Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-05-29 Förarutbildning Sturup Raceway Miataklubben | 1, 2 >> 7373 besök totalt |
Nu har man tagit oskulden på en bana till.
Tyvärr (?) blev det aldrig nåt kört på gamla Sturup men det nya "depåkomplexet" verkar ganska trevligt. När bilen landat efter krönet är det bara att ladda utför backen och innan bromspunkten hade jag ungefär samma fart (högre om man inte fegar på krönet) som i slutet på målrakan. Vilket spår som är korrekt i komplexet vete fåglarna. Trailbrejka i högern och sikta in sig på en stoor vänster var det som jag valde (eller försökte med). Det gav minst saker att tänka på och hyffsad fart ut på rakan. Med de dj_vla hårnålarna blev jag aldrig klok på . Det kan ju ha med obefintlig camber att göra iofs. Skoj att lägga första rejäla gummilagret på den nya sträckningen. Det finns folk med bilder men jag hann inte med att ta några vettiga. |
||||||
Det var riktigt skoj idag, helt klart roligaste körningen i år för min del. Banan överträffade min förväntningar flera gånger om.
Hårnålarna gav också mig en hel del problem, fast jag tycker nog att den första var betydligt svårare än den andra. Vad det gäller det nya så försökte jag köra enligt det spår som instruktören föreslog. Nästa gång vi ska köra där ska jag iaf inte ha några bakelitdäck på. Ska bli kul och se vad andra däck kan göra på den banan. Alla runt omkring slipper väl konstant däckskrik iaf _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Tyckte också det var en skoj bana
Dock så blev jag aldrig vän riktigt med hårnålarna. Dessutom måste jag öva mer på att bromsa och svänga samtidigt, det blev några rejäla ställ i högern innan den nya kurvan. Många fina bilar var där. Imponerad av den stilfulla danska miatan (silver) som gick som f*n.. Kul också med de miator som såg ut som en Peugot 205GTI resp Porsche 993 _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Hundra år sen (överdrift... 1996 var det nog) jag var på Sturup. Skiljer sig hårnålarna från den på Knutan? Dvs går dom inte att köra på samma sätt?
Rita och förklara hur ni åker i nya kurvan, jag är dönyfiken!!! Jag kom ni fram, vad går fort? vad är säkert? Vad är farligt? Hur ser ett racespår med bil bakom ut? Etc etc, ja det sista vet ni ju inte eftersom det var förarutbilning, men vad tror ni? _________________ Pär Hylander |
||||||
Hårnålarna tog jag inte på samma sätt. Idioten på Knutstorp är "bredare". På dessa gick det nog snabbast att hålla långt ut innan och svänga in tajt och sent. Den nya kurvan var lite knepig. Man ska nog ligga ganska långt ut i den för att få bra fart ut på rakan. Det går fort in i högern strax innan den långa svepande vänstern. Jag hann nästan lägga i fyran på Miatan innan det var dags att bromsa. Det går nog att åka fullt över krönet innan men jag släppte gasen lite grann.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Det nya partiet tar jag med att gå över krönet tigth mot vänsterkanten. Hålla bilen i en rak linje längs vänstersidan på "rakan" som följer. Sedan 'hård broms och in i det nya partiets höger med trailbraking.
