Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Blivande svängbar Duster behöver delar. | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21751 totalt) |
Jag har lite funderingar kring en bil som min grabb och jag köpt tillsammans. Den är dessvärre i riktigt dåligt skick. Men vi anser den vara reparerbar. Skicket gör att originalrenovering inte är aktuell och även om den varit i "mint condition" så tror jag inte den varit så snygg att originalrenovera ändå, ärligt talat.
Vi pratar Plymouth Duster -72. Hade det varit en -70, då hade det varit en annan sak. Det dröjer väl ett bra tag innan vi sätter tänderna i den, vi har några andra byggen som går före, men drömma får man väl? Tanken med den är att göra en svängbar bil av den. Inget som amerikanska bilar är så kända för kanske, men visst ska det gå, det tävlar ju med sina bilar på den sidan pölen, de med. Jag behöver därför lite förslag på delar. Vi (ok, jag då) har bestämt oss för att det ska vara manuell växellåda i den. Motor...vet inte ännu, en smallblock i vilket fall. 340, 360 eller något strokat. Men växellådan "måste" vara 5 eller 6 vxl. Den ska ju gå att använda på vanligt sätt med, så jag misstänker att det kan ge lite bättre komfort och bränsleekonomi än en 4 vxl:ad. Har läst att man kan köpa lådor från tex Viper och det låter riktigt trevligt. Utan att ha undersökt det närmare, låter det dock som en dyr låda, men det kanske det inte är? Rätta mig gärna. Dyrt förresten, finns det något billigt med bilar... Jag har också läst att man kan använda sig av en 5vxl BMW-låda. Någon säger Getrag, ZF och nämner diesellådor. Jag har ingen aning om vad som är vad eller vad man ska välja. Jag har ytterliggare en fundering... Bromsarna måste ju fixas till också. Läste på nätet att någon tagit skivor från en BMW 530 V8 och kombinerat det med Porscheok. Låter fränt, och såg bra ut med. Men så malde det vidare i huvudet på mig... Tänk om man kunde hitta en BMW 530 med V8 och manuell låda, ta lådan och bromsarna OCH insprutningen och sätta på Dustern! Alltså...går det överhuvudtaget? Att det inte är "bolt on" det tror jag att jag begriper, men i övrigt...Håller växellådan för 3-4-5-600hk, räcker bromsarna till för Dusterns totalvikt (1950kg) och räcker insprutet till för ovan nämna hästkrafter? Med andra ord, är det någon idé att leta efter en skadad BMW 530 eller är det för få delar som går att använda? Finns de förresten med manuell låda? Ska jag köpa delar löst och vad ska jag i så fall köpa? Några andra delar som rekommenderas? OBS, vi snackar budget här. Jag förväntar mig inte kunna hitta delarna gratis, men att beställa ny växellåda för 20-30 000, det finns liksom inte på kartan. Jag tror ni begriper budskapet. Så, ös på med förslag. Tack på förhand. _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Visst är det en sådan. Den färgen är en kandidat, men den gör sig riktigt bra i lime-grönt med. Den till vänster i bild har trevlig färgsättning. Visserligen en -71, men jag tror bara grillen skiljer i fram, om ens det.
