Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54   >>
12 besök senaste veckan (356233 totalt)
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Gött att höra Micke! thumbs up

Nu får vi hoppas på bra rejsingväder och att det håller alla varven in i mål även i torrt.

Synes på "ovalen" i Falkenberg!
///M

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



miarpe skrev:

Jag var ute och testkörde i lördags och loggade temp i växellådan. Värmde bilen ordentligt och körde upp på motorvägen låg med farthållaren på 130 km/t. Kollade att alla tre tempsensorer hade stadgat sig och slog på oljepumpen till kylslingan...och tempen sjönk..yiiihaaaaa!!!! Upprepade detta några gånger och i genomsnitt sjönk tempen 12 grader på 10 minuter. Det här bådar nog gått..och så helt plötsligt så är man supersugen på de två sista rejsen på Falkenberg.


Låter lovande men frågan är om det säger så mycket. 12 grader tempsänkning på 10 min är ju inte så mycket med tanke på att det är 130km/h konstanthastighet, inga växlingar och lågt effekturtag. Visserligen är det en hel del olja och massa som ska kylas ner.

Värmen som utvecklas i lådan borde vara ett antal % av motoreffekten. Motoreffekten som behövs för att övervinna rull och luftmotstånd i 130km/h är betydligt lägre än medeleffekten runt en bana. Men visst är det positivt att temperaturen sjunker.

Sen har du väl våtkopplingar i din DSG låda så ev slir i växlingar borde också värma upp oljan. Tror dock att detta är ganska försumbart.

Vill inte vara negativ men det kan nog vara bra att göra ett tuffare test innan du åker på race igen om nu inte detta är en beprövad lösning för race med din motoreffekt.

Är orginallösningen en vattenkylare framför ena framhjulet och en värmeväxlare i lådan? Isf är det inte säkert att du har vunnit så mycket då storleken på kylaren i fronten verkar vara ungefär detsamma. Skulle tro att värmeväxlaren mellan vatten och olja har bra verkningsgrad men den kan ju vara underdimensionerad.

Intressant problem är det iaf, blir kul att se vad lösningen är. Liknande system har ju använts på långloppsbilar så det fungerar ju. Frågan är väl egentligen om oljekylaren i fronten är tillräckligt stor och har tillräckligt bra luftflöde när du kör race i varmt väder och ligger nära andra bilar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Sitter pumpen och kylaren lägre än växelådan? Slingan kanske inte rymmer så mycket olja men risken är ju annars att det blir aningen för lite olja i lådan när du drar igång pumpen. Men det har du säkert tänkt på.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
miarpe skrev:

Jag var ute och testkörde i lördags och loggade temp i växellådan. Värmde bilen ordentligt och körde upp på motorvägen låg med farthållaren på 130 km/t. Kollade att alla tre tempsensorer hade stadgat sig och slog på oljepumpen till kylslingan...och tempen sjönk..yiiihaaaaa!!!! Upprepade detta några gånger och i genomsnitt sjönk tempen 12 grader på 10 minuter. Det här bådar nog gått..och så helt plötsligt så är man supersugen på de två sista rejsen på Falkenberg.


Låter lovande men frågan är om det säger så mycket. 12 grader tempsänkning på 10 min är ju inte så mycket med tanke på att det är 130km/h konstanthastighet, inga växlingar och lågt effekturtag. Visserligen är det en hel del olja och massa som ska kylas ner.

Värmen som utvecklas i lådan borde vara ett antal % av motoreffekten. Motoreffekten som behövs för att övervinna rull och luftmotstånd i 130km/h är betydligt lägre än medeleffekten runt en bana. Men visst är det positivt att temperaturen sjunker.

Sen har du väl våtkopplingar i din DSG låda så ev slir i växlingar borde också värma upp oljan. Tror dock att detta är ganska försumbart.

Vill inte vara negativ men det kan nog vara bra att göra ett tuffare test innan du åker på race igen om nu inte detta är en beprövad lösning för race med din motoreffekt.

Är orginallösningen en vattenkylare framför ena framhjulet och en värmeväxlare i lådan? Isf är det inte säkert att du har vunnit så mycket då storleken på kylaren i fronten verkar vara ungefär detsamma. Skulle tro att värmeväxlaren mellan vatten och olja har bra verkningsgrad men den kan ju vara underdimensionerad.

Intressant problem är det iaf, blir kul att se vad lösningen är. Liknande system har ju använts på långloppsbilar så det fungerar ju. Frågan är väl egentligen om oljekylaren i fronten är tillräckligt stor och har tillräckligt bra luftflöde när du kör race i varmt väder och ligger nära andra bilar.


Tack för dina åsikter och tips. Kan först säga att det lilla motorvägstestet självklart kommer att följas upp med ett hårdtest med loggning på Sviestad också. Det var bara kul att se att det funkade.