Touchar fösta apex (höger sida). går rakt mot nästa apex (vänster sida). Med 993:an kan man t.om ge gas här ( i miatan utan ordentliga stolar och 4-p åker man runt som i en torktumlare, svårt att växla ner till 2:an mao). Från 2:a apex driftar man ut till banmitten (ungefär mit i stora kurvan) och styr in mot 3:e apex (vänster sida) för utgången, här kan man ladda på med mycket gas tidigt (full speta i mitan, nästan lika mycket i 993:an). sedan driftar man ut på utgången hela vägen ut till högersidan precis innan depåräcket börjar. Detta är en låång kura som man kan trycka på ordentligt i. Detta spår var betydligt fortare än det som vissa tog som gick mer ut till höger efter 1:a apex. Jag tog nog in 1-2 sekunder över det nya partiet (med miatan) jmfr med alla andra som tog det andra vidare spåret. Det går att ha betydligt högre ingångshastighet i detta spår, samtidigt som det täcker upp mot omkörning. Utgångshastigheten mot rakan blir inte sämre eftersom man kan lägga sig bra inför utgången även med detta spår. PS. Det gick att hålla full gas hela vägen från hårnålen, över krönet och ner i det nya partiet med miatan. DS _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Håller med Christian beträffande spårvalet. Ser ut ungefär så här: Den prickade linjen var det spår det pratades om i teorin innan start. Även jag hade dock mina funderingar att det borde gå att åka fortare genom att räta ut ingången till kurvan. Med min Miata åkte jag på 4:an ned mot nya partiet. A: Kort inbromsning och nedväxling till 3:an. B: Räta ut spåret och samtidigt gas för bra balans på bilen genom första delen av kurvan. C: Hård inbromsning på "rakan" som skapas mellan apex B och C. D: Driv ut och ta höjd inför utgången samtidigt som man börjar gasa redan här igen. E: Tätt på curbsen för att få en så rak utgång som möjligt. F: Driv ut mot ytterkanten under full axeleration ut på gamla start coh målrakan. Utgångsfarten är säkert den samma med båda spårvalen. Det man vinner på att räta ut ingången är att man kan gå betydligt fortare in i kurvan jämfört med att åka i ett S. Mycket bra parti som gjort banan betydligt roligare att köra Hårnålarna ja... De får väl tom Loevshårnålen i Monaco att framstå som öppen och inbjudande. Ända sättet att få till något vettigt är väl att åka tillräckligt sakta och hålla rätt spår Fort går det inte men försöker man pressa bilen hårdare blir det bara konstigt. Från andra hårnålen ned till nya partiet åker jag: Axa ut på 2:ans växel. 3:an i den lilla nedförsbacken innan fullfartsvänstern. "Shortshifting" till 4:an innan krönet (för att få lugnare gång och balans) och full gas över krönet ned mot nya partiet. Ser redan fram emot MGCC KM2 i Juli Har lagt ut bilder från vår körning på min hemsida under Events 2004 Mvh |
||||||
Precis så som bilden menade jag, enda skillnaden är att jag drar ut 3:an på mitan till varvstoppet precis innan första inbromsningen istället för att växla till 4:an. Utan ordentlig stol är det j_kligt svårt att växla ner mellan apex 1 och 2. med 3:an har jag åtminstonde lite tryck i bilen om jag missar växlingen. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Så du var nere på tvåan i den kurvan ifall du inte missade växligen? Jag körde på 3:an genom hela den svängen men jag kanske borde testat med 2:an. Jag kände bara att jag inte riktigt skulle hinna med det också _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Glömde visst få med det men vid inbromsningen till C på skissen skickade jag i 2:an vilket gav bra tryck ut ur svängen. Jag hade ju fördelen av att sitta i riktig stol med 6-punktsbälte så då kunde man jobba ganska fritt med armarna. Kan tänka mig att ni andra hade det kämpigt här. Kort om tid och mycket lastväxelreaktioner men jäkligt kul Mvh |
||||||
Jag körde också det spåret - med en ganska brutal nedväxling till 2:an vid "C", vilket ledde till att baken kom åkande lite (och ibland mer ), men det löste sig med mer gas
Kolla in filmen på http://www.five-speed.dk/Film/MX-5%2 Ca 55 sekunder in i filmen ser ni porschedriver i blå miata - med mig jagandes bakom _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Förresten, vid punkten "D" släppte jag inte ut bilen så nära bankanten som det är ritat - inte ens när jag driftade som mest...
OCH... även jag körde kasst i hårnålarna _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Inte jag heller, kanske ut till halva banan. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Stämmer nog ganska bra. Jag var aldrig ute vid vita linjen och sniffade jag heller Ber givetvis om ursäkt att det blev något felritat spår //Anders |
||||||
vänta, för att bräcka den danske föraren som hävdade att han häll 250km/h på rakan så vill jag bara meddela att när jag körde med Porschen istället för Miatan så hölll jag stummt på femman genom hela det nya partiet.
_________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Då skulle du kanske se dig om efter en "aftermarket" överväxelenhet så att du verkligen kan få upp farten och dessutom slippa köra på onödigt högt motorvarvtal... Fredrik |
||||||
Ja, det låter bra. Jag gick ju i varvstoppet mitt i utgången och då var det inte riktigt läge att slänga i sexan... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Jaha, det var därför den spottade och fräste så längs rakan.... |
||||||
Ett billigt sätt att få ner motorvarvtalet och slippa köra på varvstoppet men ändå bibehålla hastigheten är ju att montera s.k. Funny Car slicks bak som är en meter i diameter vid högre farter. |
||||||
Nä, det var nog varstoppet på 6:an du hörde, gick i ungefär mitt på rakan... _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Eftersnack 2004-05-29 Förarutbildning Sturup Raceway Miataklubben | 1, 2 >> 7373 besök totalt |