngning! Trodde jag skulle få kämpa med det också men det slapp jag - så jag rörde inte sakerna mer Passade dock på att byta ut bussningarna i framdörrens gångjärn när jag ändåså höll på. Man köper en renoveringssats som innehåller allt man behöver. Nu är det bara lite småsaker kvar att fixa innan första provrundan! - diverse lister ska monteras - fönsterhissmekanismen ska monteras - fönsterrutan ska monteras - dörrhandtag ska repareras och monteras - dörrlås ska monteras - backspegel ska monteras - framskärm ska monteras - framspoiler ska monteras - stötfångare ska monteras _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 11 besök senaste veckan (98923 totalt) |