Original så finns bara motorns kylare och värmeväxlaren på lådan har ingen extra kylare alls. Den lilla extra vattenkylaren var bara ett försök av mig att se om den enkla varianten kunde lösa mina problem.

Jag är väldigt nyfiken på att se om det fungerar under riktig belastning på rejs. När jag har brutit så har det max bara varit tre varv kvar på rejset så det lär förhoppningsvis inte behövas så mycket tempsänkning för att det ska gå vägen men den som lever får se. Håll tummarna!

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Dignell skrev:
Sitter pumpen och kylaren lägre än växelådan? Slingan kanske inte rymmer så mycket olja men risken är ju annars att det blir aningen för lite olja i lådan när du drar igång pumpen. Men det har du säkert tänkt på.


Det är taget i beaktning. Oljenivån i lådan kontrolleras genom att lådan pytsar ut det den inte behöver och detta görs med motor igång och oljetempen i lådan ska vara mellan 35-45 grader. När detta gjordes var pumpen igång och kylslingan var då oljefylld.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Kom precis hem från Sviestad....och oljekylningen funkade thumbs up
Ska studera loggarna lite utförligare imorgon.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



F-n va kul att du äntligen verkar fått ordning på problemet. thumbs up

Då blir det full mutter samtliga varv i Falkenberg, 15 resp. 20 varv/heat

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5614




_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369





Härligt Micke!!

_________________
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767



Bra jobbat! Nu vill vi se fullt ös på Falkenberg... HELA racet!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Tack, grabbar Vi ses på Falkenberg.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Två träningspass avverkade utan överhettning. thumbs up

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5614



Då är det bara att gasa på och köra ifrån dom andra då. Lycka till thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Både såg bra åt och lät bra!



_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Både såg bra åt och lät bra!



_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Hej Micke!

Hur gick det för dig (och Ulrich) på Falkenberg?

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
TTBörje skrev:
Hej Micke!

Hur gick det för dig (och Ulrich) på Falkenberg?


Ulrich var publik så vi saknade honom på statlinjen.

Själv hade jag aldrig varit på Falkenberg tidigare och efter första träningen på blött underlag så var det ingen trevlig bekantskap, tyckte jag. Efter träning två så kändes det inte mycket bättre men ökade cambern fram till kvalet och då kändes det något bättre.

Race1 Gick väl sådär, började hitta runt banan men knepen för att åka fort lös med sin frånvaro. Det kändes dock mycket bättre med mer camber fram och jag kom i mål på en sjundeplats i min klass.

Race 2 var på 20 varv och jag var lite orolig för att det skulle överhetta men det gick ju bra i första rejset och det var ingen idé att hålla igen. Fick lite tips av Andreas Halbig inför sista rejset som i princip innebar att det går att åka mycket fortare på baksidan än vad jag trodde. Tog Corvetten framför i starten med två hjul på gräset och satsade allt jag vågade på baksidan och fan vad kul det blev helt plötsligt. Gick i mål på en sjätteplats och jublade högt i bilen efter målgång, både för att det är så jävla kul och för att bilen klarade 20 varv utan att överhetta kopplingen
....nu jävlar ska det bli åka av nästa säsong...

..å så här bidde det i Roadsport A 2012

1 Lars Macklin
2 Tommy Falck
3 Magnus Bengtsson
4 Mikael Petterson

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943



Mickes fight med Joachim Osbeck i början på race 2:


Stilstudie - strax före Magnus Bengtsson i Corvetten:


Ha de gött Micke!
///M

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Såg inte mycket av Roadsport A/B, men jag såg din start i Race2, såg riktigt jävla kul ut att dra om folk på utsidan/gräsmattan !

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Bra jobbat ändå på Falkenberg tycker jag och gott att lådan inte överhettade. thumbs up

Lite kul att du har startnummer 4 och slutade 4. Det innebär ju lite som de stora grabbarna i F1 att du har din placeringssiffra under nästa säsong.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



miarpe skrev:

Ulrich var publik så vi saknade honom på startlinjen.

..å så här bidde det i Roadsport A 2012

1 Lars Macklin
2 Tommy Falck
3 Magnus Bengtsson
4 Mikael Petterson


Och jag hoppas det var sista gången jag var tvungen att vara publik, ett riktigt självplågeri.
Men de som satt brevid mig på läktaren fick nog show så det räckte, levde mig in i racen så där lite "lagom" som jag brukar. Racing är som bäst när någon man känner är ute och kör.

Men riktigt kul att lådan höll tempen och du kunde vara med och fightas hela rejsen denna gången! thumbs up
Och så nära du var pallen i totalen sen då! En ynka poäng upp till tredjeplatsen...

//U

_________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54   >>
12 besök senaste veckan (356233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande