Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl) | << 1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54 >> 12 besök senaste veckan (356233 totalt) |
Gött att höra Micke!
Nu får vi hoppas på bra rejsingväder och att det håller alla varven in i mål även i torrt. Synes på "ovalen" i Falkenberg! ///M _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Låter lovande men frågan är om det säger så mycket. 12 grader tempsänkning på 10 min är ju inte så mycket med tanke på att det är 130km/h konstanthastighet, inga växlingar och lågt effekturtag. Visserligen är det en hel del olja och massa som ska kylas ner. Värmen som utvecklas i lådan borde vara ett antal % av motoreffekten. Motoreffekten som behövs för att övervinna rull och luftmotstånd i 130km/h är betydligt lägre än medeleffekten runt en bana. Men visst är det positivt att temperaturen sjunker. Sen har du väl våtkopplingar i din DSG låda så ev slir i växlingar borde också värma upp oljan. Tror dock att detta är ganska försumbart. Vill inte vara negativ men det kan nog vara bra att göra ett tuffare test innan du åker på race igen om nu inte detta är en beprövad lösning för race med din motoreffekt. Är orginallösningen en vattenkylare framför ena framhjulet och en värmeväxlare i lådan? Isf är det inte säkert att du har vunnit så mycket då storleken på kylaren i fronten verkar vara ungefär detsamma. Skulle tro att värmeväxlaren mellan vatten och olja har bra verkningsgrad men den kan ju vara underdimensionerad. Intressant problem är det iaf, blir kul att se vad lösningen är. Liknande system har ju använts på långloppsbilar så det fungerar ju. Frågan är väl egentligen om oljekylaren i fronten är tillräckligt stor och har tillräckligt bra luftflöde när du kör race i varmt väder och ligger nära andra bilar. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Sitter pumpen och kylaren lägre än växelådan? Slingan kanske inte rymmer så mycket olja men risken är ju annars att det blir aningen för lite olja i lådan när du drar igång pumpen. Men det har du säkert tänkt på.
|
||||
Tack för dina åsikter och tips. Kan först säga att det lilla motorvägstestet självklart kommer att följas upp med ett hårdtest med loggning på Sviestad också. Det var bara kul att se att det funkade. Original så finns bara motorns kylare och värmeväxlaren på lådan har ingen extra kylare alls. Den lilla extra vattenkylaren var bara ett försök av mig att se om den enkla varianten kunde lösa mina problem. Jag är väldigt nyfiken på att se om det fungerar under riktig belastning på rejs. När jag har brutit så har det max bara varit tre varv kvar på rejset så det lär förhoppningsvis inte behövas så mycket tempsänkning för att det ska gå vägen men den som lever får se. Håll tummarna! _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||||
Det är taget i beaktning. Oljenivån i lådan kontrolleras genom att lådan pytsar ut det den inte behöver och detta görs med motor igång och oljetempen i lådan ska vara mellan 35-45 grader. När detta gjordes var pumpen igång och kylslingan var då oljefylld. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||||
F-n va kul att du äntligen verkar fått ordning på problemet.
Då blir det full mutter samtliga varv i Falkenberg, 15 resp. 20 varv/heat |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ulrich var publik så vi saknade honom på statlinjen. Själv hade jag aldrig varit på Falkenberg tidigare och efter första träningen på blött underlag så var det ingen trevlig bekantskap, tyckte jag. Efter träning två så kändes det inte mycket bättre men ökade cambern fram till kvalet och då kändes det något bättre. Race1 Gick väl sådär, började hitta runt banan men knepen för att åka fort lös med sin frånvaro. Det kändes dock mycket bättre med mer camber fram och jag kom i mål på en sjundeplats i min klass. Race 2 var på 20 varv och jag var lite orolig för att det skulle överhetta men det gick ju bra i första rejset och det var ingen idé att hålla igen. Fick lite tips av Andreas Halbig inför sista rejset som i princip innebar att det går att åka mycket fortare på baksidan än vad jag trodde. Tog Corvetten framför i starten med två hjul på gräset och satsade allt jag vågade på baksidan och fan vad kul det blev helt plötsligt. Gick i mål på en sjätteplats och jublade högt i bilen efter målgång, både för att det är så jävla kul och för att bilen klarade 20 varv utan att överhetta kopplingen ....nu jävlar ska det bli åka av nästa säsong... ..å så här bidde det i Roadsport A 2012 1 Lars Macklin 2 Tommy Falck 3 Magnus Bengtsson 4 Mikael Petterson _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||||
Mickes fight med Joachim Osbeck i början på race 2:
Stilstudie - strax före Magnus Bengtsson i Corvetten: Ha de gött Micke! ///M _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Såg inte mycket av Roadsport A/B, men jag såg din start i Race2, såg riktigt jävla kul ut att dra om folk på utsidan/gräsmattan !
|
||||
Bra jobbat ändå på Falkenberg tycker jag och gott att lådan inte överhettade.
Lite kul att du har startnummer 4 och slutade 4. Det innebär ju lite som de stora grabbarna i F1 att du har din placeringssiffra under nästa säsong. _________________ Björn Risberg a.k.a. "TTerrier" Audi ClubSport Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil) Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil) Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil) |
||||
Och jag hoppas det var sista gången jag var tvungen att vara publik, ett riktigt självplågeri. Men de som satt brevid mig på läktaren fick nog show så det räckte, levde mig in i racen så där lite "lagom" som jag brukar. Racing är som bäst när någon man känner är ute och kör. Men riktigt kul att lådan höll tempen och du kunde vara med och fightas hela rejsen denna gången! Och så nära du var pallen i totalen sen då! En ynka poäng upp till tredjeplatsen... //U _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl) | << 1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54 >> 12 besök senaste veckan (356233 totalt) |