_________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Vad går att göra för att få ner vikten? "1950 kg" är ju lite jobbigt att ta runt en bana
Annars så tycker jag för projektet ! BMW V8 komplett drivlina är ju poppis men man bör kanske känna till någon kompis som kan elektronikfrågorna man kan ställas inför? _________________ Magnus Thomé |
||||
1950kg är ju rena flugvikten med amerikanska mått mätt
Nä, ska det gasas får man naturligtvis hitta på något med vikten med. Det finns flipfront i plast, eller bara skärmar om man så vill. Säkert kan man byta dörrarna mot plast med om man känner för det. Komplett BMW-drivlina blir det INTE. Vitsen med amerikanare är ju det härliga ljudet från V8.an Där är jag helt old school. En vinkel från BMW kanske också låter bra, men det är inte aktuellt. Elektroniken blir dessvärre ett aber, men det tror jag går att lösa om det bara räcker till. Det blir väl samma pyssel om man tex väljer TPI från en cheva eller så. Jag kan inget om elektronik själv, men jag är övertygad om att det finns hjälpsamma personer där ute som kan _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Knappast en stor bil. Den är ju i storlek med F-body (Camaro, mustang, Firebird) dvs kring 5 meter lång och 1,8 bred eller nåt. |
||||
Spontan fundering:
Finns ju ett antal amerikanska sportbilar (förutom Viper) som har manuell låda. Corvette, Camaro, Mustang och så vidare. Om du likväl ska köra med amerikansk motor så är det väl enklast att köpa hela paketet färdigt _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Det kan man absolut göra, men att sätta en Ford eller Chevamotor i en Mopar... Nä, så gör man bara inte, det finns gränser
BMW gör inget, de har så att säga inget med de ovan nämnda rivalerna att göra Det finns säkert en Ford eller Cheva växellåda (som förmodligen ändå tillverkas av någon annan) jag kan lägga i och det är väl ungefär vad jag kan sträcka mig till, men inte längre. Finns det bra lådor med 5-6 växlar med bra prisbild, ja då är det absolut med i funderingarna. Fram med vad de heter bara, så ska jag leta. _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Visserligen gör BMW rätt bra lådor, men vi snackar fördubblat vrid och 50-75% ökad effekt emot vad de är byggda för, jag är skeptisk... Dessutom har det tillverkats oändligt många fler manuella Chevor än BMW V8.
Jag åkte 540-95 tidigare, och bromsarna är inte imponerande stora. Framför allt inte när aset väger 1800+ kilon. Några gånger kunde man slå på fullt och ha effekt, men t.ex. i Superstagen kände man raskt hur pedalen mjuknade (det brann visst i mina hjulhus efter första repan...). Jag skulle titta åt E39 M5, Corvette eller något annat i den prestanda-klassen. Insprutningen... Ja, det låter ju spännande. Men även där känns det som om BMW-delarna är väldigt långt ifrån målet. INGET sånt är enkelt anpassat, och åter igen, vi snackar 50-75% skillnad i storlek/vrid/effekt. Det finns (fanns i alla fall) ju Holley-sprut, och de borde väl funka hyggligt bolt on. Visst är jag upplyftande _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ja, jätte...
Men det var ju därför jag frågade. Är ju bättre jag får höra det här och nu, än när jag står i garaget eller diket och undrar vad som gick snett. _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Har absolut tänkt tanken. Helt rätt land att handla delar i, men det är ju det här med leveransen. Tänk om de inte skickar det man har betalt för...jobbigt.
Men oavsett det (det problemet finns ju även i Sverige) Vad är det jag ska köpa? _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Jeppson, hjälp mig nu, du är närmare den verkligheten än jag.
Men bromsok känns givna, belägg kanske, skivor och kanske bells om man hittar nåt lämpligt. Polaren köpte även spindlar när hans skruvade ihop sin Cobra. Växellåda, diffbroms och gud vet vad. Det är väl "bara" att börja kolla priser och bestämma sig för hur mycket man är villig att chansa med (mitt egna, enda köp ifrån andra sidan pölen gick alldeles åt h-vete då vattenpumpen hade så mycket gjutskägg att den inte funkade alls och p-ändarna skakade loss ifrån bärarmarna på 200 mil ) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
För ett antal år sen kom mycket svängprylar till amerikanska bilar in i landet via Ingvar Sand och såldes på olika swap meet för rimliga pengar. Vet inte om det fortfarande är så.
Åby MK har raceswap den 18:e februari. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ja, att jag behöver köpa allt det där du räknar upp, det vet jag. Men vilken sort? Alltså, bromsok, det behöver man, det vet jag, men vilka ska jag ha? Nämnde ju Porsche här ovan, men det finns ju massor med andra fabrikat.
Att jag nämnde en viss BMW-modell som exempel, det är ju för att jag vet att det oftast (gud vet att det inte alltid blir det) är billigare att köpa en donatorbil, än lösa delar. Finns det andra bilar som kan vara donator? Om man tex ska ha bromsok, ska man söka efter viss storlek, eller ta vilka som hels bara det är med 4 eller kanske 6 kolvar? Skivor? Skit samma bara de är minst en halv meter i diameter? Växellåda...5 växlar kanske finns till en Fiat 500, men är den så lämplig... Behöver konkreta förslag. Jag har inte varit i hobbybilsträsket sedan -87 då jag sålde min -68 Charger R/T med 440.. så jag vet inte vad som gäller nu för tiden. _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Man kan kanske ta vissa delar av sprutet men frågan är inte om det blir lika enkelt eller enklare att bygga nytt sprut med väl valda delar och MegaSquirt? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
[i]
Holley-insprutning hittade jag faktiskt ett på blocket nu. 14 000kr. Lite saftigt men det är kanske där det hamnar. Hur mycket kan ett sådant kosta? Bygga av väl valda delar (vilka då) och ett Megasquirt? Är Megasquirt "bara" elektronikdelen, medan spridare och allt annat man kan behöva, nåt man "håller med själv"? Tex att man har en bil med insprutning redan, men för att skojja till den lite byter man styrboxen mot en Megasquirt? Alltså, hur komplett är den (för tex en V8 alltså) _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Megasquirt är bara elboxen. Luftspjäll, spridare, pump(ar) osv får man fixa ihop själv, allt efter behov och ekonomi. Det gäller nog de flesta eftermarknadssprut, även om det säkert finns firmor som säljer färdiga paket.
På bromsarna ser jag tre olika lösningar (fast det finns säkert fler): 1: Gamla race-prylar. Sök på Ebay efter AP, Wilwood, Brembo osv. 2: "Kina-kopior". Många som har testat XYZ, D2 och allt vad de heter är toknöjda. Hittas lätt på blocket och i.o.m. att de är kopior på kända märken finns det gott om riktiga belägg. 3: Vanliga prestandabilsbromsar. Raida skrotarna efter BMW M, Porsche, Corvette eller vad för tungt, motorstark du kan hitta. Alla alternativ har givetvis för och nackdelar, det är upp till dig hur du vill ha det och hur saker skall nyttjas. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ah, där fick vi lite namn att jobba med. Det blir spännande. Tack.
Om vi kikar lite närmare på insprutningen då. Om man ska leta efter tex spridare och spjällhus, är det då viktigt att de bilar man plockar av, har kapacitet för det flöde man behöver för 3-600hk? Om jag läst på min läxa rätt, så har olika spridare olika flödeskapacitet så där är det "bara" att hitta tillräckligt stora. Men gäller samma sak för tex spjällhus? Eller är det något som är mer förlåtande? Kan det räcka med "tekniken" för att det ska bli rätt, eller måste det vara STORT spjällhus? Kan man blanda insprutningsdelar och kanske ta något från en diesel (varför man nu skulle det) och i så fall kanske en stor diesel V8 från en lastbil en lämplig donator? (alltså, bara insprutet nu alltså... inget annat) Och när man trollat ihop det man vill ha, så fixar någon snäll människa ihop det hela med elektronikboxen? (spännande det här må jag säga) _________________ Magnus Jonsson ........................................... -Whatcha doin' today? -Nothing -You did that yesterday! -I wasn't finished |
||||
Tänk förgasare, munstycken och halsringar. Same shit, different name Ja, det måste lira ihop, annars ger din 600hk-puffra bara 300, och det kan ju vara dumt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Blivande svängbar Duster behöver delar. | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21751 totalt) |