Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Vikt på en bil. | 1, 2 >> 12467 besök totalt |
I papprena till min C2 så står det att den ska väga 1130 kg i tjänstevikt. Men jag med min enorma (eller obefintliga) kunskap om vad bilar borde väga tycker att det är 100kg för mycket. En kompis har en Fiesta ST och den väger 1130kg. Både han och jag tycker att de inte borde väga lika mycket.
Jag har googlat runt lite och hittat olika vikter med allt ifrån 1045 kg till just 1130kg. På forum i England när de rensar ut sina bilar utan att byta ut några saker till lättare matrial så säger de att de får ner dem till 800 - 850kg. Men då är det full utrensning (men ändå gatbil) som gäller. Bilen är ju liten och det borde inte finnas 300kg att lätta ur tycker jag. Så nånstans stämmer inte vikterna. Om det är på engelska forum, info sidor på nätet eller i mina papper till bilen vet jag inte. Men sen finns det väl ingen anledningen som helst för Citroen att skriva in en högre vikt? Vad tror ni? Kan man åka till SBP och väga bilen där? _________________ Anders Eldehage |
||||||
Vikten i regpapprerna är en siffra som man fått fram vid första registrering av gällande bilmodell.
olika utrustningsnivåer kan göra att det spelar väldigt på den egentliga vikten mellan två bilar som på pappret väger lika mycket. Ser att du bor i Köping. Uppe vid Norsaverket kan du säkert väga din bil om du frågar snällt. Finns en lastbilsvåg vid infarten. Gör du det har du svart på vitt vad din bil väger. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Med/utan förare och tom/full tank är de skillnader som brukar göra mest på listvärden.
När man sen lättar och jagar lägsta möjliga forumvikt så förekommer det vikter utan vätskor öht (inte ens olja kylarvatten eller bromsvätska), och knappt hjul monterade (de kan ju diffa i vikt de med). Jag minns att jag fick en förvånad bilförsäljare när jag kommenterade vikten på en Mazda2 jag provkört. Lasbilsvågen visade nämligen +80kg mot tjänstevikt, men då marknadsfördes ju bilen med låg vikt också Tillverkarna kan nog påverka typningsvikterna en hel del lite beroende på vad de vill uppnå. |
||||||
Det finns ju såna här trafikkontrollplatser utplacerade längs motorvägar m.m. De har våg för att kunna se om folk kör med överlast t ex.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||
Glöm inte om föraren gått på toa nyligen... När föraren åt senast... Ifall föraren klippt naglarna... ovanstående var alltså ett skämt och inte menat att varken förstöra varken konstruktiv diskussion eller att trampa herr Falk på tårna på något sätt. Hoppas ingen tog illa upp! _________________ Axel Tanner |
||||||
Då minst en (du) reagerade på mitt inlägg ändrade jag det för att reflektera mina intentioner med det. Hoppas att det redde ut ev. missförstånd eller hard feelings. _________________ Axel Tanner |
||||||
Herregud, har du ingen humor öht? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
|
||||||
http://en.wikipedia.org/wiki/Curb_we Ett gammalt begrepp - ungefär som tjänstevikt - som lever kvar eftersom anglosaxiska bilkonsumenter ofta förstår innebörden därav. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
okej tack. Så om jag fattar det helt rätt då om man använder kerb weight där de har räknat in en förare på 75 kg och den vikten ligger på 1045 kg så blir det ju lättare att komma ner någonstans på 800 kg. Men jag ska åka och ställa bilen på vågen vid Norsa verken så ska jag ju få vikt på MIN bil. _________________ Anders Eldehage |
||||||
Men tjänstevikt är ju ett någorlunda definerat mått. Som Anton L skrev så tas det fram vid registreringen av bilmodellen. I Sverige gäller ju att siffran som anges som tjänstevikt motsvarar en bil i körfärdigt skick (dvs olja, filter, spolarvätska, vindrutetorkare etc etc etc är på plats) inklusive reservhjul (och verktyg som domkraft och liknande) samt full tank och förare på 70 kg. Så om du fyller på med spolarvätska, ser till att originalutrustning som domkraft med mera är med, reservhjul (om sådant finns) är med, full tank och du väger 70 kg - då bör du komma någorlunda nära den vikt som anges i dina registreringspapper. Någon som vet exakt hur tjänstevikten sätts här i Sverige på bilmodeller? Hur stort inflytande har biltillverkade på detta? Eller plockas bara en bil och vägs och sen är det klart? Det som inte tas med i beräkningarna är ju all extrautrustning. På mindre bilar kan detta vara märkbart (exempelvis BMW 3-serien från 80-talet - den så kallde E30 karossen) där utrustning som elhissar på alla 4 dörrar, centrallås, larm, strålkastartorkare, ABS och dylikt påverkar vikten märkbart. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||||
Engelsmän och vikt skulle jag ta med en nypa salt. Ibland tror man nästan att dom har lägre gravitation där borta eller att dom översätter sina pound till kg med 2 till 1... |
||||||
Biltillverkarna får uppge mått, vikt etc i form av Certification Data i samband med att typgodkännande ansöks. Det är en omfattande process att ta fram då olika marknader har olika sätt att ange vikter. Ska man ha miniminivåer eller maxnivåer på vätskor tex? Tyngsta eller lättaste optionspaketet? På en "fd svensk biltillverkare" brukade certbil vara en maxutrustad version då en o samma bil skulle kunna representera alla varianter, dvs den var ganska tung. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
På gamla 740s och 940s och liknande påverkar utrustningen tjänstevikten, brukar det inte vara så nu längre?
T.ex. var det väldigt viktigt att hitta en 940 med AC eller taklucka för att få upp tjänstevikten och klassa in när vi letade efter en rallybil till GruppE. _________________ Johan Eriksson |
||||||
om jag förstått det rätt så är tjänstevikten i regpappret olika om det är en svensksåld eller importbil.
- om den är svensksåld så är det ett universalvärde som alla av den modellen får oavsett utrustningspaket (så det kan vara väldigt fel mot verkligheten om man typat in bilen med minimum extrautrustning och köper en med elstolar, taklucka osv osv. Och tvärtom försås) (precis som ni redan skrivit alltså ) - om det är en importbil så vägs varje bil och får sin tjänstevikt satt efter vägningsresultatet. Men jag undrar hur noga de är med hur full tanken är, förare osv. Ja det senare bör de ju väga utan o bara lägga på standardförarvikten men ändå... undrar hur noga de är egentligen? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det kan inte vara jättenoga, eller så sätter sig den tjockaste gubben på bilprovningen i bilen, för den tjänstevikten som min importbil har i regpapprena är helt uppåt väggarna, jämfört med vad jag har vägt bilen till... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Vikt på en bil. | 1, 2 >> 12467 besök totalt |